To, že je Hyundai i30 kombi velice povedeným rodinným autem už víme z nedávného redakčního testu této novinky s dieselovým motorem. Co se však stane, když se pod jeho kapotou objeví zážehový čtyřválec 1.6 GDI?
Druhá generace automobilu Hyundai i30 kombi je jako stvořená pro rodinu. V segmentu C nabízí jeden z největších zavazadelníků vůbec a variabilita je rovněž na vysoké úrovni. Přemítání, zda zvolit dieselovou nebo benzinovou motorizaci závisí nejen na preferenci konkrétního zákazníka, ale hlavně jeho peněžence.
Adekvátní benzinovou alternativou k vznětovému čtyřválci 1.6 CRDi (94 kW) je nejsilnější zážehový motor v nabídce – 1.6 GDI. Jedná se o moderní atmosférický čtyřválec, který patří mezi v současnosti mezi špičku. Je vybaven přímým vstřikováním paliva a proměnným časováním sacích a výfukových ventilů. To má zajistit dostatečnou pružnost v celém spektru otáček bez pomoci turbodmychadla.
Zážehová jednotka 1.6 GDI disponuje nejvyšším výkonem 99 kW při 6600 ot/min. Křivka největšího točivého momentu 164 N.m vrcholí při 4850 ot/min. Narovinu musíme přiznat, že bychom si pro i30 dokázali představit výrazně silnější benzinový motor. Hyundai si však velmi dobře uvědomuje nízkou poptávku po výkonném zážehovém motoru v tomto typu automobilu a to nejen u nás, ale prakticky v celé Evropě. Proto tedy vsadil na zlatý střed 1.6 GDI, se kterým má šanci právě v těchto krajích oslovit daleko širší skupinu zákazníků.
Na druhou stranu musíme uznat, že parametry avizované pohonné jednotky rozhodně nejsou důvodem k zármutku. Motor se chlubí dostatečným potenciálem a testovanému kombi nižší střední třídy propůjčuje solidní dynamiku. Dech mu dochází snad jen při plně naloženém automobilu a požadavku na jízdu vysokou cestovní rychlostí.
Oproti dieselu musíme vyzdvihnout především daleko vyšší úroveň kultivovanosti projevu atmosférické jednotky 1.6 GDI. Ten totiž běží velmi klidně a neruší posádku vibracemi, kterými jsou proslulé právě naftové motory. Námi zkoušené provedení bylo vybaveno šestistupňovou automatickou převodovkou, která řadí hladce a nezmatkuje. Při kick-downu umí automat bez váhání podřadit o několik stupňů nahoru a tím tak poslat motor do vysokých otáček. Při dálničním limitu 130 km/h točí agregát zhruba 3500 ot/min.
Kombinace automatu a benzinového motoru zrovna příliš optimistické vyhlídky na ekonomický provoz neslibuje. Jak je na tom tedy testovaný hyundai se spotřebou paliva v praxi?
Ve městě jsme jezdili za 9,5 l na 100 kilometrů, mimo město pak palubní počítač ukázal daleko příznivější hodnotu 6,2 l/100 km. Na dálnici je nutné počítat se spotřebou kolem 7,5 l/100 km. S ohledem na ryze zimní podmínky, které u nás v době redakčního testu panovaly, se jedná o přijatelné hodnoty.
V porovnání se záplavou konkurenčních maloobjemových motorů, které byly zkonstruovány na základě moderního trendu zvaného downsizing, se tedy testovaný hyundai rozhodně nemá za co stydět. Zkrátka normovaná spotřeba pohonných hmot je pouze teoretickým údajem.
Vyplatí se tedy zvolit i30 spíše s benzinovým 1.6 GDI (99 kW) nebo vznětovým 1.6 CRDi (94 kW)? My se přikláníme spíše k zážehovému motoru, ale pochopitelně velmi záleží na tom, jak a kde bude majitel automobil převážně využívat.
Hlavním argumentem je cenový rozdíl 70 tisíc korun v pořizovací ceně, který hovoří ve prospěch 1.6 GDI. Dieselový motor se tedy začne vyplácet až po najetí zhruba 75 tisíc kilometrů. A to nepočítáme případné dražší opravy naftové jednotky.
Nespornou výhodou benzinového motoru je zmiňovaná kultivovanost a absence vibrací. Zvuk motoru výrazněji proniká do kabiny až ve vysokých otáčkách. Lehčí zážehový motor se pozitivně projevuje i na jízdních vlastnostech. U testované varianty bychom však preferovali manuální převodovku, automat se podle nás více hodí k dieselu. Nakonec ale proti žádné kombinaci nelze mít větších námitek, Hyundai totiž dokázal postavit kvalitní rodinné auto nižší střední třídy, které dokáže potrápit snad jen konkurenci.
Tým AUTOiNDEX.cz
Hyundai i30 kombi 1.6 GDI D-CVVT AUT. |
Ford Focus kombi 1.6 Duratec Ti-VCT Powershift |
|
Typ motoru: |
Atmosférický zážehový |
Přeplňovaný vznětový |
Objem motoru (ccm): |
1591 |
N/A |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): |
99 / 6300 |
92 |
Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min): |
164 / 4850 |
159 |
Maximální rychlost (km/h): |
190 |
193 |
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): |
11,3 |
11,9 |
Spotřeba – město/mimo město/ kombinace: |
9,4 / 5,5 / 6,8 |
9,3 / 4,8 / 6,4 |
Velikost zav. prostoru (l): |
528 |
476 |
Objem nádrže (l): |
53 |
55 |
Pohotovostní hmotnost: (kg): |
1330 – 1469 |
1341 |
Nosnost (kg): |
620 |
484 |
Základní cena (kč): |
299 990 (1,4 CVVT, Entry) |
351 150 (1,6 Duratec 77 kW, Trend, akční nabídka) |
Cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč): |
370 990 (Trikolor, Man.) |
492 590 (Trend, Man.) |
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Hyundai |
Model: | i30 |
Karosérie: | Kombi |
Motor: | 1.6 GDI |
Palivo: | nafta |
Rok výroby: | 2013 |
Technické parametry |