I v zimě si lze dopřát pořádnou dávku adrenalinu prostřednictvím sportovního vozu. Základním předpokladem je pohon všech kol a zimní pneumatiky obuté na optimálně vyladěném sportovním nářadí. V našem případě se jednalo o zbrusu novou 911 v provedení Carrera 4S, která byla vybavena vším potřebným.
Byla to jen otázka času, kdy Porsche představí svojí legendární modelovou řadu s pohonem všech kol (Carrera 4 a Carrera 4S) v posledním provedení interně označovaném jako 991. Pohon všech kol u sportovního auta sice nemusí vždy dávat smysl, na druhou stranu ale rozšíří možnosti jeho využití.
A komu bude vadit vyšší hmotnost Carerry 4S (+50 kg) oproti standardnímu provedení či jisté zásahy do řízení, které už tak bylo v rámci poslední generace 991 poznamenáno elektrickým posilovačem řízení, v momentě, kdy bude se svým miláčkem vyjíždět z garáže třeba na čerstvě napadlý sníh? Z vlastní zkušenosti vám můžeme potvrdit, že nikomu…
Vyjet či nevyjet? Toto dilema jsme řešili už od rána, kdy naší republiku pokryla vydatná sněhová pokrývka. Naštěstí převládlo srdce nad rozumem a my jsme zanedlouho seděli v perfektních sedadlech zbrusu nové Carrery 4S a mířili jsme na naši oblíbenou testovací trať.
K dispozici jsme měli model s automatickou převodovkou PDK, která byla spojená s šestiválcovým boxerem o objemu 3.8 l. Jeho nejvyšší výkon 294 kW při 7400 ot/min v kombinaci s atmosférickým plněním zajišťoval charakteristický projev plochého motoru s absencí jakékoliv turbomezery. Okamžitá reakce na sebemenší ťuknutí do plynového pedálu byla tedy samozřejmostí, ale pouze v případě aktivace režimu Sport či Sport Plus.
Tyto kouzelná tlačítka změní pohodlné Gran Turismo ve sportovní náčiní. Sportovní výfuk začne burácet a prskat (+ 74 tisíc korun), tlumiče ztvrdnou a plynový pedál výrazně změní charakteristiku. Tomu všemu u Porsche říkají Sport Chrono paket a nechají si za něj zaplatit rozumných 40 tisíc korun. Spolu s tímto paketem také dostanete integrované stopky na palubní desce či systém launch control pro ostré starty. Podle nás je to asi ta nejlepší výbava, která by neměla žádné současné devětsetjedenáctce chybět.
Tyto prvky jsme však již podrobně rozebírali v rámci posledních redakčních testů tohoto modelu, podívejme se tedy na hlavní atributy varianty 4S.
Čtyřkolku 911 od Porsche poznáte podle několika prvků. Jednak je to průběžný světelný pás spojující zadní svítilny, který jasně identifikuje variantu 4S. Modely s pohonem všech kol mají o 44 milimetrů větší rozchod zadních kol, než standardní zadokolky. Platí to tedy pro Carreru 4 i Carreru 4S. Porsche tvrdí, že hlavní záměrem bylo přinést více trakce a agility. Nefungovalo by řešení s větším rozchodem kol také u standardní Carrery?
Dále už je vše při „starém“ a určité rozdíly souvisí pouze s použitou motorizací. Za zadní nápravou tedy naleznete buď motor o objemu 3.4 l (257 kW) nebo 3.8 l (294 kW). Silnější pohonnou jednotkou bylo vybaveno právě námi testované porsche. Uvnitř se obě varianty liší například podle barvy otáčkoměru, jenž je u silnější varianty Carrera S vyveden v šedém odstínu.
Zapomeňte na Quattro, 4 Matic, Symetrical AWD a další víceméně marketingové názvy pohonů všech kol u různých automobilek. Čtyřkolka Porsche 911 jednak funguje trochu jinak a navíc máte v rukou kupé se zadním pohonem a motorem trůnícím za zadní nápravou. A to je propastný rozdíl oproti konvenčnímu sedanu.
Jaké jsou tedy první dojmy z jízdy s Carrerou 4S? Okamžitě po nájezdu na naši oblíbenou trať začínáme tlačit na pilu. Jedeme na promrzlém asfaltu, který je bohudík pouze mokrý díky nočnímu posypu silničářů. Porsche Carrera 4S má 400 koní vyžadujících na tomto povrchu hodně respektu. Auto se od začátku chová úplně jinak, než když jsme tu několik dní zpátky tlačili na limit Subaru WRX STi. Mimochodem panovaly velice podobné podmínky.
Jednak zapomeňte na jakoukoliv nedotáčivost. Alespoň pokud projíždíte zatáčky tak, jak byste je s 911 projíždět měli. Tedy pod plynem. Tam, kde se WRX STi hrnula předkem ze zatáčky ven, porsche s ledovým klidem a nutno také dodat, že i v daleko větší rychlosti, projíždělo zatáčku, jako za sucha. Trakce zadní nápravy je tedy famózní i na vodě a zimních pneumatikách.
Pokud se však dostanete za hranu, záď této čtyřkolky se dokáže utrhnout poměrně nečekaně a rychle hrne posádku do nepříjemností. Nevím, v jaké fázi přetočení vozu by přední kola eliminovala smyk, ale docela jistě vím, že PSM (Porsche Stability Management) zasahuje daleko dříve. Naštěstí.
Z toho je jasné, že přední náhon sice pomáhá s vyřešením přetáčivého smyku, ale preference pohonu zadní nápravy má jasnou nadvládu za každé situace. A to je jen dobře. Na druhou stranu je stejně dobře i to, že je auto vybaveno optimálně naladěnou stabilizací. Ta mu sice nebrání v mírném smyku, ale krizovou situaci dokáže zvládnout perfektně. Pokud si tedy troufáte pokoušet hranici 911 Carerry 4S i na mokru, určitě je rozumné stabilizaci nevypínat.
Také na sněhu Carrera 4S ukazuje svůj potenciál a zejména vynikající trakci zadních kol významně zatížených plochým motorem s nízkým těžištěm. I přes široké zimní pneumatiky se totiž drží zasněžené silnice zuby nehty a v kombinaci s přední poháněnou nápravou na ní dokáže vykroužit řízený smyk i méně zkušený řidič. Tomu hodně pomáhá i standardně dodávaný samosvorný diferenciál vzadu.
Točivý moment se přes lamelovou spojku variabilně rozděluje mezi přední a trvale poháněnou zadní nápravu podle aktuálních potřeb, takže funguje na podobném principu, jako ostatní systémy konkurence. Největší rozdíl tedy zejména spočívá ve zmiňované preferenci zadní nápravy, která je alfou a omegou jízdní charakteristiky tohoto Porsche.
Musíme uznat, že jsme z volantu prakticky ani nezaznamenali nějaký zvýšený odpor řízení kvůli poháněné přední nápravě, což je možná dané elektronickým posilovačem, který byl u generace 991 použit zcela nově.
Porsche 911 Carrera 4S navazuje na úspěšnou éru sportovních čtyřkolek předchozích generací, ačkoliv k této poslední nám sedí asi nejlépe. Když už technici značky vyhověli volání zákazníků a postupem času udělali z ryze drsného sportovního auta model dvou tváří, které lze měnit pomocí jednoho tlačítka, není nic divného, že ho bude chtít movitá klientela využívat celoročně.
Carrera 4S může také oslovit zákazníky, kteří mají ke koncepci Porsche 911 a jejím specifickým vlastnostem velký respekt. I na suchu je totiž přechod a hlavně průběh přetáčivého smyku čtyřkolky 911 opravdu znatelně pomalejší. Ti, kteří nebudou chtít tlačit Porsche 911 až na samý limit, pravděpodobně také zvolí praktičtější čtyřkolku. Pro puristy a okruhové nadšence však jednoznačně zůstane model s pohonem zadních kol asi navždy tím správným náčiním.
Tým AUTOiNEX.cz
Porsche 911 Carrera 4S PDK |
Audi R8 4.2 FSI quattro |
|
Typ motoru: |
Atmosférický zážehový motor |
Atmosférický zážehový motor |
Objem motoru (ccm): |
3800 |
4163 |
Válce: |
6 |
8 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): |
294 / 7400 |
316 / 7900 |
Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min): |
440 / 5600 |
430 / 4500 - 6000 |
Maximální rychlost (km/h): |
299 |
302 |
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): |
4,3 s |
4,6 |
Spotřeba – město/mimo město/ kombinace: |
12,7 / 7,0 / 9,1 |
19,3 / 8,4 / 12,4 |
Velikost zav. prostoru (l): |
125 |
100 |
Objem nádrže (l): |
68 |
75 |
Pohotovostní hmotnost: (kg): |
1465 |
1635 |
Nosnost (kg): |
430 |
225 |
Základní cena (kč): |
2 698 000 (911 Carrera 4) |
2 949 100 (R8 4.2 FSI quattro) |
Cena s testovaným/srovnatelným motorem a výbavou (kč): Testovaný vůz |
3 101 000 (Carrera 4S) 4 028 110 |
3 053 900 (R8 4.2 FSI quattro S Tronic) |
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Porsche |
Model: | 911 |
Karosérie: | Kupé |
Motor: | 4S |
Palivo: | benzín |
Rok výroby: | 2013 |
Technické parametry |