Pozornost by měly zvýšit především řidiči s naftovými motory, protože právě toto palivo má svoje limity. Při arktickém chladu v něm začnou vznikat parafínové řetězce, které se shlukují, tuhnou a začnou ucpávat přívod paliva do motoru.
Únorové silné mrazy, které letos v Česku trvaly téměř čtrnáct dní, opět ukázaly na význam správného složení motorové nafty. Ve srovnání s běžnou kvalitou tohoto paliva, které vyhovuje od jara do podzimu je potřeba pro zimní situace změnit především bod zápalu vzhledem k možnosti krystalizace parafínů a filtrovatelnost. Podle Nikolaje Schubrta, který v rakouské rafinérii Schwechat u Vídně vede vývoj produktů a inovací, jsou právě tyto parametry v extrémních podmínkách ty limitní.
Společnost OMV dodává přímo ze Schwechatu motorovou naftu do řady zemí střední Evropy včetně České republiky. V zimním období proto nabízí svým zákazníkům ve své distribuční síti čerpacích stanic motorovou naftu OMV MaxxMotion Diesel. Právě ta svými parametry zabezpečuje správný chod automobilového vznětového agregátu i při skutečně nízkých teplotách. Prémiové složky na bázi hydrogenovaných rostlinných olejů HVO navíc ve srovnání s běžně používanými bioložkami snižují škodlivé emise CO2.
Bod filtrovatelnosti se u této prémiové motorové nafty pohybuje pod -35 stupňů Celsia a tak nebývá problém s nastartováními při velmi nízkých teplotách. Důležitým parametrem ovlivňujícím kvalitu spalování je především cetanové číslo. Obecně platí, že čím je vyšší, tím je lepší a čistší spalování a to úzce souvisí s výkonem motoru a vlastní spotřebou.
Cetanové číslo naftového paliva totiž přímo ovlivňuje dobu zpoždění zážehu. Pokud je vyšší než běžný standart vede ke zkrácení této doby a tedy dokonalejšímu spalování a nižšímu tlaku na válce. Vlastní chod motoru je kultivovanější a dochází k nižším vibracím. Kvalitním spalováním při nízkých teplotách se také snižuje typický hluk dieselových motorů.
Dalším efektem kvalitního spalování díky správnému výběru paliva je čistý motor a tím i prodloužení jeho životnosti. Vysoce účinná aditiva pomáhají odstraňovat již dříve vzniklé usazeniny v motoru a jejich následnou tvorbu. Dlouhodobé používání MaxxMotion Diesel prokazatelně prodlužuje životnost hnacího agregátu a zachovává i jeho ustálený výkon včetně ochrany proti korozi.
Problémům s motorovou naftou se tedy lze poměrně snadno vyhnout. Především v zimním období stačí čerpat skutečně kvalitní pohonné hmoty, které zaručují své vlastnosti i při extrémnějších podmínkách. Pokud klesají teploty hluboko pod bod mrazu je potřeba tomuto problému věnovat daleko větší pozornost. V rámci české distribuční sítě téměř 190 čerpacích stanic společnosti OMV se tedy nabízí řešení, které lze jenom doporučit.
Tým AUTOiNDEX.cz