Na tradici hybridních modelů značky Lexus navazuje i nová generace sedanu vyšší střední třídy s označením GS 450h. Přestože má na trhu čím dál více konkurentů opět dokazuje, že jsou letité zkušenosti s tímto pohonem k nezaplacení. Jak jezdí bílá limuzína v atraktivní výbavě F Sport?
V nedávném redakčním testu nové modelové řady GS jsme relativně podrobně popisovali hlavní atributy nového sedanu, který se oproti předchozí generaci posunul o pořádný kus dopředu. Zvenku nabízí ostřejší hrany a tím i dynamičtější vizáž, nikoliv však na úkor okázalého pojetí luxusu některých německých vozů. Podívejme se také trochu na emotivní tvář této bezesporu jedinečné limuzíny.
Právě německému triu je poměrně často vytýkán až příliš agresivní výraz, se kterým se nemusí zrovna každý dobře situovaný klient ztotožňovat. Může za to pochopitelně i image těchto značek, kterou na jednu stranu dotvářejí vysoce postavení státníci, na druhou ale i lidé balancující na hraně zákona a často i za ní. Právě tato posledně zmiňovaná skupina se značkám, jako je Lexus či Volvo spíše vyhýbá, protože nejsou tolik zprofanované a to i s ohledem na prodeje v našich evropských podmínkách.
Námi testovaný vůz se sice tolik neprovokuje kolemjdoucí, ale rozhodně nestojí ve stínu ostatních konkurentů. Fakt, že jde vlastní cestou je spíše jeho velkou výhodou. Paket F Sport navíc tomuto perleťově bílému sedanu (+30 tisíc korun) dodává nezaměnitelný nádech. Součástí této výbavy jsou devatenáctipalcová kola v tmavé slitině s designem F Sport, které bílému vozu neskutečně sluší. Dynamický potenciál výkonného hybridního systému potvrzují také vnější stylistické prvky. Samozřejmostí je sportovnější přední a zadní nárazník, nechybí ani zadní spoiler, atraktivní mřížka chladiče či boční loga F Sport.
Provedení interiéru nového Lexus GS smazalo všeobecně neakceptované a často vytýkané prvky ze strany evropských zákazníků. Zůstaly snad jen ukazatele teploty ventilační soustavy s archaickou grafikou. Vnitřek vozu si však stále zachovává svojí osobitost a na posádku působí velice příjemným dojmem. Atmosféru noční jízdy dokresluje bílé podsvícení přístrojů, prostoru v oblasti nohou a v neposlední řadě také dekoračního žlábku na vnitřní straně všech dveří pomocí diod LED.
Při jízdě v noci přišel vhod také systém nočního vidění, který v noci zobrazí neosvětlené objekty na středovém displeji o rozměru 12,3 palce. Ten je v nabídce společně s ultimativním audiosystémem Mark Levinson se 17-ti reproduktory, navigačním systémem, adaptivním tempomatem (ACC) a mikrovlnným radarem (PCS) za příplatek 170 tisíc. Za tyto peníze však podle našeho názoru dostanete nejlépe hrající audiosystém v současnosti.
Uvnitř se F Sport odlišuje od běžného provedení speciálním koženým čalouněním, hliníkovými dekoračními prvky, vrtanými hliníkovými pedály či nestandardními prahovými lištami. Volant a páka voliče převodovky se navíc perfektně drží, díky obšití perforovanou kůží.
Jízda s hybridním lexusem byla vždy nadmíru příjemnou záležitostí a nejinak je tomu u nového modelu GS 450h. Oproti ostatním prémiovým značkám je jízda o dost jiná, rozhodně tišší a vyznačuje se velice jemným ovládáním automobilu. To platí pro řízení, brzdy i reakci motoru na sešlápnutí plynového pedálu. Je pravdou, že bezestupňová převodovka s proměnlivým měničem CVT nereaguje příliš hladce na razantní sešlápnutí plynového pedálu, při běžné jízdě však posádku neruší znatelným cuknutím při přeřazením, jako konveční automat. A jak tedy do toho všeho zapadá sportovní paket F Sport?
Jde pochopitelně hlavně o dynamickou image, kterou právě F Sport zvládá nastolit dokonale. Navíc se k modelu GS 450h rozhodně hodí, vždyť má tohle auto poměrně značný výkonový potenciál. O pohon se stará zážehový šestiválec do tvaru V o objemu 3,5 l s nejvyšším výkonem 215 kW při 6000 ot/min. Největšího točivého momentu 352 N.m motor dosahuje při 4500 ot/min. Tomuto ústrojí pomáhá elektrický pohon s maximálním výkonem 147 kilowatů.
Celkový přepočtený výkon, který hybridní systém vozu posílá na zadní nápravu tedy činí úctyhodných 254 kW. To bohatě stačí na akceleraci z 0 na 100 km/h za 5,9 sekund a maximální rychlost 250 km/h. Pryč však od papírových hodnot, jdeme rovnou za volant.
Jak jsme již tušili, Lexus GS 450h má famózní zátah s prokresleným zvukem šestiválce v pozadí. Pokud však jedete klidným tempem, o motoru prakticky nevíte. Znovu tedy Lexus potvrzuje pověst jednoho z nejtišších aut na trhu. Při nabitých akumulátorech a citlivé akceleraci lze vůz rozjet až na 64 km/h výhradně na elektrický pohon. Aktuální využití spalovacího nebo elektromotoru může posádka sledovat buď na centrálním obrovském displeji, nebo přímo na displeji v kapličce přístrojů.
Klasický otáčkoměr se promítá pouze v případě, že jedete na režim Sport nebo Sport +, který lze nastavit pomocí kruhového ovladače na středové konzole. Kousek vedle se také nachází systém Remote Touch druhé generace, pomocí kterého se lze pohybovat v menu různých funkcí automobilu, včetně navigace atd.
Pokud ale jedete na režim Eco nebo Normal, na místo otáčkoměru se v kapličce přístrojů zobrazuje analogový ukazatel zatížení hybridního systému. Jedná se v podstatě o ekonometr s rozšířenou funkcí zobrazující intenzitu nabíjení akumulátorů. K vlastnímu nabíjení pochopitelně dochází především při brzdění a to díky rekuperaci brzdné energie.
Lexus u tohoto „gé-esa“ nově použil dvojité lichoběžníkové zavěšení předních kol a víceprvkovou nápravu vzadu. O efektivnější zkrocení auta se navíc starají větší kotouče brzd. Stabilita vozu se oproti minulé generaci bezesporu zlepšila, rozhodně ale nelze mluvit o sportovním sedanu. Lexus GS 450h je spíše hodně rychlým sedanem s důrazem na maximální komfort posádky. A tak to má v této třídě být.
K perfektní ovladatelnosti nového lexusu přispívá i sofistikovaná technologie Dynamic Rest Steering, která byla u hybridního vozu použita vůbec poprvé. Jedná se o dynamické řízení zadních kol, které má zlepšit ovládání poměrně dlouhého sedanu ve všech rychlostech. Do rychlosti 80 km/h se při natočení volantu přední a zadní kola natáčejí opačně, poté ve stejném směru. V zatáčkách tak auto působí velmi hbitě a převod řízení je díky tomuto řešení relativně strmý. To pomáhá také při parkování.
Hodně potencionálních zákazníků si myslí, že hlavním smyslem hybridního pohonu Lexusu je nahrazení funkce spalovacího motoru tím elektrickým. Tak tomu ale není. Elektromotor je v autě spolu s akumulátory především kvůli zlepšení efektivity benzinového motoru. Přepočtený celkový výkon hybridní soustavy odpovídá výkonu osmiválcového benzinového motoru nebo třeba naftového biturba, přestože je v autě pouze zážehový šestiválec. To se přirozeně pozitivně projevuje na spotřebě pohonných hmot. Ptáte se jak?
Ve městě jsme s relativně těžkým sedanem jezdili do 9 litrů na 100 kilometrů, což je s ohledem na výkon auta velmi dobrá hodnota. Mimo město se spotřeba snížila na překvapivých 7 l/100 km, dálniční limit 130 km/h pak odebírá z nádrže kolem 8,5 l každých 100 kilometrů. Dálniční sprint rychlostí 170 km/h spotřeboval kolem 10,5 l/100 km. Tyto hodnoty jasně dokazují, že výhoda nižší spotřeby u takto velkého hybridního sedanu nemusí být znatelná pouze ve městě. Troufáme si tvrdit, že osmiválcový motor by v každém ze zmiňovaných režimů spotřeboval více paliva.
Nevýhodou hybridního systému je pochopitelně prostorová náročnost na ukrytí vlastního elektromotoru a také sady akumulátorů. Zavazadlový prostor testovaného vozu je se oproti standardnímu GS zmenšil z 566 l na 482 litrů. Nutno ale dodat, že v minulé generaci byl zavazadelník ještě o poznání menší. Ten současný pro běžný převoz zavazadel čtyřčlenné posádky stačí, vadí nám pouze absence sklopitelných opěradel zadních sedadel a také otvoru v oblasti zadní loketní opěrky. Lyže nebo jiné delší předměty tedy v tomto modelu převezete jen stěží. Dalším negativem je i relativně nákladná výměna akumulátorů, která však přichází až po několikaletém provozu.
Pokud však do rozhodování vstupují emoce, vše je rázem jinak. Ono totiž to tiché bzučení elektromotoru má hodně co do sebe, zejména oproti zvuku naftového biturba. Kultivovanost s absencí jakýchkoliv vibrací jakbysmet a mimořádně dobře odhlučněný interiér a jisté kouzlo v lehkosti ovládání hovoří rovněž pro Lexus.
Nový hybridní Lexus GS 450h si zachovává veškeré výhody předchozí generace a zároveň přidává skvělou ovladatelnost a modernější pojetí exteriéru a vnitřního prostoru. Při jízdě stále obdivujeme ticho, hladkost, kultivovanost a mohutný zátah hybridního systému, jehož stinné stránky mu kdejaký dobře situovaný zákazník velmi rád odpustí. Dynamickou image navíc nově podpoří i jedinečný paket F Sport.
Tým AUTOiNDEX.cz
Lexus GS 450h |
Infiniti M35h |
|
Typ motoru: |
Atmosférický zážehový + elektromotor |
Atmosférický zážehový + elektromotor |
Objem motoru (ccm): |
3456 |
3498 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): |
215 / 6000 |
225 / 6800 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): |
352 / 4500 |
350 / 5000 |
Maximální rychlost (km/h): |
250 |
250 |
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): |
5,9 |
5,5 |
Spotřeba – město/mimo město/ kombinace: |
- / - / 5,9 |
9,2 / 5,7 / 7 |
Velikost zav. prostoru (l): |
482 |
350 |
Objem nádrže (l): |
66 |
70 |
Pohotovostní hmotnost: (kg): |
1855 |
1830 |
Nosnost (kg): |
500 |
570 |
Základní cena (kč): |
1 099 000 (GS250) |
1 326 500 (M37) |
Cena s testovaným/srovnatelným motorem a výbavou (kč): |
1 789 000 (F Sport) |
1 612 270 |
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Lexus |
Model: | GS |
Karosérie: | Sedan |
Motor: | 450h |
Palivo: | hybrid |
Rok výroby: | 2012 |
Technické parametry |