Další citroen do lehčího terénu chlubící se japonským původem poté, co automobilka obnovila kooperaci s Mitsubishi. Po modelu C-Crosser si letos na jaře odbyl premiéru elegantní Aircross, jenž vychází z povedeného SUV Mitshubishi ASX.
Méně početné rodiny a především lidé, kteří s oblibou tráví svůj volný čas aktivně, ocení nejen vyšší světlou výšku automobilu, ale také připojitelný pohon všech kol nového modelu C4 Aircross. Atraktivní design je na první pohled odlišný od japonského modelu ASX. Při bližším zkoumání však zjišťujeme, že zas tolik změn se na karosérii neudálo.
C4 Aircross designově navazuje na modelovou řadu DS. Karosérie plná oblých linek a výrazných prvků, velké logo výrobce na přední masce, či atraktivní vertikální pás LED diod pro denní svícení. To vše jsou charakteristické prvky novodobých citroenů, kterými se chlubí i nový Aircross. Auto působí dynamicky a elegantně zároveň, za což mu dáváme palec nahoru.
Uvnitř však počítejte spíše s konzervativním pojetím. Poměrně strohá přístrojová deska totiž postrádá typicky francouzské křivky a poměrně mdlé provedení potvrzuje také tmavá barva plastů. Jejich kvalita je však na slušné úrovni stejně, jako slícování jednotlivých dílů. Uvnitř je zkrátka C4 Aircross více japonský než francouzský.
Pochvalu si zaslouží zajímavé přístroje v tubusech se skvělou grafikou. Ergonomie volantu včetně tlačítek byla oproti japonskému ASX trochu pozměněna, což platí i pro některé další detaily. Jinak se ale interiér citroenu velmi podobá právě mitsubishi.
Sedadla jsou spíše měkčí a sedí se na nich poměrně vysoko. Z tohoto důvodu nelze počítat s kdovíjakým místem v oblasti hlavy. Výhradu máme proti bočnímu vedení těla, které by mohlo být výraznější. V zatáčkách jsme totiž na kožených sedadlech dosti klouzali. Pochvalu si naopak zaslouží dvoustupňové vyhřívání předních sedadel s velmi rychlou účinností.
Námi testovaná varianta byla vybavena kvalitním audiosystémem s navigací. Vše je integrováno do středového panelu, což zaručuje dobrou dostupnost. Ovládací tlačítka se nacházejí bezprostředně vedle displeje navigace a tvoří tedy s navigačním systémem jeden celek. To bohužel zvyšuje atraktivitu pro případné nenechavce.
Palubní počítač se nachází přímo na displeji mezi otáčkoměrem a rychloměrem. Škoda jen, že se ovládá pomocí tlačítka na přístrojové desce, které není v zorném poli řidiče. Je totiž schované za volantem. Výhradu máme i proti poměrně zastaralé grafice navigace. Naopak displej palubního počítače zaslouží velkou pochvalu.
Atraktivitu interiéru zaručuje příplatková panoramatická střecha, jejíž clona se ovládá elektricky. Lahůdkou je také její vnitřní podsvícení pomocí oranžových LED diod, jejichž intenzitu lze regulovat separátním ovladačem. Tento prvek bychom čekali spíše u německých značek.
Co se prostoru týká, Citroen Aircross se řadí mezi průměr v dané třídě. Vyzdvihnout však musíme velmi slušný příčný prostor, který patří mezi vůbec největší v segmentu. Škoda jen, že krátká karosérie částečně omezuje nejen místo pro nohy cestujících vzadu, ale také na předních sedadlech. Objem zavazadlového prostoru 416 l se řadí spíše mezi podprůměr, oceňujeme však jeho variabilitu díky jednoduše sklopitelným opěradlům dělených zadních sedadel. Tím vzniká rovná plocha bez jakéhokoliv schodu nebo vyvýšeniny.
Pod kapotou námi testovaného vozu se nacházel vznětový čtyřválec s označením 1.8 HDI. Nejedná se o žádnou novinku, tento motor byl převzatý z Mitsubishi a ve zkoušené C4 Aircross působí agilním dojmem. Motor pracuje s technologií variabilního časování ventilů MIVEC, které se vyznačuje poměrně specifickým charakterem. V nízkých otáčkách pohonná jednotka působí relativně líným dojmem, což se pozitivně projevuje na spotřebě pohonných hmot. V tomto režimu lze s citroenem jezdit klidně i pod 5 l/100 km.
Jakmile se ale ručička otáčkoměru protne hranici 2000 ot/min, motor se výrazně probudí a zatlačí posádku do sedadel. Tento efekt sice příliš nenahrává plynulé jízdě, na druhou stranu z něj lze hodně těžit. Na dálnici motor točí 2600 ot/min při spotřebě 7,4 l/100 km. S výraznými úsporami pohonných hmot tedy počítejte pouze při umírněné jízdě do 100 km/h.
Konstruktéři by mohli ještě zapracovat na odhlučnění interiéru. Nejen aerodynamický hluk poměrně výrazně proniká do kabiny vozu a to především od podběhů kol. Slyšet je i zvuk naftového čtyřválce. Dnes je již téměř samozřejmostí systém Start/Stop, kterým byl vybaven i testovaný Citroen Aircross.
Podvozek je naladěn spíše na měkčí notu, takže se v zatáčkách karosérie poměrně značně naklání. To však vůbec neznamená, že by Citroen Aircross nějak rychle ztrácel stabilitu, právě naopak. Nechá si líbit i relativně rychlý průjezd zatáčkou, v rámci kterého se drží asfaltu jako přibitý. Tato vlastnost je sympatická, přestože přejezd větších nerovností dokáže podvozek relativně rychle vyvést z míry. Ten je navíc doprovázen nepříjemným akustickým rázem.
Nejen v lehkém terénu jsme ocenili systém pohonu všech kol. K dispozici jsou tři volby – 2WD, 4WD a LOCK. Při režimu 2WD se vůz chová jako klasická předokolka, volba 4WD pak v případě potřeby připojuje zadní nápravu. Až v režimu LOCK jsou trvale zapojena všechna čtyři kola, což jsme využili výhradně na rozblácených polních cestách. Právě v nenáročném terénu nás Aircrosser příjemně překvapil, protože si se sympatickou ladností dokázal poradit s různými nástrahami, jako je například bláto, písek či hluboké koleje. Při tom všem působil velice jistým dojmem bez jakéhokoliv zaváhání či známky ztráty adheze některého z kol.
Ještě zmínka k řízení. K charakteru tohoto auta se poměrně hodí, protože není ani přehnaně přeposilované ani kdovíjak tuhé. Zkrátka je přesně takové, jaké bychom od vozu tohoto zaměření očekávali.
Řazení šestistupňového manuálu není sice nejpřesnější, ale rozhodně se jedná o lepší průměr. Vadilo nám snad jen občasné zadrhnutí ve středové poloze, mezi jednotlivými rychlostmi. Vůči brzdám nemáme žádné výhrady, fungují skvěle a nejeví žádné známky vadnutí ani při opakovaném razantním brzdění.
Citroen C4 Aircross je povedené SUV s elegantním francouzským designem a osvědčenou japonskou technikou. Bez problémů dopraví posádku do přírody po kdejaké polňačce nebo na oblíbenou běžeckou stopu v zimním období. Za rozumné pořizovací náklady je C4 Aircross vhodnou alternativou k dostupným čtyřkolkám na trhu. A pro potencionální zákazníky, kterým jde hlavně o image „outdoorového“ vozu, připravil Citroen levnější variantu s pohonem pouze předních kol.
Tým AUTOiNDEX.cz
Citroen C4 Aircross 1.8 HDI |
Hyundai ix35 2,0 CRDi |
|
Typ motoru: |
Přeplňovaný vznětový |
Přeplňovaný vznětový |
Objem motoru (ccm): |
1798 |
1995 |
Válce / ventily: |
4 / 4 |
4 / 4 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): |
110 / 4000 |
100 / 4000 |
Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min): |
300 / 2000 - 3000 |
320 / 1800 - 2500 |
Maximální rychlost (km/h): |
198 |
181 |
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): |
11,5 |
11,3 |
Spotřeba – město/mimo město/ kombinace: |
6,8 / 4,9 / 5,6 |
6,7 / 5,1 / 5,7 |
Velikost zav. prostoru (l): |
416 |
465 |
Objem nádrže (l): |
N/A |
58 |
Pohotovostní hmotnost: (kg): |
1495 |
1600 |
Nosnost (kg): |
565 |
540 |
Základní cena (kč): |
469 900 (1,6i Attraction, 2WD, akční cena) |
439 990 (1,6 GDI Classic, 2WD, akční cena) |
Cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč): |
609 900 (Tendance, akční cena) |
584 990 (Trikolor, akční cena) |
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Citroen |
Model: | C4 Aircross |
Karosérie: | SUV |
Motor: | 1.8 HDI |
Palivo: | nafta |
Rok výroby: | 2013 |
Technické parametry |