Nabídka prostorných víceúčelových rodinných vozů Citroen je opravdu široká, zajímavostí také je, že letitá Xsara Picasso neustále sklízí solidní obchodní úspěchy. Není se co divit, že se v její výrobě plánuje pokračovat ještě minimálně dva roky. Modelová řada Citroenu C4 naopak vyplňuje mezeru mezi velkou C8 a avizovanou starší Xsarou Picasso. Pro srovnání je Citroen Grand C4 Picasso téměř o 20 centimetrů delší a 8 centimetrů širší. |
My jsme testovali pětisedadlové provedení C4 Picasso, které se svým vzhledem od sedmimístné verze Grand příliš neliší. Líbily se nám především originálně tvarované zadní svítilny stejně jako výrazný střešní spoiler a v neposlední řadě i bohaté prosklení karosérie. |
Dominantou interiéru je „průkopnický“ volant s pevným středem, jehož poloha je neměnná, což je ideální pro správnou funkci čelního airbagu. Pro bezpečnost je tudíž irelevantní pokud jedete s tímto Citroenem rovně nebo projíždíte zatáčkou, airbag totiž vždy poskytne účinnou ochranu. Výhradu máme proti velkému množství tlačítek a rotačních ovladačů právě na středu volantu. Vyznat se v nich vyžaduje více času než je obvyklé. |
Ze samotného středu volantu vyčnívá relativně drobný ovladač robotizované převodovky s absencí parkovacího módu. Ten je zajištěn automatickou aktivací a deaktivací parkovací brzdy. |
Dalším výrazným prvkem interiéru je futuristická přístrojová deska s rozměrným informačním displejem umístěným v jejím středu. Ta jednotlivé kruhové přístroje pouze promítá, nechybí ani palubní počítač se standardní nabídkou funkcí. Pochvalu si zaslouží pohodlná sedadla vpředu i vzadu stejně jako rozměrné hlavové opěrky s možností podélného a výškového nastavení. Snad jen boční vedení sedadel by mohlo být lepší. Zadní sedadla jsou podélně posunovatelná v rozmezí asi 14 centimetrů. |
Picasso disponuje dobře promyšleným zavazadlovým prostorem o objemu 500 l (ten se posunem zadních sedadel vpřed zvětší až na 605 litrů a po sklopení opěradel dokonce na 1734 litrů). |
Relativně vysoko umístěná nakládací hrana šla u námi testovaného vozu snížit pomocí tlačítka v zavazadlovém prostoru a to i při vypnutém motoru. Součástí příslušenství zavazadelníku byla i variabilní skládací taška na kolečkách a přenosná svítilna s integrovaným akumulátorem, který je neustále udržován ve stavu plného nabití. Zkoušeli jsme variantu se vznětovým čtyřválcem o objemu 1997 cm3 a nejvyšším výkonu 100 kW při 4000 ot/min. |
Největší točivý moment 270 N.m vrcholí při 2000 ot/min. Pohonná jednotka poskytuje Picassu solidní dynamiku, překážkou může být snad jen delší prodleva řazení robotizované převodovky. |
Na druhou stranu díky jejímu použití nezabírá klasická řadící páka místo mezi sedadly, kam výrobce mohl umístit praktickou klimatizovanou schránku. Pokud by však řidič přeci jen chtěl zkrátit prodlevy v řazení jednotlivých převodových stupňů, vyplatí se zvolit manuální mód, v rámci kterého lze měnit rychlosti pomocí páček pod volantem. S avizovanou motorizací jsme ve městě jezdili kolem 7,7 l/100 km, mimo město spotřeba pohonných hmot klesá dokonce až k šestilitrové hranici na 100 kilometrů. |
V zatáčce drží Citroen dobře zvolenou stopu, nesedí mu jen přejezdy kolejí a jiných příčných nerovností. Pětimístné Picasso je bezesporu povedený vůz, který zaujme hlavně příznivce moderních technologií a originálních řešení. |
Nevýhodou může být snad jen absence ručně řazené převodovky, která se v kombinaci se vznětovým dvoulitrem nenabízí. Potěší naopak bohatá bezpečnostní výbava, jenž v námi zkoušeném provedení zahrnovala sedm bezpečnostních vaků, samozřejmostí bylo i účinné ESP. Tým AUTOiNDEX.cz |
ZÁKLADNÍ TECHNICKÉ ÚDAJE
Citroen C4 Picasso 2.0 HDI |
Motor |
Vznětový čtyřválec o zdvihovém objemu 1997 ccm. Nejvyšší výkon 100 kW při 4000/min. Největší točivý moment 270 N.m při 2000/min. |
Převodové ústrojí |
Pohon předních kol. Šestistupňová robotizovaná převodovka. |
Karoserie |
Samonosná pětidveřová. |
Provozní vlastnosti |
Největší rychlost 195 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 12,4 s. Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná 7,9 / 5,1 / 6,1 l na 100 km. |
Rozměry a hmotnosti |
Rozvor náprav 2728 mm. Celkové vnější rozměry 4470/1830/1660 mm. Palivová nádrž 60 l. |
Základní cena (Cena testovaného vozu) |
774 900 Kč (890 900 Kč) |