Již pár desítek let hraje značka Range Rover v segmentu luxusních teréňáků prim. Zatímco u nejslavnějších modelů automobilky z osmdesátých a devadesátých let minulého století to byla především technická preciznost a jízdní vlastnosti, co Rovery pasovalo na nekorunované krále cest, u těch současných modelů zabalili tvůrci technické vymoženosti do slušivého kabátu...
Důkazem budiž letošní novinka výrobce, nejmenší model Evoque, který spadá do kategorie dnes tolik populárních lehkých SUV, využívaných zejména na městských kočičích „hlavách“ než ve skutečném terénu. Nicméně Evoque je přesně ten typ automobilu, který se příčí konzumní uniformitě vozů z velkých koncernů a díky svému osobitému designu si prošlapává cestu do garáží těch nejnáročnějších zákazníků.
Testovali jsme Range Rover Evoque TD4 s dieselovým motorem 2.2 l, pohonem všech čtyř kol a šestistupňovým manuálem.
Range Rover Evoque, vyrábějící se ve dvou karosářských variantách (kupé a hatchback), může být osazen buď přeplňovaným vznětovým čtyřválcem 2.2 l (150 koní; výkonnější varianta SD4 má 190 koní), nebo přeplňovaným zážehovým čtyřválcem Si4 o objemu 2.0 litru a nejvyšším výkonem 240 koní.
Základní varianta modelu (eD4) má poháněna pouze přední kola, ostatní varianty jsou osazeny stálým pohonem všech čtyř kol (4WD). Co se týče převodovky, zákazník má možnost vybírat mezi šestistupňovým manuálem nebo automatem s voličem jízdních režimů Drive Select a s možností manuálního řazení pádly pod volantem. Pro český trh jsou k dispozici následující tři stupně výbavy – Pure, Prestige a Dynamic.
Nový Evoque je jedním z mála vozů vůbec, u kterého došlo k zachování všech podstatných rysů z původní studie, která většině výrobců slouží spíše k demonstraci „možného“ než skutečně „chtěného“. Oficiální tovární materiály mluví o revolučním kinetickém designu, který by měl být napříště novým poznávacím znamením všech Range Roverů. Zahoďme ale brožury a pojďme do reálu.
Nový Evoque vypadá ze všech úhlu pohledu prostě a jednoduše skvěle. Dravý výraz SUV propůjčují výrazně zamračené přední světlomety s efektními LED kroužky, vzdouvající se kapota s ozdobnými kovovými doplňky a v neposlední řadě výrazné žebrování v přední masce chladiče.
Nával čiré radosti ale pokračuje, podíváme-li se na vůz z boku. Dynamické siluetě automobilu s malými bočními okny výborně prospívá široký rozchod kol, podporovaný vytaženými blatníky, pod kterými se v našem případě odvalovaly stříbrné loukotě devatenáctipalcových disků (v nabídce jsou dokonce dvacetipalcová kola, ve stříbrném i efektním černém provedení). Ačkoli délka karosérie na „papíře“ není nikterak omračující (srovnatelná s vozy jako je například VW Golf!), auto působí díky výše zmíněným prvkům majestátně a rozhodně vzbuzuje respekt a obdiv kolemjdoucích.
Preciznost, se kterou designéři přistupovali k exteriéru vozu, najdeme i uvnitř. U Range Roverů jsme si na kvalitní materiály už zvykli, nicméně Evoque tuto laťku posunul zase o trochu výše. V našem případě jsme si hověli v kvalitní černé kůži, kterou byla potažena palubní deska, volant i sedadla; ovšem pro extravagantnější zákazníky výrobce nachystal bezpočet barevných i materiálových kombinací (dřevěné a hliníkové dekory, různobarevné kožené čalounění, matné i vysoce lesklé prvky apod.), kterými si svůj Evoque odladí k obrazu svému.
Pracoviště řidiče je přehledné a komfortní. Všechny ovládací prvky jsou rozmístěné tak, že si řidič velmi rychle přivykne a po pár ujetých kilometrech se tu cítí jako doma. Volant s poměrně tlustým věncem padne výborně do ruky, stejně jako páka šestistupňové převodovky.
Pohodu na palubě navozuje i dotykový barevný LED displej počítače s propracovanou a poněkud návykovou (v dobrém slova smyslu) grafikou nebo tlumené LED podsvícení některých částí interiéru. K tomu všemu může pěkně od podlahy zahrát vyvážený a dostatečně výkonný audio-systém Meridian s jedenácti reproduktory a subwooferem (příplatková výbava).
Posezení na kvalitních kožených sedadlech je pěkně vyvýšené, tak jak to u správného SUV má být, ovšem na náš vkus by neškodilo příště přitvrdit. Měkčí polstrování může při delších cestách způsobovat pocit únavy. Drobné výtky směřujeme také k výhledu z vozu, který je díky nízké střeše a malým oknům poněkud omezený. Svoji troškou do mlýna přispívají i velká zpětná zrcátka, která jsou sice při pohledu zvenčí působivé, ale při výhledu z vozu překáží. Zatímco na předních „křeslech“ jsme si hověli jak páni, cestující vzadu se musí přeci jen uskrovnit, což je pochopitelně daň za sportovní střih vozu.
Na startování pomocí kulatého spínače Start Button (po pravé straně řidiče, vedle kapličky sdružených přístrojů) si člověk rychle zvykne, stejně jako na ovládání legendárního a patentovaného systému Terrain Response®, který umožňuje volit mezi několika jízdními podmínkami (bláto, sníh, písek).
Režimy jsou voleny prostřednictvím dvou tlačítek na středovém tunelu a při přepínání se rozsvítí příslušný grafický obrázek vybrané alternativy. Přepínáním se mění nejen činnost motoru a převodovky, ale také brzdné soustavy a elektronických palubních systémů jako je elektronický asistent pro rozjezd do kopců (HSA – Hill Start Assist) nebo asistent pro sjíždění strmých svahů (HDC – Hill Descent Control). Když už jsme u elektronických „pomocníků“, automobil byl vybaven také inteligentním systémem Start-Stop (šetří motor, snižuje spotřebu) a elektronickou parkovací brzdou. Za nás dvě P – příjemné i praktické.
Evoque vyráží proti konkurenci pouze se čtyřválcovými motory, což na nás působí dojmem, jako kdyby se tím vymezoval vůči ostatním, dospělejším modelům Roveru. Ostatně na oficiální předváděčce několikrát zaznělo, že Evoque cílí na mladé řidiče a především na řidičky. Ne že bychom si nedovedli představit křehkou blondýnku za volantem nadupaného SUV osmiválce, nicméně toto auto má být spíše elegantním městkým štírkem než nějakým „Bentley-bijcem“.
Námi testovaný vůz s dieselovým agregátem Common-Rail, disponujícím 150 koňskými silami, odpovídal našim představám, jak se má takové lehké městské SUV pod plynem chovat. Nečekejme od něj žádné atletické sprinty a ani to, že by nás při akceleraci výrazně zatlačil do sedadel.
Evoque je komfortní vůz, určený spíše pro klidnější a úspornou jízdu. Ostatně, kdo bude chtít závodit, patrně sáhne po nejvýkonnějším přeplňovaném „benzinu“ s 240 koňmi.
Také podvozek je naladěn na komfortní notu. Zapomeňte ale na americké tréňáky, žádné boční naklánění nebo rozšafnost při rychlých průjezdech serpentinami jsme s Evoque nezažili. Pochvalu zaslouží přesné, krátké řazení šestistupňového manuálu.
Po všech těch inteligentních automatech a poloautomatech, etablovaných u většiny SUV konkurentů, je ruční klasika pohlazením po duši opravdového řidiče. Při jízdě ve městě ovšem mějte pravou ruku neustále připravenou – díky krátkému zpřevodování prvních dvou stupňů je zapotřebí řadit rychleji a častěji. Řízení je docela strmé a kontaktní, což v této kategorii vozů oceňujeme, stejně jako odezvu na sebemenší sešlápnutí plynového pedálu.
Skutečná spotřeba automobilu tradičně překračuje všechny výrobcem udávané hodnoty, ale i tak jsme se při testování dostali k zajímavým hodnotám. Ve městě se dá spotřeba držet kolem 9,5 litrů, jízda předpisovou „devadesátkou“ na středočeských okreskách nás stála 6,5-6,8 litrů a konečně dálničních 130 km/h odebíral z nádrže stále přijatelných 7,6 litrů nafty.
Suma sumárum – Evoque jako nejmladší a nejmenší zástupce tradiční britské značky nezklamal. Vůz boduje zejména díky autentickému designu (osobitost může být ještě povýšena díky obsáhlé příplatkové výbavě včetně nespočetných barevných kombinací) a co si budeme povídat - je příjemné, když se vám při parkování před supermarketem povede zastavit provoz a tváře kolemjdoucích připomínají tváře Poláků, kteří právě zahlédli Papamobil.
Evoque navíc není pouze naleštěnou skořápkou pro spanilé páteční jízdy do místního kulturáku, on je to ve svém jádru stále ten poctivý pracant, nosící hrdě na své kapotě označení Range Rover. Spolehlivě a s noblesou odveze mladou rodinku do Špindlu pod sjezdovky a na víkendy na chalupu vás přepraví i s tchýní, rýčem a krumpáčem.
Tým AUTOiNDEX.cz
Range Rover EVOQUE TD4 |
BMW X3 xDrive20d |
Audi Q3 2.0 TDI |
|
Typ motoru: |
Přeplňovaný vznětový |
Přeplňovaný vznětový |
Přeplňovaný vznětový |
Objem motoru (ccm): |
2179 |
1995 |
1968 |
Válce: |
4 |
4 |
4 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): |
110 / 4000 |
135 / 4000 |
103/4200 |
Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min): |
400/ 1750 |
380/1750-2750 |
320/1750-2500 |
Maximální rychlost (km/h): |
185 |
210 |
202 |
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): |
10,8 |
8,5 |
9,9 |
Spotřeba – město/mimo město/ kombinace: |
6,7 / 5,2 / 5,7 |
6,7 / 5,0 /5,6 |
6,2/ 4,7 /5,2 |
Velikost zav. prostoru (l): |
550 |
550 |
460 |
Objem nádrže (l): |
58 |
67 |
64 |
Pohotovostní hmotnost: (kg): |
1715 |
1790 |
1520 |
Nosnost (kg): |
635 |
590 |
510 |
Základní cena (Kč): |
854 040 (2.2 eD4 2WD manuální, výbava Pure) |
907 500 (BMW X3 sDrive18d) |
705 500 (Audi Q3 2.0 TDI, zákl. výbava) |
Cena s testovaným/srovnatelným motorem (Kč): |
903 240 (Pure) |
1 040 000 (BMW X3 xDrive20d, zákl. výbava) |
705 500 (Audi Q3 2.0 TDI, zákl. výbava) |
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Land Rover |
Model: | Range Rover Evoque |
Karosérie: | SUV |
Motor: | TD 4 |
Palivo: | nafta |
Rok výroby: | 2012 |
Technické parametry |