Stylový crossover XV od Subaru na nás při nedávném redakčním testu udělal velmi dobrý dojem. Jak se jezdí se silnější motorizací - dvoulitrovým boxerem?
Subaru XV se už definitivně zabydlelo na evropských trzích a musíme uznat, že slaví slušný úspěch. Zejména ve Švýcarsku se pár měsíců po uvedení na trhu stalo nejprodávanějším automobilem vůbec. Na našem trhu se střetává zejména s prémiovým BMW X1 či Audi Q3 a do určité míry i s běžnou konfekcí v podobě Škody Yeti či Hyundaiem ix35. Jedinečnost Subaru a související cenová politika má za následek, že u nás bude asi vždy patřit spíše mezi vzácnost, což ale může být pro někoho jen dalším argumentem pro nákup.
Trumf v rukávu má XV zejména díky poměrně bohaté standardní výbavě, ale také podélnému prostoru interiéru. Není se co divit, vždyť karosérie XV měří na délku 4,45 metru, což je jedna z nejvyšších hodnot ve třídě. V neposlední řadě je třeba zmínit také pohon všech kol, který Subaru opravdu umí.
Objem zavazadelníku 380 litrů naopak patří k podprůměru, ale naštěstí jen na „papíře“. V praxi se totiž může pochlubit velmi slušnou minimální šířkou 107 cm a perfektním přístupem. Jinak interiér potěší už při nastupování. Do auta nasednete bez nutnosti absolvování kdovíjakého gymnastického cvičení, což je dáno nejen velkými dveřmi s otevíráním téměř do pravého úhlu, ale také vyšší světlou výškou podvozku s hodnotou 220 milimetrů. Ta je dokonce o 5 mm vyšší, než už forestera (!!!).
Kvalita použitých materiálů uvnitř je na současné poměry dobrým standardem. Subaru však zaslouží pochvalu za pěkný barevný displej ve středové kapličce. Ten zobrazuje funkce palubního počítače a některé další provozní hodnoty. V rámci nedávného redakčního testu modelu XV 1.6i CVT jsme kritizovali archaickou grafiku displeje audiosystému, který se nacházel o něco níže. Testovaná varianta XV 2.0i CVT byla v nejvyšší výbavě Executive, v rámci které displej audia nahradila plnohodnotná navigace. Ta pochopitelně působí nesrovnatelně lépe. Výtku si zaslouží pouze ovládání navigačního systému, jehož tlačítka by mohly být větší.
Multimediální výbava testovaného subaru je však opravdu na úrovni. S řidičem komunikuje samozřejmě v češtině, nechybí slot na SD kartu či konektivita bluetooth. A protože je automobil z velké části určen do města, důležitým doplňkem je i parkovací kamera. Pochvalu si také zaslouží rádio se šesti reproduktory, které nabízí široké možnosti nastavení zvuku. Výsledkem tak může být vskutku perfektní ozvučení interiéru. Bravo.
Hlavním důvodem tohoto redakčního testu byl ale dvoulitrový boxer pod kapotou. Ten je z našeho pohledu optimální motorizací. Vznětový motor 2.0D je samozřejmě také žhavým kandidátem na toto hodnocení, ale stotisícový rozdíl v pořizovací ceně vyžaduje poměrně velké roční nájezdy, aby jeho volba dávala větší smysl. Subaru XV se ale nesnaží být kdovíjakým polykačem dálničních kilometrů…
Oproti nedávno zkoušenému vozu s pohonnou jednotkou 1.6i je zážehový dvoulitr znatelně výkonnější. Rozdíl je znát především při jízdě do kopce s naloženým autem nebo ve vyšších rychlostech. Také spolupráce motoru s bezestupňovou převodovkou CVT Lineartronic na nás udělala lepší dojem. Svůj podíl na tom bezesporu má i hezčí akustický projev dvoulitru ve vyšších otáčkách.
Převodovka CVT je v kombinaci s dvoulitrovým motorem navíc vybavena možností ručního řazení. Změna stupňů probíhá buď přímo pomocí voliče převodovky, nebo prostřednictvím pádel pod volantem. Přestože se jedná o bezestupňovou převodovku, volba manuálního řazení jednoznačným plus, což řidič ocení hlavně při potřebě náhlé akcelerace.
Překvapením testovaného XV 2.0i bylo zjištění, že je hospodárnost testovaného modelu prakticky shodná jako u XV 1.6i. Ve městě jsme jezdili kolem 9,5 litru, mimo město spotřeba klesá až na solidních 7 l/100 km. Při dálničních 130 km/h palubní počítač ukazoval dokonce 9,1 l/100 km, což je méně, než u motoru 1.6i. Navíc je třeba mít na paměti, že má Subaru XV poháněná všechna čtyři kola. S ohledem na tento fakt je tedy spotřeba na benzinový dvoulitr více než přijatelná.
Ani tomuto Subaru už nechybí ekologicky zaměřený systém Start/Stop. Ten po zahřátí motoru vypíná motor při každém zastavení a velmi hbitě ho opět nastartuje při následném sešlápnutí spojkového pedálu. Palubní počítač pak měří celkový čas, po který byl motor vypnut a dokonce zobrazí i ušetřené palivo.
I přes relativně velkou světlou výšku lze s autem v zatáčkách „uhánět“ poměrně svižným tempem. Karosérie se sice nakloní, ale podvozek se drží stopy, kterou mu řidič určí prostřednictvím relativně komunikativního řízení, až překvapivým způsobem. Navíc schopnost Subaru XV žehlit nerovnosti našich rozbitých silnici je na opravdu vysoké úrovni. Rychlá jízda po nerovnostech tedy nedělá XVéčku žádný problém, spíše naopak.
Při cestování na dálnici rovněž chválíme stabilitu subaru, výtku si zaslouží snad jen do interiéru pronikající aerodynamický hluk od podběhů. Pro koho je tedy vlastně Subaru XV určeno?
Samozřejmě do města, kde si však poměrně slušně vystačíte i s méně výkonným motorem 1.6i. Silnější dvoulitr pod kapotou tedy posunuje míru zábavy na vyšší úroveň hlavně při cestování po běžných silnicích, třeba na chalupu či za aktivním odpočinkem. Dlouhé dálniční cestování mu také sedí více, než tomu bylo u slabšího provedení, nutno však počítač se zvýšenou hlučností pronikající do interiéru.
Subaru XV je stylový crossover, který kombinuje praktickou stránku vozů kategorie hatchback se schopností průjezdu nenáročným terénem. Vyšší cenu si XV obhájí nejen slušnou standardní výbavou, ale především systémem pohonu všech kol a bezesporu i jedinečností značky, která odjakživa čerpala zkušenosti především z motoristického sportu. A věřte, že na pocitu z řízení to je znát.
Tým AUTOiNDEX.cz
SUBARU XV 2.0i CVT |
BMW X1 sDrive18i |
|
Typ motoru: |
Atmosférický zážehový |
Atmosférický zážehový |
Objem motoru (ccm): |
1995 |
1995 |
Válce: |
4 |
4 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): |
110 / 6200 |
110 / 6400 |
Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min): |
196 / 4200 |
200 / 3600 |
Maximální rychlost (km/h): |
187 |
202 |
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): |
10,7 |
9,7 |
Spotřeba – město/mimo město/ kombinace: |
8,6/ 5,5 / 6,6 |
10,4 / 6,2 / 7,7 |
Velikost zav. prostoru (l): |
380 |
420 |
Objem nádrže (l): |
60 |
63 |
Pohotovostní hmotnost: (kg): |
1455-1525 |
1505 |
Nosnost (kg): |
415-485 |
985 |
Základní cena (kč): |
569 000 (1.6i X, Active) |
675 000 (sDrive16d) |
Cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč): |
599 000 |
710 000 (sDrive18i) |
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Subaru |
Model: | XV |
Karosérie: | Crossover |
Motor: | 2.0 D |
Palivo: | nafta |
Rok výroby: | 2012 |
Technické parametry |