Hondu Civic máme v redakci rádi. Její podání jízdy bylo totiž vždy trochu jiné. Ať už je to přímočarým řízením, jistým podvozkem nebo skvělým benzinovým motorem 1.8 i–VTEC s variabilním časováním ventilů, jehož strůjcem je právě Honda.
Nyní před námi stojí devátá generace tohoto modelu, vybavená zážehovou osmnáctistovkou a v nejvyšší výbavě Executive. Už slušivá bílá skvěle korespondující s tmavým lesklým dekorem v přední části karosérie naznačovala, že s testovaným autem udělá jeho řidič velkou parádu.
Pohledy kolemjdoucích jasně naznačovaly, že jsme se nemýlili. Co na tom, že nový Civic mezigeneračně pouze jen dospěl, když nadčasovosti je v jeho designu ukryto stále dostatek. Vždyť hatchbacků klasické koncepce přijíždí od našeho západního souseda snad až příliš…
Velmi kvalitní kožené čalounění uvítá každou posádku modelu civic v provedení Executive. Samozřejmostí jsou například i elektricky nastavitelné bočnice sedadla řidiče, které jsou u mnohdy dražších aut pouze za příplatek. Za volantem se sedí o něco výše, než tomu bylo u předchozího provedení. Je to palivovou nádrží, která se nachází pod předními sedadly.
Netradiční koncept interiéru zůstal zachován podobně jako v případě exteriéru. Přídavný štít s digitálním rychloměrem a palubním počítačem se stále nachází bezprostředně pod čelním sklem. V kapličce přístrojové desky jsou nově tři tubusy s analogovým otáčkoměrem uprostřed.
Co překvapí asi každého prakticky založeného řidiče je systém Magic Seats. Jedná se o možnost zvednutí sedáků zadních sedadel, čímž lze vytvořit dodatečný prostor pro převoz vyšších zavazadel, bez nutnosti sklopení opěradel a převozu nákladu v zavazadelníku. Právě kvůli tomuto řešení byla palivová nádrž přesunuta pod přední sedadla.
Pochvalu si zaslouží prémiový audiosystém se subwooferem, který navozuje příjemnou náladu při jízdě prostřednictvím šesti reproduktorů. Samozřejmostí výbavy Executive je rovněž povedený navigační systém či bluetooth hands free. Interiér navíc příjemně prosvětlí panoramatická střecha. Nemusíte mít ale obavy z nadměrného slunečního záření, boční a zadní okna jsou důkladně zatónována.
Honda Civic ve výbavě Executive standardně vyjíždí na sedmnáctipalcových kolech, která stabilitě výrazně pomáhají. Náš kolega v redakci má civica na kolech o rozměru 15“ a musíme uznat, že je totožné auto při rychlých průjezdech zatáčkami znatelně nervóznější.
Podvozek deváté generace byl sice naladěn komfortněji, než v případě předchozího civicu, na větších kolech je však stabilita v pořádku i při rychlé jízdě na oblíbené okresce. Starý civic je tedy jen o něco málo rychlejší, zato o poznání tvrdší. Trochu nám to připomíná srovnání současné imprezy s předchozí generací. I v tomto případě dynamika příliš neutrpěla.
Motor 1.8 i-VTEC žádnou významnější úpravou neprošel. Nejvyššího výkonu 104 kW dosahuje pohonná jednotka až v 6500 ot/min, největší točivý moment 173 N.m vrcholí při 4300 ot/min. Z papírových údajů je jasné, že motor doslova prahne po otáčkách. Kvůli optimalizaci spotřeby přistoupila Honda kromě implementace ekologicky zaměřeného systému Econ, také k delším převodům. Toto řešení bylo trochu nešťastné, protože držet motor vy vyšších otáčkách je nyní řidičsky náročnější.
Motoristickou nirvánu motor předvádí kolem 5000 ot/min, nad touto hranicí jsme ale postrádali významnější výkonovou špičku. Akcelerace tedy není kdovíjak úchvatná a to hlavně kvůli delšímu zpřevodování. Vše ale dokonale vynahradí přesné strmé řízení a v neposlední řadě i dobře dávkovatelné brzdy. Ještěže tedy nevedou všechny silnice rovně.
Zmiňovaný systém Econ se ovládá zeleným tlačítkem vlevo od volantu, po jehož zmáčknutí se mění reakce motoru na sešlápnutí plynového pedálu. Motor v tomto režimu reaguje poměrně vlažně a právě to má ušetřit cenné desetiny litrů benzinu. Navíc barevné indikátory v blízkosti digitálního rychloměru naznačují aktuální ekonomičnost jízdy, v rámci které je zelená považovaná za nejúspornější. A jaký byl výsledek našeho redakčního testu?
Spotřeba při dálničním limitu 130 km/h se ustálila na sympatických 7,2 l/100 km. Při této rychlosti točí motor na šestku 3400 ot/min. Mimo město spotřeba dokonce výrazně klesá pod šestilitrovou hranici. Městský provoz pak znamená spotřebu do osmi litrů na 100 kilometrů a to i díky systému Start/Stop.
Testovaná Honda Civic sice už není ten ryzí sportovní hatchback, stále však patří k řidičsky zábavnějším představitelům tohoto oblíbeného segmentu C. Mimo standardně dobrého řízení nás překvapila praktičností a v neposlední řadě také komfortem jízdy. Nejvyšší výbava Executive nabízí prvky, se kterými se běžně v golfu či astře nesetkáte, tomu však odpovídá také poměrně sebevědomá cena. Za ní ale zákazník získá nejen nadstandardně vybavený hatchback, ale také automobil, který u nás působí pořád neokoukaným dojmem.
Tým AUTOiNDEX.cz
Honda Civic 1.8i-VTEC | VW Golf 1.4 TSI | Ford Focus 1.6 EcoBoost | |
Typ motoru: | Atmosférický zážehový | Přeplňovaný zážehový | Přeplňovaný zážehový |
Objem motoru (ccm): | 1798 | 1390 | 1596 |
Válce: | 4 | 4 | 4 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 104 / 6500 | 90 / 5000 | 110 / 5700 |
Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min): | 174 / 4300 | 200 / 1500 - 4000 | 240 / 1600 - 4000 |
Maximální rychlost (km/h): | 215 | 200 | 212 |
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): | 8,7 | 9,5 | 8,7 |
Spotřeba – město/mimo město/ kombinace: | 7,3 / 4,9 / 5,8 | 8,2 / 5,1 / 6,2 | 7,7 / 5,0 / 6,0 |
Velikost zav. prostoru (l): | 477 | 350 | 421 |
Objem nádrže (l): | 50 | 55 | 55 |
Pohotovostní hmotnost: (kg): | 1256-1343 | N/A | 1265 |
Nosnost (kg): | 444 | N/A | 635 |
Základní cena (kč): | 379 000 (1.4 i-VTEC, výbava S) | 423 900 (1.4 90 kW, Trendline, akční cena) | 329 990 (1.6 Duratec Ti-VCT 63 kW, Trend, akční cena) |
Cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč): | 429 000 | 423 900 (Trendline, akční cena) | 418 990 (Trend, akční cena) |