Velice trendy modelovou řadu DS3 od Citroenu vyzdobil nedávno další šperk. Jedná se o špičkovou výbavu Ultra Prestige, která pracuje s barvami a kontrastem v exkluzivním stylu.
Citroen DS3 si za dobu své existence získal řadu příznivců. Stalo se z něj takové další Mini do města, nabízející jedinečnou image a perfektní jízdní vlastnosti. Jeho vzhled působí jako exhibicionista, za kterým se kolemjdoucí otáčí. Slovo styl lze zkrátka v případě „déestrojky“ skloňovat každým pádem.
Vzhled Citroenu DS3 asi není třeba podrobně popisovat. Přední části dominují svisle umístěné diody LED pro denní svícení spolu s krátkou kapotou a poměrně rozměrnou maskou chladiče. Střecha se většinou chlubí originální motivem, který lze pořídit v rámci nadstandardní výbavy za poměrně rozumný příplatek kolem deseti tisíc korun. Vždyť jednou z největších zbraní DS3 jsou právě nevídané možnosti individualizace.
Při pohledu zezadu zaujme spoiler pátých dveří s rozměrným třetím brzdovým světlem a sportovní vzhled automobilu podpoří také dvojitá koncovka výfuku. Všude je navíc plno barevných kontrastů, takže je opravdu na co se dívat.
Verze Ultra Prestige je navíc vybavena sedmnáctipalcovými koly antracitové barvy s diamantovým výbrusem. Vzhled podpoří také praktická ztmavená skla a především exkluzivní motiv na bílé střeše. Ten kombinuje lesklou a matnou barvu, což autu dodává neotřelou dávku exkluzivity. Bravo.
A uvnitř? Prakticky stejné překvapení jako zvenku. Tříramenný volant se silnějším věncem skvěle padne do ruky stejně, jako hlavice řadicí páky. Sedadla testovaného vozu se chlubí kůží v provedení Bracelet, která má výrazný profil tvořený řadou kostiček. Barevně navíc postupně přecházejí z tmavého odstínu sedáku do bílé barvy v horní části opěradla a hlavové opěrky, což nenajdete ani v prémiovém segmentu.
Dekor přístrojové desky rovněž využívá bílé kůže pod názvem Alpin Weiss. A ještě je tu jedna věc. Textilní koberečky na podlaze mají nezvyklou tloušťku a jsou lemovány dvojitým prošitím.
Pohon testovaného vozu s nízkou pohotovostní hmotností (pod 1,2 tuny) měl na starost přeplňovaný zážehový čtyřválec o zdvihovém objemu 1598 cm3. Jeho nejvyšší výkon 115 kW při 6000 ot/min dokáže DS3 velmi slušně rozpohybovat prakticky za jakékoliv situace. Díky přeplňování navíc není nutné motor kdovíjak vytáčet, což jsme ocenili zejména ve městě. Vždyť největší hodnota točivého momentu 240 N.m je k dispozici už při 1750 ot/min.
Motor je navíc proslulý svojí minimální prodlevou turbodmychadla, takže reaguje prakticky okamžitě. Slušný zátah přichází kolem 2000 ot/min a výkon lineárně graduje až k hranici 5 tisíc otáček. Poté už se vyplatí řadit.
Šestistupňový manuál si zaslouží slova chvály a vyvrací tak zavedené klišé, že převodovky francouzských vozů musejí být zákonitě nepřesné. I přes delší dráhy totiž jednotlivé rychlosti zapadají do kulisy převodovky velice precizně a bez zaváhání.
A spotřeba? Ta je velmi závislá na jízdním stylu a to hlavně kvůli přeplňování. Ve městě jsme s lehkou nohou dokázali jezdit kolem 8 l/100 km, mimo město dokonce za šest. Výsledný průměr 7,5 l/100 km tedy nezní vůbec špatně. Když ale budete motoru šlapat na krk, k čemuž vás bude nejen svým zvukem docela často lákat, není problém atakovat desetilitrovou hranici.
Začneme trochu netradičně. Pokud se na našich silnicích chcete pohodlně dostat z bodu A do bodu B, Citroen DS3 nebude to pravé ořechové. Obzvlášť ne na sedmnáctipalcových kolech luxusní varianty Ultra Prestige. Pokud ale s autem občas rádi vyjedete na oblíbenou okresku nebo dokonce závodní okruh, auto vás rozhodně nezklame.
Právě v ostrých vlásenkách s nadzvednutým zadním vnitřním kolem a pískajícími pneumatikami se DS3 cítí nejšťastněji stejně jako jeho posádka. K tomuto jízdnímu stylu má navíc dobré předpoklady i jeho interiér, respektive výborná tuhá sedadla s robustním bočním vedením nebo třeba volant s malým průměrem a strmé řízení. Jeho zpětná vazba sice není kdovíjaká, ale řízení rozhodně není přeposilované. Hlavně, že tu jsou ty jedovaté brzdy… A kdyby to bylo někomu stále málo, pořád je ještě v nabídce trochu předražená varianta DS3 Racing.
Když jsme u té ceny, testovaný model ve výbavě Ultra Prestige je nejdražší varianta v nabídce, hned po zmiňovaném Racingu. Začíná na ceně 579 tisíc korun s dieselovým motorem 1.6 HDI pod kapotou. Daleko charakternější model s motorem 1.6 THP pak vyjde na téměř 600 tisíc. S ohledem na styl a jedinečnost vozu se podle nás stále ještě jedná o obhajitelnou nabídku. Citroen by však neměl zapomínat, že Mini už je „nadohled“.
Tým AUTOiNDEX.cz
Citroën DS3 1.6 THP |
Audi A1 1.4 TFSI |
Mini Cooper S |
|
Typ motoru: |
Přeplňovaný zážehový |
Přeplňovaný zážehový |
Přeplňovaný zážehový |
Objem motoru (ccm): |
1598 |
1390 |
1598 |
Válce / ventily: |
4 / 4 |
4 / 4 |
4 / 4 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): |
115 / 6000 |
90 / 5000 |
135 / 5500 |
Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min): |
240 / 1750 - 4000 |
200 / 1500 - 4000 |
240 / 1600-5000 |
Maximální rychlost (km/h): |
210 |
203 |
228 |
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): |
7,3 |
8,9 |
7,0 |
Spotřeba – město/mimo město/ kombinace: |
8,2 / 4,7 / 6,0 |
6,8 / 4,4 / 5,3 |
7,3 / 5,0 / 5,8 |
Velikost zav. prostoru (l): |
285 |
267 |
160 |
Objem nádrže (l): |
50 |
45 |
50 |
Pohotovostní hmotnost: (kg): |
1148 |
1175 |
1130 |
Nosnost (kg): |
442 |
375 |
375 |
Základní cena (kč): |
374 900 ( 1,4 VTi 95, Design) |
416 300 (1.2 TSI Attraction) |
480 000 (Cooper) |
Cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč): |
486 900 (Sport) |
518 600 (Ambition) |
587 500 |
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Citroen |
Model: | DS3 |
Karosérie: | Kupé |
Motor: | 1.6 THP |
Palivo: | benzín |
Rok výroby: | 2012 |
Technické parametry |