Prezidentský služebák - Citroen DS5 1.6 THP (TEST)

Testy
05.08.2012

F T G

Prezidentský služebák - Citroen DS5 1.6 THP (TEST)

Více než dostatečnou reklamu novému luxusněji zaměřenému Citroenu DS5 zajistil francouzský prezident Francois Hollande, který na svojí inauguraci dorazil do Elysejského paláce právě v DS5tce.

Citroen vždy bohatě platil velikou spoustu schopných designérů, aby vytvořili zajímavý vůz, který prodává hlavně vzhled. Velmi často se však potom stávalo, že nezbývalo dost financí na kvalitní materiály, což platí dvakrát pro interiéry. Poslední model Citroenu C5 nás jako první přesvědčil, že srovnávání s německou konkurencí myslí vážně, a to i právě v oblasti kvality. My můžeme s radostí hned na začátku potvrdit, že Citroen DS5 dosahuje zpracováním i kvalitou použitých materiálů vysoko nastavené laťky C5tky.

Design až na prvním místě

Zároveň si však nová DS5tka udržela zatraceně atraktivní vzhled. Pro ty, kteří se chtějí odlišit naprosto dokonalá volba. Tvarem karoserie vzdáleně připomíná průkopnický (a nepochopený) Renault Vel Satis, tedy majestátní rozměry (délka přes 4,5 m), šířku limuzíny (téměř 1,9 m), kombinující tvary kombi, kupé a záď hatchbacku. Výsledný dojem necháme na vašem posouzení. Náš dojem je totiž snad očarovaný.

DS5 vypadá famózně ze všech úhlů pohledu. Je na tom něco magického, jak designéři doladili vzhled do každého detailu a ještě jej dokázali vyšperkovat chromem, kterým se v případě nejvyšší výbavy opravdu nešetří. Mimochodem, ačkoli nejsme zastánci světlých barev na reprezentativních vozech, blankytně modrá metalíza Citroenu skvěle sedne.

Žádám o povolení ke startu

Jistě jste již v nějaké recenzi na novou DS5 četli o podobnosti interiéru vozu s kokpitem letadla. Těžko říct, co umocňuje toto tvrzení více, jestli titěrná tlačítka na přístrojové desce, extravagantní tvar tlačítek na středovém tunelu, nebo další tubus s ovládacími prvky uprostřed stropnice. No, popíšeme to takhle. Kdybyste do vozu posadili opilého pilota, první kam pojede, bude Ruzyňské letiště, odroluje na ranvej a na konci bude marně tahat volant k sobě, ve snaze odlepit DS5tku od země.

Interiér zkrátka tvoří jeden z důvodů, proč si zákazník DS5 koupí. Za zploštělým multifunkčním volantem po vzoru Audi (a později VW) nalezneme tři oddělené ukazatele. Dominantní rychloměr, do kterého jsou chytře zakomponovány údaje o stavu paliva a teplotě motoru, doplňuje přehledný digitální otáčkoměr v levé části, tu pravou vyplňuje přehledný, dobře graficky zpracovaný displej palubního počítače.

Středový panel je designovou třešničkou, postrádá totiž jakýkoli náznak symetrie, která u většiny automobilek bývá základním stavebním kamenem. Displej navigace v horní části má velmi dobrou, jemnou grafiku, kterou může závidět mnoho neprémiových konkurentů.

Přední sedadla vzhledem i tvarem přímo vybízejí k usednutí. Usedejte však pomalu, na Citroen jsou totiž nezvykle tvrdá, čekali bychom větší dávku pohodlí. Tento prohřešek se snaží vynahradit DS5 alespoň masážní funkcí, bohužel jen řidičovi. Druhá řada sedadel nabízí tři plnohodnotná místa pro cestující, ovšem za lehce sníženého komfortu.

Co se týče prostoru pro cestující, doporučujeme druhou řadu obsazovat drobnějšími jedinci, do 185 cm. Basketbalisté mohou v závislosti na prostorových potřebách posádky vpředu trpět v oblasti kolen a ani nad hlavou jim díky svažující se zádi moc místa nezbude. Zavazadlový prostor o objemu 468 litrů považujeme za plně dostačující, vyniká navíc dobrou přístupností a téměř kubickými tvary.

Pojďme na chvíli vystřízlivět a probrat ergonomické prohřešky, které nemají v autě za téměř milión korun co dělat, alespoň hlavní dva. Titěrná tlačítka. Hrát si na okresní silnici s jinak výborným (samozřejmě příplatkovým) autorádiem stojí i zkušeného řidiče více soustředění, než je potřeba a může být snadno zdrojem peprné situace. Ovládání elektrických zadních oken. Ovladače jsou umístěny na středovém tunelu, nikoli ve výplních dveří. V minivoze jistě levnější a konstrukčně pohodlnější řešení, ale ve voze této třídy, navíc s puncem exkluzivity, je to prostě ostuda.

Chilli lentilka

Testovaný Citroen DS5 poháněla odborníky opěvovaná jedna šestka z dílen BMW o skvělém výkonu dvou set koní. Jedná se o špičkovou motorizaci, nic silnějšího pod kapotou nenajdete. Tento fakt je poněkud s podivem, u vlajkové lodi Citroenu bychom čekali minimálně čtyřválcovou naftu o výkonu 204 koní, o třílitrovém vznětovém šestiválci ani nemluvě.

Vraťme se však k vůni testovaného benzínu. Prvotní obavy z malého motoru ve velkém autě se naštěstí po prvních pár kilometrech rozplynuly. Praktický dostatek točivého momentu v nízkých otáčkách potvrzuje tabulkové hodnoty, které slibují slušných 275 Nm v naftových 1700 ot/min, což zaručuje pěkný odpich od semaforů. Jakmile překročíte 3000 ot/min, čeká vás i dostatek výkonu pro svižné předjíždění a ani u téměř 1,5 tuny těžkého vozu nemusíte být díky lineárnímu průběhu točivého momentu (bohužel bez výkonové špičky) otrokem řadicí páky.

Ačkoli se Citroen rozhodně nemusí stydět za hodnoty jízdních výkonů, vždyť s pedálem na podlaze uhání až 235 km/h a z nuly na sto kilometrů za hodinu dosprintuje za dobrých osm sekund, nečekejte kdovíjaké sportovní svezení. V praxi motor sice poskytuje dostatek sil i pružnosti pro velké Grand Turismo, to je ale vše, o nějakém přebytku nemůže být řeč.

(S)Potřeba benzínu

Velké auto, maloobjemový motor, turbodmychadlo, vysoký výkon. Tohle není dobrá kombinace pro kdovíjak úspornou jízdu, což potvrdí 9/10 uživatelů. Praxe u nového DS5 však není tak tragická, jak se může zdát. Městský provoz odebírá z nádrže hodnoty v rozmezí 9-10 litrů, mimoměstská jízda stlačí apetit na 7,0-8,0 litrů, načež představitel hnutí Greenpeace dokáže jet za pěkných 6,5 litrů Naturalu na každých sto kilometrů.

Dálniční přesuny opravdu záleží na tíze vaší pravé nohy, vždyť při 130 km/h točí motor sympatických 3250 ot/min, v kabině je příjemné ticho a díky velkému přednímu sklu vypadá tato rychlost jako ploužení. Pokud budete opravdu dodržovat předpisy, pojedete do devíti litrů benzínu, v Německu však budete u pumpy docela často, neboť spotřeba po překročení tuzemského dálničního limitu rychle stoupá nad deset litrů. V praxi lze tedy počítat s kombinovanou spotřebou oscilující kolem 8,5 l/100 km, což má sice k přívlastku „úsporný“ trochu dále, ovšem nesmíme zapomenout na fakt, že živíme dvě stě koní.

Citroene, drž se svého kopyta

Řekneme to otevřeně hned na začátku. Podvozek nového Citroenu DS5 je naladěný na docela tuhou notu, přesně opak toho, co bychom od velkého automobilu této značky čekali. Bohužel, Francouzi prostě pořád neumí (kromě sportovních modelů) odladit podvozky do detailu. V kombinaci s velkými koly tedy čekejte po přejezdech větších (nikoli velkých) nerovností rázy od kol do karoserie a otřesy v kabině.

Kvalitní silnice a ostřejší jízda sice přinášejí určitý pocit potěšení, protože tam funguje podvozek dobře, ale těchto komunikací je v České republice bohužel pořád pomálu, navíc DS5 není auto určené k dravé jízdě. Čím jsme byli opět, dalo by se říci nepříjemně, překvapeni, je absence velmi povedeného Hydractivu, který dělá Citroen C5 unikátem. Opravdu škoda. Posilovač řízení s variabilním účinkem příjemně tuhne ve vyšších rychlostech a společně s bohatě dimenzovanými brzdami, které se dobře dávkují, můžeme tuto dvojici označit za nadprůměr.

Resumé

Citroen DS5 je bezpochyby tím pravým vozem pro lidi, kteří se chtějí lišit, neboť individualismus dostanete k autu daleko větší hrstí, než luxus, jenž má nová Different Spirit 5 prvotně nabízet. Čistý luxus totiž není jen o použitých materiálech v interiéru, nýbrž o komplexním autě, tedy o jízdním komfortu, dostatku prostoru, skvělé ergonomii a dalších drobnostech, kde má DS5 malé mouchy.

Zní to moc ostře? Nezlobte se, ale pokud automobilka vytvoří luxusnější odnož jiného modelu, nemůžeme jej šetřit, navíc se nejedná o modifikovaný Citroen C5, jak tomu je v případě Citroenu DS4 (modifikovaná C4), ale o zcela nový vůz.

Pokud se na Citroen DS5 podíváme jako na nový vůz střední třídy, hodnotíme ho jako velmi zajímavý, dobře zpracovaný velmi pohledný, ale také drahý vůz. Vždyť základní cena, se kterou zatím nečarují pověstné francouzské slevy v řádech statisíců, začíná na 679 000 Kč.

Tým AUTOiNDEX.cz

Citroen DS5

1,6 THP

Volkswagen CC 2,0TSI

Typ motoru:

Přeplňovaný zážehový

Přeplňovaný zážehový

Objem motoru (ccm):

1598

1984

Nejvyšší výkon (kW / ot/min):

147 / 5800

155 / 5300-6200

Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min):

275 / 1700

280 / 1700-5200

Maximální rychlost (km/h):

235

242

Zrychlení 0 - 100 km/h (s):

8,2

7,6

Spotřeba – město/mimo město/ kombinace:

8,9 / 5,5 / 6,7

10,1 / 5,6 / 7,3

Velikost zav. prostoru (l):

468

532

Objem nádrže (l):

60

70

Pohotovostní hmotnost: (kg):

1430

1460

Nosnost (kg):

620

530

Základní cena (kč):

679 900 (1,6 e-HDI BMP6)

717 900 (1,8 TSI)

Cena s testovaným motorem (kč):

879 900

787 900 (1,8 TSI)

Základní parametry
Výrobce:Citroen
Model:DS5
Karosérie:Hatchback
Motor:1.6 THP
Palivo:benzín
Rok výroby:2012
Technické parametry

Fotogalerie

Autoinzerce:
Reklama:
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • https://www.alcar.cz/ -
  • http://www.kvalitnidily.cz/ -
  • http://www.janovapec.cz/ -
  • http://racinglife.cz/ -
  • https://www.jacisnik.cz/ -