Sázka na segment stále populárnějších kompaktních „es-ú-véček“ se mladoboleslavské automobilce vyplatila. Model Yeti, poprvé představený veřejnosti v roce 2005 na autosalonu v Ženevě, se krátce po svém uvedení na český trh (2009) stal jedním z nejprodávanějších vozů tohoto výrobce.
Se zvyšujícím se zájmem zákazníků o tento model se rozrůstala také paleta dostupných motorizací a výbav. V současnosti je v nabídce šest přeplňovaných čtyřválců, z toho tři benzínové a tři naftové; a pět typů výbavy.
Rostoucí ceny pohonných hmot, stejně jako zvyšující se důraz celospolečenského apelu na trvalou udržitelnost, vedl konstruktéry k vytvoření speciální „zelené“ edice Yetiho, známé pod označením GreenLine. Vozy v tomto stupni výbavy disponují celou řadou úprav, které snižují celkovou ekologickou stopu auta a zvyšují jeho hospodárnost.
Až donedávna mohli potenciální zájemci o úspornou řadu sáhnout pouze po jednom typu motoru, a to po přeplňovaném turbodieselu 1.6 TDI s výkonem 77 kW, který spolupracuje s mechanickou pětistupňovou převodovkou s delšími převodovými stupni. Nyní automobilka vychází vstříc i poněkud náročnějším motoristům a pod označením Green tec nabízí upraveného Yetiho také se silnějším motorem 2.0 TDI (103 kW) a šestistupňovým manuálem. Právě Škoda Yeti Green Tec 2.0 TDI byla předmětem našeho redakčního testování.
Je to s podivem, ale Škoda Yeti patří mezi auta, které přitahují pozornost motoristických fandů, ale zároveň nevzbuzují nějaké rozporuplné a extrémně protichůdné reakce. Dosavadní ohlasy, podpořené slušným prodejem i zájmem o ojeté vozy, spíše naznačují, že motoristická veřejnost se v případě prvního českého SUV rozdělila na ty, kteří vůz nekriticky přehlíží (protože tato třída je prostě nezajímá) a na ty, kteří jej obdivují a uznávají.
Do jaké míry na tom má podíl konzervativnost českých zákazníků nebo jejich inklinace k tradiční české značce ponechme nyní stranou a pojďme se zaměřit, jak vypadá svezení s lehce terénní „škodovkou“ v praxi.
Ještě než usedneme za volant, neodpustím si krátký komentář k exteriéru vozu. Ten kombinuje „klasické“ škodovácké prvky /maska chladiče, zadní svítilny/ s prvky inovativními, jako jsou například přední světlomety, tvořené jedním párem kulatých a jedním párem obdélníkových světel.
Karoserie vozu s délkou 4,2 metru a výškou bezmála 1,7 metru působí strohým dojmem a žádné důmyslné křivky ala fordovský „New Edge“ design tu nenajdeme. V tomto případě platí, že potenciální designové vychytávky ustoupily funkčnosti a praktičnosti vozu, ale nutno dodat, že žádná velká újma na vzhledu tím Yetimu nevznikla.
Koneckonců, kdo by měl zájem, může Yetiho zkrášlit celou řadou doplňků z příplatkové výbavy, například dvoubarevným lakováním Bi-Colour, příplatkovými paprskovými koly nebo sadou doplňků z leštěného hliníku.
Vnitřek vozu hodně napoví o tom, koho by chtěli konstruktéři, potažmo prodejci, oslovit. Na svou třídu disponuje Yeti solidním zpracováním všech interiérových prvků. Přístrojová a palubní deska nepůsobí na rozdíl od některých konkurentů levným dojmem, použité plasty lícují přesně a v kombinaci s koženým volantem či hlavicí řadicí páky navozují dojem, jako byste seděli ve voze o jednu kategorii výše.
K pohodlí na palubě přispívají kvalitně zpracovaná sedadla /vpředu vyhřívaná/ a dostatek odkládacích prostor včetně osvětlené a klimatizované schránky před spolujezdcem nebo sklápěcího stolku na loketní opěrce vzadu. Námi testovaný vůz disponoval výbavou Ambition, která zahrnuje mimo jiné tempomat, elektricky seřiditelná a vyhřívaná zpětná zrcátka, osvětlení nad předními i zadními sedadly nebo vnitřní zrcátko s automatickým stmíváním.
Příjemným překvapením pro nás bylo variabilní uspořádání zadních sedadel, která jdou lehce sklopit, posunout dopředu nebo úplně vyjmout, čímž lze interiér snadno přizpůsobit přepravovanému nákladu. Když už jsme u přepravní kapacity - drobnou výtku si neodpustíme k velikosti zavazadlového prostoru, který se svými 405 litry (v základním uspořádání, bez sklopení zadních sedadel) za konkurencí poněkud zaostává. Alespoň, že v zavazadelníku najdeme důmyslně řešený upevňovací systém, tvořený dvěma horizontálními lištami s posuvnými háčky na bocích, který zabraňuje pohybu tašek a drobných zavazadel při jízdě.
Jak už bylo řečeno výše, Škoda Yeti Green tec s dvoulitrovým přeplňovaným turbodieselem je novou vlajkovou lodí v ekonomické třídě výrobce a jako taková disponuje celou řadou úprav, vedoucích ke zvýšení hospodárnosti automobilu. Největším zásahem do konstrukce vozu je absence pohonu 4x4 – Green tec sází výhradně na pohon předních kol.
Podobně jako u slabší verze (GreenLine) je automobil vybaven systémem Start-Stop, který v případě nutnosti snižuje spotřebu automatickým vypínáním motoru, například při stání na semaforu. Šetrný efekt má i koncept tzv. rekuperace brzdné energie, kdy při zpomalování dochází k výrobě přebytečné elektrické energie, která se ukládá do baterie a posléze je využívána při ustálené jízdě.
Ke snížení spotřeby přispívá dále optimalizované převodové ústrojí a aerodynamické úpravy spodní části auta, hlavně snížení světlé výšky o 25 mm, díky němuž klesl součinitel odporu vzduchu na hodnotu 0,361 cx. Oproti jiným variantám vozu je Green tec obut do pneumatik s nízkým valivým odporem, což při počítání spotřeby také přinese pár desetinek k dobru.
Srdcem námi testovaného vozu byl přeplňovaný čtyřválec 2.0 TDI s výkonem 103 kW a točivým momentem 320 Nm, který je vybaven systémem přímého vstřiku Common Rail. Osvědčená pohonná jednotka je zárukou slušné dynamiky a elasticity, na druhou stranu je však motor v porovnání s konkurencí poměrně hlučný. Zejména při jízdě ve vysokých otáčkách může být jeho akustický projev pro leckoho obtěžující.
Jak už bývá u vozů z koncernu Volkswagen dobrým zvykem, příkladná je spolupráce převodovky a hnacího ústrojí. Šestistupňový manuál pracuje s přesností švýcarských hodinek, odstupňování jednotlivých převodů odpovídá charakteru a zaměření automobilu. Jak se v motoristické hantýrce říká, sžití s autem je v tomto případě otázkou prvních dvaceti minut a žádných záludností se od Yetiho rozhodně nedočkáte.
Co se týče komfortu při řízení, ocenili jsme vyšší posaz za volantem, který nastolí větší pocit bezpečí a koneckonců vám dá také pocítit, že nesedíte v rodinném kombíku, ale v lehkém „teréňáku“ z rodiny SUV. Jedním dechem však dodáváme, že v tomto případě jde opravdu jen o pocit. Díky zmíněným úpravám a trvalému pohonu pouze předních kol bychom se rozhodně do nějakých větších lesních a polních dobrodružství nepouštěli. A to i přes vyšší světlou výšku.
Ale o to tady přeci nejde. Ekologická řada Green tec je primárně určena řidičům, kteří ocení prostornost a variabilitu modelů SUV a nebudou platit horentní sumy za provoz nebo údržbu. Tím se také dostáváme k důležitému ukazateli, a tou je spotřeba paliva. Tedy vězte, že výrobcem udávané hodnoty se od reality příliš neliší a to jsme škodovku příliš nešetřili.
Ve městě se dá jezdit pod sedmilitrovou hranicí a spotřeba mimo město při dodržování pravidel silničního provozu nestoupne nad pět litrů! Suma sumárum – při placení na benzince vám toto auto může vyvolat nenucený úsměv na rtech, a co ušetříte na palivu, můžete investovat například do jeho dalšího zkrášlování. Vždyť škodovky patří v Čechách k nejčastěji upravovaným vozům a kromě bohaté palety originálních doplňků od výrobce jsou u nás k mání i doplňky od různých tunningových firem.
Tým AUTOiNDEX.cz
ŠKODA Yeti 2.0 TDI Green tec |
Ford Kuga 2,0 TDCi Duratorq 4x4 |
Hyundai ix35 2,0 CRDi VGT 4x4 |
Renault Koleos 2,0 dCi 4x4 |
|
Typ motoru: |
Přeplňovaný vznětový |
Přeplňovaný vznětový |
Přeplňovaný vznětový |
Přeplňovaný vznětový |
Objem motoru (ccm): |
1968 |
1997 |
1995 |
1995 |
Válce: |
4 |
4 |
4 |
4 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): |
103 / 4200 |
100 / 4000 |
100 / 4000 |
110 / 4000 |
Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min): |
320 / 1750 - 2500 |
320 / 2000 |
320 / 1800 - 2500 |
320 / 2000 |
Maximální rychlost (km/h): |
186 |
180 |
181 |
182 |
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): |
9,7 |
10,6 |
11,3 |
10,4 |
Spotřeba – město/mimo město/ kombinace: |
6,1 / 4,5 / 5,1 |
8,1 / 5,4 / 6,4 |
6,7 / 5,1 / 7,1 |
8,2 / 5,9 / 6,6 |
Velikost zav. prostoru (l): |
405-510 |
410 |
465 |
450 |
Objem nádrže (l): |
60 |
56 |
58 |
65 |
Pohotovostní hmotnost: (kg): |
1470 |
1613 |
1600 |
1730 |
Nosnost (kg): |
545 |
517 |
540 |
570 |
Základní cena (kč): |
362 900 (1,2 TSI, výbava EASY, 4x4) |
499 900 (2,0 TDCi, 4x2) |
429 900 (1,6 GDI, 4x2) |
599 900 (2,0 dCi, 4x4) |
Cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč): |
584 900 (2.0 TDI Green tec, výbava Ambition) |
-- |
-- |
-- |
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Škoda |
Model: | Yeti |
Karosérie: | SUV |
Motor: | 2.0 TDI |
Palivo: | nafta |
Rok výroby: | 2012 |
Technické parametry |