Na letošním Ženevském autosalonu si odbylo premiéru nové Porsche Boxster, které má navázat na minulou generaci tohoto nejdostupnějšího modelu značky. V Zuffenhausenu však rozhodně nelenili a postavili sportovní auto, jenž se blíží legendární 911 více, než kdykoli před tím.
Z principu obchodní a marketingové strategie značky Porsche byl vždy model boxster hierarchicky zařazen pod vlajkovou loď 911. Právě Porsche 911 stále využívá poměrně zastaralou koncepci uložení motoru za zadní poháněnou nápravou, kterou však inženýři vyladili k dokonalosti, a tak má i nyní nesporné výhody, ale i svá specifika.
Zato boxster je jiný. Jeho motor byl totiž uložen před zadní nápravu, což konstruktéři označují, jako „motor uprostřed“. Jedná se o koncepci, která nebyla dodnes překonána, a proto ji v současnosti používá většina supersportů. Jenže, jak zařídit to, aby boxster nešlapal na paty modelu 911? Nižším výkonem.
Vzhled nového Porsche Boxster se mimořádně vydařil. Karosérie se chlubí ladnými křivkami, a přesto z ní čiší sportovní potenciál. Baculatá záď je zakončena elegantním spoilerem, který se vysouvá z linky spojující obě zadní světla. S téměř vodorovnými liniemi bočních oken perfektně korespondují prolisy na bočních dveřích, jenž ústí do chladících otvorů motoru.
Porsche Boxster vypadá stejně dobře se střechou, jako bez ní, což nebývá u kabrioletů vždycky samozřejmostí. Námi testovanému vozu navíc perfektně ladila stříbrná karosérie s červenou střechou a interiérem. S mohutnějšími partiemi, jako je například zadní část auta, dobře ladila nadstandardní dvacetipalcová kola, která navíc dodala ještě větší sportovní potenciál.
Model 911 přinesl v rámci poslední generace 991 mimo jiné, také zcela nový interiér. Ten jakoby zmohutněl a ještě více vyplnil prostor nepříliš velkého vnitřku dvoumístného sportovního auta, čím daleko více obklopil posádku. Navíc se výrazně inspiroval modelem panamera.
Interiér nového Porsche Boxster také někdo kreslil stejnou tužkou, jako panameru, s tím rozdílem, že je přístrojová deska drobnější, což je jen dobře. Bohužel středový tunel či výplně dveří zmohutněly až příliš, takže výsledkem je poměrně stísněný pocit za volantem.
Ergonomie a kvalita materiálů je, jak se u porsche sluší a patří, na jedničku a luxusní dojem z interiéru testovaného Boxsteru S dále umocňuje rudě červené kožené čalounění. Sedadla si zaslouží pochvalu za perfektní držení těla, komfort v letních měsících navíc posádce zaručuje jejich odvětrávání. Výbava testovaného vozu se vyšplhala na cenu přes 800 tisíc korun, což je znát i na celkovém dojmu z interiéru.
Nový Boxster S opět posílil, čemuž se není co divit. Vždyť ruku v ruce i nové 911 vzrostl výkon a díky tomu si vývojáři značky mohli s čistým svědomím dovolit doping také u jejího menšího sourozence. Výsledkem je nejvyšší výkon 232 kW při 6700 ot/min, který generuje plochý šestiválec o objemu 3.4 litru. To je docela slušná porce s ohledem na pohotovostní hmotnost základního provedení 1350 kilogramů.
I přes to, že se jedná o motor s plochým uložením válců, dechberoucí zátah z nižších a středních otáček nečekejte. Motor je potřeba točit. Až za hranicí 4500 ot/min dokáže pohonná jednotka zahrát to pravé divadlo a razantním způsobem zatlačí těla posádky do sedadel. Motor lze točit až do 7700 ot/min, ve kterých jeho výkon stále graduje. Bravo.
Pokud je v nadstandardní výbavě k dispozici paket Sport Chrono, jako u námi testovaného automobilu, máte o zábavu postaráno. Tato výbava, obdobně jako u modelu 911, zrychlí reakci motoru na sešlápnutí plynového pedálu, upraví podvozek, posilovač řízení, a také charakter automatické převodovky PDK do ostřejšího režimu.
Co se týká automatu PDK, stále se jedná o stejnou písničku. Díkybohu! Převodovka patří mezi nejlepší na trhu, řadí opravdu rychle a to hlavně v režimu Sport. Navíc umí používat meziplyny a hbitě reagovat na to, zda právě akcelerujete nebo stojíte na brzdě. Podle toho pak následně řadí nahoru nebo dolů, aniž by působila zmateně. Doporučujeme sportovní volant za rozumný příplatek, se kterým navíc dostanete klasická pádla pro manuální mód PDK. Jsou opravdu nesrovnatelně lepší, než kolébkové ovladače převodovky na standardním volantu.
A jak je na tom Porsche Boxster S se spotřebou? Při klidné jízdě lze klidně jezdit kolem 7 l/100 km. Ve městě se pak spotřeba vyšplhá někam k 10 litrům. To nejostřejší nasazení nemálo podobné okruhovému ježdění znamená odběr z nádrže okolo 25 litrů, což je v porovnání s dnešními přeplňovanými motory velmi dobrý výsledek. Vždyť například palubní počítač Focusu RS nám po jízdě na legendární Nordschleife ukázal hodnotu 38 litrů. Atmosférické plnění je tedy stále nepřekonané. A to nejen kvůli spotřebě pohonných hmot.
Podvozek nového Boxsteru musíme opět vyzdvihnout pro jeho schopnost fungovat i na našich rozbitých silnicích. Touto vlastností se chlubí prakticky všechny vozy Porsche a nejinak je tomu u tohoto nového modelu. Možná se divíte, proč zrovna tímto začínáme, ale pokud si vybavíte kvalitu našich silnic, vzápětí pochopíte. Koupit si tohle auto má tedy smysl i v našich krajích.
Dále nás zajímala opravdu rychlá jízda a především zábava při ní. Musíme uznat, že drobné neduhy modelu 911, dané jeho koncepcí, v novém Boxsteru nezažijete. Nechceme teď ale hodnotit rychlost, ve které 911 stále dominuje, ale především čistou stopu a pocity za volantem.
Boxster je díky uložení motoru uprostřed přísně neutrální a na suchém povrchu se vůbec nemusíte obávat nějakých záludností. A to ani při potřebě zabrzdit v zatáčce či v ní udělat prudký vyhýbací manévr. U 911 se občas setkáte s odlehčenou přídí při nájezdu do zatáčky, někdy i mírnou nedotáčivostí, takže se s ní musíte naučit jezdit, abyste byli schopný využít její potenciál. A to i přes to, že se to s příchodem nového modelu naučíte rychleji, než kdykoliv předtím.
Boxster je v tomto ohledu jiný. Je neutrální už z principu své koncepce, rozhodně však není nudný nebo pomalý. Troufáme si tvrdit, že se jedná o nejrychlejší vůz v této třídě a dokáže přímo zastínit modely, jako jsou Z4, SLK nebo 370Z.
Také brzdám patří pouze slova chvály. Jsou nadmíru účinné a hlavně chirurgicky přesně dávkovatelné. Navíc nevadnou ani při okruhovém ježdění. Boxster dostal po vzoru 911 elektrický posilovač řízení. Na svědomí tento trend mají přísné ekologické normy. Bohužel. Právě řízení se nám ale překvapivě zdálo komunikativnější, než je tomu u nové 911, jen přesně nevíme, čím si to vysvětlit. Možná je to nižší hmotností vozu nebo několikaměsíčním náskokem ladění modelu Boxster, jako mladšího modelu této značky.
Stylovou látkovou střechu Porsche Boxster S lze ovládat v rychlostech do 50 km/h, takže pokud začne třeba nečekaně pršet, nemusíte se zdržovat úplným zastavením. Je to příjemná vlastnost, kterou mnoho kabrioletů nenabízí.
Kroucení karosérie či nějaké praskání jsme u tohoto roadsteru nezaznamenali, navíc musíme pochválit perfektní odhlučnění při jízdě s nataženou střechou a to i ve vysokých rychlostech. Stažená střecha umožňuje příjemnou jízdu do 120 km/h, poté už do interiéru výrazně fouká.
Základní cena testovaného Porsche Boxster S činí něco přes 1,6 milionů korun. Za tyto peníze vám takový koktejl jízdních vlastností a zábavy za volantem namíchá jen málokdo. Navíc i za nemenším Boxsterem stojí velmi silná image značky.
Zdá se, že se nový Boxster více orientuje na mužskou část populace a vzhledem k jeho vyladění a moderní technologii už nelze mluvit o nějakém kompromisu za rozumnou cenu. Jediné, po čem by zákazník mohl postupem času začít toužit je snad jen několik desítek koní pod kapotou navíc.
Tým AUTOiNDEX.cz
Porsche Boxster S PDK |
BMW Z4 sDrive35i |
Mercedes-Benz SLK 350 BE |
|
Typ motoru: |
Atmosférický zážehový |
Přeplňovaný zážhový |
Atmosférický zážehový |
Objem motoru (ccm): |
3436 |
2979 |
3498 |
Válce: |
6 |
6 |
6 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): |
232 / 6700 |
225 / 5800 |
225/6500 |
Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min): |
360 / 4500 - 5800 |
400 / 1300 - 5000 |
370/3500-5250 |
Maximální rychlost (km/h): |
277 |
225 |
250 |
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): |
5,0 (4,8 s výbavou Sport Chrono) |
5,1 |
5,6 |
Spotřeba – město/mimo město/ kombinace: |
11,2 / 6,2 / 8,0 |
12,6 / 6,9 / 9,0 |
9,9 / 5,5 / 7,1 |
Velikost zav. prostoru (l): |
280 |
N/A |
225-335 |
Objem nádrže (l): |
64 |
55 |
60 |
Pohotovostní hmotnost: (kg): |
1350 |
1600 |
1540 |
Nosnost (kg): |
335 |
330 |
315 |
Základní cena (kč): |
1 347 500 (Boxter) |
935 000 (Z4 sDrive20i) |
986 777 (SLK 200 BE) |
Cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč): Cena testovaného vozu (kč): |
1 696 000 (Boxter S PDK) 2 487 769 |
1 288 000 (sDrive35i 7AUT) |
1 340 777 (SLK 350 BE 7G-Tronic |
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Porsche |
Model: | Boxster |
Karosérie: | Kabriolet |
Motor: | S |
Palivo: | benzín |
Rok výroby: | 2012 |
Technické parametry |