Jedním z posledních přírůstků francouzské automobilky Citroën je hybridní vůz DS5. Tento nedávno představený model se nyní začíná také u nás prodávat ve verzi s touto pokrokovou technologií pohonu. Co může zákazník od této luxusně laděné novinky, navíc s netradičním pohonem očekávat?
Podle slov Pierra Monferiniho, který je tvůrcem i nadšeným zastáncem této technologie především úsporný a vzhledem k životnímu prostředí daleko ohleduplnější provoz. Prakticky vše je automatické a ovládané řídící jednotkou. Ta na základě sešlápnutí plynového pedálu a nabití baterie využívá jak výkonu spalovacího motoru, tak i elektromotoru. V případě nutnosti akcelerace používá oba pohony najednou.
Jako vůbec první model značky disponuje Citroën DS5 hybridním pohonem s názvem Hybrid4, jehož dvě stě koní se přenáší na kola obou náprav. Právě pohon všech kol je řešen originálním způsobem: modernímu dvoulitrovému turbodieselu HDi, který pohání přední kola v případě potřeby přidá sílu ještě elektromotor roztáčející zadní kola.
Především ve městě DS5 často popojíždí pouze s pomocí elektromotoru a když se přidá i spalovací agregát vypouští pouhých 99 gramů CO2 na kilometr. Pokud jedete po silnici, tak se přebytečná energie ukládá do akumulátorů. Podle měření v městském provozu se více než padesát procent času jezdí v plně elektrickém módu a při brzdění se energie vrací do zdroje.
Vlastní režim může hodně ovlivnit i řidič manuální volbou jednoho ze čtyř jízdních režimů. Asi ten, kterému je nutné dávat přednost je AUTO. Zde počítač hybridního režimu automaticky řídí celou poháněcí soustavu a snaží se optimalizovat spotřebu. Při aktivaci režimu ZEV (plně elektrický režim) se předpokládá dostatečné nabití akumulátoru.
V případě nepříznivých podmínek jako bláto nebo sníh se na voliči nastaví 4WD, tedy pohon všech čtyř kol. Zde pracuje spalovací motor společně s elektromotorem. Poslední režim SPORT probíhá při vyšších otáčkách motoru, rychleji se řadí rychlostní stupně, pracují oba motory a součet výkonu, který je k dispozici je 200 koní (147 kW).
Pro Citroën DS5 byly zvoleny Ni-MH baterie, které rychle pojmou a vydají energii. To je podstatný rozdíl oproti Li-ion bateriím, které velké množství energie uchovávají a to je případ městského elektromobilu C-Zero. Výrobce uvádí snížení spotřeby v městském provozu o 30 až 35 procent, v běžném silničním nebo dálničním provozu 10 až 15 procent.
DS5 je automobilem pro ty, kteří hledají něco speciálního a stylového. Karoserie spojuje vlastnosti hatchbacku a kombíku se zvýšeným podvozkem a královským rozvorem 2730 mm. Interiér je špičkově provedený včetně velkorysého prosklení střechy. Nechybí například průhledový displej u předního skla, systém udržování jízdy v jízdním pruhu, automatické spínání dálkových světel nebo přisvěcování do zatáček.
Citroën DS5 Hybrid4 je nabízen s bohatou výbavou STYLE za 964 900 Kč a v nejvyšším špičkovém provedení SPORT za 1 064 900 Kč. V ceně je zahrnuta i speciální záruka 5 let nebo 100 000 km na soustavu hybridního pohonu. Tato garance se vztahuje jak na počítač řízení hybridního pohonu, elektromotor, vysokonapěťové kabely, konektory tak i na trakční akumulátor.
Tým AUTOiNDEX.cz