Honda jako první na světe vyvinula systém „Super Handling All-Wheel Drive“. Ten bude představen na podzim ve vozech Acura RL (Severní Amerika) a Legend (Japonsko)
Firma Honda Motor Co., Ltd. oznámila začátkem dubna 2004 ukončení vývoje nového systému pohonu všech čtyř kol: „Super Handling All-Wheel-Drive“ nazvaný SH-AWD, který zajišťuje mimořádnou schopnost zatáčení vozu odpovídající přesně pokynům řidiče a vynikající stabilitu vozidla. Jako první na světě kombinuje systém SH-AWD řízení rozdělení kroutícího momentu mezi přední a zadní nápravu s nezávisle regulovaným rozdělením kroutícího momentu mezi levé a pravé kolo tak, aby se volně přenášely optimální hodnoty kroutícího momentu na všechna čtyři kola v souladu s jízdními podmínkami. Nový systém bude v prodeji letos na podzim ve vozech Acura RL (Severní Amerika ) a Legend (Japonsko).
Na základě sledování ovládání vozu řidičem a vnějších jízdních podmínek vypočte systém SH-AWD optimální rozdělení kroutícího momentu jak mezi přední a zadní nápravu tak i mezi levá a pravá kola. Tato informace je předána do zadního diferenciálu, kde přímé elektromagnetické spojky nepřetržitě regulují a mění rozdělení kroutícího momentu mezi přední a zadní nápravou v rozmezí 30:70 až 70:30 a stranové rozdělení kroutícího momentu na zadní kola mezi poměry 100:0 až 0:100. Kroutící moment je využíván nejen k pohonu, ale také k řízení zatáčení, což se projevuje výrazným zlepšením ovladatelnosti vozidla.
Systém SH-AWD se skládá z čidel, snímajících úhel natočení kol, boční zrychlení a ostatní informace o vozidle, dále z ECU a ze zadního diferenciálu. Přímé elektromagnetické spojky uvnitř zadního diferenciálu, použité poprvé na světě, využívají elektromagnety pro přesné řízení vícelamelových spojek. Zabudované snímací cívky monitorují vůli mezi elektromagnety a magnetickým tělesem za účelem zajištění přesné a nepřetržitě proměnlivé regulace kroutícího momentu.
Zadní diferenciál je také vybaven zabudovaným akceleračním zařízením, rovněž prvním na světě. Během zatáčení přesahuje stopa vnějších zadních kol obvykle stopu předních kol směrem ven. Vnější zadní kolo se neotáčí dostatečně rychle, aby udrželo “krok” s koly předními, což brání účinnému přenosu kroutícího momentu. Tento problém řeší akcelerační zařízení systému SH-AWD, které mění převod tak, aby se otáčky zadního vnějšího kola zvýšily oproti kolům předním. Tím se snižují ztráty přenosem kroutícího momentu a podstatně zlepšuje ovladatelnost vozidla.
Požitek z jízdy je u vozů Honda pokládán za jeden z nejdůležitějších faktorů při jejich vývoji. Nový systém SH-AWD využívá pro určení vhodného rozdělení kroutícího momentu informace získané z reakcí řidiče. Výsledkem je vysoce neutrální pocit při řízení, vyvolávající optimální důvěru řidiče na reakci volantu a zajištění vynikající stability vozu a mimořádného pohodlí při řízení.
●Řízení rozdělení kroutícího momentu
・Zrychlování během zatáčení
Kroutící moment přenášený na zadní kola se může plynule měnit až na hodnotu 100% na vnější kolo a 0% na vnitřní kolo. To vytváří přetáčivý moment, výrazně zlepšující ovládání vozidla.
*Přetáčivý/nedotáčivý moment je otáčivý kroutící moment kolem vertikální osy procházející těžištěm vozidla
●Zpomalování při zatáčení (uvolněný plynový pedál)
Kroutící moment na vnější zadní kolo se volně mění od nedotáčivého k přetáčivému momentu, čímž je vždy zajišťována stabilita vozidla .
●Přímá jízda
Rozdělení kroutícího momentu mezi zadní a přední kola je regulováno tak, aby bylo dosaženo k optimální přenesení výkonu v závislosti na jeho velikosti. Během prudkého zrychlování je moment předních kol snižován a naopak, při plynulé jízdě je snižován moment přenášený na zadní kola. Výsledkem je trvale stabilní řízení.
●Uspořádání systému
・První přímá elektromagnetická spojka na světě
Elektromagnetická cívka (elektromagnet) přitahuje magnetické těleso, které tak tlačí na vícelamelovou spojku a zajišťuje přenos kroutícího momentu.
Kompaktní spojková jednotka, vybavená planetovým převodovým mechanizmem za účelem zvýšení kroutícího momentu, dovoluje přenos vyšších hodnot momentu. Zabudované snímací cívky sledující vůli mezi elektromagnetickou cívkou a magnetickým tělesem. Tok proudu v elektromagnetické spojce je pak regulován tak, aby bylo dosaženo vysoce přesného řízení kroutícího momentu.
・Akcelerační zařízení
Během rovné jízdy se otáčí dvoupastorkový planetový unašeč synchronizovaně s kardanovou hřídelí a způsobuje, že přední a zadní kola se točí stejnou rychlostí. Když vozidlo vjede do zatáčky je planetový nosič zablokován se skříní, čímž se synchronizace otáček s kardanovou hřídelí přeruší a rychlost zadních kol se zvýší. Součástí této kompaktní sestavy je dále hydraulický ovladač, který spíná a vypíná spojky a volnoběžka.
・Snímače, jednotka ECU
Snímače úhlu natočení kol, bočního zrychlení, velikosti přetáčení / nedotáčení vozu, rychlosti kol a další snímače sledují reakce řidiče, chování vozidla a jízdní podmínky tak, aby jednotka ECU systému SH-AWD mohla vypočítat ideální rozdělení kroutícího momentu.
Tým AUTOiNDEX.cz