Subaru Forester - benzin nebo diesel? (TEST)

Testy
11.06.2012

F T G

Subaru Forester - benzin nebo diesel? (TEST)

Benzin nebo diesel? Tuto otázku si klade valná většina zájemců o povedený crosseover Subaru Forester, který v minulém roce dostal nový zážehový dvoulitr typu boxer. I přes to, že je vznětový diesel pod kapotou tohoto modelu o něco déle, pro jeho volbu hovoří několik argumentů. Který motor tedy vybrat?

Nedávno nám pod rukama prošel dieselový Forester, takže vzpomínky na něj máme ještě živě v paměti. Vzápětí nám dovozce automobilů Subaru do ČR zapůjčil benzinovou variantu, která je zhruba o 80 tisíc korun levnější. Takže se přímo nabízelo udělat základní srovnání oběma vozy.

Hlavním poznávacím znakem benzinového modelu je absence atraktivního nasávače vzduchu na přední kapotě. Někdo říká, že by mohl „požírat malé děti“, někomu se naopak líbí. Každopádně si tohoto detailu u dieselu všimnete nejen zvenku, ale na očích ho budete mít prakticky neustále i při vlastní jízdě. Nám se tento detail líbí a myslíme si, že je škoda, že ho má pouze Forester 2.0D.

Jsou tu ale důležitější věci, které činí mezi oběma variantami velké rozdíly. Pojďme se na ně podívat trochu podrobněji.

Zvuk

Asi je vám to jasné. Dieselový klapot nemůže sekundovat uchu lahodícímu zvuku zážehového čtyřválce. Obzvlášť pokud pochází z dílny Subaru. Benzinový boxer má totiž zvuk s jasným charakterem, který se navíc s rostoucími otáčkami poslouchá lépe. Prostupuje prakticky celým autem, ale na druhou stranu je i kultivovaný. To ale platí hlavně v nižších otáčkách.

Jistým handicapem je naopak déletrvající dálniční jízda. Vzhledem k tomu, že manuální převodovce chybí šestka, točí motor při 130 km/h relativně vysokých 3500 ot/min a působí tak trochu hlučněji.

Charakter a převodovka

Benzinové Subaru Forester je sice o něco línější, než jeho naftová alternativa s větší porcí točivého momentu (198 N.m vs 350 N.m), má ale několik výhod. Už z principu se pochopitelně daleko rychleji zahřívá na provozní teplotu, ale hlavně se lépe hodí do hor či na chalupu někde na samotě. Zkrátka terén nebo jinak ztížené provozní podmínky obecně jsou jeho doménou. Ptáte se proč?

V terénu má většinou jasnou výhodu nafta, což ale neplatí u forestera. Boxer diesel se totiž prodává pouze v kombinaci s šestistupňovou manuální převodovkou, se kterou se sice dobře svezete na polní cestě, ale tím to prakticky končí. I první rychlostní stupeň šestistupňového manuálu je totiž v náročnějším terénu hůře využitelný. Přestože jsou jednotlivé rychlosti poměrně krátké, na těžší terén to zkrátka nestačí.

Zato varianta s motorem 2.0i je v nabídce buď se čtyřstupňovým automatem, nebo pětistupňovým manuálem. Automat bychom ale příliš nedoporučili, řadí relativně pomalu a stojí o nějakých 40 tisíc více, než varianta s manuálem.

Právě manuál, kterým byl také vybaven námi testovaný model se vyrábí v kombinaci s redukčním režimem (kvůli němu nezbylo údajně místo pro šestou rychlost). Pomocí páky hned vedle standardní ruční brzdy se aktivuje pomalý mód „Lo“, kterým vlastně řidič získává dalších 5 rychlostí (+ zpátečku) navíc. Je až s podivem, že funkcí, kterou jsou vybaveny vesměs jen pravé offroady, se chlubí právě toto civilní SUV. Bravo.

Prakticky žádný terén pak nestojí subaru v cestě. Limitem jsou pochopitelně snad jen nájezdové úhly a absence závěrek diferenciálů. To už jsou ale prvky potřebné opravdu až v tom nejtěžším terénu, do kterého se snad nikdo s tímto subaru nevydá.

Je třeba také dodat něco k jízdě na běžné silnici. Hlavně v zatáčkách jsme se lépe cítili v modelu s benzinovým motorem. Zatáčel, tak nějak jednodušeji a přirozeněji, protože jeho přední nápravu nezatěžoval těžší vznětový motor. Výhodou dieselu je naopak agilnější zrychlení a dostatek točivého momentu téměř v jakémkoliv jízdním režimu.

Cena a provozní náklady

U výbavy Comfort představuje cenový rozdíl modelu Forester 2.0 XS oproti dieseové motorizaci 80 tisíc korun. Pokud se zákazník spokojí se základní výbavou Trend, je benzinová varianta prakticky jedinou volbou, protože diesel se v této cenově dostupné výbavě nenabízí. Úspora tedy může být ještě vyšší.

Na druhou stranu si je třeba uvědomit poměrně velký rozdíl mezi spotřebou pohonných hmot obou motorů. Ve městě jsme s benzinovým modelem jezdili kolem 10 litrů na 100 km oproti 6,5 l/100 km u vozu Forester 2.0D. To je poměrně značný rozdíl, který se cca o 1 litr sníží na dálnici, kde lze s Foresterem 2.0 XS jezdit za 9 l/100 km.

Při jízdě mimo město si pak Forester 2.0 XS říká o 7,5 l/100 km, kdežto jeho naftový protihráč zhruba o dva litry méně. Zjednodušeným výpočtem nám tedy vychází úspora cca 1 Kč na jeden kilometr, takže se rozdíl v pořizovací ceně vrátí majiteli naftového subaru kolem 80 tisíc kilometrů.

Jistou neznámou jsou ale náklady na opravy. Naftovému motoru asi nebude dělat příliš dobře časté popojíždění na krátké vzdálenosti a i při studených startech například na horách s ním můžete mít problém a případné opravy pak vyjdou daleko dráž než u prakticky nezničitelného modelu s atmosférickým motorem.

Resumé

A jaký je verdikt? Vše záleží na tom, jak a kde budete vůz používat. Benzinový Forester se více hodí do těžšího terénu, ale také na popojíždění po městě a kratší vzdálenosti. Diesel ocení zejména řidiči s větším ročním nájezdem a občasnou potřebou přejezdu polních cest či tací, kteří třeba často vyrážejí z města do hor za aktivním odpočinkem.

Tým AUTOiNDEX.cz

Subaru Forester 2.0 XS 5MT

Subaru Forester 2.0D XS

Typ motoru:

Atmosférický zážehový

Přeplňovaný vznětový

Objem motoru (ccm):

1995

1998

Válce / ventily:

4

4

Nejvyšší výkon (kW / ot/min):

110/6000

108 / 3600

Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min):

198/4200

350 / 1600-2400

Maximální rychlost (km/h):

185

186

Zrychlení 0 - 100 km/h (s):

10,7

10,4

Spotřeba – město/mimo město/ kombinace:

9,4 / 6,4 / 7,5

7,2 / 5,3 / 6,0

Velikost zav. prostoru (l):

450

450

Objem nádrže (l):

60

64

Pohotovostní hmotnost: (kg):

1555

1625

Nosnost (kg):

460

425

Základní cena (kč):

589 000 Kč (2.0 X Trend)

589 000 (2,0 X, Trend)

Cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč):

589 000 Kč (2.0 X Trend)

759 000 (2.0D Active)

Fotogalerie

Reklama:
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • https://www.alcar.cz/ -
  • http://www.kvalitnidily.cz/ -
  • http://www.janovapec.cz/ -
  • http://racinglife.cz/ -
  • https://www.jacisnik.cz/ -