Klidná síla do terénu i na silnice - Subaru Forester 2.0D XS (TEST)

Testy
02.06.2012

F T G

Klidná síla do terénu i na silnice - Subaru Forester 2.0D XS (TEST)

Automobilka Subaru je dobře známá především milovníkům motoristických sportů, vždyť v devadesátých letech sbírala vítězné vavříny v soutěžích rallye jako na běžícím pásu. Vozy Subaru jsou navíc synonymem bezpečí, originálních technologií a zejména mimořádných jízdních vlastností, daných stálým pohonem všech čtyř kol.

Jednu takovou „čtyřkolku“ jsme měli možnost otestovat v rámci redakčního testu, konkrétně model Subaru Forester s přeplňovaným dieselovým čtyřválcem.

Subaru Forester třetí generace je zástupcem početné rodiny automobilů SUV crossover, i když v případě Forestera je jakékoli škatulkování zbytečné. Na typické SUV si Forester uchovává až příliš ze sportovního ducha Subaru, na sportovní kombík je pro změnu poněkud vysoké. Zkrátka Forester je takový zvláštní a jedinečný automobilový druh.

Nenápadný exteriér

Automobily Subaru nikdy nevyvolávaly svým zevnějškem přehnané emoce, o to víc zážitků ale nabízí při samotné jízdě. Platí to beze zbytku i u tohoto modelu. Forester postrádá nápaditou „figuru“ s výraznými prolisy nebo spoilery a mezi ostatními účastníky provozu jej pravděpodobně přehlédnete.

Při bližším zkoumání zaujme velká maska chladiče, čelní světlomety se čtveřicí světelných zdrojů, připomínající sokolí oko, a také poměrně robustně vystupující lemy podběhů kol. Námi testovaný model byl vybaven 17-ti palcovými litými koly, které dodají vozu s již tak nadstandardní světlou výškou 215 mm ještě majestátnější vzhled.

V interiéru účel světí prostředky

Velké dveře s klasickými rámovými okny a širokým úhlem otevírání umožňují pohodlné nastupování i vysokým postavám. Interiér vozu nabízí dostatek místa pro čtyři dospělé pasažéry, objem zavazadlového prostoru (450 l) je v této třídě standardní a sklopením zadních sedaček jej lze zvětšit až na 1660 l.

Pokud jsme u předchozí generace postrádali nápaditější dílenské zpracování interiéru, tentokrát se tvůrci polepšili. Použité plasty na palubní desce a ve středovém tunelu by sice zasloužily poněkud měkčí strukturu, ale celkový dojem je i díky uhlově černému zabarvení některých dílů obstojný. K jejich cti také dodáváme, že během jízdy (a to i v náročném terénu) nevydávají žádné nežádoucí zvuky.

Vyloženou pochvalu zaslouží přední sedadla, v naší verzi elektricky vyhřívaná a s manuálním výškovým nastavováním (nově i u spolujezdce). Jejich anatomické tvarování a solidní boční vedení poskytuje řidiči podporu i na dlouhých cestách. Komfort při řízení navíc umocňuje vyšší posez, díky kterému má řidič v každé jízdní situaci výborný přehled.

Kůží obšitý volant padne do ruky jako ulitý a spolu s efektním podsvícením budíků a středové konzoly nechá promluvit sportovního ducha vozů Subaru. Kůži najdeme také na hlavici řadicí páky, kterou ovládáme šestistupňovou manuální převodovku, speciálně vyvinutou pro dieselové motory.

Ovládací prvky jsou snadno dosažitelné, jejich umístění je intuitivní a ovládání jednoduché. Platí to i pro ovládání dvouzónové klimatizace na středovém panelu a také audiosoustavu s konektivitou Bluetooth® a navigací.

Námi testovaná verze byla navíc vybavena zadní parkovací kamerou, kdy se po zařazení zpátečky objeví na displeji navigace prostor za vozidlem včetně uměle vykreslených naváděcích čar. Výtku bychom měli k informačnímu displeji v horní části přístrojové desky, který je poněkud archaický a špatně čitelný.

Forester je automobilem pro vyznavače aktivního životního stylu a tomu odpovídá i počet odkládacích míst v interiéru. V multifunkční středové konzole najdeme prostornou schránku, do které lze bezpečně uložit notebook nebo kabelku o rozměrech A4, čalouněné víko schránky slouží po sklopení jako loketní opěrka.

Konzola obsahuje i vyjímatelný zásobník, do kterého lze uložit například přenosný přehrávač nebo mobilní telefon a najdeme tu také dvojici držáků na nápoje. Ty se nacházejí rovněž i ve sklápěcím stolku uprostřed zadních sedadel a v kapsách všech dveří.

Pocity za volantem

Subaru Forester 2.0D disponuje stálým pohonem všech kol Symmetrical AWD s aktivním rozdělováním hnacího momentu mezi přední a zadní nápravu, který zajišťuje skvělé záběrové schopnosti všech čtyř kol.

Stálému pohonu všech kol výtečně sekunduje motor – v našem případě přeplňovaný vznětový dvoulitr s výkonem bezmála 150 koní. Jedná se o již osvědčený plochý motor typu BOXER s protiběžnými písty a nízkým těžištěm, jehož největší předností je nízká hmotnost a úroveň vibrací.

Motor je velmi agilní a táhne již od nízkých otáček, ostatně jeho maximální točivý moment 350 Nm je k dispozici od 1600 ot/min. Příjemně překvapila nízká hlučnost motoru, na dieselový agregát u tohoto typu vozů až nebývalá, stejně jako rozumná spotřeba paliva, která se při rychlostech kolem 130 km/h pohybovala kolem 6,5 litru, při klidné jízdě mimo město dokonce klesla pod šestilitrovou hranici. I při rychlé jízdě na německé dálnici je úroveň spotřeby přijatelná, obzvlášť bereme-li v úvahu, že jde o čtyřkolku s vyšší výškou a tedy i větším odporem vzduchu.

Řízení Forestera je opravdovou zábavou a rozhodně se nemusíte bát auto pořádně provětrat i na terénních nezpevněných cestách. Vynikající stabilita, kterou vozu propůjčuje víceprvková zadní náprava v kombinaci se stálým pohonem čtyř kol a motorem s nízkým těžištěm, je zárukou mimořádných jízdních vlastností. Předností podvozku je také solidní míra komfortu, ať jedete prakticky kdekoliv.

Řízení nepostrádá potřebnou přímost, a tak na rozdíl od některých jiných modelů typu SUV ve Foresteru neztratíte kontakt s vozovkou. Vůz je lehce ovladatelný a při manévrování oceníte i malý poloměr otáčení (5,3 m).

Závěrem

Subaru Forester je vůz s perfektními jízdními i užitnými vlastnostmi a díky své univerzálnosti jej ocení jak rodiny s dětmi, tak třeba mladý sportovní pár. Bohatá standardní výbava a rozumné provozní náklady u leckoho vyváží poněkud neosobní design vozu, což dokazuje i stoupající počet prodaných vozů po celém světě.

Tým AUTOiNDEX.cz

Subaru Forester 2.0D XS Comfort

Honda CR-V 2.2i DTEC

Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D-MIVEC

Typ motoru:

Přeplňovaný vznětový

Přeplňovaný vznětový

Přeplňovaný vznětový

Objem motoru (ccm):

1998

2199

2268

Nejvyšší výkon (kW / ot/min):

108 / 3600

110 / 4000

130 / 3500

Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min):

350 / 1600-2400

350 / 2000-2750

380 / 2000

Maximální rychlost (km/h):

186

190

200

Zrychlení 0 - 100 km/h (s):

10,4

9,6

9,8

Spotřeba – město/mimo město/ kombinace:

7,2 / 5,3 / 6,0

8,0 / 5,6 / 6,5

7,8 / 5,5/ 6,3

Velikost zav. prostoru (l):

450

524

774

Objem nádrže (l):

64

58

60

Pohotovostní hmotnost: (kg):

1625

1722 (včetně řidiče)

1720

Nosnost (kg):

425

438

450

Základní cena (Kč):

589 000 (2,0 X, Trend)

599 000 (2.0 i-VTEC, S)

499 900 (2.0 MIVEC, 2WD, výbava Invite, akční cena)

Cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč):

759 000

689 000

649 900

Základní parametry
Výrobce:Subaru
Model:Forester
Karosérie:SUV
Motor:2.0 D
Palivo:nafta
Rok výroby:2012
Technické parametry

Fotogalerie

Reklama:
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • https://www.alcar.cz/ -
  • http://www.kvalitnidily.cz/ -
  • http://www.janovapec.cz/ -
  • http://racinglife.cz/ -
  • https://www.jacisnik.cz/ -