Hned dvě hybridní novinky v těchto dnech představil renomovaný francouzský výrobce Peugeot. Nejmodernější technologii zatím získaly dva osvědčené modely 3008 a 508.
Pro obě novinky platí díky ekologickému spojení dieselového a elektrického pohonu to samé: velmi dobrý výkon spojený s prvotřídními jízdními vlastnostmi, pohon všech čtyř kol, tichý chod, nízká spotřeba a díky snížení emisí i šetrný přístup k životnímu prostředí. Při srovnání s vozem stejné velikosti a podobných vlastností zákazník asi nejvíce ocení uváděnou až 35 procentní nižší spotřebu paliva.
Prakticky prvním modelem vybaveným touto technologií je crossover Peugeot 3008 Hybrid4, kdy názvem Hybrid4 se označuje spojení spalovacího motoru 2.0 HDi FAP o výkonu 120 kW a elektrického motoru o maximálním výkonu 27 kW. Dieselový motor byl zvolen vzhledem ke své nízké spotřebě paliva i emisím CO2. Dalším důvodem je i technologie Stop & Start nové generace zajišťující bezhlučné starty hnací jednotky bez vibrací.
Nový crossover 3008 Hybrid4 v této verzi nabízí vedle pohonu všech čtyř kol především celkový výkon až 147 kW a spotřebu 3,8 l/100 km při emisích od 99g CO2/km. To jsou velmi příznivé hodnoty, které prakticky již dnes splňují stále náročnější požadavky emisních předpisů, které budou pro všechny výrobce závazné až v příštích letech.
Při jízdě řidič jednoduše otočným ovladačem na středové konzoli volí jeden ze čtyř provozních režimů. Pokud zvolí „Auto“ je celý systém řízen elektronicky s ohledem na optimální využití spalovacího a elektrického motoru. Zcela je optimalizováno nastavení převodových stupňů, rozpětí otáček motoru HDi i využití elektropohonu.
V režimu „ZEV“ (Zero Emission Vehicle = vůz s nulovými emisemi) je aktivován přechod k rozšířenému elektrickému pohonu, což je přínosem zejména při popojíždění ve městě na čistě elektrický pohon lze jet rychlostí přibližně 70 km/h a ujet až čtyři kilometry podle provozních podmínek. Spalovací motor se aktivuje až při náročnějších zrychleních, limitní je aktuální stav nabití baterie. Pokud již nestačí, spalovací motor nastartuje a automaticky je přepojen na funkční režim Auto.
Další z volitelných režimů „ 4 x 4“ (4WD) zvyšuje mobilitu vozu a zajišťuje, aby motory co nejčastěji fungovaly společně. Zadní kola jsou poháněna elektrickým a přední spalovacím agregátem. Tato funkce pohonu všech kol je k dispozici kdykoliv je to nutné bez ohledu na aktuální stav baterie. Tím získává 3008 Hybrid4 prakticky stejné schopnosti pohybu jako dnešní vozy kategorie SUV.
Poslední volitelným režimem je „Sport“ umožňující řazení vyšších rychlostních stupňů při vyšších otáčkách než v režimu Auto. Využívá se především spojení s automatizovanou šestistupňovou převodovkou se sekvenčním ovládáním a spojení spalovacího a elektrického motoru včetně pohonu všech kol, který optimalizuje jízdní stabilitu a provozní vlastnosti. Zde se výrazně projeví i funkce a kvalita zadní víceramenné nápravy.
Nový Peugeot 508 RXH přichází s velmi podobnou filosofií konstrukce pohonu včetně technických parametrů. Tento špičkový model si během uplynulých měsíců od uvedení na trh získal díky svému vzhledu a schopnostem celou řadu příznivců. Verze 508 RXH má tento zájem ještě umocnit. Špičkový hybridní diesel osobitého vzhledu s pohonem všech kol se řadí do kategorie all-road vozů.
Verze Peugeot 508 RXH je o 50 mm delší a 40 mm vyšší a světlá výška má hodnotu 184 mm. Exkluzivní vzhled zvýrazňuje i barevné provedení interiéru s koženým čalouněním Alcantra a dalšími dekorativními prvky. Opět nabízí jednoduchou volbu čtyř provozních režimů jako u 3008 Hybrid4. Odlišuje se i vzhledem světel s širokým využitím LED diod nejen pro denní svícení, ale například i jako originální směrová světla.
Nová 508 RXH bude nabízena v jedné úrovni vyšší výbavy s bezklíčkovým přístupem do vozu a nastartování motoru, elektricky ovládanými předními sedadly, head-up displejem, hliníkovými 18 palcovými koly, prosklenou panoramatickou střechou nebo bohatou audio výbavou včetně navigačního systému a celou řadou dalších pokrokových řešení.
Z hlediska motorizace a technického řešení pohonu je 508 RXH srovnatelná s 3008 Hybrid4 včetně čtyř volitelných režimů provozu. Aktuální cena za špičkový Peugeot 508 RXH 2.0 HDI FAP 2-Tronic byla stanovena na 995 000 Kč. Pro zájemce o crossover Peugeot 3008 Hybrid4 je nabídka ve výbavě Active 2.0 HDI FAP 2-Tronic za 799 900 Kč, ve výbavě Allure za 844 900 Kč. Podrobnější informace o těchto novinkách brzy přineseme v redakčním testu.
Tým AUTOiNDEX.cz