Volvo S80 nedávno prošlo faceliftem a dostalo nový motor. Jedná se o benzinový dvoulitr přeplňovaný turbodmychadlem. Budou čtyři válce stačit?
Model S80 býval jedním z prvních modelů značky, na kterém Volvo použilo svůj revoluční design. Od té doby však uplynulo již mnoho let a v současnosti působí auto spíše konvenčně, než pokrokově. A to i přes řadu modernizací, kterým se tento vůz podrobil.
Poslední úpravy měly spíše kosmetický charakter. S80 dostala nové nárazníky a LED diody vpředu. Ty samozřejmě zabezpečují denní svícení. Exteriér Volva S80 je tak stále elegantní a nevtíravý. Chlubí se absencí jakýchkoliv agresivních křivek. Při srovnání s Audi A6 nebo Mercedesem třídy E ale nedosahuje optické robustnosti těchto modelů.
Když posádka „zapluje“ do interiéru S80, okamžitě ocení osobitý design přístrojové desky. Zapomeňte na novodobé provedení prémiových interiérů německých vozů, ve volvu s nimi žádnou podobnost nenajdete. Velmi kvalitní materiály a perfektní slícování je samozřejmostí a to i přes to, že ne vše, co se tváří jako kov, je jím i ve skutečnosti. To, že se jedná o plast, však odhalíte, až při podrobném zkoumání.
Pochvalu si také zaslouží rozměrná a příjemně měkčená sedadla, která neunaví ani při delší jízdě. Právě komfort spojený se sedadly byl vždy doménou vozů této značky.
Designéři se snažili zamaskovat věk této modelové řady digitální kapličkou přístrojů s centrálně umístěným rychloměrem. Ten se bohužel podle nás do limuzíny tohoto pojetí nehodí. Kvitujeme naopak přítomnost analogových hodin nebo kvalitní kůži na samotné palubní desce.
Pryč jsou ty doby, kdy jsme pod kapotou „es-osmdesátky“ obdivovali benzinový vidlicový osmiválec. Nový čas přináší motory řady Drive-E, které reprezentují současnou podobu downsizingu značky. Podle technických dat jsou výkonné, úsporné a kompaktní. Příkladem takovéto pohonné jednotky je námi testovaný benzinový dvoulitr T5 Drive-E.
Nejvyšší výkon 180 kW při 5500 ot/min je zárukou svižného svezení a to hlavně v kombinaci s točivým momentem 350 N.m. Ten vrcholí už při 1500 ot/min. Subjektivně však motoru přeci jen něco schází a to hlavně s ohledem na jeho papírové parametry. Problém vězí v nové osmistupňové převodovce Aisin, která má delší převody. Zapomenout můžete na gradaci výkonu, či jadrný zvuk, na který jsme od původních pětiválců volva zvyklí.
Převodovka si ale zaslouží pochvalu za velmi jemné řazení. K tomu dochází i za cenu prokluzu měniče. Její problém tedy spíše tkví v tom, že si s tímto konkrétním motorem příliš nerozumí a částečně degraduje jeho vlastnosti. Přeplňovaný motor je efektivní vytáčet a s tím delší převody prostě nekorespondují.
A jak je na tom motor se spotřebou? Počítejte s osmilitrovou spotřebou mimo město a ve městě kolem jedenácti. Údaje uváděné výrobcem jsou tedy spíše z říše snů. I tak to ale není na nabízený výkon špatné.
Benzinový motor T5 v kombinaci s osmistupňovým automatem dělá z vozu komfortní koráb na dálniční přesuny bez výrazně dynamických ambicí. S tím také koresponduje podvozek, který má adaptivní tlumiče (Four-C) s měkčím charakterem. Ani tvrdší režim sport tedy z nikoho duši nevyklepe.
Pohodlnému naladění odpovídá také přeposilované řízení bez výrazné zpětné vazby. Není to špatně, jen si myslíme, že i principielně cestovní limuzína by mohla umět jezdit i rychle, pokud jí o to řidič požádá. Volvo S80 ale vše vynahradí mimořádným pohodlím a kultivovaností.
Tým AUTOiNDEX.cz
Volvo S80 T5 |
|
Typ motoru: |
Přeplňovaný zážehový |
Objem motoru (ccm): |
1969 |
Válce: |
4 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): |
180 / 5500 |
Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min): |
350 / 1500 - 4800 |
Maximální rychlost (km/h): |
230 |
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): |
7,2 |
Spotřeba – město/mimo město/ kombinace: |
8,9 / 5,5 / 6,7 |
Velikost zav. prostoru (l): |
495 |
Objem nádrže (l): |
70 |
Pohotovostní hmotnost: (kg): |
1688 |
Nosnost (kg): |
517 |
Základní cena (kč): |
1 157 000 |
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Volvo |
Model: | S80 |
Karosérie: | Sedan |
Motor: | T5 |
Palivo: | benzín |
Rok výroby: | 2015 |
Technické parametry |