Citroën C5 stále zůstává jedním z nejpovedenějších citroënů současnosti. Kvalitou zpracování se nebezpečně blíží německým konkurentům a k poměrně konzervativnímu ztvárnění přidává jistou dávku francouzské designové školy, která je proslulá svojí nezaměnitelností. Zkoušeli jsme model C5 Tourer v nejvyšší výbavě Exclusive.
Ztvárnění Citroënu C5 je opravdu pokrokovou záležitostí a kromě vysokého standardu aerodynamiky nabízí i nevtíravé francouzské charisma. Automobil má úžasnou schopnost zaujmout svým exteriérem i ty, kteří zrovna nepatří mezi příznivce této francouzské značky.
Masivní dlouhá příď v kombinaci s moderními světlomety s denním svícením propůjčují vozu originální image stejně jako opticky se zužující zadní část tohoto kombi. Daní za to je snad jen průměrný zavazadlový prostor o objemu 505 litrů. Zavazadelník varianty Tourer ale potěší především nízko položenou nakládací hranou, kterou lze pomocí tlačítka na pátých dveřích a vzduchového odpružení Hydractive III výškově regulovat.
Citroën si v rámci nedávného faceliftu, neodpustil pár dnes již téměř povinných libůstek, jako jsou přední LED diody pro denní svícení nebo nové diodové koncové svítilny vzadu. Svítící pás LED diod vpředu efektně kopíruje spodní a boční linku předního světlometu, což působí opravdu efektně. I díky tomu tak současná C5 budí o poznání větší respekt, alespoň při pohledu zepředu.
Jestliže exteriér vozu příjemně překvapí, interiér doslova nadchne. Všude, kam se podíváte, objevíte pouze měkčené plasty, perfektní slícování a velmi kvalitní dekorační materiály. Komplikovaně se jeví snad jen nepřeberné množství poměrně malých tlačítek a to nejen na středovém panelu, ale také na volantu.
Právě volant je charakteristický svým pevným středem přesně tak, jak ho známe z většiny ostatních modelů tohoto výrobce. Mimo základních ovladačů audiosystému na něm najdeme také tlačítka tempomatu, ovládání menu středového barevného LCD, telefonu apod. Na umístění jednotlivých ovladačů si je třeba chvíli zvykat, až poté nabídnou řidiči opravdovou přidanou hodnotu.
Testovali jsme model ve vrcholovém provedení Exclusive, který mimo jiné zahrnuje velmi povedené kožené čalounění kombinované s látkou, bohatou bezpečnostní výbavu včetně bočních airbagů pro cestující vzadu, účinné bi-xenonové samonatáčecí světlomety s přisvětlením krajnice při jízdě zatáčkou, automatickou elektrickou parkovací brzdu nebo třeba Hill Start Assist (pomoc při rozjezdu do svahu).
Hlavním argumentem pro tento redakční test ale bylo především hydropneumatické odpružení Hydractive III. Právě to totiž považujeme za hlavní konkurenční výhodu „cé-pětky“. Jízdu s Hydractivem III lze přirovnat k cestování s luxusní limuzínou prémiových značek. A právě tato vlastnost je ve střední třídě jedinečná.
Pochválit musíme schopnost vzduchového odpružení brilantně žehlit i ty největší výmoly našich silnic a zároveň přenášet minimální vibrace do interiéru. Na středovém tunelu nechybí tlačítko Sport, po jehož aktivaci se povozek o něco sníží, čímž se omezí náklony karosérie v zatáčkách a automobil se chová jistěji. Přestože ani v tomto režimu z Citroën C5 sportovní vůz nikdy neuděláte, zaznamenali jsme znatelný posun oproti stejné funkci u předchozí generace.
Nechybí ani čtyři úrovně nastavení světlé výšky podvozku, pouze jedna z nich však není limitována překročením určité rychlostní hranice automobilu. Oproti standardnímu nastavení lze citroën zvýšit až o dva stupně, pouze ale do rychlosti 40 km/h, respektive 10 km/h u nejvyšší polohy. Posledně zmiňované nastavení nabízí docela slušný potenciál například pro pomalou jízdu po kamenité cestě nebo třeba zdolání vyššího obrubníku ve městě.
S charakterem podvozku dobře koresponduje nastavení řízení s absencí výraznější zpětné vazby od předních kol směrem k řidiči. Kouzlo vozu je ale právě v sametově komfortní jízdě bez sportovních ambicí.
K vozu se dobře hodí i přeplňovaný vznětový čtyřválec o objemu 1997 cm3 a nejvyšším výkonu 103 kW při 4000 ot/min. Křivka největšího točivého momentu 320 N.m vrcholí při 2000 ot/min. Pohonná jednotka je příjemným společníkem především díky své vysoké úrovni kultivovaného chodu a úsporného provozu.
Spotřeba pohonných hmot se ustálila na hodnotě 6,8 l/100 km, což vzhledem k zimnímu provozu považujeme za velmi dobrý výsledek. Turboefekt motoru není příliš patrný a nárůst výkonu je příjemně lineární. Motor se rozhodně nebrání svižné jízdě a pokud necestujete s plně naloženým vozem, jsou předjížděcí manévry bezproblémovou záležitostí a to i ve vyšších rychlostech.
Citroen C5 Tourer 2.0 HDI je pohledné kombi, které potěší posádku vozu nejen vysokou úrovní zpracování efektně ztvárněného interiéru, ale hlavně cestovním komfortem. Díky pokrokovému systému hydropneumatického odpružení, totiž těžko najdete ve střední třídě pohodlnější automobil, který by dokázal v cestujících evokovat spíše plavbu na klidném moři než jízdu po rozbitých silnicích u nás.
Na tvrdé podvozky německých značek tedy zapomeňte, nejvyšší komfort, třeba na nekvalitní D1, zažijete právě v tomto Citroënu C5. Další eso má Citroen v rukávu příznivou cenovou politikou, vždyť testovaný model v nejvyšší výbavě se v rámci současné akční nabídky chlubí cenovkou 674 900 Kč.
Tým AUTOiNDEX.cz
Citroen C5 Tourer Exclusive 2.0 HDI |
Motor |
Vznětový přeplňovaný čtyřválec o zdvihovém objemu 1997 ccm. Nejvyšší výkon 103 kW při 4000 ot/min. Největší točivý moment 320 N.m při 2000 ot/min. |
Převodové ústrojí |
Pohon předních kol. Šestistupňová ručně řazená převodovka. |
Podvozek |
Víceprvková přední náprava se dvěma trojúhelníkovými rameny, víceprvková náprava vzadu. |
Karoserie |
Samonosná pětidveřová. |
Provozní vlastnosti |
Největší rychlost 200 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 10,9 s. Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná 7,1 / 4,3 / 5,3 l na 100 km. |
Rozměry a hmotnosti |
Rozvor náprav 2815 mm. Celkové vnější rozměry 4829/2096/1495 mm. Palivová nádrž 70 l. |
Základní cena (testovaný vůz) |
564 900 Kč (674 900 Kč) |