Úsporná varianta se samočinným vypínání motoru a automatizovanou převodovkou nese označení e-HDI a šíří se modelovou řadou Peugeotu rychlým tempem. Testovali jsme rodinné MPV 5008 právě s tímto ekologicky zaměřeným systémem.
Až sedmimístný interiér, mimořádně kompaktní rozměry a kvalitní motory HDI pod kapotou. To jsou hlavní přednosti Peugeotu 5008, který se přetahuje o početnější rodiny od roku 2010. Tento model charakterizuje nižší karosérie, tedy alespoň na poměry velkoprostorových vozů. Hlavní výhodou má být nižší míra aerodynamického odporu a zároveň i hluku v kabině.
Model 5008 přesně zapadá do současného designového stylu ostatních modelů této značky. Hlavními atributy jsou do boků široce protáhlé světlomety, znak výrobce usazený nad mřížkou přední masky nebo rozměrné sklo s poměrně velkým sklonem.
Přestože se za rozměry vnitřního prostoru nemusí Peugeot vůbec stydět, po usednutí do vozu interiér posádku doslova pohltí. Cítíte se tady spíše jako v sedanu než v MPV, ve kterém se obvykle sedí výše a tak trochu osamoceně. Peugeot 5008 je tedy v tomto ohledu naprosto výjimečný, protože posádce poskytuje důležitý pocit propojení s automobilem.
Se „sportovnějším“ posedem koresponduje i sklon volantu, kterým Peugeot dokáže přesvědčit i zaryté příznivce vozů klasické koncepce. I tací totiž někdy budou potřebovat více prostoru…
Použité materiály jsou velice kvalitní a ergonomie je na jedničku. Tedy až na některá příliš malá tlačítka na relativně širokém středovém panelu přístrojové desky. Jejich ovládání totiž vyžaduje chvíli zvyku.
Protože jsme Peugeot 5008 podrobně popisovali již v rámci redakčního testu s naftovou motorizací 2.0 HDI, podívejme se hlavně na klíčové vlastnosti tohoto praktického MPV. Jednou z největších výhod je bezesporu unikátní systém skládání sedadel druhé a třetí řady do podlahy. Ten byl převzat z Citroenu C4 Picasso, kde se velice osvědčil.
Druhá řada sedadel dokonce nabízí podélné posouvání, takže je variabilita zavazadelníku zaručena. Převážení dlouhých předmětu usnadní i sedadlo spolujezdce, které lze sklopit do roviny. A jak je to se třetí řadou sedadel?
Dvě samostatná sedadla, která se vysunují z útrob podlahy, jsou vhodná spíše pro děti či osoby malého vzrůstu. I tak se ale jedná o velmi praktické řešení při nutnosti převést početnější posádku, ať už třeba jen pár kilometrů. Za sedadly vzniká zavazadlový prostor o objemu 213 litrů, po jejich sklopení se zavazadelník zvětší až na 823 litrů. Pokud sklopíte i druhou řadu máte z Peugeotu 5008 praktickou „dodávku“ s úctyhodným úložným prostorem 2506 litrů.
Srdcem testovaného modelu byl „mikrohybridní“ motor 1.6 e-HDI. O co vlastně jde? Jedná se o standardní vznětový čtyřválec, který však byl upraven pro maximální šetrnost. A to pochopitelně nejen k řidičově peněžence, ale také životnímu prostředí.
Systém e-HDI se chlubí systémem start-stop. To není v současnosti žádná revoluce, vždyť je tímto systémem vybavena významná část nových automobilů. Jenže start-stop v rámci e-HDI má jednu zvláštnost. Jakmile se totiž při dojíždění sníží rychlost pod 8 km/h, motor automaticky zhasne. Posilovač brzd a řízení pochopitelně stále funguje, a jakmile dojde k úbytku energie v baterii, motor opět naskočí. Tím lze ušetřit daleko více paliva než při pouhém (třeba jen vteřinovém) zastavení před značkou STOP.
Peugeot tedy systém start-stop dotáhl téměř k dokonalosti, a tak třeba začne dávat smysl i jeho zarytým odpůrcům.
Podívejme se, jaké jsou reálné úspory e-HDI v praxi. Ve městě si model 5008 1.6 e-HDI řekl o pouhých 6,5 l/100 km, což vzhledem k zimnímu provozu považujeme za slušný výsledek. Při jízdě mimo město ustálenou rychlostí, není problém udržovat hodnotu spotřeby pohonných hmot kolem 5 l/100 km a i při opravdu rychlé dálniční jízdě vám palubní počítač ukáže spotřebu začínající sedmičkou… Sedmimístné MPV 5008 e-HDI tak v této disciplíně předčilo naše očekávání.
Nejvyšší výkon testované motorizace činí 82 kW při 3600 ot/min a největší točivý moment 270 N.m při 1750 ot/min. Vezmeme-li v úvahu rozměry automobilu a hlavně jeho nákladovou kapacitu, bude všem jasné, že motor 1.6 e-HDI žádného rychlíka z testované 5008 neudělá. Na německých dálnicích lze však poměrně komfortně cestovat rychlostmi kolem 160 km/h, takže výkonový handicap schází zejména při předjíždění.
Motorizaci 1.6 e-HDI můžete v Peugeotu 5008 mít pouze v kombinaci s tzv. robotizovanou převodovkou s oficiálním označením 2-tronic STT. Toto ústrojí je známe například z koncernových citroenů… V zásadě se jedná o manuální převodovku s automatickým ovládáním spojky. Řidič má možnost volby mezi automatickou volbou převodů (standardní režim AUTO) nebo manuální, která probíhá pomocí pevně umístěných pádel pod volantem.
Nevýhodou je fakt, že spojce chvíli trvá, než sepne, takže plynulost jízdy trochu trpí. Každé přeřazení navíc doprovází určitá prodleva (ztráta výkonu), kterou nelze ovlivnit a subjektivně si je na ní potřeba zvyknout. Nám se asi nejvíce zamlouval manuální mód, ve kterém byla tato prodleva naprosto přesně predikovatelná.
Podvozek Peugeotu 5008 si zaslouží uznání za optimální vyladění tuhosti pružin a stabilitu. Tlumiče nejsou přehnaně tvrdé ani houpavé a navíc dokážou skvěle žehlit nerovnosti našich silnic. Mírná nedotáčivost se pochopitelně projevuje při jízdě na hranici adhezních schopností pneumatik, která je ale snadno rozpoznatelná.
Řízení řidiči poskytuje alespoň základní informace o tom, co se děje pod předními koly a navíc není nadměrně přeposilované. Ani proti brzdové soustavě nelze mít výhrad, brzdy jsou účinné a snadno dávkovatelné.
Peugeot 5008 1.6 e-HDI je zajímavou alternativou pro ty, kteří vyžadují sedmimístné MPV střední třídy s úsporným naftovým motorem a spokojí se s podprůměrným výkonem. S těmito požadavky přesně koresponduje i robotizovaná převodovka, která je příjemná hlavně při popojíždění v kolonách.
Tento model v prostřední výbavě ACTIVE lze pořídit za 495 tisíc korun, což je zajímavá nabídka pro početnější rodinu. Peugeot 5008 totiž nemá v oblasti prostoru příliš mnoho konkurentů z jiných segmentů. Navíc se tváří téměř prémiovým dojmem a na našich silnicích bude vždy působit originálně.
Tým AUTOiNDEX.cz
Peugeot 5008 1.6 e-HDI |
Citroen C4 Grand Picasso 1.6 e-HDI |
|
Typ motoru: |
Přeplňovaný vznětový |
Přeplňovaný vznětový |
Objem motoru (ccm): |
1560 |
1560 |
Počet válců |
4 |
4 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): |
82 / 3600 |
82 / 3600 |
Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min): |
270 / 1750 |
270 / 1750 |
Maximální rychlost (km/h): |
183 |
181 |
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): |
13,3 |
13,5 |
Spotřeba – město/mimo město/ kombinace: |
5,4 / 4,6 / 4,9 |
5,4 / 4,6 / 4,9 |
Velikost zav. prostoru (l): |
823 |
893 |
Objem nádrže (l): |
60 |
60 |
Pohotovostní hmotnost: (kg): |
1688 |
1520 |
Nosnost (kg): |
562 |
730 |
Základní cena (kč): |
395 000 (Access, 1.6 16V MAN 5, akční cena) |
384 900 (Attraction, 1.6 VTi 120, akční cena) |
Cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč): |
495 000 (akční cena) |
509 900 (Tendance, akční cena) |
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Peugeot |
Model: | 5008 |
Karosérie: | MPV |
Motor: | 1.6 e-HDI |
Palivo: | nafta |
Rok výroby: | 2012 |
Technické parametry |