Francouzský Renault nedávno rozčeřil vodu v segmentu vyšší střední třídy. Téměř 11 let po ukončení výroby legendárního modelu Safrane, představil skoro pětimetrový Latitude.
Klasické sedany vyšší střední třídy od mainstreamových automobilek jsou v současnosti opravdovou raritou. Porevoluční doba, ve které se podnikatelé vozili v automobilech Opel Omega nebo Ford Scorpio je nenávratně pryč. Tento segment totiž v následujících letech doslova pohltily limuzíny prémiových výrobců, takže v něm běžné automobilky až na několik výjimek (např. Hyundai) perspektivu nehledaly.
Vývoj je pochopitelně nákladný a poptávka v evropských poměrech omezená. Na druhou stranu reprezentativní sedan stále představuje symbol úspěchu a je zárukou komfortního svezení a dobré stability, což například u trendových SUV nemusí být vždy právě samozřejmostí.
Do redakce nám dorazil Renault Latitude 2.0 dCi v bílé barvě, takže karosérie o délce 4897 milimetrů opticky ještě více povyrostla. Při pohledu z boku na siluetu tohoto vozu si všímáme dlouhého převisu přední části. Pohled ze zadu evokuje spíše asijský design, což rozhodně není náhoda.
Na jeho vývoji se totiž podílela korejská odnož automobilky Renault – Samsung, která ho prodává pod označením SM5. Právě asijské a jihoamerické trhy mají být hlavním odbytištěm, na kterém se tyto velké sedany těší mimořádné oblibě.
Znak výrobce byl na poměry Renaultu netradičně zakomponován do mřížky chladiče, což působí velice konzervativním dojmem. Ono celkový dojem z vozu je poměrně chladný, Renault Latitude příliš emocí zkrátka nevzbuzuje, což s ohledem na danou kategorii nemusí být nutně na závadu.
Na pohled robustní přístrojová deska se chlubí kvalitními materiály a velmi dobrým slícováním. Snad jen plasty v oblasti středového tunelu trochu více zasahují do prostoru pro nohy cestujících. Ergonomie sedadel je na jedničku, neunaví ani při dlouhém cestování, navíc může poskytnout třeba i masážní funkci.
Celkově je posed za volantem příjemný, ocenili bychom snad jen tlustší věnec volantu. Pochvalu si zaslouží revoluční systém řízení kvality vzduchu pomocí ionizátoru. Má dva režimy a nechybí mu ani dvojitý osvěžovač vzduchu. Záporné ionty mají příjemně vyčistit vzduch a tím tak snížit únavu řidiče za volantem. K tomu si posádka navíc může zvolit jednu z vůní. Bohužel tento moderní prvek v rámci testované výbavy Privilege chyběl, na naše praktické zkušenosti s ním si tedy budete muset počkat.
Multifunkční displej mezi analogovými ukazateli v přístrojovém štítu by mohl zobrazovat více informací najednou. Takto se musíte ovladačem pod volantem neustále pohybovat mezi jednotlivými údaji. Bílé podsvícení přístrojů je však velmi elegantní a moderní.
Objem zavazadelníku je spíše podprůměrných 477 litrů. Naopak prostor v oblasti zadních sedadel je velkorysý. Tedy až na jednu výjimku, kterou je místo v oblasti hlavy. Díky relativně strmě se svažující střeše, přijdou dlouháni poměrně často do kontaktu se střechou. Zkrátka snaha o hezký design si vybrala svou daň.
Cestující na zadních sedadlech naopak ocení třízónovou klimatizaci, která je součástí výbavy Initiale, stejně jako kvalitní audiosoustava Bose s deseti reproduktory nebo bi-xenonové světlomety s funkcí natáčení do zatáček. Bravo.
Nabídka motorizací pro model Latitude zahrnuje jeden benzinový a tři vznětové motory. Nejslabší pohonnou jednotkou je zážehový dvoulitr (140 koní), který drží pořizovací cenu této limuzíny lehce nad magickou hranicí půl milionu korun.
My jsme testovali naftový čtyřválec 2.0 dCi s nejvyšším výkonem 127 kW při 3750 ot/min a největším točivým momentem 360 N.m při 2000 ot/min. Jedná se tedy o výkonový kompromis mezi základním dvoulitrem dCi (150 koní) a třílitrovým šestiválcem (240 koní).
Velký Renault s tímto motorem zvládá akceleraci z klidu na 100 km/h pod 10 sekund a pokud podržíte plynový pedál ještě o něco déle, zastaví se ručička tachometru na hodnotě 215 km/h. Dynamika je ve vyšších rychlostech spíše průměrná, opravdové esa z rukávu však testovaný Latitude 2.0 dCi ukáže už mnohem dříve.
Motor je totiž nadmíru kultivovaný a perfektně odhlučněný, takže posádku neruší ani při 4500 ot/min. Tam ho však řidič příliš často vytáčet nebude, nejefektivnější pracovní pásmo totiž končí zhruba při 3900 ot/min, ve kterých zátah začíná polevovat. Manuální mód automatické převodovky sice funguje bezvadně, vzhledem k pojetí tohoto sedanu však stejně většinou bude zařazen plně automatický mód.
Také v něm ale automat řadí velice hladce a plně tak koresponduje s kultivovaným motorem. Výhradu máme snad jen proti pomalejší reakci motoru na sešlápnutí plynového pedálu, za což může hydrodynamický měnič převodovky.
Testovaný naftový motor v Renaultu Latitude nepatří právě mezi nejúspornější. Při 130 km/h jízdě na dálnici počítejte se spotřebou cca 8 l na 100 km. Ve městě se spotřeba pohybuje v rozmezí 8-9 l/100 km, defenzivní jízda mimo město ji dokáže snížit až k 6 litrům. Časté využívání maximálního potenciálu motoru však atakuje hodnotu spotřeby klidně i přes desetilitrovou hranici.
Platforma Renaultu Latitude vychází z Laguny, se kterou tato limuzína sdílí přední nápravu McPherson. Zadní zavěšení si Renault vypůjčil od Nissanu, jedná se o víceprvkovou nápravu, která má zajistit perfektní stabilitu i při přejezdu různých nerovností.
Podvozek Renaultu Latitude byl jednoznačně vyladěn na komfortní notu. S mírným zhoupnutím vůz absolvuje zvlněnou vozovku, s krátkým hlubším výmolem si však poradí pouze za doprovodu nepříjemného rázu od kol. To nás vzhledem k použité víceprvkové nápravě trochu překvapilo zejména s ohledem na fakt, že námi testovaný vůz neobouval nízkoprofilové pneumatiky. Zkrátka na vyladění této kombinované platformy by měli vývojáři ještě trochu zapracovat.
Latitude nemá příliš rád ani rychlé průjezdy zatáček, protože na limitu je poměrně výrazně nedotáčivý. Na náklony karosérie si ale ztěžovat nemůžeme, měkčí naladění totiž přináší ovoce spíše na rovných silnicích a dálnicích.
Řízení není kdovíjak komunikativní, určitá zpětná vazba je však z volantu cítit. Potěšilo nás, že posilovač řízení není příliš účinný. Volant se také snadno vrací do středové polohy, v tomto ohledu by se tedy mohl zastydět kdejaký prémiový výrobce. Na brzdy testovaného vozu bylo potřeba nastoupit s větší silou, což by se u limuzíny vyšší střední třídy stávat nemělo.
Latitude v nás trochu evokuje srovnání s tradičním prostorným korábem českých silnic – Škodou Superb. Oproti němu však v některých ohledech dokáže nabídnout přeci jen více. Ať už je to nabídka vznětového šestiválce 3.0 V6 dCi nebo příznivější cena především u lépe vybavených variant. Renault Latitude se totiž v současnosti nabízí již od 509 tisíc korun za benzinovou variantu 2.0 16V Expression až po špičkovou verzi s naftovým motorem 3.0 V6 dCi Initiale za 899 tisíc.
Velký, pohodlný sedan s bohatou výbavou byl stvořen pro pohodlné cestování v reprezentativním pojetí. Díky příznivé ceně je navíc ve hře pro daleko více zákazníků, i když v našich evropských podmínkách se pravděpodobně žádnou masovkou nestane. Alternativa v podobě velkého sedanu ale podle nás i na místních trzích chyběla, zvláště když se Renault Latitude nabízí hned s několika naftovými motory, které jsou právě v Evropě tolik v oblibě.
Tým AUTOiNDEX.cz
Renault Latitude 2.0 dCi |
Škoda Superb 2.0 TDI CR DSG |
|
Typ motoru: |
Přeplňovaný vznětový |
Přeplňovaný vznětový |
Objem motoru (ccm): |
1995 |
1968 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): |
127 / 3750 |
125 /4200 |
Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min): |
360 / 2000 |
350 / 1750 - 2500 |
Maximální rychlost (km/h): |
215 |
220 |
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): |
9,9 |
8,8 |
Spotřeba – město/mimo město/ kombinace: |
8,4 / 5,5 / 6,5 |
7,6 / 5,1 / 6,0 |
Velikost zav. prostoru (l): |
477 |
595 |
Objem nádrže (l): |
70 |
60 |
Pohotovostní hmotnost: (kg): |
1620 (s řidičem) |
1572 |
Nosnost (kg): |
560 |
563 |
Základní cena (kč): |
509 900 (2.0 16V Expression) |
574 900 (1,4 TSI, Active) |
Cena s testovaným/srovnatelným motorem a výbavou (kč): |
679 900 (2.0 dCi Privilege) |
854 900 (Ambition) |
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Renault |
Model: | Latitude |
Karosérie: | Sedan |
Motor: | 2.0 dCi |
Palivo: | nafta |
Rok výroby: | 2012 |
Technické parametry |