Limitovaná edice několika modelů automobilů značky Volvo nesoucí název Ocean Race Edition vychází z mořského závodu jachet sponzorovaného právě Volvem. Vozy speciální edice se budou vyrábět po celou dobu trvání čtvrtého ročníku tohoto extrémního závodu tj. od října 2011 do července 2012.
Modely Ocean Race Edition nejsou sportovní, jak je u těchto limitovaných výbav konkurenčních značek většinou obvyklé. Nesnaží se zaujmout ani mohutnými spoilery ani tvrdým podvozkem. Tato edice není omezena počtem vyrobených aut, ale časem stejně jako je tomu v případě extrémního vytrvalostního závodu plachetnic, které právě Volvo pořádá. Jde tedy především o bezpečné zdolání několika desítek tisíc kilometrů dlouhé vzdálenosti, na čemž série vozů Volvo Ocean Race staví svou image.
Originální modely Ocean Race se prodávají jako kombi V60, V70, terénní XC70 a menší SUV XC60. Protože má závod Ocean Race výrazně outdoorové pojetí, edice se týká pouze SUV a modelů kombi. My jsme na redakční test převzali fešný crossover XC70 s výkonným turbodieselem D5 pod kapotou a v charakteristické barvě karosérie „Ocean blue“. V nabídce pro edici Ocean Race je ještě stříbrná s názvem „Electric silver“.
Nezaměnitelným rysem testovaného kombi bylo kromě atraktivního odstínu karosérie také celá řada nadstandardních prvků. Jako základ posloužila výbava Summum doplněná například o upravenou přední mřížku masky chladiče, mlhovky v předním spoileru, exkluzivní kožené čalounění nebo třeba koberečky a stříbrné nášlapné lišty s emblémem Ocean Race.
Charakteristický emblém Ocean Race naleznete také na karosérii, opěradlech předních sedadel nebo například na roletce zavazadlového prostoru. Kožený interiér je buď černý, nebo béžový a sedadla mají opravdu luxusní prošívání křížovým stehem. Celkový dojem pak umocňují speciálně navržená litá kola o rozměru 18“, jejižchž design má evokovat pohyb vln na moři.
Výbava je opravdu široká. Nechybí parkovací asistent vzadu nebo bi-xenonové světlomety s vysokotlakými ostřikovači. V případě provedení Ocean Race k ní zákazník navíc dostává jistý punc nezaměnitelnosti a to nejen pro milovníky jachet a moře. A právě to je na automobilu výjimečné. Vzpomínáme-li dobře tak nás napadá snad jen automobil Range Rover, o němž představitelé automobilky prohlašovali, že má jeho přístrojová deska evokovat kokpit jachty….
Pojďme ale do reálného světa přímo za volant tohoto crossoveru. Opět musíme pochválit vynikající sedadla, které umí ve Volvu opravdu znamenitě. Sedáky jsou dostatečně dlouhé a boční vedení těla koresponduje s charakterem automobilu. Ačkoliv světlý interiér není příliš praktický, působí luxusním dojmem. Není divu, že při řádění na blátivých lesních a polních cestách nám automobilové srdce téměř nedovolilo vystoupit z vozu. Z interiéru je zkrátka „cítit“ prémiový nadstandard a to nejen z provedení detailů, ale také použití kvalitních materiálů.
Palubní počítač umí česky a základní ovladače provozních funkcí a klimatizace jsou intuitivní. Novinkou je sedmipalcový barevný displej ovládacího systému Sensus, který již nevyjíždí z útrob horní části palubní desky, ale nachází se přímo v kapličce na středovém panelu. Systém ovládání jednotlivých funkcí převzalo Volvo XC70 z mladšího modelové řady S60/V60, což je jenom dobře. Různé funkce audia, klimatizace či základního nastavení dalších prvků vozu, je nyní daleko jednoduší.
Interiér Volva Ocean Race přitahuje pozornost detaily, které jemným způsobem připomínají lodě a plachtění. Například hliníkový dekor byl navržen tak, aby jeho vzor evokoval přístav plný stožárů plachetnic. Hliníkové detaily na kobercích se pak podobají kovovým okům v plachtách.
Přístrojová deska má ostře řezané tvary, což dobře koresponduje se zevnějškem vozu. Volvo si tak stále zachovalo svoje pojetí již z dávných dob, v současnosti je však jeho design velmi čistý a elegantně nadčasový. S tímhle velkým kombi s klidem můžete zajet do terénu a věřte, že po projetí mycí linky s ním uděláte velkou parádu třeba i před divadlem. To, co projede soused v XC90, projedete i vy v XC70, jen to možná bude vypadat trochu dramaticky. Snad jen nájezdové úhly jsou o něco horší…. Věřte ale, že v zavazadelníku toho převezete více, jeho základní objem totiž činí 575 litrů, po sklopení zadních sedadel se zvětší až na úctyhodných 1580 l.
Vznětový pětiválec D5 s objemem válců 2400 cm3 nedávno dostal injekci v podobě dalších kilowatů. V současnosti je jich už 158 kW (+7 kW), čímž se Volvo opět přiblížilo k německým turbodieselovým šestiválcům. Křivka největšího točivého momentu 440 N.m (+20 N.m) vrcholí při 1500 - 3000 ot/min. Motor musíme pochválit zejména za perfektní kultivovanost a odhlučnění prakticky při jakémkoliv jízdním režimu.
Spojení motoru s šestistupňovým automatem Geartronic bylo dalším povedeným krokem ke kultivovanému projevu při jízdě. Od převodovky sice nemůžete čekat kdovíjak rychlé změny převodových stupňů, jasně však dominuje v oblasti plynulosti a tudíž i komfortu jízdy.
Solidní výkon motoru je k dispozici už od velmi nízkých otáček, takže je jízda pocitově velmi příjemná. Je to dáno tím, že dvojice turbodmychadel tohoto motoru se stará o naprosto lineární distribuci výkonu v celém otáčkovém spektru, čímž byl potlačen efekt prodlevy turbodmychadla na minimum.
Na běžné silnici se spotřeba tohoto vznětového motoru pohybuje kolem 7 l/100 km, ve městě se s volvem jezdí do 9,5 l/100 km. Jízda po dálnici rychlostí kolem 130 km/h (2500 ot/min) znamená odběr 7,3 litrů. S ohledem na pohotovostní hmotnost testovaného crossoveru přes 1,8 tuny, považujeme tyto hodnoty za velmi slušné. Vyšší spotřeba některých starších variant tohoto motoru je tedy minulostí.
Při porovnání spotřeby paliva nesmíme zapomenout ani na zvýšenou světlou výšku (světlost 21 cm) a pohon všech čtyř kol testovaného Volva. Právě poslední jmenované atributy jsou velmi dobrým předpokladem pro opatrnou jízdu v terénu. Inteligentní pohon všech kol si hravě poradí s jízdou ve vyjetých kolejích stejně jako s nadměrně podmáčeným terénem. Pokud řidič nevystaví v nebezpečí spodní část motorového prostoru (ačkoliv nechybí jeho kryt) a důležité podvozkové prvky zavěšení kol, může si dovolit i rychlou jízdu po polní cestě. Také v těchto podmínkách volvo drží skvěle stopu a těžší převis za zadní nápravou příjemně stabilizuje záď.
Tomuto crossoveru nechybí ani systém pro kontrolované sjíždění prudkých svahů, při kterém se o zachování směru jízdy postará elektronika. Vyšší světlá výška karosérie vyvede XC70 výrazněji z klidu snad jen při prudším brzdění v zatáčkách nebo změně směru ve vyšších rychlostech. Jinak se na silnici mimo klasického zhoupnutí karosérie v zatáčce způsobené vyšší stavbou karosérie neděje nic zásadně jiného v porovnání s modelem V70.
Speciálně XC70 navíc skvěle žehlí nerovnosti našich silnic, přestože není vybavena pneumatickým odpružením. Pochválit také musíme širokou bezpečnostní výbavu a to především prvky aktivní bezpečnosti. V rámci našeho testovaného vozu nechyběl systém BLIS (eliminace mrtvého úhlu), brzdový asistent se senzorem, který upozorní řidiče akustickým tónem a blikajícími diodami promítající se na předním skle, na hrozící nebezpečí. Pokud řidič nezareaguje, umí elektronika samovolně aktivovat brzdy.
Za zmínku stojí i systém Line Departure Warning, který na dálnici upozorní na nechtěné přejetí plné čáry (bez aktivace ukazatele směru), což je výrazný posun především v boji proti mikrospánku. Volvo XC70 dostalo také systém City Safety po vzoru mladších modelů této značky. Ten umí zcela zabránit nebo zmírnit následky kolize s jiným vozidlem hlavně při jízdě v hustém provozu. Novinkou je i adaptabilní tempomat ACC, který dokáže vozidlo zcela zastavit a znovu ho rozjet na základě informací získaných z radaru zabudovaného v přední masce automobilu.
Model XC70 je jedním z premiantů poloterénních kombi, které v lehčím terénu opravdu funguje a na silnici vypadá civilizovaně. Atraktivní edice Ocean Race navíc dodává vozu originální nádech.
Tým AUTOiNDEX.cz
Volvo XC70 D5 AWD Ocean Race |
Audi A6 allroad quattro 2.7 TDI |
|
Typ motoru: |
Dvojitě přeplňovaný vznětový |
Přeplňovaný vznětový |
Objem motoru (ccm): |
2400 |
2698 |
Počet válců |
5 |
6 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): |
158 /4000 |
140 / 3500-4400 |
Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min): |
440 / 1500-3000 |
450 / 1750 - 2250 |
Maximální rychlost (km/h): |
N/A |
218 |
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): |
N/A |
8,8 |
Spotřeba – město/mimo město/ kombinace: |
8,7 / 5,7 / 6,8 |
9,9 / 6,2 / 7,5 |
Velikost zav. prostoru (l): |
575 |
565 |
Objem nádrže (l): |
70 |
80 |
Pohotovostní hmotnost: (kg): |
1815 |
1880 |
Nosnost (kg): |
585 |
620 |
Základní cena (kč): |
1 064 000 (DRIVe 2.0L, Kinetic) |
N/A |
Cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč): |
1 323 500 (Ocean Race) |
N/A |
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Volvo |
Model: | XC70 |
Karosérie: | Crossover |
Motor: | D5 |
Palivo: | nafta |
Rok výroby: | 2011 |
Technické parametry |