Díky upravené datové mapě získává motorová jednotka větší pružnost a lépe jde za plynem prakticky v celém spektru otáček. Pochopitelně, že s těmito úpravami dochází ke změně parametrů nastavených výrobcem a jde o to, aby úprava neměla zásadní vliv na životnost motoru, množství škodlivých emisí, vlastní spotřebu paliva a další důležité provozní hodnoty.
Obrátili jsme se proto na majitele firmy CIMBU autosport z Mladé Boleslavi, pana Ing. Zdeňka Jandu, který patří mezi průkopníky v oblasti zvyšování výkonu motorů právě touto cestou. Jeho firma je jednou z těch, kde přistupují k chiptuningu se skutečnou odborností a seriózností. Co radí každému zájemci o zvýšení výkonových parametrů na základě svých mnohaletých zkušeností?
„Rozmyslet si, zda to skutečně chce. Chiptuning je totiž hlavně o radosti, něco navíc co vlastně nutně není potřeba. Když si majitel automobilu chce tu radost udělat, neměl by ale šetřit. Na trhu je dnes téměř pět set firem, které se zabývají úpravami zvyšování výkonu, a řada z nich nemá ty nejlepší informace pro změnu datových polí. Je proto třeba pečlivě zvážit na koho se zájemce obrátí a získat na něj reference. Kvalitní firma totiž musí být schopna také provést následnou diagnostiku měřením pamětí závad, musí být skutečně špičkově technicky vybavená a vše zpracovávat s vysokou odborností.“
Výrobce sám v rámci úspor výrobních nákladů nabízí prakticky stejný motor s různými parametry a z toho také vychází jeho cenová politika. Právě tomu je podřízené i to, že nižší výkonová verze nemůže dosahovat parametrů té vyšší, i když by v praxi mohla. Navíc nařízení o zvýšených intervalech výměn olejů a olejových, vzduchových popř. palivových filtrů vlastně směřuje ke snížení životnosti automobilu. Jinými slovy pokud by výrobci záleželo na co nejvyšší životnosti svého produktu, tak by prodloužené lhůty výměny olejů a filtrů vlastně nemohl vůbec zavádět. Je proto s podivem že napadá snahy o následném zvyšování výkonu právě chiptuningem. Pokud je totiž proveden kvalitně nemá v konečném důsledku na životnost vozidla vliv.
Řidič s vozem upraveným chiptuningem musí i nadále dodržovat běžné zásady jízdy platící pro sériový vůz. To znamená po dlouhé a rychlé jízdě na dálnici nebo zdolání extrémnějšího stoupání nechat motor následnou pomalou jízdou nebo volnoběhem částečně zchladit. Co se týče nafty především u motorů se vstřikováním common rail má její kvalita zásadní vliv na životnost palivové soustavy. Rozhodně doporučuji používat aditiva do motorové nafty a tak zvýšit mazací schopnosti.
U správně provedeného chiptuningu jde spotřeba paliva dolů, protože motor pracuje s vyšší účinností.
I tohle se Vám může stát pokud ve snaze ušetřit zvolíte úpravce s nedostatkem zkušeností. Závada byla způsobena nekvalitním chiptuningem, tj. příliš dlouhým vstřikem paliva do válce motoru.
Ta spočívá především v tom, že pracujeme s vysokou znalostí umístění jednotlivých datových polí a nikoliv jen s modifikačním softwarem. Ten totiž prakticky jen přidává paušálně 10, 15 a někdy i 20 procent hodnot datových polí. Navíc zákazník má u nás jistotu plného záručního a pozáručního servisu po celou dobu provozu včetně diagnostiky.
Obecně výhodnější jsou k úpravě výkonu agregáty vybavené turbodmychadlem, anebo modely, u kterých výrobce z důvodu marketingu záměrně snížil parametry. Tím se nám totiž otevírá daleko širší možnosti k následné úpravě. Volba značek koncernu VW souvisí především s diagnostikou. Udržet aktuální stav nezbytných dat jednotlivých výrobců je značně nákladné a je to také otázka víceletých zkušeností s jednotlivými značkami. To se v konečném důsledku odrazí i na kvalitě následného servisu.
Nevyžaduje, ale znovu chci zdůraznit význam kratších intervalů výměny motorových olejů a všech filtrů. Sice to přímo nesouvisí s chiptuningem, ale toto doporučení se týká prakticky všech moderních sériových vozů. Více informací najde každý zájemce na našich internetových stránkách www.cimbu.cz.
Tým AUTOiNDEX.cz