Třetí generace Focusu Kombi je větší, pohlednější a propracovanější, než tomu bývalo u předchozích provedení. Nás ale také zajímalo, zda stále nabízí nadprůměrné jízdní vlastnosti a precizní řízení, kvůli kterým tento model opravdoví řidiči tolik milují.
Na redakční test jsme dostali špičkovou verzi s nejsilnějším vznětovým čtyřválcem 2.0 TDCI pod kapotou a automatickou převodovkou Powershift. Nejsem si jistý, zda právě tato varianta dokáže z Focusu (navíc s karosérií kombi) dostat maximum, na druhou stranu ale zase odkryje především praktickou stránku této novinky.
Předně je potřeba uvést, že vývoj poslední generace Fordu Focus proběhl poměrně rychle. Ford totiž dokázal představit tři karosářské varianty zároveň - kompaktní hatchback, praktické kombi a „americký“ sedan. A to zrovna nebývá u ostatních automobilek samozřejmostí. Bravo.
Když už testujeme rodinné kombi, pojďme se rovnou podívat na jeho rozměry. Současný Focus Kombi je o 88 mm delší (4556 mm) než jeho předchůdce, přičemž rozvor náprav se protáhl o 8 mm na celkových 2648 mm. Pro ještě lepší jízdní vlastnosti by mělo hovořit snížení karosérie o 2 milimetry.
I tak se ale jedná o parametry na tuto třídu poměrně obvyklé, třeba taková Škoda Octavia Combi je oproti novému Focusu Kombi delší o 13 mm. Nutno ale dodat, že focus vybočuje z normálu úctyhodnou šířkou karosérie, která činí 1858 milimetrů.
Testovaný vůz považujeme za jedno z nejhezčích kombi současnosti v rámci segmentu nižší střední třídy. Z karosérie vyzařuje dynamika a to díky stylu ztvárnění, kterým se automobilka před lety vydala a pojmenovala ho tzv. kinetický design. Zapomeňte tedy na hranaté tvary druhé generace, současný model je zaoblený, téměř jako focus generace první. Nový model se tedy znovu vydal ve šlépějích mondea. A patřičně mu to sluší.
Výsledkem praktické snahy designérů je částečné vyvedení zadního nárazníku v plastové (nelakované) úpravě. Právě ta ho má uchránit před viditelným poškozením, ke kterým velmi často dochází zejména ve městě.
Interiér nového fordu je zcela nový. Na předních sedadlech a hlavně za volantem můžete zapomenout na vzdušnost vnitřního prostoru. Přístrojová deska se totiž chlubí výrazným tvarováním. A právě ta poměrně výrazně zasahuje do prostoru posádky. Přesně v tomto duchu se staví sportovnější vozy prémiových značek, kam focus pochopitelně nepatří. Jak je ale vidět, ambice na to bezesporu má.
Místa vpředu je tak akorát, ale přestože přístrojová deska posádku vpředu doslova obklopuje, pohodlně se tu usadí i osoby vyššího vzrůstu. Přední sedadla mají velmi slušné rozměry (sedák 510 mm, opěradlo 640 mm) a dostatečné seřizovací rozsahy. Boční vedení předních sedadel patří k lepšímu průměru. Snad jen bederní podpěra by mohla být klenutější. Hodila by se také možnost prodloužení sedáku, tak jak to například ve své astře nabízí Opel.
I přes velmi zajímavý design středového panelu a potažmo celé přístrojové desky se Ford nevyhnul některým chybám. Tak například umístění startovacího tlačítka je poněkud neergonomické, protože na něj řidič přímo nevidí, protože mu v tom brání volant. Trochu nám také vadil nekonzistentní styl zobrazování všech tří displejů. Klimatizace má úplně jinou grafiku, než multifunkční displej v přístrojovém štítu či displej uprostřed palubní desky. V tomto směru bychom od Fordu čekali větší smysl pro detail.
Pochvalu si naopak zaslouží ergonomicky skvěle provedený volant, který okamžitě usnadní nalezení správné polohy držení „tři čtvrtě na tři“. Ocenili jsme i možnost zobrazení 4 údajů na palubním počítači současně. Výdechy klimatizace mají vertikální uspořádání a zajímavostí jsou dva výdechy navíc uprostřed přístrojové desky pod horizontálním prolisem.
Na druhé řadě sedadel si oproti hatchbacku prostorově polepšíte a to hlavně v oblasti hlavy (+60 mm). Díky tomu, že jsou sedáky poměrně vysoko nad samotnou podlahou, bude se vzadu pohodlně sedět i nadprůměrně vzrostlým jedincům. Prostor pro kolena je ve focusu spíše průměrný a nelze ho pochopitelně srovnávat s o třídu větším mondeem.
Přestože objem zavazadelníku představuje pro mnohé zákazníky jeden z hlavních parametrů při výběru rodinného vozu, nový Focus Kombi se právě zavazadlovým prostorem nikoho oslnit nesnaží. Tedy alespoň ne jeho objemem. Jeho 476 litrů je dokonce o 6 litrů méně, než tomu bývalo u druhé generace. Při sklopení zadních sedadel a narovnání nákladu až do stropu do něj nyní naložíte náklad o objemu 1502 litrů místo původních 1525 litrů.
I když jsou tyto absolutní čísla nepříliš optimistická a to jak v porovnání s předchozím modelem, tak s konkurencí, vývojáři zlepšili zejména využitelnost zavazadelníku. Při manipulaci s nákladem totiž u nového Focusu Kombi nenarazíte na vyčnívající podběhy ani šikmou plochu sklopených sedadel. Dokonale rovnou plochu totiž zaručují variabilní zadní sedadla, která se sklápějí dvoufázově. Nejdříve se sklopí sedáky a poté opěradla. Nechybí ani jedním dotykem se odsouvající kryt zavazadlového prostoru či praktické háčky po stranách a na podlaze.
Dvoulitrový turbodiesel s nejvyšším výkonem 120 kW předurčuje testované kombi ke svižnému a úspornému cestování. Vznětový čtyřválec 2.0 TDCI má velice kultivovaný zvuk, který hravě převýší třeba současná TDI od koncernové konkurence. Motor a podvozek je navíc velmi dobře odhlučněn, takže si posádka může užít opravdu komfortního cestování. Dynamika vozu s tímto motorem je na velmi slušné úrovni, takže se s tímto fordem můžete klidně pustit do bezpečného předjetí pomalejších vozů. A to i ve vyšších rychlostech.
Pohodlí ve městě zase nastolí šestistupňová automatická převodovka Powershift. Přestože převodová skříň využívá dvouspojkové technologie, na konkurenci v podobě DSG přeci jen nestačí. Zatím. Máme na mysli zejména rychlost změny převodových stupňů, ve kterém je právě DSG nepsaným králem.
Automat Powershift v kombinaci se zkoušeným motorem s největším točivým momentem 320 N.m, řadí naštěstí velmi prozíravě. Zbytečně nepodřazuje při sebemenším přidání plynu, čímž motoru dovolí pracovat v režimu, ve kterém je největší točivý moment k dispozici tj. 2000 -3250 ot/min. Výhradu máme proti řazení rychlostí v manuálním módu, které probíhá pomocí kolébkového ovladače na levé straně voliče převodovky. Proč Ford upustil od zažitého posunu celým voličem převodovky nevíme, ale jedno je jisté, současné řešení je při jízdě vyšší rychlostí hůře ovladatelné.
Přestože se spotřeba ve městě vyšplhá klidně i k 8,5 l/100 km, při jízdě ustálenou rychlostí není problém vídávat na palubním počítači hodnoty začínající pětkou. V kombinovaném režimu pak počítejte se spotřebou kolem 6,5 l/100 km, což považujeme za solidní hodnotu. Přeci jen se jedná o rodinný vůz vybavený navíc automatickou převodovkou.
Ford Focus vždy patřil mezi etalon třídy, co se jízdních vlastností a řízení týká. A jak je na tom jeho třetí generace? Díky agilnímu podvozku se automobil ochotně vrhá do každé zatáčky a navíc si velmi dobře rozumí s nekvalitním povrchem našich silnic. Vůz u nás funguje zkrátka velmi dobře, a přestože rozdíl např. oproti golfu, není tak propastný, jako tomu bývalo v minulosti, stále si udržuje jistý náskok. Ford si ale uvědomil, že málokdo bude tento typ vozu trápit v zakroucených okreskách, a proto se soustředil rovněž na pohodlí.
Focus tedy dostal komfortnější naladění, které možná oproti předchozí generaci nenabízí takový sportovní charakter, ale většina zákazníků to ani nezaregistruje. Důležitou zprávou je, že ačkoliv Ford vyměnil hydraulický posilovač řízení za elektrický, řízení stále o kus převyšuje konkurenci. Možná, že už řidiči nezprostředkuje tak dokonale zpětnou vazbu, zato se perfektně vrací do středové polohy, není přeposilované a je citlivé už i na sebemenší pohyb volantem. Na tyto slasti můžete u golfa nebo octavie s klidem zapomenout.
I u Fordu pochopili, že soustředit se pouze na řidiče a jeho požitky nebude mít kdovíjaký ekonomický smysl, pokud auto nenabídne praktické vlastnosti a pohodlí pro daleko širší cílovou skupinu s většinou jinými preferencemi. Myslíme si, že nový Ford Focus je opět o kus dospělejší a může se směle měřit s ostatní konkurencí, co se týká užitných vlastností a komfortu. Oproti ní však stále nabízí trochu té radosti pro opravdové řidiče, které je u aut s předním pohonem stále méně.
Ford Focus Kombi 2.0 TDCI Powershift |
Škoda Octavia Combi RS 2.0 TDI CR DSG |
Peugeot 308 SW 2.0 HDI 163 k FAP AUT 6 |
Volkswagen Golf Variant 2.0 TDI |
|
Typ motoru: |
Přeplňovaný vznětový |
Přeplňovaný vznětový |
Přeplňovaný vznětový |
Přeplňovaný vznětový |
Objem motoru (ccm): |
1997 |
1968 |
1997 |
1968 |
Válce: |
4 |
4 |
4 |
4 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): |
120 / 3750 |
125 / N/A |
120 / 3750 |
103 / 4200 |
Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min): |
320 / 2000-3250 |
350 / 1750 - 2500 |
340 / 2000 |
320 / 1750 - 2500 |
Maximální rychlost (km/h): |
215 |
223 |
202 |
210 |
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): |
9,1 |
8,4 |
10,3 |
9,7 |
Spotřeba – město/mimo město/ kombinace: |
6,8 / 4,4 / 5,3 (PWS) |
7,9 / 4,9 / 6,0 |
8,8 / 5,5 / 6,7 |
6,9 / 4,5 / 5,4 (DSG) |
Velikost zav. prostoru (l): |
476 |
605 |
573 |
505 |
Objem nádrže (l): |
55 |
60 |
55 |
|
Pohotovostní hmotnost: (kg): |
1471 |
1505 (s řidičem) |
1716 |
1521(bez řidiče) |
Nosnost (kg): |
579 |
555 |
529 |
535 |
Základní cena (kč): |
389 990 (1.6 TI-VCT, Trend, akční cena) |
397 900 (1,4 59 kW, Active) |
319 900 (1,4 16v Vti, Access, akční cena) |
381 000 (1,4 16v, Trendline, akční cena) |
Cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč): |
648 890 (2.0 TDCI Powershift, akční cena) |
764 900 (2.0 TDI, RS, DSG, akční cena) |
504 900 (2.0 HDI 163 k AUT 6, Active +, akční cena) |
659 600 (2.0 TDI, Highline, DSG, akční cena |
Testovaný vůz: |
N/A |
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Ford |
Model: | Focus |
Karosérie: | Kombi |
Motor: | 2.0 TDCI |
Palivo: | nafta |
Rok výroby: | 2011 |
Technické parametry |