Dvoulitrové TDI (103 kW) sice není pod kapotou Škody Octavie žádnou novinkou, v minulém roce ale tento motor dostal vstřikování common-rail. Zkoušeli jsme luxusní variantu v nejvyšší výbavě Laurin&Klement vybavenou opěvovanou převodovkou DSG.
Škoda Octavia je bezesporu jedním z nejprodávanějších automobilů u nás. Především díky slušnému poměru výkonu a ceny představuje rozumnou investici nejen pro rodiny vyžadující objemný zavazadlový prostor. Nutno dodat, že právě objem zavazadlového prostoru je u Octavie Combi v daném segmentu bezkonkurenční – činí totiž úctyhodných 605 litrů.
Další věcí, kterou musíme pochválit je úroveň zpracování interiéru. Ten je sice konzervativního pojetí, použité materiály jsou však velmi kvalitní a perfektně slícované. Při jízdě se tak z útrob přístrojové desky neozývají žádné nepříjemné zvuky a to ani na opravdu nekvalitním povrchu. Dle našich zkušeností si octavia tuto sympatickou vlastnost dokáže uchovat i po ujetí pořádné porce kilometrů.
Od výrobce jsme na redakční test dostali luxusní kousek v podobě nadstandardně vybavené Octavie Combi, která se u nás v této podobě moc často nevidí. Exkluzivní dojem z vozu navozovala především nejvyšší výbava Laurin&Klement. Samozřejmostí byl propracovaný navigační systém Columbus, který se však bohužel poměrně často stává cílem pouličních zlodějů.
Dále výbava zahrnovala například automatickou klimatizaci, xenonové světlomety, parkovací senzory, vyhřívaní předních a zadních sedadel, elektricky ovládaná sedadla vpředu (řidičovo s pamětí), asistent rozjezdu do kopce, kvalitní sound systém s 12-ti reproduktory nebo třeba přípravu pro telefon GSM III s Bluetooth Premium a mnoho dalšího. Exkluzivní dojem z interiéru navíc navozovalo kožené čalounění v kombinaci s alcantarou.
Podvozek octavie je představuje slušný standard, ničím výjimečným však řidiče nezaujme. Tužší naladění má za následek menší náklony karosérie v zatáčkách. Stabilitu vozu při opravdu rychlé jízdě pozitivně ovlivňují sedmnáctipalcová kola, která jsou v rámci testovaného kombi s výbavou L&K standardem.
Právě kvůli tvrdšímu naladění odpružení, nelze od Octavie Combi očekávat kdovíjaký komfort. To se projeví zejména při projetí některého z výmolů našich silnic. Přestože je Octavia II. generace vybavena zadní víceprvkovou nápravou, vůz občas působí na nerovnostech poněkud rozevlátě. V této disciplíně má třeba takový Ford Focus jasně navrch.
V posledních modelech octavií se objevují posilovače řízení s variabilním účinkem (Servotronic). Díky nim je řízení o poznání komunikativnější a především méně přeposilované. Lepší zpětná vazba od předních kol je znát hlavně při vyšších rychlostech, zlepšilo se ale také citlivost řízení kolem středové polohy. To bezesporu platí i pro námi zkoušený model.
Škoda Octavia 2.0 TDI se v minulém roce konečně dočkala vstřikování common-rail, které bylo v té době vyhrazeno pouze motorizaci 2.0 TDI 125 kW u Octavie RS. Parametry motoru zůstaly zachovány, posunul se pouze nejvyšší výkon, který je nyní o 200 otáček výše než tomu bývalo v minulosti tj. 103 kW při 4200 ot/min a 320 Nm. při 1750 – 2500 ot/min.
Změna systému vstřikování se pochopitelně projevila i na charakteru motoru. Zejména zvukový projev zvenku už není tolik „traktorový“, jako v případě původní pohonné jednotky se vstřikováním PD (čerpadlo tryska). Na druhou stranu, zvukový projev podle nás stále nedosahuje kultivovanosti některých HDI či TDCi od konkurence.
Odhlučnění motoru v kabině je ale na slušné úrovni, takže pověstný klapot staršího 2.0 TDI PD za volantem prakticky nezaznamenáte. Je tu však něco jiného, co poněkud ruší posádku, především při jízdě vyšší rychlostí na dálnici. Tím není nic jiného, než vyšší hluk od odvalujících se pneumatik. Na špatné odhlučnění podvozkových prvků jsme si stěžovali již dříve. Je tedy škoda, že se v rámci faceliftu na tomto neduhu octavie nezapracovalo.
Ale zpět k motoru. Spotřeba pohonných hmot se snad ještě více odvíjí od jízdního stylu, než tomu bylo v případě varianty se vstřikováním PD. Při plynulé jízdě mimo město lze jezdit do 6 l/100 km,ve městě se spotřeba paliva ale klidně vyšplhá i přes 8 l/100 km. Při jízdě na dálnici rychlostí 130 km/h, točí motor 2500 ot/min a spotřebuje kolem 6,3 l nafty každých 100 kilometrů.
Dynamika auta je na slušné úrovni, vyšší výkon nám scházel pouze na německé dálnici v rychlostech nad 150 km/h nebo při předjíždění s plně naloženým vozem. Pozitivní hodnocení si zaslouží šestistupňová automatická převodovka DSG a to hlavně díky minimální prodlevě převodovky při řazení oběma směry. Ocenili jsme také pádla pod čtyřramenným, kůží obšitým volantem, sloužící pro změnu převodových stupňů v rámci manuálního módu.
Výtku si převodovka zaslouží za nadměrné podtáčení motoru v automatickém režimu, při kterém se motor občas dostane až na hranici 1100 ot/min. Samozřejmostí je sportovní režim „S“, který umožňuje motor daleko více vytáčet a převodovka také dříve podřazuje. Při sešlápnutí plynu až na podlahu (kick-down) umí DSG podřadit až o dva převodové stupně a to buď ve standardním automatickém režimu „D“ nebo i sportovním módu.
Naftová Octavia Combi 2.0 TDI (103 kW) není nadarmo snem mnoha rodin, protože za přijatelnou cenu nabízí bezkonkurenční vnitřní prostor a moderní technologie. Důkazem je toho například common-railový naftový čtyřválec 2.0 TDI, který se běžně montuje třeba do passatů či některých audin.
Pokud se však v případě octavie chcete nechat hýčkat luxusem a zvolíte některou z vyšších výbav, počítejte s tím, že se pořizovací cena snadno vyhoupne do segmentu jiné třídy. Škoda Auto a potažmo celý koncern VW si totiž za luxus stále nechává velmi dobře zaplatit.
Škoda Octavia Combi 2.0 TDI CR DSG |
Peugeot 308 SW 2.0 HDI FAP |
Volkswagen Golf Variant 2.0 TDI |
|
Typ motoru: |
Přeplňovaný vznětový |
Přeplňovaný vznětový |
Přeplňovaný vznětový |
Objem motoru (ccm): |
1968 |
1997 |
1968 |
Válce: |
4 |
4 |
4 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): |
103 / 4200 |
110 / 3750 |
103 / 4200 |
Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min): |
320 / 1750 - 2500 |
320-340 / 2000 |
320 / 1750 - 2500 |
Maximální rychlost (km/h): |
208 |
205 |
210 |
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): |
9,7 |
11,1 |
9,7 |
Spotřeba – město/mimo město/ kombinace: |
7,0 / 4,6 / 5,4 (DSG) |
6,9 / 4,4 / 5,3 |
6,9 / 4,5 / 5,4 (DSG) |
Velikost zav. prostoru (l): |
605 |
573 |
505 |
Objem nádrže (l): |
55 |
60 |
55 |
Pohotovostní hmotnost: (kg): |
1495 (s řidičem) |
1660 |
1521(bez řidiče) |
Nosnost (kg): |
675 |
550 |
535 |
Základní cena (kč): |
397 900 (1,4 59 kW, Active) |
319 900 (1,4 16v Vti, Access, akční cena) |
381 000 (1,4 16v, Trendline, akční cena) |
Cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč): Testovaný vůz: |
599 900 (2.0 TDI Ambition, 6 stup-man) 824 150 |
469 900 (2.0 HDI MAN 6, Active +, akční cena) |
604 000 (2.0 TDI, Highline, akční cena |
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Škoda |
Model: | Octavia |
Karosérie: | Kombi |
Motor: | 2.0 TDI |
Palivo: | nafta |
Rok výroby: | 2011 |
Technické parametry |