Tradice francouzské automobilky Citroën trvá už pěknou řádku let. A možná právě proto je škoda, že když se na našem trhu objeví její nový zástupce, nejde o takový rozruch, jako tomu bývá například u německých značek. A přitom třeba takový nový Citroën DS4 za povšimnutí rozhodně stojí.
Už na první pohled jde o atraktivní auto. Zachovalo si typickou ladnost francouzských modelů a přidalo zajímavé detaily, což je jenom dobře, protože v detailech většinou spočívá skutečný zážitek. A právě jejich odfláknutí bývá citroënům občas vyčítáno. Ale nový DS4 si s detaily pohrál a na první pohled vypadá skutečně zajímavě. A když se posadíte dovnitř, přidáte mu další kladné body.
Uvnitř asi nejvíc zaujme palubní deska atraktivních tvarů a také velmi kvalitní materiály. Přední vyhřívaná sedadla s masážní funkcí nabízí takřka ideálním posezení za volantem. To je přesné slovo – posezení. Na rozdíl od jiných aut totiž nemáte pocit, že jste se jen zabořili do sedačky, ale že skutečně sedíte a jízdu si můžete vychutnat. Nakonec, sami Francouzi se chlubí, že na vychutnávání jsou skutečnými experty.
Ale zpět za volant, u kterého si konstruktéři této značky konečně odpustili pevný střed. Originálně působí zapuštěné palubní přístroje, jejichž barevný odstín lze dokonce měnit. Klasickou ručičku najdeme pouze u nepříliš přehledného tachometru, ostatní ukazatele využívají stupnici z digitálních čtyřúhelníků. Při samotné jízdě by někomu mohla překážet snad jen robustní středová konzole, ale jde spíše o zvyk.
Jakmile nastartujete, pod kapotou zavrní přeplňovaná šestnáctistovka, která vychází ze spolupráce koncernu PSA a BMW. Najdeme ji tedy i pod kapotou peugeotů, minicooperů, či BMW. Také Citroën na ni sází a rozhodně se mu to vyplácí. Nejvyšší výkon tohoto motoru činí velmi slušných 147 kW v pásmu 5500-6800 ot/min. Přirozeně také u testovaného modelu DS4 působí spojení motoru se šestistupňovou manuální převodovkou.
Hlavně díky manuální převodovce a povedené pohonné jednotce, získává řízení tu potřebnou šťávu. Dravý motor citlivě reaguje na každé přidání plynu a dávkování výkonu je tedy radostí. Prodleva turbodmychadla byla minimalizována a motor lineárně táhne už od 1600 ot/min. Po překročení hranice 4500 ot/min přichází výkonová špička, kterou utne až omezovač otáček. Tento motor tak posunuje Citroën DS4 1.6 THP k větší orientaci na řidiče a jeho zážitku z jízdy.
Ani vás ty hrátky nebudou stát moc benzinu, když si stádo dvou set koní si řekne o osm litrů na 100 kilometrů. Samozřejmě, že při razantní jízdě nebo cestování po městě, se spotřeba snadno vyšplhá nad desetilitrovou hranici. A protože má šestistupňový manuál poměrně dlouhé převody, nijak zbytečně se při standardní cestovní rychlosti akusticky neprojevuje. Pokud však řidič začne pohonnou jednotku vytáčet, odměnou mu bude krásný „kovový“ zvuk nízkoobjemové motorové pily 1.6 THP 200.
Odpružení je tvrdší, než je u francouzských automobilů zvykem, což pozitivně přispívá ke stabilitě v zatáčkách. I přes to se DS4 na silnici nechová nikterak tvrdě, v zatáčkách navíc pomáhá strmější převod řízení. Podvozek je relativně jednoduchého řešení, vpředu najdete vzpěry MacPherson a vzadu vlečená ramena se zkrutnou příčkou.
Je jasné, že pokud s tímto vozem budete řádit někde na okruhu, může se začít trápit. Jenže klidný vzhled a spolehlivé jízdní vlastnosti k tomu ani nesvádí. Tyto radovánky navíc brzy utne poměrně citlivé ESP, které lze navíc deaktivovat pouze pro jízdu nízkou rychlostí. Jediným (velkým) lákadlem pro sportovní jízdu zůstává nabroušený motor.
Pochvalu si zaslouží brzdy, jenž dokážou testovaný citroën ze 100 km/h zastavit na 39 metrech. I tak se ale Citroën DS4 nejlíp cítí na dlouhých cestách a dálnicích. Menší nevýhoda je totiž v tom, že když se dostanete na horší silnici, projeví se trochu horší torzní tuhost a pevnost karosérie. Při přejezdu nerovností se navíc do interiéru poměrně výrazně přenášejí rázy. To je obecně problém některých citroënů a i peugeotů, ale nejde o nic tak zásadního.
Trochu více nás přeci jen trápila základní cena. Model DS4 si sice můžete pořídit v základní výbavě od 464 400 korun, ale to jen verzi s výkonem 120 koní. Čím budete chtít silnější motor, tím víc si připlatíte. A to o dost. Například dvoulitr HDI začíná až na 634 400 korun. Je sice pravda, že bude v docela slušné výbavě, ale i tak nám to nepřipadá málo. Například taková C4 stojí - stejně vybavená – téměř o 150 tisíc méně.
A jaký je závěr? Citroënu se povedlo postavit stylové auto, které se může postavit klidně i proti prémiovému MiniCooperu Countryman a nejen proti běžné konfekci z řad, jako je Ford Focus nebo VW Golf. Drobné nedostatky se najdou všude, někomu může vadit málo místa na zadních sedadlech nebo fakt, že vzadu nejdou stáhnout okénka. Důležité však je, že DS4 se dokáže odlišit a spolu s ním tak vznikl zajímavý typ pětidveřového hatchbacku. S nejsilnějším motorem v nabídce 1.6 THP 200 se navíc jinak chová a jinak vypadá. A to z něj právem dělá třešničku na dortu francouzských aut.
Citroën DS4 1.6 THP 200 |
Mini Cooper S Countryman |
VW Golf 2.0 TSI |
Ford Focus 1,6 l EcoBoost |
|
Typ motoru: |
Přeplňovaný zážehový |
Přeplňovaný zážehový |
Přeplňovaný zážehový |
Přeplňovaný zážehový |
Objem motoru (ccm): |
1598 |
1598 |
1984 |
N/A |
Počet válců |
4 |
4 |
4 |
4 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): |
147 /5500-6800 |
135 / 5500 |
155 / 5300-6200 |
134 / 5700 |
Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min): |
275 / 1700-4500 |
240 / 1600 - 5000 |
280 / 1700 - 5200 |
240 / 1600 - 5000 |
Maximální rychlost (km/h): |
235 |
215 |
240 |
222 |
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): |
7,9 |
7,6 |
6,9 |
7,9 |
Spotřeba – město/mimo město/ kombinace: |
8,4 / 5,2 / 6,4 |
7,5 / 5,4 / 6,1 |
10 / 5,8 / 7,3 |
7,7 / 5,0 / 6,0 |
Velikost zav. prostoru (l): |
359 |
350 |
350 |
277 |
Objem nádrže (l): |
60 |
47 |
55 |
53 |
Pohotovostní hmotnost: (kg): |
1316 |
1310 |
1142 (bez řidiče) |
1333 |
Nosnost (kg): |
504 |
490 |
608 |
566 |
Základní cena (kč): |
464 400 (1,6 Vti 120, Design) |
480 750 (1,6 72 kW) |
323 900 (1,4 59 kW, Trendline) |
329 990 (1,6 Duratec Ti-VCT 63 kW, Economy, akční cena) |
Cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč): |
659 400 (Sport) |
658 750 |
684 700 (GTI, akční cena) |
535 690 (Titanium, akční cena) |
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Citroen |
Model: | DS4 |
Karosérie: | Hatchback |
Motor: | 1.6 THP |
Palivo: | benzín |
Rok výroby: | 2011 |
Technické parametry |