Peugeot 308 byl vždy autem nižší střední třídy, které hrálo na první dojem. Kromě superlativního vzhledu exteriéru i interiéru nabízel opravdu nadprůměrný vnitřní prostor a vyspělé naftové motory.
Do našeho testu přijel ideál českého chalupáře. Faceliftovaný Peugeot 308 SW 1,6 e-HDI. Slušivé rodinné kombi s dobrou cenou, obrovským zavazadelníkem, bohatou výbavou a úsporným naftovým motorem. Co na něj říkáme?
Peugeot 308 SW můžeme s klidným svědomím označit za jeden z nejhezčích kombíků dané třídy. Přestože už původní generace byla opravdu švihákem, lehký facelift vozu výrazně přidal na atraktivitě.
Inovovaná přední část si udržela klasický véčkový profil kapoty, zmenšily se však přední světlomety a 308čka dostala i nový nárazník, který už nemá tak výrazný gril. Kromě praktičtějšího umístění SPZ nalezneme nově na nárazníku opravdu efektní bumerangovité LED diody pro denní svícení. Boční ani zadní profil žádných velkých změn nedoznal, což vlastně vůbec nevadí. Zadní části tedy nadále dominují atypicky tvarované svítilny, které vynahrazují svůj na první pohled nehezký vzhled praktičností, neboť páté dveře jsou díky nim extrémně rozměrné a nakládání předmětů se stává, i kvůli nízké nakládací hraně, hračkou.
Po usednutí za volant se chvíli rozhlížíte okolo sebe. V tomhle autě prostě nejde o jednotlivé detaily, ale o to, jak na vás celý interiér dýchne. Přestože připisujeme danou zkušenost bohaté příplatkové výbavě i atraktivnímu světle šedému vyvedení vnitřku, musíme uznat, že působí více než dobře. Světlé barvy jen zvýrazňují celkovou vzdušnost a o dostatku místa pro cestující není pochyb. Tenhle pocit v Hundaii i30 prostě nezažijete. Jakmile přejdete ke zkoumání detailů, dostaví se lehké zklamání. Nemůžeme Peugeotu upřít snahu o zlepšování jakosti jednotlivých plastů či slícování, ovšem na jakékoli srovnání s třeba s takovým Golfem rovnou zapomeňte.
Další klady sbírá praktická stránka interiéru. Přední sedadla vynikají pohodlím, volant má příjemný tvar i optimální tloušťku a ergonomie je až na drobné prohřešky bezvadná. Pokud bychom měli tyto výtky rozebrat, nevyhovovalo nám například nastavování hlasitosti autorádia, jehož funkci zastávají místo jednoduchého a funkčního kolečka dvě tlačítka. Toto řešení je někdy dost pomalé. Ani středový displej v kapličce přístrojů nevynikal na dnešní dobu kdovíjak oslňující grafikou, navíc jakmile padnou mrazy, obnovovací schopnosti displeje připomínají výherní automat.
Drobností na konec zůstává ovládání výhřevu sedadel řidiče a spolujezdce. Hledat stupen vyhřívání na bočnici sedadla opravdu není to pravé ořechové. Za jízdy zkrátka nemáte přehled o nastavené intenzitě, protože abyste jej měli, museli byste se podívat kolmo k podlaze, což není zrovna bezpečné. Nechápeme, jak se toto řešení může nadále udržet ve výrobě, když v současnosti běžné řešení obsluhy přes jasné tlačítko na středovém panelu, navíc s postupně ubývající intenzitou v závislosti na čase, představuje nesrovnatelně lepší řešení.
Přesun na zadní sedadla rozzáří oči všem aktivním členům rodiny. Zadní místa totiž nejsou tvořena jednolitou lavicí s klasickým dělením 60/40, ale třemi samostatnými sedačkami, které se dají ve stylu velkých MPV jednoduše vyjmout, ba dokonce sklápět. Variabilita si tedy zaslouží jasné absolutorium.
Pět minut práce spolu se zmiňovanými rozměrnými pátými dveřmi a nízkou nakládací hranou dělá z Peugeotu 308 SW ideální služební vůz pro stěhovací službu, neboť zavazadelník v tu chvíli nabízí nadprůměrných dobře přístupných 1736 litrů. Druhou stranou mince zůstává fakt, že francouzští inženýři budou asi pěkná parta vychrtlíků. Jednotlivá sedadla mají totiž dětský rozměr a fortelnějším osobám jejich šířka určitě vyhovovat nebude.
Jízdní vlastnosti by majitel Fordu Focus označil za nemastné, neslané. Ano, Peugeot 308 SW není tím autem, které vám bude přinášet emocionální prožitky z jízdy, to rozhodně ne, ovšem svoji roli rodinného vozu splňuje dobře. Naladění podvozku je komfortnějšího ražení. Autu nemůžeme upřít ani dostatečnou tuhost pérování, přehnané náklony v zatáčkách nečekejte ani při ostřejší jízdě.
Tuhost a komfort jsou ovšem skloubeny ve stylu staré školy, takže přejezd větších nerovností doprovázejí nepříjemné rázy do karoserie. Peugeotu 308 SW nejvíce vyhovuje klidná jízda bez zbytečného závodění. Co bychom chtěli pochválit, je směrová stabilita. Díky rozvoru 2708mm zůstává na dálnici automobil nezvykle klidný i při opravdu vysokých rychlostech.
Pod kapotou testované 308čky odváděla dobrou práci oblíbená jedna šestka HDI o výkonu 82 kW a maximálním točivém momentu 270 Nm. Automobilu propůjčuje příjemnou dynamiku, která pocitově předčí tabulkové hodnoty. Jak je u PSA dobrým zvykem, lineární průběh točivého momentu by mohl motor vyučovat. Od 1400 – 4000 ot/min nabízí konstantní zátah na jakýkoli převodový stupeň.
Jak je z názvu patrné, netestujeme obyčejnou verzi, nýbrž úspornou variantu e-HDI. A o co vlastně jde? Nečekejte aerodynamické pakety, ani prodloužené převody, jak tomu bývá u konkurence zvykem. Peugeot spoří jinak. Motor totiž spolupracuje s odpojitelným alternátorem (2,2 kW), který slouží zároveň jako startér.
Pokud jsou splněny podmínky, že se venkovní teplota pohybuje v rozmezí minus 5 až 30 stupňů celsia, vypíná Peugeot motor oproti klasickému start-stopu už při poklesu rychlosti pod 20 km/h. Co se týče vypínání motoru a jeho opětovném startování, tak tuhle kapitolu zvládli v Peugeotu opravdu na jedničku, přičemž rychlostí staru i jemností vypnutí předčí drtivou většinu konkurence, včetně benzínových kolegů.
Pokud máme zhodnotit funkci prakticky, technologie e-HDI šetří pouze ve městě. Tam se lze dostat až k šesti litrům nafty na každých sto kilometrů. Mimo město spadne spotřeba k pěti litrům a při dálničním cestování (na šestku 2500 ot./min) si vezme rodinné kombi do sedmi litrů na každých sto kilometrů.
Peugeot 308 SW rozhodně není tím nejlepším, co si můžete v dané třídě koupit. Zůstává však i přes konstrukční léta blízko pomyslného vrcholu. Nabízí totiž přesně to, co mladá rodina potřebuje. Velký vnitřní prostor, pohledný exteriér, příjemný interiér, příznivou cenu (zejména v případě akčních nabídek) a v kombinaci s testovaným motorem i úsporné cestování.
Peugeot 308 SW 1,6 e-HDI |
VW Golf Variant 1,6 TDI BMT |
Hyundai i30 cw 1,6 CRDi |
Ford Focus 1,6 Duratorq TDCi Combi |
|
Typ motoru: |
Přeplňovaný vznětový |
Přeplňovaný vznětový |
Přeplňovaný vznětový |
Přeplňovaný vznětový |
Objem motoru (ccm): |
1560 |
1598 |
1582 |
1560 |
Počet válců |
4 |
4 |
4 |
4 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): |
82 / 3600 |
77 / 4400 |
85 / 4000 |
85 / 3600 |
Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min): |
270 / 1750 |
250 / 1500 - 2500 |
255 / 1900 - 2500 |
270 / 1750 - 2500 |
Maximální rychlost (km/h): |
185 |
190 |
188 |
193 |
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): |
12,5 |
11,9 |
11,7 |
11,1 |
Spotřeba – město/mimo město/ kombinace: |
6,3 / 4,1 / 4,9 |
5,2 / 3,6 / 4,2 |
5,1 / 4,3 / 4,6 |
5,1 / 3,7 / 4,2 |
Velikost zav. prostoru (l): |
674 |
505 |
415 |
476 |
Objem nádrže (l): |
60 |
55 |
53 |
53 |
Pohotovostní hmotnost: (kg): |
1605 |
1452 (bez řidiče) |
1409-1517 |
1368 |
Nosnost (kg): |
550 |
508 |
511 |
532 |
Základní cena (kč): |
319 900 (1,4 Vti, Access) |
381 000 (1,4, Trendline, akční cena) |
279 990 (1,4 CVVT, Start) |
389 990 (1,6 Duratec 77 kW, Trend, akční cena) |
Cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč): |
429 900 (Active+, akční cena), |
503 800 (Trendline, akční cena) |
410 890 (Trikolor Plus) |
472 990 (Trend, akční cena) |
496 895 (testovaný vůz) |
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Peugeot |
Model: | 308 |
Karosérie: | Kombi |
Motor: | 1.6 e-HDI |
Palivo: | nafta |
Rok výroby: | 2011 |
Technické parametry |