Automobilka Volkswagen si s omlazováním jednotlivých modelů moc velkou hlavu nedělá. Díky stabilně slušným prodejům postupuje již dlouhá léta podle stejného scénáře, který se skládá z lehké korekce přední a zadní části vozu dle aktuálního vzhledu modelové palety a špetky nových, povětšinou bezpečnostních, inovací technického charakteru.
Po stránce designu nalezneme na omlazeném Tiguanu jinou pouze zmiňovanou přední a zadní část vozu. Největší změnou je jemné mřížkování chladiče a světlomety s dynamičtějším vzhledem doplněné v kombinaci s bixenonovými výbojkami o charakteristické denní svícení ve stylu většího Touaregu. Zadní části nyní dominují velmi povedené lampy s efektní 3D technologií. Zbytek vozu zůstává bez větších změn.
Musíme podotknout, že tyto drobné úpravy výrazně změnily vzhled automobilu a Tiguan nyní působí daleko agresivněji, než původní generace, která se orientovala spíše na jednoduchou eleganci. Naše subjektivní pocity z těchto úprav jsou bez pochyby kladné.
Po usednutí do interiéru a „měkkém“ gumovém zabouchnutí dveří, bylo hned jasné, že ani zde se žádná designová revoluce nekonala. Změn si ve výsledku všimne pouze bystré oko majitele starší generace.
Kvalitní, precizně zpracovaný interiér zůstal, jiný je panel klimatizace a v námi testované nejvyšší výbavě Track & Style i displej uprostřed kapličky přístrojů. Ten je nyní nově tvořen příjemnou plně barevnou grafikou. Nemůžeme si odpustit pochvalu na adresu sedadel, jejž mají optimální velikost a výbornou tuhost.
Ergonomie jednotlivých ovladačů je typicky Volkswagenovská, volně přeloženo výborná, jednoduchá, srozumitelná. Snad jen s ovládáním multifunkčního volantu bude laik trochu válčit, neboť funkcí je mnoho a tlačítek relativně málo.
Místem, kde bychom chtěli smeknout, je celková hlučnost interiéru. Není zvykem, že SUV se zvýšenou stavbou, tedy vyššími jízdními odpory, bývá tišší než rodinný automobil střední třídy, ale v případě Tiguanu je to zkrátka holý fakt. I při dálničních rychlostech zůstává uvnitř Tiguanu klidnější atmosféra než například v nedávno testované Octavii Greenline. Bravo.
Zadní sedadla poskytují dostatek místa i komfortu, potěšila nás i jejich variabilita nastavování. Kufr o slušném objemu 470 litrů bohužel narušuje vysoká nakládací hrana zvyšující tuhost karoserie, takže nakládání těžkých předmětu určitě med nebude.
Podvozek Tiguanu splňuje přesně to, co od SUV čekáte. I na příplatkových osmnáctipalcových hliníkových ráfcích hýřil komfortem a perfektním tlumením nerovností, bez jediné nepříjemné rány do karoserie. Široké pneumatiky o šířce 235 mm zároveň autu propůjčují velmi slušnou adhezi, která dovolovala i velmi svižnou jízdu, ovšem za doprovodu náklonů, které například u nedávno testovaného Hyundaie ix35 nezažijete.
Mimo zpevněné komunikace přijde vhod pohon všech kol 4Motion (tj. Haldex 4. generace), doplněný v případě nouze i o režim Off-Road, který se spouští tlačítkem na přístrojové desce. Znatelně upravuje charakteristiku řazení, odezvu plynu a v neposlední řadě s ním umí Tiguan kontrolovaně sjíždět prudké svahy bez zásahu řidiče. V praxi zvládne Tiguan po sjezdu ze silnice daleko víc, než po něm bude kdy žádáno. Základní výbava testované verze Track & Style navíc obsahuje i upravený nárazník, se zvýšeným nájezdovým úhlem až na terénních 28 stupňů.
Výhradu máme proti poněkud „gumovému“ řízení, které řidiči neposkytuje prakticky žádnou zpětnou vazbu o tom, co se děje pod předními koly. Volant se sice slušně vrací do středové polohy a řízení je relativně přesné, na zpětné vazbě by však vývojáři značky mohli zapracovat. Naopak brzdy zaslouží pochvalu, dobře se dávkují a nejeví známky vadnutí ani po opakovaném razantním brzdění.
Poprvé jsme mohli v praxi vyzkoušet i parkovací asistent, kterému stačí k poloautomatickému zaparkování pouhých 0,8 metru navíc (v případě podélného parkování), což z něj dělá vítaného pomocníka i pro zkušenější řidiče. Přes počáteční nedůvěru musíme uznat, že parkování zvládá s přehledem.
Novinky z řad elektronických pomocníků dále rozšiřuje Lane Assist hlídající jízdu v pruzích, automatické přepínání dálkových světlometů Light Assist a Dynamic Light Assist upravující světelný kužel s ohledem na jízdní podmínky (pouze s bixenonovými světlomety). Kromě základní výbavy se stává standardem i detekce únavy řidiče.
Testovaný vůz poháněl notoricky známý dvoulitrový commonrailový turbodiesel o výkonu 103 kW a točivém momnetu 320 Nm. S relativně těžkým Tiguanem si ví překvapivě dobře rady. Zatahuje slušně prakticky od volnoběhu a kolem 1500 ot./min má už dost síly na to, aby vytáhl auto bez řečí na jakýkoli převodový stupeň.
Zrychlení z klidu na sto kilometrů za 10,2 sekundy i maximální rychlost 186 km/h považujeme vzhledem k charakteru vozu za dostačující. Tedy alespoň pro klidnou jízdu. Překvapilo nás, že v redakční Octavii Combi 4x4, která sice váží o zhruba 100 kg méně, je totožný motor o poznání agilnější. V případě VW Tiguan se tedy vyplatí zapřemýšlet o výkonnější variantě (125 kW) tohoto motoru.
Zpřevodování manuálního šestikvaltu velmi dobře využívá potenciálu motoru. První dva rychlostní stupně jsou do terénu správně krátké, naopak šestý nahrává dálničnímu cestování (130 km/h – 2300 ot./min).
Technologie commonrail bohužel nepřinesla do Volkswagenu pouze krásně lineární zátah v celém spektru otáček a výrazně jemnější chod motoru. Jak začít. Při pojmu nízká spotřeba se většině vybaví zkratka TDI a hned za ní koncern VW. Upřímně řečeno, commonrailová éra dá brzy tomuto spojení za své.
Pokud rozebereme přímo VW Tiguan. Při běžné jízdě, která nezdržuje okolí, za méně než šest litrů prostě nepojedete. Dálniční odběr při 130 km/h se navzdory nízkým otáčkám motoru usadí někde kolem 7,5 litru nafty na každých sto kilometrů a městský provoz vyžene spotřebu klidně nad devět litrů. V otázce spotřeby tedy Tiguan výrazně neboduje před konkurencí, která umí být minimálně stejně úsporná.
Volkswagen Tiguan je otázkou volby pro ty, kteří vědí, co chtějí. Jedná se o komplexně nadprůměrný vůz, který převyšuje konkurenci především v oblasti použitých materiálů interiéru. Na druhou stranu například Ford Kuga zase nabízí sportovnější a zábavnější jízdní vlastnosti při zachování velmi dobrého jízdního komfortu. Korejci jsou přeci jen o dost levnější, v kvalitě zpracování však stále nedosahují na preciznost VW, přestože ani v této disciplíně už dávno nejsou tak propastné rozdíly jako před léty.
Hlavní doménou Tiguanu zůstává vyspělá konstrukce, kvalita materiálů a prvotřídní příplatková výbava, která ovšem snadno posune středně velké SUV k hranici jednoho milionu korun. Volba se tedy opět odvíjí od preferencí konkrétního zákazníka, a přestože jsou současné SUV na technicky velmi vyspělé úrovni, každé má trochu odlišný charakter.
Tým AUTOiNDEX.cz
Volkswagen Tiguan 2,0 TDI 4Motion |
Ford Kuga 2,0 TDCi Duratorq 4x4 |
Hyundai ix35 2,0 CRDi VGT 4x4 |
Renault Koleos 2,0 dCi 4x4 |
|
Typ motoru: |
Přeplňovaný vznětový |
Přeplňovaný vznětový |
Přeplňovaný vznětový |
Přeplňovaný vznětový |
Objem motoru (ccm): |
1968 |
1997 |
1995 |
1995 |
Válce / ventily: |
4 / 4 |
4 / 4 |
4 / 4 |
4 / 4 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): |
103 / 4200 |
100 / 4000 |
100 / 4000 |
110 / 4000 |
Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min): |
320 / 1750 - 2500 |
320 / 2000 |
320 / 1800 - 2500 |
320 / 2000 |
Maximální rychlost (km/h): |
186 |
180 |
181 |
182 |
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): |
10,2 |
10,6 |
11,3 |
10,4 |
Spotřeba – město/mimo město/ kombinace: |
7,5 / 5,1 / 6,0 |
8,1 / 5,4 / 6,4 |
6,7 / 5,1 / 7,1 |
8,2 / 5,9 / 6,6 |
Velikost zav. prostoru (l): |
470 |
410 |
465 |
450 |
Objem nádrže (l): |
64 |
56 |
58 |
65 |
Pohotovostní hmotnost: (kg): |
1604 |
1613 |
1600 |
1730 |
Nosnost (kg): |
656 |
517 |
540 |
570 |
Základní cena (kč): |
469 900 (1,4 TSI, 4x2) |
499 900 (2,0 TDCi, 4x2) |
429 900 (1,6 GDI, 4x2) |
599 900 (2,0 dCi, 4x4) |
Cena s testovaným/srovnatelným motorem a výbavou (kč): |
857 300 |
819 219 |
727 990 |
669 900 |
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Volkswagen |
Model: | Tiguan |
Karosérie: | SUV |
Motor: | 2.0 TDI |
Palivo: | nafta |
Rok výroby: | 2011 |
Technické parametry |