Peugeot 207 1.6 16V je na pohled elegán, se kterým můžete nejen na nákup, ale klidně i dálničním sprintem do zahraničí. A vůbec se při tom nebudete cítit špatně. Sebevědomí řidiče totiž zvyšuje nadupaná šestnáctistovka pod kapotou. Bude to stačit na současné hothatche?
Letmý pohled do historie, ale rázem připomíná, že model 207 RC s výkonem 128 kW byl trochu jiná káva. Poté, co jsme ještě chvíli na některých Peugeotech 207 vídali nápis GT se nyní peugeot snaží vyplnit trochu jinou mezeru. Jedná se o propastný rozdíl mezi vysoko nastavenou laťkou ostrých modelů od konkurence v podobě Citroenu DS3 Racing (152 kW), Mini Cooperu S (135 kW) nebo třeba Clia R.S (147,5 kW) a běžnou konfekcí malých aut s nízkoobjemovými motory většinou bez přeplňování. A nutno říci, že se Peugeot trefil do černého.
Začněme tedy rovnou s odpovědí na otázku položenou v nadpise. Ano, nejvyšší výkon přeplňované šestnáctistovky 115 kW při 6000 ot/min opravdu nestačí na nejsilnější oplastované konkurenty tohoto segmentu. To však vůbec neznamená, že by právě motor 1.6 THP měl být slabinou testovaného vozu.
Jedná se totiž o nově vyladěnou pohonnou jednotku, která byla ještě v loňském roce spojována pouze s pětistupňovým manuálem a disponovala nejvyšším výkonem 110 kW. Současná varianta dostala šestistupňovou převodovku a splňuje normu Euro 5. Právě relativně přísná norma přinesla i změny v hodnotách spotřeby paliva.
V městském provozu sice musíte počítat se spotřebou blížící se desetilitrové hranici, při ustálené jízdě devadesátkou však spotřeba klesá až o polovinu. My jsme při klidné jízdě mimo město dosáhli perfektní hodnoty 5,9 l/100 km. Na dálnici při 130 km/h počítejte se spotřebou mezi 7-8 l/100 km, motor při tomto tempu točí kolem 3100 ot/min.
Ale běda, jakmile vás někdo bude chtít při cestě z nákupu pronásledovat s minimálním rozestupem od zadního nárazníku a zuřivě blikajícími světly. Nenápadný Peugeot 207 dokáže potrápit nejednoho sebevědomého majitele „závodního“ passatu nebo octavie s nápisem TDI na víku zavazadelníku.
Plynulý zátah totiž graduje po překročení 4000 ot/min a nekompromisně táhne až za metu 6000 ot/min. Peugeot tak zvládá pokořit stokilometrovou rychlost za rovných osm sekund. Pokud podržíte plynový pedál ještě o něco déle, zastaví se ručička tachometru na hodnotě 225 km/h (výrobce uvádí 216 km/h). Vytočený motor přitom všem vůbec nezní špatně a prodleva turbodmychadla se výrazněji projevuje jen do 3000 ot/min.
Dalším překvapením v pozitivním slova smyslu byl avizovaný šestikvalt. Zapomeňte na nepřesnost převodovek tohoto výrobce v minulosti, tohle je posun dopředu mílovými kroky. Jednotlivé dráhy řazení sice nejsou příliš krátké, zato s přesností jsme byli spokojeni a líbil se nám i určitý mechanický odpor a zvuk, který byl z kulisy řazení cítit a slyšet.
Naladěním podvozku dává Peugeot jasně najevo, že nemá ambice s tímto modelem trápit ryze sportovní hothatche jiných značek. Stabilita je však dostatečná alespoň na kvalitním asfaltu, kde se limit podvozku projevuje mírnou nedotáčivostí.
Jakmile se ale vydáte na rozbité silnice, stabilita se zhorší a tupé rázy nepříjemně doprovází jízdu. Svůj podíl na tom mají i sedmnáctipalcová kola s nízkým profilem, která by možná lépe fungovala s tužším naladěním podvozku.
Tento peugeot však nemá ambice řezat jednu zatáčku za druhou (přestože u toho dokáže docela slušně pobavit) alespoň tedy ne většinu času. Musí zvládat městské popojíždění, což mu jde dokonale. Když totiž řidič přestane tlačit na pilu, nerovnosti silnic a městská dlažba rázem přestávají posádku zajímat a automobil poskytuje solidní komfort. Řidič však stále má dostatek potenciálu pro hbité předjetí, což je příjemné a bezpečné.
Přestože by si to Pegueot 207 1.6 THP 16V v dnešní době určitě mohl dovolit, žádné výstřelky v podobě spoilerů, difuzorů nebo křiklavých barevných kombinací na něm nenajdete. Testované auto tedy razí jinou filozofii, kterou ocení trochu jiná cílová skupina zákazníků, než jsou mladí závodníci. Když o tom tak přemýšlíme, zjistíme, že vzhled, výbava i výkon motoru spolu vlastně velmi dobře korespondují.
Nadprůměrný potenciál motoru může v případě modelu 207 1.6 THP 16V hrát roli aktivního prvku bezpečnosti a to hlavně v současném světě hustého provozu. Snadné předjíždění ocení každý řidič či řidička a nepotřebuje k tomu žádné další „sportovní“ úpravy.
Tento peugeot tedy vypadá stejně jako všechny ostatní modely 207 s výbavou Allure (jediná možná volba pro zkoušenou motorizaci). Snad jen zmiňovaná příplatková 17“ kola hovoří o skrytém výkonu.
To, že zdání klame, zjistí zákazník až poté, co se posadí do interiéru. Hliníkové pedály, opěrka levé nohy, nebo hlavice řadicí páky prozradí o potenciálu více než exteriér. Tříramenný kůži obšitý volant, také nepůsobí zrovna konvenčně. Nutno ale dodat, že jmenované sportovní prkvy interiéru se v rámci paketu Sportium nabízí i pro dvě nižší úrovně výbavy a to za lidovou cenu 5 tisíc korun.
Pochvalu si zaslouží vyhřívaná kožená sedadla, která se rovněž do tohoto auta velmi dobře hodí. Nejedná se o žádné sportovní skořepiny, jejich bočnice ale umí podržet tělo posádky lépe, než standardní sedadla určená pro nižší stupně výbavy.
Testovaný Pegueot 207 1.6 THP 16V je nenápadná šelma, která umí v případě potřeby vystrčit drápky. Hravě si poradí s městským provozem a mimo něj slušně diktuje rychlostní tempo. Jedním z hlavních prodejních argumentů je rozhodně i cena, která se drží pod magickou hranicí 400 tisíc korun. Současná akční nabídka českého zastoupení činí příznivých 374.900,- CZK. A to je minimálně o třetinu méně, než stojí zmiňované ostré hatchbacky.
Tým AUTOiNDEX.cz
Peugeot 207 1.6 16 V THP |
Škoda Fabia RS 1.4 TSI |
Citroën DS3 1.6 THP |
Alfa Romeo Mito 1.4T |
|
Typ motoru: |
Přeplňovaný zážehový |
Přeplňovaný zážehový |
Přeplňovaný zážehový |
Přeplňovaný zážehový |
Objem motoru (ccm): |
1598 |
1390 |
1598 |
1368 |
Válce: |
4 |
4 |
4 |
4 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): |
115 / 6000 |
132 / N/A |
115 / 6000 |
114 / 5500 |
Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min): |
240 / 1400 |
250 / 2000 - 4500 |
240 / 1400 |
230 / 3000 |
Maximální rychlost (km/h): |
216 |
224 |
214 |
215 |
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): |
8,0 |
7,3 |
7,3 |
8,0 |
Spotřeba – město/mimo město/ kombinace: |
9,7 / 5,1 / 6,8 |
7,7 / 5,2 / 6,2 |
9,4 / 5,1 / 6,7 |
8,5 / 5,3 / 6,5 |
Velikost zav. prostoru (l): |
310 |
315 |
285 |
270 |
Objem nádrže (l): |
50 |
45 |
50 |
45 |
Pohotovostní hmotnost: (kg): |
1347 |
1318 |
1165 |
1145 |
Nosnost (kg): |
367 |
400 |
432 |
480 |
Základní cena (kč): |
199 900 (ACCESS 1,4 75k, akční cena) |
199 900 (Easy 1.2 HTP) |
372 400 (Chic 1,4 VTi) |
362 000 (1.4 MPI Progression) |
Cena s testovaným/srovnatelným motorem a výbavou (kč): |
374 900 (akční cena) |
499 900 |
482 400 |
500 000 |
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Peugeot |
Model: | 207 |
Karosérie: | Hatchback |
Motor: | 1.6 THP |
Palivo: | benzín |
Rok výroby: | 2011 |
Technické parametry |