Subaru Forester 2.0 XS - inovace hlavně pod kapotou (TEST)

Testy
22.09.2011

F T G

Subaru Forester 2.0 XS - inovace hlavně pod kapotou (TEST)

Sympatické SUV od Subaru si nedávno prošlo drobným faceliftem exteriéru a některých funkčních prvků. Nejdůležitější změnou je ale zcela nový zážehový motor boxer, který nahrazuje původní benzinový dvoulitr.

Přestože si na obrázcích vozu provedených změn všimne asi málokdo, našemu zájmu neunikla upravená maska chladiče působící dynamickým dojmem. Kvůli lepší aerodynamice dostal forester i nová zpětná zrcátka. Na jejich funkci nemá pozměněný tvar naštěstí žádný negativní vliv, spíše naopak. Právě na vnějších zpětných zrcátkách se totiž nově objevily ukazatele směru využívající technologii LED (pouze pro verze 2.0 XS a 2.0D XS).

Subaru se opět chlubí svým zvučným symetrickým pohonem všech kol, tentokrát prostřednictvím nápisu AWD na dveřích zavazadelníku. U vozů subaru vyrobených v modelovém roce 2011 se rozšířila nabídka barev laku karosérie o dva nové odstíny – modrou metalízu a perleť. Vyšší varianty navíc dostaly nová sedmnáctipalcová kola z hliníkové slitiny.

Uvnitř testovaného subaru jsme zaregistrovali nové optitronové přístroje, které jsou nyní lépe čitelné díky červenému lemování otáčkoměru a tachometru. Škoda jen, že stále zůstává poněkud nešťastné ovládání palubního počítače kolíčkem trčícím z útrob analogového rychloměru. Původní analogový palivoměr byl nahrazen digitálním, nově forester dostal ukazatel okamžité spotřeby, jenž zobrazuje její relativní stav k dlouhodobému průměru. I nadále bohužel chybí informace o dojezdu na aktuální stav paliva v šedesátilitrové nádrži.

Posádku inovovaného forestera nyní může hýčkat duální klimatizace (standardně pro 2.0 XS) nebo třeba lepší audiosoustava s konektivitou technologie Bluetooth. U variant XS je pak standardem audio s barevným displejem, který řidiči zprostředkovává i obraz z couvací kamery.

Nový boxer v ringu

Doposud popisované změny nedávného faciliftu tohoto subaru mají přispět k dospělejšímu celku, pro samotnou jízdu však nemají klíčový význam. Zásadní novinkou se tak stává nový zážehový dvoulitr typu boxer, který je už třetí generací motoru dané objemové kategorie od Subaru.

Výrobce tvrdí, že nově vyvinutý motor má být základem strategie pro budoucí pohonné jednotky s cílem dosáhnout příznivých emisních parametrů. Dvoulitrový čtyřválec s nejvyšším výkonem 110 kW při 6000 ot/min. a největším točivým momentem 198 N.m při 4200 ot/min se podle hodnot uváděných výrobcem prezentuje zhruba 10% poklesem spotřeby paliva.

K úsporám paliva přispívá mimo jiné i nový řetězový rozvod namísto původního řemenového. Charakteristiku motoru vylepšil prodloužený zdvih stejně jako aktivní řídicí systém časování sacích a výfukových ventilů (AVCS).

Po nastartování se motor projevuje typicky kultivovaným chodem charakteristickým i pro jeho předchůdce. Samotná jízda je však o poznání odlišná. Okamžitě si všímáme lepšího zátahu v nízkých a středních otáček a to i přes fakt, že papírové parametry maximálního výkonu a točivého momentu se v porovnání s původním motorem prakticky neliší. Zato lineárnější průběh křivky točivého momentu dělá divy. Z poměrně líného dvoulitru se rázem stává příjemný společník, který vůz předurčuje dokonce i k popojíždění v městských zácpách.

Další dobrou zprávou nejen pro „subaristy“ je to, že plochý motor ve vyšších otáčkách neztratil svůj pověstný uchu lahodící zvuk. Jeho mechanický baryton je více než dobrou náhražkou snad i za sebelepší audio.

Naše pozornost se pochopitelně soustředila i na spotřebu, která u forestra se světlou výškou 215 mm, stálým pohonem všech kol a benzinovým motorem, nebyla nikdy příliš nízká. Optimistické údaje uváděné výrobcem se naštěstí potvrdily i v praxi. Při dálničním limitu 130 km/h točí motor 3500 ot/min a odebírá z nádrže lehce přes 9 litrů každých 100 kilometrů. Při defenzivní jízdě devadesátkou klesá spotřeba klidně i pod sedmilitrové hranici. My jsme s tímto subaru v kombinovaném režimu jezdili za 8,4 l/100 km, což s ohledem na pohon všech kol hodnotíme jako slušný výsledek.

Pětikvalt s redukcí, podvozek a cena

Trochu archaickým dojmem v současnosti působí spojení motoru s pětistupňovým manuálem. Ne, že by nám jeho delší zpřevodování nestačilo, nemůžeme se ale ubránit pocitu, že bychom v tomto SUV raději viděli šestikvalt. Jednak by jeho logicky kratší rychlosti zlepšovaly dynamiku především ve vyšších otáčkách a také by se trochu snížila hlučnost a spotřeba paliva zejména při dálniční jízdě.

Absenci šestistupňové převodovky Subaru trochu vynahradí redukční převodovkou, jejíž volič se nachází hned vedle ruční brzdy. Ne že by redukce suplovala šestikvalt, je to ale dobrý pomocník pro jízdu mimo zpevněných cestách. Řidič má v těchto podmínkách daleko více možností, jakou zvolí rychlost a hlavně se nemusí obávat ztráty točivého momentu v náročných pasážích.

Otázkou zůstává, jaké procento majitelů terénní schopnosti forestera opravdu využijí. Musíme ale dodat, že Subaru Forester se svým potenciálem v náročnějších podmínkách hravě překoná kdejaké rádoby SUV. To mimochodem v minulosti potvrdila již řada našich testů.

Na silnici chválíme schopnosti podvozku poradit si výmoly našich silnic, v zatáčkách se navíc karosérie příliš nenaklání. Výtku máme proti řízení, jehož posilovač má poměrně velký účinek.

Subaru dospělo nejen technicky, ale také cenově a to v pozitivním slova smyslu. Forester 2.0 X Trend začíná se základní cenou 589 tisíc Kč, testovaná varianta 2.0 XS Comfort stojí necelých 690 tisíc Kč. Za tyto peníze zákazník dostává slušnou výbavu. Jmenujme například xenonové světlomety, parkovací kameru, dvouzónovou klimatizaci nebo třeba sedmnáctipalcová kola. A to je podle nás slušná nabídka zejména s ohledem na fakt, že ještě před pár lety byl srovnatelný forester zhruba o 20% dražší.

Resumé

Subaru Forester stále patří mezi jedno nejschopnějších SUV v pravém slova smyslu. Svému majiteli poskytuje jedinečnou image značky okořeněnou symetrickým pohonem všech kol, plochým motorem s nezaměnitelným zvukem a solidním vnitřním prostorem. Nová generace motoru boxer navíc nyní poměrně zásadně zpříjemňuje jízdu. S ohledem na tyto vlastnosti mu řada zákazníků dává přednost a to i za cenu poněkud zastarale působící přístrojové desky vyvedené z materiálů průměrné kvality.

Tým AUTOiNDEX.cz

Subaru Forester 2.0 XS 5MT

Mitsubishi Outlander 2.4 MIVEC CVT 4WD

Honda CR-V 2.0i VTEC 6MT

Typ motoru:

Atmosférický zážehový

Atmosférický zážehový

zážehový

Objem motoru (ccm):

1995

2360

1997

Válce / ventily:

4/16

4/16

4/4

Nejvyšší výkon (kW / ot/min):

110/6000

125/6000

110/6200

Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min):

198/4200

232/4100

192/4200

Maximální rychlost (km/h):

185

190

190

Zrychlení 0 - 100 km/h (s):

10,7

10,8

10,2

Spotřeba – město/mimo město/ kombinace:

9,4/6,4/7,5

11,0/6,9/8,4

10,5/6,9/8,5

Velikost zav. prostoru (l):

450

N/A

556

Objem nádrže (l):

60

64

58

Pohotovostní hmotnost: (kg):

1555

1690

1570

Nosnost (kg):

460

600

470

Základní cena (kč):

589 000 Kč (2.0 X Trend)

584 900 Kč (Invite 2.0 MIVEC 2WD 5 MT)

599 000 Kč (S, 2.0i VTEC)

Cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč):

689 000 Kč (2.0 XS Comfort)

834 900 Kč (Intense +)

759 900 Kč (Lifestyle)

Základní parametry
Výrobce:Subaru
Model:Forester
Karosérie:SUV
Motor:2.0 XS
Palivo:benzín
Rok výroby:2011
Technické parametry

Fotogalerie

Reklama:
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • https://www.alcar.cz/ -
  • http://www.kvalitnidily.cz/ -
  • http://www.janovapec.cz/ -
  • http://racinglife.cz/ -
  • https://www.jacisnik.cz/ -