Jen pár týdnů po testu povedené zadokolky Hyundai Genesis Coupé jsme opět usedli za její volant. Tentokrát se však naše pozornost soustředila zejména na manuální převodovku, která má korespondovat s charakterem vozu lépe než šestistupňový automat.
A proč zrovna Nürburgring? Už před osmdesáti lety se na místních silnicích v pohoří Eifel pořádaly automobilové závody, které však byly po sérii nehod prohlášeny za příliš nebezpečné, takže se rozhodlo o vybudování uzavřeného závodního okruhu. Neměl to ale být standardní okruh na tehdejší poměry tj. ovál s klopenými zatáčkami, nýbrž trať, která by svým charakterem připomínala místní silnice.
S výstavbou se započalo v roce 1925 a stavební práce trvaly až do roku 1927, kdy se zde také konal první závod. Nejednalo se ale o závod automobilový, nýbrž cyklistický, soutěžní auta sem však zavítala jen o pár týdnu později. Po sérii tragických nehod na Nordschleife a zavedení nových bezpečnostních pravidel bylo v osmdesátých letech dvacátého století rozhodnuto o výstavbě nového závodního okruhu v místech, kde se nacházela původní Südschleife tzv. Jižní smyčka. Právě na té se v minulosti pořádaly především motocyklové závody. Zajímavé je, že tato část okruhu byla propojena se Severní smyčkou.
Říká se, že poslední kapkou k uzavření legendární Severní smyčky byla nehoda Nikkiho Laudy v roce 1976. Jeho monopost narazil ve veliké rychlosti do svodidel a Nikki v něm málem uhořel. Právě Lauda byl velkým odpůrcem pořádání závodů F1 na této záludné trati, která byla dokonce nedlouho před tím modernizována a rozšířena. Dalším závodníkem s podobným názorem na tento okruh byl i Jackie Stewart, jenž údajně závody na Nordschleife doslova nesnášel. Právě on nazval trať Zeleným peklem (Grüne Hölle) a tak se jí říká dodnes.
Po vybudování nového moderního okruhu se závod Formule 1 na Severní smyčku už nikdy nevrátil, naštěstí však trať hostovala další slavné závody jako třeba 1000 km Nürburgringu, ve kterém Stefan Bellof vytvořil se svým Porsche 956 doposud nepřekonaný traťový rekord 6:11,13. I dnes se však na Nordschleife pořádají různé závody, například vytrvalostní VLN nebo proslulá čtyřiadvacetihodinovka.
Mimo to trať dodnes funguje jako ideální místo pro automobilky k testování svých modelů. Není se co divit, že většina známých značek ladí své (nejen) sportovní vozy právě zde. Slavní závodníci o okruhu mluví, jako o nejnebezpečnější trati na světě a to kvůli minimálním záchytným zónám, výskytu řady „slepých“ zatáček a horizontů.
Na trati je také několik nerovností, které dokonale prověří podvozky aut při limitním nasazení. Nürburgring je otevřen i pro veřejnost, což je v současném světě přísných bezpečnostních pravidel a ekologických tlaků téměř zázrak. Každý nadšenec motorismu by měl alespoň jednou za život objet 20,8 km dlouhou Severní smyčku Nürburgringu, což znamená projet asi 180 zatáček, z nichž téměř každá má své jméno.
Nové kupé od Hyundaie je povedeným náčiním pro příznivce zábavy za volantem. Pro tohle tvrzení máme hned několik argumentů. Motor má výkon 300 koní a jeho reakci na plyn nedegraduje žádné turbodmychadlo. Pohon obstarává zadní náprava a podvozek prakticky nezná slovo nedotáčivost. Auto se navíc nabízí za více než přijatelné peníze.
Přestože atraktivní pořizovací cena znamená řadu kompromisů v dílenském zpracování vozu a nedotažeností některých ovladačů, vlastností či systémů (jmenujme například příliš citlivé ESP nebo podprůměrné odhlučnění interiéru), v Genesisu Coupé se skrývá sportovní auto pro fajnšmekry za cenu lépe vybavené octavie. A právě za to Hyundai zaslouží pochvalu.
Dalším předpokladem pro řidičův široký úsměv na tváři je rychle řadící automatická převodovka nebo raději manuál. Právě zmiňovaný šestistupňový automat jsme prověřili v nedávném redakčním testu novinky Genesis Coupé.
Přestože jsme proti němu neměli větších výhrad, přeci jen se pár chybiček objevilo. Nutno ale dodat, že vesměs souvisely s provozem auta v ostrém režimu, takže se s nimi mimo okruhového ježdění prakticky nesetkáte. Na okruhu se totiž převodovka občas přehřála a přestala podřazovat dle pokynů řidiče. Alespoň u námi testovaného auta.
Obecně platí, že pokud sportovní vůz nedisponuje superdrahou automatickou převodovkou, která umí v mžiku podřadit nebo držet vysoké otáčky v manuálním režimu jakkoliv dlouho a přitom netrpět problémy s přehříváním, je lepší zvolit manuál. To platí hlavně pro řidiče, kteří hodlají sportovní automobil využívat i na okruzích, ale zároveň chápeme i ty, jež komfort automatu prostě přirostl k srdci.
U Hyundaie Genesis Coupé je pro tyto účely volba manuální převodovky ještě jednoznačnější. Důvod je jednoduchý. Za cenu nového vozu kolem 800 tisíc totiž nekompromisní automat nikdo nabídnout nemůže. A jaký je tedy manuál v případě Genesisu Coupé?
Krátká řadicí páka šestistupňové převodovky padne skvěle do ruky a slibuje maximální využití potenciálu této třísetkoňové zadokolky. Škoda jen, hlavice řadicí páky trochu klouže.
Mačkám poměrně tuhou spojku a řadím jedničku. Nelze si nevšimnout krátkého chodu páky v kulise, ale také značného odporu, který na řidičovu pravou ruku klade. Mechanický pocit z řazení je tak dalším požitkem pro ty, kteří auto rádi řídí.
Při řazení dalších stupňů a především hbitého podřazování mezi 3-2 rychostí, je třeba dbát na přesnost pohybu, protože tento manuál vám chybu neodpustí. Zpátečka se řadí přitlačením „před“ jedničku podobně jako třeba u BMW.
Jednotlivé rychlosti jsou poměrně daleko od sebe, což svádí k vytáčení šestiválce. Pro potěšení z jízdy to není nikterak na škodu, protože motor ukazuje své přednosti zejména ve vyšších otáčkách, takže výjezdy s „utahováním“ zatáček plynem jsou v tomto Hyundaii zábavnou disciplínou. K rychlému průjezdu tak stačí správně podřadit před zatáčkou, klidně i s meziplynem. Vzdálenost pedálů od sebe je totiž téměř ideální.
A pokud byl naší redakcí Hyundai Genesis Coupé s automatem zařazen mezi nejlépe ovladatelné sportovní vozy ve smyku, pro variantu s manuálem to platí dvojnásob. Žádné nechtěné přeřazení při vytočené „dvojce“ se totiž nekoná, takže jediným limitem při nekonečných driftech bude už jen rychle mizící vzorek ze zadních pneumatik…
Genesis Coupé s manuální převodovkou je jednou s nejdostupnějších zadokolek na trhu, která se svým výkonem a jízdními vlastnostmi nebezpečně blíží mnohem dražším konkurentům. Jeho hrubiánský projev a přetáčivý podvozek jí mnohdy dokonce i předčí.
Je až s podivem, že se hyundai v současném světě downsizingu a přeplňování, pokusil přiblížit k tradicím ryze sportovních vozů a na evropský trh vypustil genesise s klasickým atmosférickým šestiválcem.
Možná, že si budeme za nějaký čas chodit pro opravdové sporťáky do showroomů korejských a japonských značek. Nejen BMW totiž začíná pomalu ustupovat od klasických atmosférických šestiválců a třeba s takovou manuální převodovkou se ve spoustě sportovních vozů současnosti už také příliš často nesetkáte.
Je třeba si uvědomit, že na pověstné Severní smyčce Nürburgringu s Genesisem Coupé 3.8 V6 rozhodně nebudete nejrychlejší. Hmotnost vozu a určitá nervozita podvozku si na některých nerovnostech trati vybírá svojí daň. Možná vás dokonce sem tam předjede i nějaká vyladěná předokolka. Myslíme si ale, že se budete oproti řidičům právě zmiňovaných přemotorovaných předokolek přeci jen lépe bavit. A o to přeci jde především.
Hyundai Genesis Coupé 3,8 V6 MAN |
Nissan 370Z 6MT |
|
Typ motoru: |
Atmosférický zážehový |
Atmosférický zážehový |
Objem motoru (ccm): |
3778 |
3696 |
Válce / ventily: |
6 / 4 |
6 / 4 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): |
223 / 6300 |
241 / 7000 |
Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min): |
361 / 4700 |
363 / 5200 |
Maximální rychlost (km/h): |
240 |
250 |
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): |
6,4 |
5,3 |
Spotřeba – město/mimo město/ kombinace: |
15 / 7,6 / 10,3 |
15,3 / 7,9 / 10,6 |
Velikost zav. prostoru (l): |
332 |
235 |
Objem nádrže (l): |
65 |
72 |
Pohotovostní hmotnost: (kg): |
1613 |
1496 |
Nosnost (kg): |
347 |
304 |
Základní cena (kč): |
769 990 (2,0TCI RS) |
999 000 |
Cena s testovaným/srovnatelným motorem a výbavou (kč): |
829 990 |
1 109 000 (370Z Pack 1 6MT) |
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Hyundai |
Model: | Genesis |
Karosérie: | Kupé |
Motor: | 3.8 V6 |
Palivo: | benzín |
Rok výroby: | 2011 |
Technické parametry |