SUV jako předokolka? Proč ne, vždyť o průchodnost terénem většině zákazníků ani tak nejde, ocení spíš styl a pocit bezpečí. Cena takového vozu se pochopitelně drží na zajímavé hladině, obzvlášť je-li pod kapotou malý benzinový motor.
Hyundai se svým modelem ix35 rozčeřil vody na poli kompaktních SUV. Hlavní konkurenty zaskočil nejen designem a kvalitou zpracování, ale také jízdními vlastnostmi a v neposlední řadě příznivou cenou. Mimochodem tyto atributy modelu ix35 jsme dopodrobna rozebírali v rámci redakčního testu Hyundaie ix35 2.0 CRDi, takže naše hlavní pozornost nyní patřila benzinové šestnáctistovce 1.6 GDI.
Právě na motor 1.6 GDI pod kapotou ix35 si ale museli potenciální zájemci relativně dlouho počkat. V nabídce se totiž objevil téměř rok poté, co si ix35 odbylo svojí premiéru. Trpělivost zákazníkům dodával fakt, že hyundai již dopředu hlásal, že se bude jednat o nejsilnější atmosférickou šestnáctistovku na trhu. Slibovaný výkon atakující metu 100 kilowatů sice výrobce nesplnil, kdo by se ale zlobil za velmi slušných 99 kW (při 6300 ot/min), který byl „vydolován“ z jednotky o zdvihovém objemu pouhých 1591 cm3.
Pohonná jednotka využívá proměnného časování sacích a výfukových ventilů D-CVVT a také variabilní délky sání VIS. Přípona GDI v označení motoru pak znamená přímé vstřikování paliva. Motor je spojen se šestistupňovou manuální převodovkou, pomocí které se přenáší výkon pouze na přední kola obdobně jako u základního dieselu.
Nejvyšší rychlost činí 178 km/h a zrychlení z klidu na 100 km/h trvá tomuto SUV 11,1 s. Jednou věcí jsou ale papírové předpoklady a druhou praktická zkušenost. Na rovinu říkáme, že jsme při prvním usedání do vozu měli trochu pochyby, zda bude výkon motoru na tento automobil stačit.
Hyundai ix35 sice není žádný cvalík, čemuž odpovídá i pohotovostní hmotnost 1380 kilogramů, ale i tak se jako optimální pohon pro tento vůz může jevit diesel s větším točivým momentem. Ten ale motor 1.6 GDI pochopitelně nenabízí, takže je jasné, že ho pro odevzdání maximální dynamiky bude potřeba pořádně vytáčet.
To ale není žádný problém, motoru nechybí chuť do otáček a lze jej točit až do 7000 ot/min. Díky D-CVVT a VIS však určitě není lenochem ani v nižších otáčkách a směle umí udržovat tempo například i v rozmezí 1500-2000 ot/min.
Chytrým řešením bylo také odstupňování převodovky. Mezi jednotlivými rychlostmi totiž nejsou příliš velké rozdíly, takže ani při potřebě přeřadit na vyšší rychlostní stupeň nemusíte motor vytáčet do nebes. Pokud tedy z něj nechcete dostat maximální dynamiku.
Když pojedete s tímto hyundaiem naplno, spotřeba hravě atakuje desetilitrovou hranici. Tento neduh je ale vlastní prakticky všem maloobjemovým zážehovým motorům. Kvůli rychlé jízdě si ale nikdo ix35 1.6 GDI nekoupí. Jeho majitel tak pocítí vyšší spotřebu asi jen při jízdě na dálnici, kde při 130 km/h motor odebírá z nádrže 9,4 l každých 100 kilometrů. Při této rychlosti pohonná jednotka točí 3600 ot/min.
Na silnicích I. a II. třídy spotřeba příjemně klesá až k hranici 6,7 l/100 km. Stačí jen dodržovat povolený limit a motor zbytečně nevytáčet.
S lehkým motorem nad přední nápravou je hyundai poměrně obratný a s chutí se vrhá do každé zatáčky. Jeho největší předností je tvrdší naladění, které skvěle koresponduje s jízdou na zpevněných cestách, takže vyšší těžiště tohoto SUV jízdu tolik nedegraduje.
Pohon přední nápravy nezpůsobuje žádnou výraznou nedotáčivost a to ani při jízdě na mokrém povrchu. Pouštět se s vozem mimo asfalt při zhoršených adhezních podmínkách je pochopitelně stejný hazard, jako s každým jiným vozem 4x2. Za sucha si ale s rozbitou polní cestou poradí o něco lépe a to díky vyšší světlé výšce.
Daní za skvělé jízdní vlastnosti je pochopitelně zhoršené pohodlí při jízdě na rozbitých silnicích nebo cestách. Cestující tento povrch pocítí o něco více než u konkurenčních SUV. Více kilometrů ale strávíte na kvalitnějších silnicích, takže tento neduh nepovažujeme za zásadní.
Hyudnai ix35 s motorem 1.6 GDI není pouze dobře vymyšleným marketingovým trikem, ale opravdu povedeným základem, který má se základní cenou 430 tisíc korun, velkou šanci na úspěch. Pohonná jednotka z tohoto SUV samozřejmě žádného sprintera neudělá, ale pro běžnou jízdu s poloprázdným vozem vyhovuje dokonale. Cenový rozdíl oproti naftové motorizaci navíc činí 80 tisíc korun, takže se při běžných ročních nájezdech vyplatí spíše tato varianta než zdánlivě ekonomický Hyundai ix35 1.7 CRDi.
Pokud někdo často jezdí na hory nebo třeba na obtížně přístupnou chalupu, ať zvolí raději čtyřkolku, popojíždění ve městě zvládá ale tento hyundai s přehledem. Navíc má řidič dobrý výhled a subjektivní pocit bezpečí, který mu dává módní karosérie s vyšším těžištěm.
Hyundai ix35 1.6 GDI |
Nissan Quashqai 1.6 l |
VW Tiguan 1,4 TSI BMT |
|
Typ motoru: |
Atmosférický zážehový |
Atmosférický zážehový |
Přeplňovaný zážehový |
Objem motoru (ccm): |
1591 |
1598 |
1400 |
Válce / ventily: |
4 / 4 |
4 / 4 |
4 / 4 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): |
99 / 6300 |
86 / 6000 |
90 / 1500-3000 |
Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min): |
167 / 4850 |
158 / 4400 |
200 / 1500 - 3000 |
Maximální rychlost (km/h): |
178 |
181 |
185 |
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): |
11,1 |
11,9 |
10,9 |
Spotřeba – město/mimo město/ kombinace: |
8,2 / 6,0 / 6,8 |
7,9 / 5,2 / 6,2 |
8,3 / 5,5 / 6,5 |
Velikost zav. prostoru (l): |
465 |
410 |
470 |
Objem nádrže (l): |
58 |
65 |
64 |
Pohotovostní hmotnost: (kg): |
1380 |
1392 |
N/A |
Nosnost (kg): |
450 |
415 |
N/A |
Základní cena (kč): |
429 900 (1,6 GDI Classic) |
476 500 (1,6 16v Visia) |
469 900 (Trend Fun 1,4 TSI) |
Cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč): |
479 900 |
512 500 |
469 900 (Trend Fun 1.4 TSI – ve vyšší výbavě se s touto motorizací nenabízí) |
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Hyundai |
Model: | ix35 |
Karosérie: | SUV |
Motor: | 1.6 GDI |
Palivo: | benzín |
Rok výroby: | 2011 |
Technické parametry |