Představovat Škodu Octavii je ztráta času. Vášniví čtenáři budou přikyvovat, vyznavači holých faktů do konce odstavce usnou na klávesnici. Cestou do práce jich totiž většina z nás vidí alespoň deset tisíc.
Budiž nám k dobru, že netestujeme obyčejnou verzi Octavie, ale extra úspornou verzi Greenline, která má nabídnout svému majiteli velmi nízké provozní náklady. Ovšem vzhledem k raketovému nárůstu přívlastků green, eco, hybrid, blue atp. není kladné hodnocení zas až tak nasnadě. Nebo je?
Octavia Greenline slibuje kombinovanou spotřebu jen 4,2 litru nafty na sto kilometrů, tedy o 0,7 litru nižší apetit než běžná verze se stejným motorem. Jak toho vývojáři docílili? Kdo by čekal výrazné designové změny po vzoru Priusu, bude na omylu. Vstříc nižší spotřebě má Octavii pomoci optimalizace aerodynamického obtékání vzduchu pod vozidlem, v okolí podběhů a pod motorovým prostorem pomocí důkladného zakrytí podvozkových skupin plastovými panely, které v praxi redukují výkony potřebně pro udržení konstantní rychlosti.
Podvozek byl kvůli zmírnění jízdních odporů snížen o výrazných 15mm. Dalšími důležitými faktory pro snížení spotřeby jsou pneumatiky s nízkým valivým odporem a vyšším tlakem vzduchu (+ 15 %), dnes již běžný systém start-stop, alternátor s funkcí rekuperace brzdné energie, ukazatel ideálního převodového stupně, či pozměněné řídící jednotky motoru a těžší převody pětistupňové (!) manuální převodovky.
Těchto odlišností si vlastně ani nemáte šanci všimnout. Kromě nápisů Greenline před vámi stojí obyčejná Octavia doplněná o slušivé hliníkové disky, které jsou mimochodem součástí standardní výbavy. A vlastně to se dá brát za jeden z největších kladů. Pro zájemce o ekonomickou jízdu zůstal obří zavazadlový prostor o objemu 605 litrů, pohodlná sedadla, dostatek prostoru pro pět cestujících, kvalitně zpracovaný interiér, velmi dobré použité materiály i pohledný design.
Jízdními vlastnostmi patřila Octavia vždy k nenapadnutelnému lehkému nadprůměru, což se nezměnilo ani u verze Greenline s balonovými pneumatikami o profilovém čísle 65. Jízdu musíme hodnotit jako bezpečnou za každé situace. Přestože je podvozek naladěn na tužší notu, žehlí malé nerovnosti s grácií a pokud narazíte na silnici čtvrté třídy nebo dlažební kostky z první republiky, neozývá se v interiéru nic jiného, než gumové dunění plně zaměstnaných uložení, nikoli rázy do karosérie vozu.
Pokud dostanete chuť závodit, projeví se mírná nedotáčivost a zmiňované pneumatiky začnou pískat na poplach. Svižnou jízdu však zvládá Octavia, vzhledem k primárnímu určení rodinného vozu, více než dobře, čemu napomáhá i nově dodávaný posilovač řízení s variabilním účinkem. Ten sice obral řízení o kousek komunikativnosti a přidal gumový pocit z volantu, na dálnici a ve městě však funguje výborně a změna tuhosti posilovače jistě přijde vhod.
Naftový commonrail o objemu 1,6 litru, který byl vyvinut vlivem mocného fenoménu downsizing, začal bít pod kapotami koncernu VW teprve nedávno. V testované Octavii byl naladěn na klasické hodnoty kubatury, tedy 77kW a 250Nm (1500-2500 ot./min). O přenos výkonu na silnici se starala pětistupňová manuální převodovka. Absenci šestky sice kompenzovala celková délka jednotlivých převodů, ovšem minimálně pro úsporné verze by byla šestistupňová skříň jistě vhodnější a nesla by s sebou další snížení spotřeby.
Motor ochotně spolupracuje již od 1500 ot./min a pokud nevyžadujete naléhavou akceleraci, nechá si líbit i pozvolné zrychlování od 1000 ot./min. Lineární zátah, který ve středním pásmu sílí, trvá až k hranici 4800 ot./min, tam se ale moc často ručička otáčkoměru nepodívá. Právě rozmezí hodnot maximálního točivého momentu je tím ideálním pásmem, kde se cítí TDÍčko nejlépe a vykazuje nejlepší spotřebu.
Praktická zkušenost s tímto motorem sice nenaplnila bezezbytku tabulkové hodnoty spotřeby, přesto jsme se velmi snadno dostávali do říše commonrailových snů. Dálniční provoz v rámci limitů znamená odběr okolo 4,9 - 5,2 litru (= 2500ot./min), městský provoz jen málokdy vyžene spotřebu nad 5,5 - 6 litrů a klidné korzování mimoměstskou krajinou sráží hodnoty až k puritánským 3,5 - 4 litrům. Pokud budete jezdit stylem brzda plyn, nebo se na dálnici honíte s větrem o závod, jen velmi těžko vyženete ukazatel spotřeby palubního počítače nad 7 litrů nafty.
Cena Octavie Greenline začíná těsně pod půl milionem korun. Vzhledem ke slušné základní výbavě tvoří doplatek oproti srovnatelné verzi Ambiente se stejným motorem směšné 4000 Kč, přičemž úspora paliva není v tomto případě jen marketingovým tahem.
Stejným stylem jízdy ušetříte v zelené Octavii kolem 0,5 litru každých sto kilometrů. Dává tedy Octavia Greenline smysl? Kupeckými počty se začne Greenline vyplácet oproti Octavii Ambiente 1,6 TDI až zhruba po dvaceti tisících kilometrech. Přesto. Vše co šetří náklady na dopravu při současných cenách paliv smysl dává. U nás má Greenline palec nahoru.
Škoda Octavia Combi Greenline |
Peugeot 308 SW 1,6 e-HDI |
Ford Focus Combi 1,6 TDCi |
Volkswagen Golf Variant 1,6TDI |
|
Typ motoru: |
Přeplňovaný vznětový |
Přeplňovaný vznětový |
Přeplňovaný vznětový |
Přeplňovaný vznětový |
Objem motoru (ccm): |
1598 |
1560 |
1560 |
1598 |
Válce / ventily: |
4 / 4 |
4 / 4 |
4 / 4 |
4 / 4 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): |
77 / 4400 |
82 / 3600 |
85 / 3600 |
77 / 4400 |
Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min): |
250 / 1500 - 2500 |
270 / 1750 |
270 / 1750 |
250 / 1500 - 2500 |
Maximální rychlost (km/h): |
191 |
185 |
193 |
190 |
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): |
11,4 |
12,5 |
11,1 |
11,9 |
Spotřeba – město/mimo město/ kombinace: |
5,1 / 3,6 / 4,2 |
6,3 / 4,1 / 4,9 |
5,1 / 3,7 / 4,2 |
5,7 / 3,9 / 4,5 |
Velikost zav. prostoru (l): |
605 |
573 |
476 |
505 |
Objem nádrže (l): |
55 |
60 |
53 |
55 |
Pohotovostní hmotnost: (kg): |
1295 |
1530 |
1368 |
1445 |
Nosnost (kg): |
680 |
615 |
532 |
535 |
Základní cena (kč): |
332 900 (1,4 16v, Prima) |
313 900 (1,4 16v Vti, Access) |
458 990 (1,6 Duratec, Trend) |
376 700 (1,4 16v, Trendline) |
Cena s testovaným/srovnatelným motorem a výbavou (kč): |
673 100 |
464 400 |
641 900 |
713 300 |
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Škoda |
Model: | Octavia |
Karosérie: | Kombi |
Motor: | 1.6 TDI |
Palivo: | nafta |
Rok výroby: | 2011 |
Technické parametry |