Druhá generace Fordu C-Max je zvenku možná až příliš uhlazená, uvnitř se však posádka těší z moderního interiéru. Možná právě proto se C-Max nabízí také v sedmimístném provedení.
Hned na úvod si ale upřímně řekněme, že ani jeden z cestujících v poslední řadě sedadel si futuristických křivek interiéru příliš neužije. Ne že by byl výhled vpřed ze zavazadlového prostoru (z jehož útrob se sedadla vyklápí) kdovíjak zakrytý, ale spíše z důvodu toho, že ladné křivky přístrojové desky malým dětem stejně nic neříkají. Na poslední dvě sedadla se totiž kvůli nedostatku prostoru nikdo jiný než děti neposadí. A situaci nezlepší ani o 140 mm delší rozvor varianty Grand oproti standardnímu C-Maxu, ani boční posuvné dveře, k jejichž posunu je navíc třeba využít více síly.
Karosérie druhé generace C-Maxu byla sice tvarovaná podle poslední trendů značky Ford, výsledek ale není příliš výrazný. Typickým prvkem kinetického designu je lichoběžníková spodní mřížka chladiče, která má v rámci vyšších výbav chromové lemování. Líbivé jsou ostře řezané rysy předních světlometů a kapoty stejně jako boční prolis vedoucí v oblasti klik dveří až k zadním svítilnám. Pohled na zadní partie tohoto fordu však nikoho neohromí.
Testované MPV zkrátka postrádá „šťávu“ menší fiesty i většího mondea, což na druhou stranu v této třídě příliš nevadí. Zákazníci budou spíše hledat dostatek prostoru pro rodinné cestování na dovolenou než reprezentativní dopravní prostředek pro svou image.
Interiér nového Fordu C-Max působí futuristickým dojmem, což je velká změna oproti předchozí generaci. Spousta elipsovitých tvarů, moderní ovladač audiostoustavy nebo originální výdechy klimatizace silně kontrastují s vnějším konzervativním designem.
Zvolené materiály rozhodně nepůsobí laciným dojmem a znamenitě se doplňují. Možná jen určitá přemíra tlačítek na středové konzole bude vyžadovat chvíli zvyku. Hlavní ale je, že interiér nikoho nudit nebude ani po letech používání.
Několik výtek si ale interiér přeci jen zaslouží. Ta hlavní směřuje na výdechy klimatizace respektive jejich ovládání. Neexistuje u nich totiž žádný popis, takže informace o tom, zda jsou zavřené nebo otevřené budete zjišťovat pomocí citu. Minimálně poprvé. Vrásky na čele udělá i poměrně složité ovládání satelitní navigace.
Naopak pochvalu si C-Max zaslouží za příjemně tuhá sedadla s dostatečným bočním vedením a také za tlustý věnec volantu s poměrně malým průměrem a širokými možnostmi nastavení. Ten se díky výraznému tvarování výborně drží a je na něm řada ovládacích prvků, na které si je třeba rovněž chvíli zvykat. Líbili se nám i snadno čitelné přístroje s barevným středovým displejem ve velmi slušném rozlišení.
Všechny ovladače má řidič pěkně po ruce, přístrojová deska ho doslova obklopuje. Možná právě prosto se může posádka vpředu cítit trochu stísněně. Je to ale jen klam, ve skutečnosti se vpředu sedí velmi pohodlně a také relativně nízko. Ford se tedy i druhé generaci C-Maxu snažil vnuknout jistou dávku kouzla pro opravdové řidiče.
Na druhé řadě sedadel zůstává před koleny průměrně vzrostlého cestujícího dostatek místa a ani proti jejich pohodlí nelze nic namítat. Méně prostoru je snad jen v oblasti hlavy. Výhodou je možnost posunu sedáků stejně jako nastavitelný sklon opěradel.
Velikost kufru činí spíše průměrných 475 litrů (měřeno se sadou na opravu pneumatik u 7-místné verze). Zavazadelník je ale velmi dobře přístupný a to i díky pátým dveřím otevírajícím se ve velkém úhlu. Nechybí ani možnost elektrického ovládání.
Zadní sedadla lze pochopitelně sklopit či úplně vyjmout. Variabilita je tudíž na slušné úrovni, jak je v této třídě již zvykem. Třetí řada sedadel je využitelná spíše nouzově na kratší vzdálenosti s ohledem na limitovaný prostor pro nohy cestujících.
Turbodieselový čtyřválec 1.6 TDCi představuje v silnějším provedení (85 kW při 3600 ot/min) rozumnou volbu a to hlavně s ohledem na provozní náklady. Přestože motor má poměrně velkou chuť do otáček, s plně naloženým vozem je jeho agilita limitovaná. Tento neduh může zdárně řešit volba některého z naftových dvoulitrů.
I tak je ale vznětová šestnáctistovka příjemným společníkem, který zaslouží pochvalu v oblasti kultivovaného projevu a tichého chodu (zejména ve volnoběžných otáčkách). Jeho největší točivý moment 270 N.m (při overboost 285 N.m) se na přední nápravu přenáší prostřednictvím šestistupňové převodovky.
Řazení je přesné a jednotlivé rychlosti v kulise dobře zapadají. Při 130 km/h točí motor kolem 2500 ot/min a odebírá z nádrže 6,5 l nafty každých sto kilometrů. Ve městě se spotřeba pohonných hmot pohybuje kolem 7,5 l/100 km, mimo lze jezdit i za 5,5 litru. Údaje uváděné výrobcem jsou však až příliš optimistické.
Jízda s tímto MPVéčkem je velmi příjemná a to mimo jiné i díky vynikajícímu odhlučnění motoru a podběhů. Podvozek překvapivě dobře tlumí výmoly našich silnic, takže zapomeňte na nepříjemné rázy. Možná je to také tím, že je odpružení nastavené komfortněji, díky čemuže se karosérie v zatáčce trochu naklání. Jakmile ale začnete na vůz více tlačit, vzbudí se v podvozku tradiční dynamické geny výrobce a řidiči začne poskytovat spoustu radosti.
Elektronika stabilizace navíc dokáže simulovat funkci diferenciálu se zvýšenou svorností, takže se řidič nemusí obávat zběsile se protáčejícího vnitřního kola při nešetrném „průletu“ zatáčkou.
Už v první zatáčce poznáte, od jakého výrobce je testované auto. Podvozek je velmi agilní a elektronika dobře koriguje vrozenou nedotáčivost. Při ubrání plynu v zatáčce dokonce forda nasměruje mírná přetáčivost do zatáčky, což je u MPV spíše raritou. Trochu nás mrzí, že nový C-Max dostal elektrický posilovač, takže řízení začíná být opravdu komunikativní až ve vyšších rychlostech. Stále je však daleko zábavnější než to u VW Touran nebo C4 Picasso. Navíc je překvapivě strmé, mezi krajními polohami otočíte volantem pouze 2,4 krát.
Závěrem můžeme říct, že Ford C-Max si zachoval vynikající vlastnosti svého předchůdce. Má velmi dobré jízdní vlastnosti, skvělé brzdy a řízení. Poněkud fádní exteriér vynahradí efektním vnitřkem v sympatické originalitě. Průměrný zavazadlový prostor námi testované varianty Grand (7-míst) může vylepšit pětimístné provedení Grand se zavazadelníkem téměř o 70 litrů větším.
Ford Grand C-Max 1.6 TDCi |
VW Touran 1.6 TDI DPF 77 kW |
|
Typ motoru: |
Přeplňovaný vznětový |
Přeplňovaný vznětový |
Objem motoru (ccm): |
1560 |
1598 |
Válce / ventily: |
4/4 |
4/4 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): |
85 / 3600 |
77 / 4400 |
Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min): |
270 / 1750-2750 |
250 / 1500-2500 |
Maximální rychlost (km/h): |
180 |
183 |
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): |
12,3 |
12,8 |
Spotřeba – město/mimo město/ kombinace: |
5,8 / 4,4 / 4,9 |
6,3 / 4,5 / 5,1 |
Velikost zav. prostoru (l): |
475 (543) (5-místná verze) |
695 (5 míst) |
Objem nádrže (l): |
60 |
60 |
Pohotovostní hmotnost: (kg): |
1504 |
1539 |
Nosnost (kg): |
796 |
691 |
Základní cena (kč): |
419 900 (1.6 Duratec Ti-VCT) |
409 900 (1.2 TSI) |
Cena s testovaným/srovnatelným motorem a výbavou (kč): |
494 900 |
484 900 |
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Ford |
Model: | C-MAX |
Karosérie: | MPV |
Motor: | 1.6 TDCI |
Palivo: | nafta |
Rok výroby: | 2011 |
Technické parametry |