Uvedení Dacie Duster na evropský trh by se dalo označit za velký motoristický milník. Peněženka zájemců o středně velké SUV s pohonem všech čtyř kol totiž už nikdy nebude muset být tenčí o víc než tři sta tisíc korun.
Abychom byli upřímní, Dacie je velmi fotogenické auto a na fotkách jí to opravdu sluší. Naživo není její vzhled zas až tak okouzlující, či tajemný. Každé malé vzdálení od vyšperkovaných novinářských aut směrem k základní výbavě (myšleno exteriérovými doplňky) dává vyniknout lehce rustikálnímu vzhledu pracovních automobilů.
Bezpochyby ideální volbou jak tuto skutečnost maskovat, je volba tmavé metalízy. Rozhodně nechceme vzhled Dacie kritizovat, jen je potřeba uvědomit si fakt, že jako s Tiguanem parádu po městě určitě neuděláte. V hledáčku měli designéři převážně řidiče, kteří opravdu vědí, co chtějí a místem jejich působnosti není korzování po bulvárech se staženými okýnky nebo osmnáctipalcovými chromovými hliníkovými disky, ale například venkovský čí horský život.
První pohled na plastové díly vozu odhalí jejich snadnou výměnu v případě poškození, přičemž celková stavba vozu je jasně připravena na minimalizaci škod při jízdě mimo zpevněné komunikace, což nechápejte jako motokrosovou dráhu, nýbrž polní cestu.
Cena vozu bude nejvíce patrná po usednutí do interiéru. Ačkoli je jasně znatelná maskovací snaha designérů, jen málokomu unikne skládanka tlačítek, ovladačů, volantu, sedadel atp. z Renaultů za posledních deset let. Ano, to je část receptu na levný vůz. Tu druhou tvoří potlačení dnes již standardních prvků základní výbavy.
Vzhled rádia připomíná staré doby, sedadlo spolujezdce nelze výškově nastavovat, volant zůstává seřiditelný pouze v jedné ose, automatickou klimatizaci nemůžete mít ani za příplatek, výškově stavitelné pásy na zadních sedadlech nejsou k dispozici, stropní airbagy taktéž neobjednáte a elektrické stahování oken je vyřešeno archaickým stylem pomocí tlačítek na středovém tunelu.
Druhou stranu mince tvoří prostorný interiér s dostatkem místa pro čtyři, na kratší trasy pro pět cestujících. Komfortní výbavu musíme ve vyšších verzích výbav označit za dostačující, neboť klimatizaci máte, centrální zamykání, hliníková kola, elektrická okna (za příplatek + 3000 pro zadní sedadla), ba dokonce kožené čalounění taktéž. Zavazadelník o objemu 408 litrů zrovna k prostorovým orgiím sloužit nebude, ale na většinu aktivit postačí. Dokonce ani vnitřní hlučnost nemůžeme dusteru vytknout, drží se ve všech jízdních režimech na únosné úrovni.
Hlavní body testu sbírá duster za jízdní vlastnosti. Vyšší zdvih tlumičů propůjčuje Dacii příjemný cestovní komfort i slušné tlumení nerovností. Například polní cestu zvládá duster s překvapivou noblesou.
Stejně jako většina levnější konkurence, však ani tato Dacie nedokáže odfiltrovat krátké nerovnosti a dává o nich vědět hlasitými rázy do karoserie vozu, což je chyba, ale pouze u vozu nad šest set tisíc korun. Překvapivě dobrou musíme označit jízdu v zatáčkách. Ne, štiku okresky z vás Duster neudělá, ale počíná si překvapivě stabilně. Přes značné náklony vozu nechybí pocitová i reálná jistota v podobě slušně adheze.
Velmi dobře si Dacie vede i mimo zpevněné cesty. Polní cesta jí dostane do nirvány, dokonce ani v lehčím terénu nebo za výrazně snížené trakce po dešti necítíte výraznější deficit oproti dražší konkurenci. Duster využívá jednoduchého, avšak plně dostačujícího, pohonu všech kol pomocí osvědčené techniky z dílen Nissanu v podobě elektromagnetické spojky připojující při prokluzu předních kol zadní nápravu.
Řídící jednotka pohonu dovoluje tři pevná nastavení. AUTO, tedy plně automatický režim přepínání pohonu, 2WD neboli pohon pouze přední nápravy (relativní úspora paliva) a LOCK, kdy přední a zadní náprava pracují v poměru 50/50, ovšem pouze do 80 km/h. Spotřeba dusteru patří k lepšímu průměru.
Při tachometrové stovce jsme sice odečetli z palubního počítače výborných šest litrů, ovšem na dálnici stoupá vinou kratších převodů spotřeba mnohdy k osmi litrům stejně jako v městském provozu, kde zase motor neustále vytáčíte, protože byste se jinak uřadili k smrti.
Pod kapotou testovaného Dusteru pracovala známá commonrailová patnáctistovka (z dílen Renaultu) naladěná na slušných 80 kW.
U terénní Dacie tvoří tento motor nejsilnější pohonnou jednotku, kterou může být vybavena. Vozu, s pohotovostní hmotností 1294 kg, dodává pocitově slušnou dynamiku i pružné zrychlení, na čemž má lví podíl extrémně krátká šestistupňová přímo řazená převodovka. Kromě enormně krátkých prvních dvou stupňů, které mají nahrazovat redukci převodovky, nejsou ani další výrazně delší.
Například při tachometrových sto třiceti točí motor na šestku lehce přes tři tisíce otáček, což jsou dnes opravdu nezvykle vysoké hodnoty i na SUV. Vzhledem ke slušnému točivému momentu motoru (240 Nm) bychom si dokázali představit hodnoty o pár set otáček nižší, minimálně na pátý a šestý stupeň. Není však nejmenší pochyb o tom, že se naftový motor hodí do dusteru více, než jediný nabízený benzín o objemu šestnáct set kubíků, který konstrukčně pochází z dob prvních meganů.
Život je jeden velký kompromis. Pokud bychom opravdu potřebovali velmi levnou čtyřkolku, napadly by nás dvě. Fiat Panda a Dacia Duster. Po týdenní zkušenosti s Dusterem víme, že je Panda díky miniaturním rozměrům jasně ze hry venku.
Dacii Duster můžeme doporučit všem, kteří řeší podobné dilema. Jen si dejte opravdu velký pozor na „pracovní“ základní výbavu, jenž postrádá v dnešní době naprosto samozřejmé prvky (a to nejen komfortní, ale i bezpečnostní) jakými je centrální zamykání, dělitelné sklopné zadní sedadlo, výškově nastavitelné sedadlo řidiče a volant, elektrická přední okna atd.
Tým AUTOiNDEX.cz
Dacia Duster Arctica 1,5 dCi 4x4 |
Suzuki SX4 2,0 DDiS 4x4 |
Hyundai i35 2,0 CDRi VGT |
Volkswagen Tiguan 2,0TDI 4Motion |
|
Typ motoru: |
Přeplňovaný vznětový |
Přeplňovaný vznětový |
Přeplňovaný vznětový |
Přeplňovaný vznětový |
Objem motoru (ccm): |
1461 |
1956 |
1995 |
1968 |
Válce / ventily: |
4 / 4 |
4 / 4 |
4 / 4 |
4 / 4 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): |
80 / 4000 |
99 / 3500 |
100 / 4000 |
103 / 4200 |
Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min): |
240 / 1750 |
320 / 1500 |
320 / 1800 - 2500 |
320 / 1700 - 2500 |
Maximální rychlost (km/h): |
168 |
180 |
181 |
186 |
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): |
12,5 |
11,2 |
11,3 |
10,5 |
Spotřeba – město/mimo město/ kombinace: |
6,5 / 5,3 / 5,6 |
6,4 / 4,7 / 5,3 |
6,7 / 5,1 / 5,7 |
9,4 / 5,9 / 7,2 |
Velikost zav. prostoru (l): |
408 |
270 |
465 |
470 |
Objem nádrže (l): |
50 |
50 |
58 |
64 |
Pohotovostní hmotnost: (kg): |
1294 |
1350 |
1600 |
1590 |
Nosnost (kg): |
550 |
460 |
540 |
650 |
Základní cena (kč): |
259 900 (Access, 1,6 16v, 4x2) |
289 900 (GA, 1,5 VVT, 4x2) |
409 990 (Classic, 1,6 GDI, 4x2) |
469 900 (Tren and Fun, 1,4 TSI, 4x2) |
Cena s testovaným/srovnatelným motorem a výbavou (kč): |
399 900 |
499 900 |
639 900 |
678 100 |
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Dacia |
Model: | Duster |
Karosérie: | SUV |
Motor: | 1.5 dCi |
Palivo: | nafta |
Rok výroby: | 2011 |
Technické parametry |