Říká se, že základní motorizace většinou nikoho příliš nenadchne. Bude to platit také pro luxusní panameru, která se nabízí i s pohonem všech kol?
Porsche Panamera 4 v sobě skrývá motorizaci vycházející z větších osmiválců o objemu 4,8 l. Že se jedná o koncepčně velmi podobný motor naznačuje nejen uspořádání válců do V svírající úhel 90 ̊, ale také vrtání o stejné hloubce 96 mm.
Motor pochopitelně pracuje s přímým vstřikováním paliva (tlak 120 bar) a variabilním časováním a zdvihem sacích ventilů, které Porsche označuje jako VarioCam Plus. Pohled pod kapotu si kromě chybějících dvou válců v ničem nezadá s výkonnějšími osmiválci, takže jinými slovy, je stále na co koukat.
Perličkou zkoušeného atmosférického šestiválce je extrémní hodnota kompresního poměru 12,5 : 1, která bývá vlastní spíše supersportům. Také proto motor při vysokém zatížení využívá mj. vnitřního chlazení pomocí odpařování vstříknutého benzinu uvnitř válce. Při zahřívací fázi je zase palivo vstřikováno do válce ve dvou dávkách kvůli rychlejšímu zahřátí katalyzátorů.
Troufáme si tvrdit, že panameru z předchozích testů docela dobře známe a hned musíme dodat, že opět obdivujeme charisma jízdy, které posádce nabízí. Hlavním smyslem tohoto testu však bylo odpovědět na otázku, zda její potenciál, ukrytý především v šasi, nebude degradován právě „nejslabší“ motorizací pod kapotou.
Pohonná jednotka s nejvyšším výkonem 220 kW při 6200 ot/min a největším točivým momentem 400 N.m při 3750 ot/min., představujícím absolutní špičku na poli atmosférických šestiválců, není žádným ořezávátkem. Porsche s pohotovostní hmotností 1820 kg totiž katapultuje z klidu na 100 km/h za 6,1 s (5,9 se Sport+ v námi zkoušeném voze) a dokáže ho rozjet až na solidních 257 km/h.
Řidičův výraz při jízdě se „základem“ o objemu 3,6 l hlásí, že porsche ani s tímto motorem nejede vůbec špatně. Pochopitelně nelze čekat tak brutální výjezdy ze zatáček, jako třeba nabízí Panamera Turbo, ostatní atributy však zůstaly zachovány. Ba je tu vlastně ještě něco navíc.
Díky absenci dvou válců je totiž motor výrazně lehčí, čímž se přední nápravě dosti ulevilo. Panamera 4 se tak do zatáček posílá o poznání lépe než její osmiválcové sokyně a průjezd na limitu probíhá v přísně neutrální stopě.
Jízdní vlastnosti v našem případě pozitivně ovlivnilo i vzduchové odpružení s adaptivními tlumiči a v neposlední řadě také sportovní paket. Právě ten nastaví tlumiče, reakci škrtící klapky motoru a převodovku pro podání extrémního výkon. Součástí tohoto divadla je také funkce Launch Control, se kterou vůz zvládne 100 km/h zmiňovaných 5,9 sekund. Chce to jen mít to srdce nechat převodovku ultrarychle řadit za doprovodu citelných kopanců do vašich zad. A to stále píšeme o základním motoru pro toto porsche…
Motor si navíc zaslouží pochvalu také za sytý zvuk, který vyluzuje z útrob kapoty a dvojice majestátních koncovek výfuků. Ať postavíte tuto panameru proti jakékoli konkurenci ze segmentu sportovně se tvářících luxusních sedanů německého tria (BMW 740i, Audi A7 3.0 TFSI quattro, Mercedes-Benz CLS 350), můžete si být jistí, že ani jeden z nich řidiči takový zážitek ze sportovní jízdy nenabídne.
Obdivovali jsme bezprostřední reakci atmosférického šestiválce na sebemenší přidání plynu, stejně, jako lineární zátah motoru ve středních a vyšších otáčkách. Pádla pro ruční volbu sedmi rychlostí automatu PDK, tak příliš často potřebovat nebudete. Pokud se však přeci jen přikloníte právě k manuálnímu řazení, brzy pochopíte, že klasická pádla pod volantem se ovládají o trochu lépe, než ty, jenž Porsche integruje přímo do volantu.
Sportovní kořeny značky se nevytrácí ani z této panamery se základní motorizací, což je obdivuhodné. Na druhou stranu je nutné počítat s pětimetrovou délkou karosérie panamery a hmotností kolem 1,8 tuny. Poměřovat obratnost panamery s devětsetjedenáctkou tak pochopitelně nelze. I tak se ale klidně i ve čtyřech a kufrem plným zavazadel (445 l) svezete čertovsky dobře.
I přesto, že je Panamera 4 ryzí čtyřkolkou, pokaždé když jsme ji řídili, nešetřili jsme slova chvály na její perfektní řízení s výbornou zpětnou vazbou a posilovačem s progresivním účinkem. Ani ve třídě automobilů s dvoumiliónovou cenovkou není tato vlastnost zrovna samozřejmostí.
Nedá velké sebezapření jezdit s testovanou Panamerou 4 za velmi slušných 9 litrů na sto kilometrů. Při dynamické jízdě se spotřeba benzinu pohybuje mezi 12-15 l/100 km. Dojezd na plnou 100 litrovou nádrž je tedy plně dostačující
Porsche Panamera 4 se základním šestiválcem o výkonu 300 koní, ale nemusí být pouze „ekonomickou“ volbou. Motor má totiž velké charisma značky Porsche, takže srovnání s osmiválcovou pohonnou jednotkou pro něj nevyznívá tak negativně, jak se může při prvním pohledu do katalogu zdát. Bravo!
Porsche Panamera 4 |
Audi A7 Sportback 3.0 TFSI quattro |
Mercedes-Benz CLS 350 BlueEFFICIENCY |
|
Typ motoru: |
Atmosférický zážehový |
Přeplňovaný zážehový |
Atmosférický zážehový |
Objem motoru (ccm): |
3505 |
2995 |
3498 |
Válce / ventily: |
6.4 |
6.4 |
6.4 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): |
220 / 6200 |
220 / 5250 - 6500 |
225 / 6500 |
Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min): |
400 / 3750 |
440 / 2900 - 4500 |
370 / 3500 - 5250 |
Maximální rychlost (km/h): |
257 |
250 |
250 |
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): |
6,1 (5,9 se Sport+) |
5,6 |
6,1 |
Spotřeba – město/mimo město/ kombinace: |
12,8 / 7,2 / 9,6 |
10,8 / 6,6 / 8,2 |
9,5 / 5,6 / 7,0 |
Velikost zav. prostoru (l): |
445 |
535 |
520 |
Objem nádrže (l): |
100 |
65 |
67 |
Pohotovostní hmotnost: (kg): |
1820 |
1860 |
1735 |
Nosnost (kg): |
- |
475 |
485 |
Základní cena (kč): |
2 091 000 (3,6 V6) |
1 352 200 (2.8 FSI quattro) |
1 476 000 (250 CDI) |
Cena s testovaným/srovnatelným motorem a výbavou (kč): |
2 312 000 (testovaný model 3 099 883) |
1 537 500 |
1 592 400 |
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Porsche |
Model: | Panamera |
Karosérie: | Liftback |
Motor: | 4 |
Palivo: | benzín |
Rok výroby: | 2011 |
Technické parametry |