Značka Hyundai se po vybudování závodu v Nošovicích tváří téměř jako automobilka české provenience. Akční výbavy s názvy jako Patriot nebo námi testovaná Tricolor působí od korejské značky snad až úsměvně. Otestovali jsme pro vás prodejně úspěšné kombi nižší střední třídy Hyundai i30 cw se základní zážehovou čtrnáctistovkou pod kapotou.
Důležitým faktem je, že označování modelů není jediný způsob relativní podbízivosti. Snížení nákladů na dopravu automobilů i levnější pracovní síla se podepsaly hlavně na cenách vozů, které leží v konkrétním případě u modelu Hyundai i30 na těžko uvěřitelných hodnotách.
Po designové stránce patří Hyundai i30 mezi automobily, které vás na ulici zrovna neoslní. Nečekejte žádné výstřelky, ale ani odvážné kreace, které by mohly působit jakkoli rozporuplně. I30 zkrátka vypadá jako klasické evropské auto, což má za výsledek značnou líbivost, ovšem klesající s kvantitou výskytu tohoto modelu na našich silnicích.
Uhlazené přední části vozu jednoznačně dominují pohledné oblé světlomety navazující na nárazník, jehož součástí je jemný gril. Boční profil odhalí svým tvarováním jasně praktické ambice, které zkrášluje prolis kopírující spodní hranu dveří.
Zadní část vozu varianty kombi nepřekvapí rozměrnými pátými dveřmi, nýbrž poměrně vysokou nakládací hranou kufru. Světlomety vynikají přehledností a díky vertikálnímu umístění se mnoho nešpiní ani v zimních měsících.
Po usednutí do interiéru Hyundai rozhodně nezapře dobu vzniku. Jednoduchou architekturu zastupuje úzký středový tunel, na kterém nalezneme až nezvykle velké displeje (byť s dobrou grafikou) a tlačítka, jež můžete díky přehnané velikosti nalézt poslepu i z kufru. To je zkrátka kombinace, která už se dnes v nižší střední třídě moc nenosí. Například palubní deska nedávno testovaného Citroen C4 působí minimálně o třídu dospělejším dojmem.
Abychom nebyli označeni za barbary, neboť není fér porovnávat koncepčně nové auto se starším, stačí nahlédnout na sesterskou Kii Ceed, která má dle našeho názoru interiér řešen daleko nadčasověji. Hyundai nevyniká ani kvalitou použitých materiálů. Pokud bychom mu měli (po nahlédnutí do ceníků) nadbíhat, patří k průměru.
Všechny tyto drobné neduhy ovšem i30 bohatě vynahrazuje prostorností a vzdušností interiéru. Dvoumetrový figurant sedící vpředu totiž nebude ani s optimálním nastavením sedadla trpět po přesednutí na zadní lavici klaustrofobií. Sedadla mají příjemně tuhou výplň a dostatečně dlouhé sedáky. Pocitově však ke špičce patřit nebudou.
Multifunkční volant je přehledný a dobře vypadá stejně jako kaplička přístrojů vynikající jednoduchou grafikou a přehledným multifunkčním displejem. Zavazadlový prostor o objemu 415 litrů zrovna potenciálního majitele neuchvátí, ale s víkendovým nákupem si jistě poradí.
Jízdními vlastnostmi patří i30 k lepšímu průměru. Tuhost odpružení podvozku sice výrazně ovlivňuje profilové číslo zvolených ráfků, avšak pokud netrpíte závodnickými sklony, budete na Hyundai pět ódy. Za každé situace poskytuje bezpečné jízdní vlastnosti a spolehlivé pohlcování děr na českých silnicích. Tedy ideální kompromis. Při použití námi testovaných šestnácti palcových ráfků se budete muset bohužel smířit s občasnou ránou do karoserie.
Testovanému Hyundaii i30 bilo pod kapotou srdíčko o objemu čtrnácti set kubíků. Přes papírově výborný výkon 80 kW, který spadá spíše do kategorie atmosférických šestnáctistovek, v nás mnohdy probouzel negativní pocity. Ve městě se sbírá z nízkých otáček s letargií devadesátiletého válečného veterána, a pokud se mimo město pokoušíte o rychlou jízdu ve vysokých otáčkách, neočekávejte velké divadlo ani tam.
Udávaný výkon jsme autu zkrátka neuvěřili a v kontextu s povedenou jedna šestkou, ba dokonce moderními turbodiesely z nabídky Hyundaie působí jako ryze ekonomická volba. Tento motor bude vyhovovat řidičům, kteří striktně dodržují dopravní předpisy, a 90% jejich cest vede po mimoměstských silnicích první třídy.
Pro důkladné vysvětlení. Do slovíčka „vyhovovat“ jsme totiž zahrnuli zdravý rozum, bezpečnost pro předjížděcí manévry a hlavně spotřebu. Ta se totiž ve městě při snaze o splynutí s provozem velmi snadno vyhoupne na devět litrů. Při dálničním limitu je situace růžovější, počítejte se spotřebou kolem 7,5 l na každých sto kilometrů. Klidná jízda mimo město s tempomatem na 85 km/h vytrhne tabulkové hodnoty z říše snů a vy můžete jet i za šest litrů Naturalu.
S ohledem na dynamické aspekty vozu se však stále vyplatí popřemýšlet o příplatku patnácti tisíc korun za atmosférickou šestnáctistovku. Při zachování podobné spotřeby bude i30 působit svižněji.
Přes pár zmíněných neduh zůstává Hyundai i30 velmi dobrou koupí. Dávno pryč jsou časy, kdy nás překvapila sebemenší inovace této korejské značky. Z Hyundaie se stal v průběhu posledních pěti let plně rovnocenný konkurent pro vozy evropských značek a podle toho jej hodnotíme.
Co tedy testovaný vůz ve zkratce nabízí? Pohledný design, velmi bohatou výbavu, slušné jízdní vlastnosti a skvělou cenu. Za testovaný akční model Trikolor obsahující veškerou potřebnou komfortní výbavu, si totiž u Hyundaie účtují 299 900 Kč, což po připočtení pětileté záruky bez omezení kilometrů zní téměř jako neodolatelná nabídka pro zájemce o nové kombi nižší střední třídy.
Hyundai i30 cw 1,4 CVVT |
Peugeot 308 SW 1,4 16v Vti |
Renault Megane Grandtour 1,6 16v |
Opel Astra Classic III Caravan 1,6 16v |
|
Typ motoru: |
Atmosférický zážehový |
Atmosférický zážehový |
Atmosférický zážehový |
Atmosférický zážehový |
Objem motoru (ccm): |
1396 |
1397 |
1598 |
1598 |
Válce / ventily: |
4 / 4 |
4 / 4 |
4 / 4 |
4 / 4 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): |
80 / 6200 |
72 / 6000 |
74 / 5500 |
85 / 6000 |
Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min): |
134 / 5000 |
136 / 4000 |
148 / 4250 |
155 / 4000 |
Maximální rychlost (km/h): |
185 |
182 |
190 |
191 |
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): |
11,7 |
13,4 |
10,9 |
12 |
Spotřeba – město/mimo město/ kombinace: |
7,5 / 5,3 / 6,1 |
8,4 / 5,1 / 6,3 |
9,1 / 5,5 / 6,8 |
8,8 / 6,3 / 6,6 |
Velikost zav. prostoru (l): |
415 |
674 |
491 |
500 |
Objem nádrže (l): |
53 |
60 |
60 |
52 |
Pohotovostní hmotnost: (kg): |
1236 |
1429 |
1380 |
1298 |
Nosnost (kg): |
584 |
491 |
509 |
512 |
Základní cena (kč): |
279 900 (1,4i, Start) |
313 900 (1,4 Vti, Access) |
299 900 (1,6 16v, Authentique) |
274 900 (1,4 16v, Classic III) |
Cena s testovaným/srovnatelným motorem a výbavou (kč): |
299 900 |
385 700 |
324 900 |
319 400 |
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Hyundai |
Model: | i30 |
Karosérie: | Kombi |
Motor: | 1.4i CVVT |
Palivo: | benzín |
Rok výroby: | 2011 |
Technické parametry |