Nový Peugeot 508 nahrazuje v nabídce automobilky hned dva modely. Nepříliš úspěšnou 607čku, která si i přes docela slušné předpoklady neukrojila na trhu automobilů vyšší střední třídy předpokládaný kus koláče a známý model 407.
Design původního Peugeotu 407, který přišel na trh v roce 2004, ohodnotil nejeden redaktor i laická veřejnost pouze citoslovcem. Bylo to jedno z mála aut, u kterého jsme mnohdy mohli po prvním setkání zaslechnout jen tiché „wow“.
Nová 508 nás těchto dojmů i přes povedený design částečně ušetřila. Z automobilu zkrátka cítíme jistou formu umírněnosti a znatelnou sázku na jistotu, což je poněkud škoda, neboť právě tohle je ta parketa, kde Francouzi excelují. Mezitím co Golf nebo Passat ctí tradice a opravdu málokdo nevidí v nové generaci jasné rysy té původní, PSA vyráběla vždy auta, u nichž nezůstal, co se týče designu, kámen na kameni.
Přední část vozu se skládá z velmi atraktivního nárazníku doplněného o efektní gril s jemným chromováním a relativně malé světlomety, které v našem případě tvořily bixenony společně s LED osvětlením sloužícím jako denní svícení. Bočním profilu dominuje na pohled úzké prosklení, které vůz opticky prodlužuje. Záď vozu působí příjemně uhlazeným dojmem a jediným extravagantním prvkem zůstávají koncové světlomety, seskládané z módních LED diod.
Interiér uchvátí snad každého milovníka komfortu a prémiového šmrncu. Uvnitř na vás nečeká nic jiného, než velmi dobré materiály i vzhled. Pokud odlepíte znak lva z dobře tvarovaného multifunkčního volantu, jen málokdo bude typovat, že sedí ve voze za tři čtvrtě milionu korun a vůbec ne v Peugeotu. Jemná grafika kapličky přístrojů umocněná bílým podsvícením společně s barevným displejem palubního počítače působí opravdu luxusně.
Za touto atmosférou nezaostává ani středový tunel, který zdobí dekory vyvedené v klavírovém laku a skládající se z přehledných tlačítek autorádia, dvouzónové automatické klimatizace, voliče převodovky a ovládání multimediálního sytému s podobnou logikou jako MMI od Audi.
Na palubě nechybí vyspělé komfortní prvky jako startování tlačítkem, elektricky ovládané víko pátých dveří, elektronická parkovací brzda, či dokonce head-up displej. Jeho grafické ztvárnění můžeme nechat bez připomínek, ovšem svým umístěním na horní části palubní desky poněkud ztrácí smysl, neboť v zaostření na něj nebo na kapličku přístrojů nevidíme velký rozdíl. Pokud by se údaje promítaly na čelní sklo, byla by to jiná káva.
Absolutorium si zaslouží elektricky nastavitelná sedadla. Optimální délka sedáku i opěradla společně s příjemně tuhou charakteristikou hýčkají vaše záda po dlouhé stovky kilometrů.
Ani odsun na zadní lavici neznamená úbytek místa či komfortu. Cestující mají k dispozici dobře dimenzovaný prostor pro kolena i hlavu. Poněkud unikátem je v této třídě čtyřzónová automatická klimatizace, navíc za sympatický příplatek deset a půl tisíce korun, který z ní nedělá cenově neobhajitelnou zbytečnost. Zavazadlový prostor vynahrazuje konkurenty překonaný objem 560 litrů praktickým kubickým tvarem a kapsami na drobnosti v bocích zavazadelníku.
Jízdními vlastnostmi francouzská auta většinou ztrácejí body, které tak rychle nabraly v interiéru a exteriéru. Pérování je oproti modelům 407 a 607 naladěné na výrazně tužší úroveň, za což platíte tím, že po přejezdech podélných nerovností v nízkých rychlostech uslyšíte občasné rázy do karoserie.
S přibývajícím tempem však začíná podvozek fungovat výrazně lépe. Získá jistotu, pérování tlumí větší nerovnosti s glancem a jeho tuhost rázem dovoluje na kvalitních silnicích překvapivě svižnou jízdu, která může být v kombinaci s lehkým motorem pod kapotou i docela zábavná.
Tím pravým teritoriem „pětsetosmičky“ můžeme ale označit dálniční cestování, kdy vás Peugeot hýčká velmi dobrým odhlučněním. Dilatační spáry zůstávají v zapomnění a vy se soustředíte pouze na to, jestli není 20 stupňů interiéru moc málo.
Motor. Tedy abychom byli přesní, pan Motor. Čtyřválcová „jednašestka“ přeplňovaná turbodmychadlem nabízí výkon 115 kW při 6000 ot/min a dieselové hodnoty největšího točivého momentu 240 Nm dostupné již od 1400 ot/min (1,6HDI má pouze o 30 Nm víc).
Motor byl údajně vyvíjen ve spolupráci s BMW, ovšem nám po týdenním testu přišlo, že jej vyvíjelo pouze BMW a ještě k tomu stylem „jako kdyby byl jeho vlastní“. Téměř jeden a půl tuny vážící 508 SW s ním dosprintuje na sto kilometrů za hodinu během 8,8 sekundy a na německé dálnici se ručička rychloměru zastaví až na hodnotě 218 km/h.
Motoru nechybí výborná kultivovanost, ochota vytáčet se, výborná pružnost a při ustáleném tempu téměř neslyšný chod. Zátah je slušný, nikoli oslňující. Máte ovšem jistotu, že (až do velmi vysokých rychlostí) pod plynem čeká dostatek síly na bezpečné předjíždění, mnohdy dokonce bez nutnosti podřazování.
U takto dynamického motoru v kombinaci s relativně těžkým autem nám popravdě přišly tabulkové hodnoty spotřeby jako z říše snů, což může potvrdit téměř každý majitel automobilu s downsizingovým benzínem. Chyba lávky. Z našich praktických zkušeností se jedná o historicky první motor, se kterým lze dosáhnout velmi slušných údajů.
Jízda mimo město ustálenou stovkou, kdy se otáčky pohybují lehce nad hranicí 2200, nepokořila šestilitrovou hranici a ani zrychlení na dálničních sto třicet (2800 ot/min) neodebíralo z nádrže více než 7,5 litrů.
Ryze městský provoz neošálí asi nikdo a hodnoty spotřeby povyskočí až k deseti litrům, ovšem kombinovanou spotřebu udrží většina řidičů respektujících silniční pravidla do osmi litrů Naturalu. Pokud bychom si znovu přečetli údaje o zrychlení a maximální rychlosti, nezbývá nic jiného, než označit spotřebu jako velmi dobrou.
Peugeot 508 posunul značku zpět do hry na poli automobilů střední třídy. Nabízí velmi dobrý interiér, dobré jízdní vlastnosti a širokou nabídku motorizací (velmi povedených). Vůbec bychom se nedivili, kdyby se s 508čkami, obzvláště po očekávaných slevách automobilky, roztrhl v Evropě pytel a to i na úrovni fleetových vozů.
Peugeot 508 SW 1,6 THP Allure |
Ford Mondeo Combi 1,6 EcoBoost |
Volkswagen Passat Variant 1,8 TSI |
Opel Insignia Sports Tourer 1,6 Turbo Ecotec |
|
Typ motoru: |
Přeplňovaný zážehový |
Přeplňovaný zážehový |
Přeplňovaný zážehový |
Přeplňovaný zážehový |
Objem motoru (ccm): |
1598 |
1596 |
1798 |
1598 |
Válce / ventily: |
4 / 4 |
4 / 4 |
4 / 4 |
4 / 4 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): |
115 / 6000 |
118 / 6300 |
118 / 5000 |
132 / 5500 |
Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min): |
240 / 1400 - 4000 |
240 / 1600 - 4000 |
250 /1500 |
230 / 2200 |
Maximální rychlost (km/h): |
218 |
210 |
218 |
220 |
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): |
8,8 |
9,6 |
8,7 |
9,2 |
Spotřeba – město/mimo město/ kombinace: |
9,3 / 5 / 6,5 |
9,1 / 5,6 / 6,8 |
9,6 / 5,3 / 6,9 |
10,9 / 6,2 / 7,9 |
Velikost zav. prostoru (l): |
560 |
549 |
603 |
540 |
Objem nádrže (l): |
72 |
70 |
70 |
70 |
Pohotovostní hmotnost: (kg): |
1420 |
1380 |
1455 |
1585 |
Nosnost (kg): |
660 |
670 |
655 |
630 |
Základní cena (kč): |
564 900 (1,6 Vti, Access) |
520 190 (1,6 Duratec, Core) |
606 400 (1,4 TSI, Trendline) |
599 900 (1,6, Insignia) |
Cena s testovaným/srovnatelným motorem a výbavou (kč): |
783 900 |
753 800 |
793 900 |
789 900 |
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Peugeot |
Model: | 508 |
Karosérie: | Kombi |
Motor: | 1.6 THP |
Palivo: | benzín |
Rok výroby: | 2011 |
Technické parametry |