Novou modelovou řadu S60/V60 od Volva už dobře známe a to dokonce v několika motorizacích. Nespočet kombinací motorů a převodovek však může být překvapením i pro majitele trochu jinak vybaveného vozu s nápisem Volvo na přední masce chladiče.
Vůbec prvním autem nové modelové řady, které nám v redakci prošlo pod rukama, byl sedan Volvo S60 D3. Doteď si vybavujeme pozitivní dojmy z provedení vozu a skvělou podporu povedeného naftového motoru D3 při naší cestě na Rallye de France.
I přes tyto fakta nám ale bylo jasné, že vnitřní prostor stylově vyvedeného prémiového sedanu střední třídy nebude v našich končinách snem dobře situovaných rodin. Pokud z nějakého důvodu nechcete nebo nemůžete sáhnout po Volvu vyšší třídy (S80, V70, XC70) bude asi jedinou rozumnou volbou „šedesátkové“ volvo s předponou „V“.
Stále ale mějte na paměti, že kombi V60 zůstává stylovým vozem, jehož zavazadelník ve valné většině nemůžete měřit se zástupci daného segmentu od neprémiových značek. A dodejme také, že, co se objemu zavazadlového prostoru týká, Volvo V60 lehce ztrácí i proti srovnatelným kombíkům od německých výrobců, jakými jsou BMW 3er Touring, Audi A4 Avant nebo Mercedes-Benz C kombi. Jaké je tedy hlavní poslání Volva V60?
Testované Volvo zůstává i přes karosérii typu kombi reprezentativním vozem k čemuž přispívají mimo jiné i jeho kompaktní rozměry. Rozvor totiž stejně jako u varianty sedan činí 2776 mm. Zavazadlový prostor (430 l) je pochopitelně daleko praktičtější než u sedanu a navíc se na poměry kombíků chlubí velmi slušnou šířkou mezi podběhy 1100 mm.
Oproti sedanu se v testovaném V60 o něco lépe sedí na zadních sedadlech, což je dáno vyšší střechou a výše umístěnými sedáky. Spodní hrana zadních oken však menším dětem trochu brání ve výhledu.
Testovaný model poháněl pětiválcový naftový dvoulitr s továrním označením D3. Motor vychází z jednotky 2.4 (D5), zásadní změnou bylo hlavně snížení zdvihového objemu. Přestože si na test V60 D5 teprve brousíme zuby, troufáme si tvrdit, že právě D3 nabízí optimální poměr mezi výkonem, ekonomickým provozem a pořizovací cenou. Nejvyšší výkon 120 kW při 3000 ot/min je v kombinaci s největší hodnotou točivého momentu 400 N.m (1400 – 2850 ot/min) dostatečný na svižnou jízdu po okreskách, stejně jako dálniční sprint.
Tentokrát jsme zkoušeli model s motorizací D3, která byla spojena s automatickou převodovkou Geartronic. Šestistupňový automat si s motorem dobře rozumí a řadí přesně podle aktuálního jízdního stylu řidiče. Snad jen reakce převodovky při náhlé potřebě razantní akcelerace, by mohla být rychlejší. Automat se nenechá zahanbit ani v disciplíně manuální změny převodových stupňů pomocí voliče převodovky na středové konzole. Pádla pod volantem ale u Geatronicu nehledejte.
Sprint z klidu na 100 km/h zvládá D3 s automatem naprosto stejně, jako totožný motor spřažený s manuální převodovkou (9,4 s), nejvyšší rychlost 215 km/h je nižší o zanedbatelných 5 km/h.
Oproti manuálu jsme zaznamenali o něco větší apetit motoru D3 a to hlavně při popojíždění v městském provozu. Zde počítejte se spotřebou kolem 8 l/100 km, Volvo S60 D3 s manuálem si řeklo zhruba o litr méně.
Při dálničním limitu 130 km/h ukazoval palubní počítač okamžitou spotřebu 6,2 l/100 km, defenzivní jízda devadesátkou pak odebrala z nádrže každých sto kilometrů pouze kolem 5 l. Automat pochopitelně zajišťuje vyšší míru komfortu a to hlavně při popojíždění v zácpách. K rodinnému kombi s naftovým motorem se skvěle hodí a dokazuje, že provozní náklady takto vybaveného vozu nemusí nutně znamenat vítr v peněžence.
Tým AUTOiNDEX.cz
Volvo V60 D3 |
Mercedes-Benz C 220 CDI BlueEFFICIENCY |
Audi A4 Avant 2.0 TDI |
|
Typ motoru: |
Přeplňovaný vznětový |
Přeplňovaný vznětový |
Přeplňovaný vznětový |
Objem motoru (ccm): |
1984 |
2143 |
1968 |
Válce / ventily: |
5 / 4 |
4 / 4 |
4 / 4 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): |
120 / 3000 |
125 / 3000 - 4200 |
125 / 4200 |
Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min): |
400 / 1400 - 2850 |
400 / 1400 - 2800 |
350 / 1750 - 2500 |
Maximální rychlost (km/h): |
220 |
219 |
222 |
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): |
9,4 |
8,5 |
8,7 |
Spotřeba – město/mimo město/ kombinace: |
8,1 / 4,8 / 6,0 |
6,3 / 4,5 / 5,2 |
6,7 / 4,7 / 5,5 |
Velikost zav. prostoru (l): |
430 |
485 |
490 |
Objem nádrže (l): |
67 |
67 |
65 |
Pohotovostní hmotnost: (kg): |
1601 |
1655 |
1590 |
Nosnost (kg): |
579 |
540 |
495 |
Základní cena (kč): |
733 500 (D2 DRIVe) |
N/A |
770 100 (1.8 TFSI) |
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Volvo |
Model: | V60 |
Karosérie: | Kombi |
Motor: | D3 |
Palivo: | nafta |
Rok výroby: | 2011 |
Technické parametry |