Fordu se nedá upřít jeden fakt. Paletu MPVček má v nabídce zvládnutou na jedničku s hvězdičkou. V průřezu dvou tříd nabízí pěti i sedmimístný C-Max, prostorově nekompromisní Galaxy a námi testovaný S-Max, zaměřený na pány řidiče s početnou rodinou, kteří nechtějí nadprůměrnou prostornost za cenu „krabicoidního“ designu a nudných jízdních vlastností.
Z fotek to možná není až tak patrné, ale co se týče designu exteriéru, patří S-Max na absolutní špičku sedmimístných automobilů. V kombinaci s nejvyšší výbavou Titanium S, přidávající nejeden sportovně vypadající doplněk, vypadá S-Max zatraceně dobře. Dynamika sálá z každého detailu a co je hlavní, nevypadá směšně či nepatřičně, jak se tomu u kategorie MPV tak často stává. Přední části dominuje masivní nárazník s rozměrným grilem, nezvykle umístěnými kruhovými mlhovkami a účinným denním svícením. Ostře řezané světlomety efektně kopírují čtyřúhelníkový tvar kapoty.
Bočnímu profilu lahodí osmnáctipalcová antracitová kola obutá do 235 milimetrů širokých pneumatik spolu s uhlazenou linkou oken ohraničenou slušivou hliníkovou lištou. Zadní části vozu vévodí velmi povedené zadní lampy a dvojice výfukového potrubí, která dává tušit, že pod kapotou není udýchaný základní turbodiesel. Už jsme velmi dlouho neviděli tak dobře vypadající vůz a snad poprvé z kategorie MPV.
S potěšením můžeme konstatovat, že interiér výrazněji nezaostává za exteriérem. Čirá esence dynamických pocitů vás neopustí ani po usednutí do rozměrných pohodlných sedadel. Jsou čalouněna kombinací kůže / alcantara, prošívaná efektní červenou nití a boční vedení by jim závidělo nejedno kupé. Sedadlům v testované výbavě nechybělo mimo jiné ani odvětrávání, které v prvních „letních“ dnech přišlo opravdu vhod.
Kaplička přístrojů obsahuje kromě rychloměru a otáčkoměru velký displej palubního počítače známý již z Mondea. Displej má jemnou grafiku, ovšem o praktickém využití by se dalo polemizovat. Chápeme, že dojem luxusu stoupne minimálně o 100%, ale na přehledné zobrazení potřebných údajů by stačil poloviční. Při jízdě v absolutní tmě navíc může zbytečně rozptylovat oko řidiče.
Ačkoli volant vypadá docela obyčejně, skvěle se drží a ovládání multifunkčních tlačítek vyniká velmi dobrou uživatelskou srozumitelností. Středový tunel vyvedený v černém klavírovém laku působí hodnotně. Nalezneme na něm volič automatické převodovky, skvěle na dosah ruky řidiče, a panel navigačního systému. Kruhové ovladače klimatizace jsou jasné a intuitivní, nepříjemně však kloužou v ruce. Pokud si v průběhu nedělního rodinného výletu dáte cestou řízeček, dobře si předtím promyslete zvolenou teplotu.
Druhá řada sedadel se skládá ze tří libovolně posuvných i sklopných sedadel. S místem nad hlavou ani v oblasti nohou nebude mít nejmenší problém většina pasažérů, což už ovšem nemůžeme říct o třetí řadě. Kromě toho, že i složená nepříjemně zasahuje do zavazadlového prostoru (u ostatních konkurentů je plně integrovaná do podlahy vozu), poskytuje dostatek místa jen pro osoby do 160 cm.
Pětimístná konfigurace nabízí zavazadelník o objemu ohromujících 775 litrů. Při plném obsazení se sice sníží objem na 285 litrů, ovšem i to je na výlet nebo návštěvu babičky dostačující hodnota.
Pryč jsou doby, kdy aktivní bezpečnost ve voze obstarávala pouze armáda airbagů, či ABS a ESP. V S-Maxu jsme kromě zmiňovaných, dnes již základních pomocníků, mohli otestovat bezproblémový adaptivní tempomat ACC, BLIS hlídající mrtvý úhel automobilu a systém LDW, který varoval řidiče před neúmyslným vybočením z jízdního pruhu.
Příplatková výbava nabízí dokonce i takovou technickou finesu, jakou je FA asistent, detekující bezpečnou vzdálenost vozu od překážky. Pokud se nebezpečně rychle přibližujete k jinému automobilu akusticky i vizuálně (na displeji v kapličce přístrojů) varuje před potenciální srážkou. Parkovací kamera, sedmipalcový navigační systém nebo příplatkový audiosystém dnes již dech nikomu nevyrazí, komfortu na palubě však přispívá velkou měrou. Asi poprvé jsme mohli vyzkoušet v kategorii MPV u neprémiového výrobce již zmiňované odvětrávání předních sedadel. Ačkoliv není tak účinné jako například u Lexusu, jeho služby oceníte od jara do podzimu.
Automobilka Ford je zapsána zlatým písmem v knihách o jízdních vlastnostech. Kompromis mezi komfortem, přilnavostí, ochotou měnit směr a zpětnou vazbou řízení, patřil vždy na špičku třídy. Abychom vás zbytečně nenapínali, S-Max je bez nejmenšího zaváhání to nejlepší sedmimístné auto, které vás bude bavit řídit. Stačí opravdu minimum jízdních zkušeností a oceníte přesné, relativně komunikující řízení nepostrádající slušnou zpětnou vazbu i jisté jízdní vlastnosti. Ty navíc umocňoval nastavitelný podvozek.
Jeho tuhost lze regulovat ve třech režimech Comfort / Normal/ Sport. Přestože musíme brát režim sport s nadhledem, tuhost se měnila opravdu výrazně. Comfort nabízí velmi plavnou, snad až houpavou, jízdu, režim Sport zase z auta udělá překvapivě jisté nářadí pro zábavnou cestu ze školky. Ani ve sportovním módu není tuhost vykoupena ulámanými korunkami zubů nebo poskakováním předmětů v kufru. Dlouhý rozvor spolu s poddajným pérováním perfektně tlumí nerovnosti. I po přejetí tramvajových kolejí neuslyšíte kromě gumových zadunění žádné pazvuky. Po celou dobu testu jsme nebyli na pochybách, zda je motor rychlejší než podvozek, jak se tomu někdy u špičkových motorizací stává.
Přeplňovaný čtyřválec pohánějící kola přední nápravy nabízí nadprůměrných 176kW při 6000 ot/min. Zrychlení z klidu na sto kilometrů během necelých osmi sekund v praxi překvapí nejednoho sebejistého majitele prémiového sedanu, či rádoby závodníka v naftové octavii. Pokud podržíte na německé dálnici plyn u podlahy, rozjede se S-Max až na 235 km/h. Kromě Mercedesu třídy R nás nenapadá žádné jiné MPV se sedmi plnohodnotnými sedadly, které tohle dokáže.
Motor navíc vyniká kultivovaností a nadprůměrným zátahem v širokém spektru otáček (zhruba od 2000-6000 ot/min), jenž se k velkoprostorovému vozu hodí daleko lépe než atmosférická varianta, z níž je nutno výkon pracně „ždímat“.
Spotřeba samozřejmě nedosahuje hodnot dvoulitrových turbodieselů. Mimo město však můžete s trochou sebeovládání jezdit za přijatelných 8,5 litrů a na dálnici, kdy motor točí na nejvyšší převodový stupeň přibližně 2600 ot/min při 130 km/h, mizí z nádrže kolem 9-9,5 litru na sto kilometrů. Pokud začne vaše pravá noha nadměrně zaměstnávat koně pod kapotou, roste rychle apetit k 15 litrům Naturalu.
Kombinovaná spotřeba se na konci testu ustálila na rozumných 10 litrech. Vzhledem k výkonovému potenciálu nemůžeme tyto hodnoty označit jako příliš vysoké, nýbrž očekávatelné. Pokud budete naftovým variantám šlapat na krk, nečekejte hodnoty menší než 9 litrů. Navíc nevěříme tomu, že by konkurenční VW Sharan jezdil s dvoulitrovým TFSI, který oproti EcoBoost postrádá 20 kW, výrazně úsporněji.
Ne, to určitě ne. Musíme však podotknout, že na první pokus je fordovský PowerShift opravdu slušný. Na DSG mu bohužel chybí rychlost přeřazení. Kdo jel s posledními sedmistupňovými variantami DSG, nenechá rozhodně bez povšimnutí i jemnost změny jednotlivých převodů.
Pokud jedete vyhlídkovou jízdu, je na palubě S-Maxe vše v pořádku. Převodovka přeřazuje jemně, bez cukání. Ve chvíli, kdy se ve vás probudí závodnické sklony, chybí PowerShiftu ochota podřazovat. Jakmile se otáčky pohybují nad hranicí 2000, nechává převodovka zařazený stejný převodový stupeň i pod ¾ plynu. Podřazení do otáček navíc provází pro někoho nepříjemné „zhoupnutí“ motoru, které u Volkswagenu dávno odladili.
Možná budete výsledným verdiktem překvapeni, ale S-Max 2.0 EcoBoost (176 kW) dle našeho názoru dává smysl. Dobrý smysl.
Nabízí vkusný kvalitní interiér, pohledný exteriér a turbomotor, který v kombinaci s velmi schopným podvozkem je zárukou opravdu příjemného svezení. Jedinou daní za univerzálnost a sportovnější pocity je vyšší spotřeba motoru. Zamyšlení nakonec zaslouží cena, která u testovaného modelu přesáhla (ovšem s veškerou myslitelnou výbavou) 1 259 000 Kč.
Ford S-Max 2,0 EcoBoost |
Volkswagen Sharan 2,0 TFSI |
Renault Espace 2,0 16v Turbo |
Opel Zafira 1,6 Turbo |
|
Typ motoru: |
Přeplňovaný zážehový |
Přeplňovaný zážehový |
Přeplňovaný zážehový |
Přeplňovaný zážehový |
Objem motoru (ccm): |
1999 |
1984 |
1560 |
1598 |
Válce / ventily: |
4 / 4 |
4 / 4 |
4 / 4 |
4 / 4 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): |
176 / 6000 |
147 / 5100 |
125 / 5000 |
110 / 5000 |
Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min): |
340 / 1750 - 4000 |
280 / 1700 - 5000 |
270 / 3250 |
210 / 4000 |
Maximální rychlost (km/h): |
235 |
221 |
205 |
200 |
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): |
7,9 |
8,3 |
9,5 |
11,4 |
Spotřeba – město/mimo město/ kombinace: |
11,5 / 6,5 / 8,3 |
11,3 / 6,6 / 8,8 |
12,6 / 7,8 / 9,5 |
10,8 / 6 / 7,7 |
Velikost zav. prostoru (l): |
285 / 775 |
771 |
290 |
140 / 645 |
Objem nádrže (l): |
70 |
60 |
83 |
58 |
Pohotovostní hmotnost: (kg): |
1601 |
1774 |
1760 |
1520 |
Nosnost (kg): |
804 |
566 |
395 |
640 |
Základní cena (kč): |
671 390 (2,0 Duratec, Trend) |
659 600 (1,4 TSI, Trendline) |
684 900 (2,0T, Celsium) |
454 900 (Essentia, 1,6 16v) |
Cena s testovaným/srovnatelným motorem a výbavou (kč): |
1 259 590 |
1 313 500 |
800 300 |
905 800 |
Tým AUTOiNDEX.cz
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Ford |
Model: | S-MAX |
Karosérie: | MPV |
Motor: | 2.0 |
Palivo: | benzín |
Rok výroby: | 2011 |
Technické parametry |