Per aspera ad astra - Citroen C4 1.6 HDI 90 (TEST)

Testy
08.06.2011

F T G

Per aspera ad astra - Citroen C4 1.6 HDI 90 (TEST)

První generace Citroënu C4 patřila bezpochyby k oblíbeným automobilům. Nabízela totiž přesně to, co koncový zákazník nižší střední třídy žádá. Hodně muziky za málo peněz dostal každý majitel k vozu bez příplatku a bohatá paleta motorizací spolu s dobrou bezpečnostní i komfortní výbavou úspěšným prodejům jen přidávaly.

Snaha dospět. Proč?

Citroën vždy dokázal svým modelů vtisknout nezaměnitelný a osobitý vzhled, takže jsme tento fakt automaticky předpokládali i u nové C4. Abychom byli upřímní, asi jsme očekávali moc. Rozhodně nečekejte takový designový boom jako u předchozí generace, která po zásluze vyhrála v roce 2006 prestižní cenu Design of the Year.

„Po vesměs dynamických designových prvcích nás čeká pohled na opulentní záď s nezvykle rozměrnými světlomety, za které by se nestydělo kdejaké velké MPV.“

Snaha o další „německý“ automobil, jak Citroën nazývá poslední C5 nejvíce zasáhla C4 v podobě umírněného rozporuplného designu. Přední část je bezpochyby v pořádku. Agresivně vyhlížející světlomety citlivě navazují na chromové logo značky, které slouží zároveň jako gril a pohledný přední nárazník s citlivě zakomponovanými mlhovkami zasahuje až do výšky kapoty.

Pocit dynamičnosti nás neopouštěl ani při pohledu na boční profil vozu. Výrazné prolisy nalezneme ve spodní i horní části dveří. Poněkud směšně ovšem působila utopená příplatková šestnáctipalcová litá kola, protože vzhledem k celkovým rozměrům automobilu vypadala spíše jako dojezdová. Konečně se dostáváme k zadní partii, která jako by byla přivařená z jiného vozu.

Po vesměs dynamických designových prvcích nás totiž čeká pohled na opulentní záď s nezvykle rozměrnými světlomety, za které by se nestydělo kdejaké velké MPV. Jedná se pouze o náš názor, ovšem stojíme si za tím, že už jsme od Citroënu viděli hezčí automobily.

Německý…ale jen chvíli.

Po usednutí za volant je ihned zřejmá inspirace ve větším Citroënu C5. Rozměrný volant obšitý kůží vypadá na první pohled jako z limuzíny, stejně jako počet multifunkčních tlačítek kolem jeho středu. Kaplička přístrojů řešená formou tří oddělených tubusů navozuje díky jemné grafice a citlivému podsvícení (jehož barvu lze dokonce měnit) dojem luxusu. Ten byl v našem případě dvakrát podtržen barevným informačním displejem zobrazujícím jízdní informace a oplývajícím špičkovou grafikou, kterou nepostrádala ani příplatková navigace. Musíme uznat, že za takovéhle grafické ztvárnění by se nemusely stydět ani vozy o několik tříd výše.

Středový tunel navazující na masivní přístrojovou desku, která je mimochodem vyrobena z velmi kvalitního měkčeného plastu, obsahuje audiosoustavu a efektně zpracované ovládání klimatizace. Doposud jsme zpracování interiéru chválili. Pokud ale začnete zkoumat plasty od přístrojové desky k podlaze, je jejich kvalita patrná na první pohled. U Citroënu se asi řídí pravidlem „Kam oko běžně nevidí, začínáme šetřit“. Přestože se jedná o jiné materiály, než u Peugeotu 307 kde nebyl problém plasty v teplotách pod nulou prošlápnout a zlomit pouhým nasedáním do vozu, nebo poslední C4 kde byly naopak moc měkké a náchylné na poškrábání, nesahají kvalitou německé konkurenci ani po paty.

Přední sedadla jsou velmi komfortní, ovšem dost tuhá na to, aby vás po několika stech kilometrech na cestách nebolela záda. Na první pohled výrazné boční vedení je takříkajíc pro parádu a po několika zatáčkách jej přestanete brát vážně, protože jej tvoří pouze měkká pěnová výztuž. Zadní sedadla nejsou zrovna příkladem pohodlného sezení, poskytují však dostatek prostoru a to jak pro nohy, tak i pro hlavy zadních cestujících. Zavazadlový prostor o objemu 380 litrů vyniká skladností a bohatě dostačuje pro účely automobilu.

Starý dobrý Citroën.

První generace Citroënu C4 se snažila přiblížit jízdními vlastnostmi německé konkurenci, což se ve výsledku ukázalo jako fatální chyba. Tuhé stabilizátory a dlouhý zdvih tlumičů zapříčinily všudypřítomné a velmi nepříjemné rázy do karoserie spolu s nejistým kousavým chováním při snaze jet na limitu.

Nová generace si naštěstí na nic nehraje. Naladění podvozku je jednoznačně měkčí a výraznější náklony karosérie v zatáčkách vykoupí jízdní komfort na nerovnostech. Nečekejte od auta přehnanou houpavost či nejistotu zaoceánského parníku, ale jsme přesvědčeni, že C4 bude to poslední auto ve třídě, které by ve vás vzbuzovalo chuť zvyšovat rychlostní tempo na klikaté okresce. Pokud by se v Citroënu podařilo lépe utlumit aerodynamický svist a hluk od podběhů, byla by C4 příjemným společníkem i na delší cestování.

„Naladění podvozku je jednoznačně měkčí a výraznější náklony karosérie v zatáčkách vykoupí jízdní komfort na nerovnostech.“

Festina Lente.

Testovaná vznětová jedna šestka má už nějaký ten rok za sebou. V době vzniku patřila ke špičce a ani v současnosti od ní nemá daleko. Devadesát koní ani 230 Nm sice s vozem o hmotnosti téměř 1250 kg zázraky nenadělá, na běžné ježdění však bohatě dostačuje. Zrychlení z nuly na sto kilometrů za hodinu sice proběhne za únavných třináct sekund, ale maximální rychlost 180 km/h už tak zle nevypadá. Motor navíc zatahuje krásně lineárně už od nejnižších otáček, takže by vás ani nenapadlo zjišťovat, kdy přesně maximum točivého momentu vrcholí.

Při tachometrových 130 km/h točí motor příjemných 2500 ot/min a palubní počítač vykazuje hodnoty kolem šesti litrů. Ve městě jen velmi těžko překročíte sedmilitrovou hranici, a pokud vyjedete z aglomerace, začne HDIčko usrkávat v rozmezí 4-5 litrů. To vše bez nápisu ECO nebo BLUE na kapotě.

Testovaný čtyřválec byl spojen s pětistupňovou manuální převodovkou, která se asi jako jediná vyhnula jakékoli modernizaci. Ztrácí svým gumovým odporem i nepřesných chodem. Ne, nebudete mít problém zařadit požadovaný rychlostní stupeň, jen řazení asi nebude to nejpříjemnější, na co budete vzpomínat.

„Devadesát koní ani 230 Nm sice s vozem o hmotnosti téměř 1250 kg zázraky nenadělá, na běžné ježdění však bohatě dostačuje.“

Resumé.

Nový Citroën C4 nás rozhodně nezklamal. Oproti první generaci je patrné výrazné zlepšení, ovšem proti hlavním konkurentům stále v některých ohledech trochu pokulhává. Minimálně, co se kvality vybraných prvků týče. Jinak ale působí jako dospělé a pohodlné rodinné auto, které navíc již teď seženete za 274 900 Kč. S klimatizací, dálkovým centrálním zamykáním, elektrickými okny, tempomatem, atd.

Vsadíme krk, že do roka a do dne přijde Citroën s výraznou slevou, kdy se jeho „cé-čtyřka“ dostane i pod 250 000 Kč a to se opravdu vyplatí. Také už teď na té pověstné německé kvalitě tolik nelpíte? My také ne.

Tým AUTOiNDEX.cz

Citroën C4 1,6 HDI 90

Volkswagen Golf 1,6 TDI

Peugeot 308 1,6 HDI 90

Opel Astra 1,3 DTE

Typ motoru:

Přeplňovaný vznětový

Přeplňovaný vznětový

Přeplňovaný vznětový

Přeplňovaný vznětový

Objem motoru (ccm):

1560

1598

1560

1248

Válce / ventily:

4 / 4

4 / 4

4 / 4

4 / 4

Nejvyšší výkon (kW / ot/min):

68 /4000

77 / 4400

68 /4000

70 / 4000

Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min):

230 / 1750

250 / 1500 - 4500

230 / 1750

190 / 1750 - 3250

Maximální rychlost (km/h):

180

189

181

175

Zrychlení 0 - 100 km/h (s):

12,9

11,3

12,4

14,5

Spotřeba – město/mimo město/ kombinace:

5,2 / 3,6 / 4,2

5,7 / 3,9 / 4,5

5,3 / 3,8 / 4,4

3,7 / 4,9 / 4,1

Velikost zav. prostoru (l):

380

305

442

370

Objem nádrže (l):

60

55

60

56

Pohotovostní hmotnost: (kg):

1205

1314

1410

1385

Nosnost (kg):

585

556

395

515

Základní cena (kč):

274 900 (Attraction, 1,4 Vti)

319 900 (Trendline, 1,4)

279 900 (Access, 1,4 Vti)

325 900 (Essentia, 1,4 XER)

Cena s testovaným/srovnatelným motorem a výbavou (kč):

369 900

433 200

369 900

402 000

Základní parametry
Výrobce:Citroen
Model:C4
Karosérie:Hatchback
Motor:1.6 HDI
Palivo:nafta
Rok výroby:2011
Technické parametry

Fotogalerie

Autoinzerce:
Reklama:
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • https://www.alcar.cz/ -
  • http://www.kvalitnidily.cz/ -
  • http://www.janovapec.cz/ -
  • http://racinglife.cz/ -
  • https://www.jacisnik.cz/ -