Audi A7 Sportback 3.0 TFSI quattro - kladivo na CLS z Ingolstadtu (TEST)

Testy
05.04.2011

F T G

Audi A7 Sportback 3.0 TFSI quattro - kladivo na CLS z Ingolstadtu (TEST)

Těm, pro které je limuzína A8 příliš usedlá a A5 příliš malá, připravilo Audi lahůdku v podobě modelu A7 Sportback s bezrámovými okny a výklopnou zádí.

Ne zrovna každý movitý zákazník chce brázdit silnice v klasickém luxusním pětimetrovém automobilu, který je už ze své podstaty natolik konzervativní, že jeho využití často zvažují i vysoce postavení státníci či známé celebrity. Jaký vůz však zvolit, když je vyšší střední třída příliš obyčejná?

Tímto směrem jako první začal uvažovat Mercedes-Benz a záhy po představení atraktivního CLS sklidil nemalý úspěch. Ostatní výrobci prémiových automobilů na tento počin okamžitě nereflektovaly a takticky vyčkávaly s drahým vývojem čtyřdveřového „kupé“ na potvrzení úspěchu této koncepce.

Od představení CLS, v roce 2004, dokázal Mercedes oslovit zhruba 170 tisíc zákazníků po celém světě. A to už je pádný argument pro změnu strategie. Ostatní značky tak začínají postupně odhalovat své modely, ať už se jedná o Panameru od Porsche, menší Audi A5 Sportback nebo úspěšný počin z neprémiového segmentu značky VW s označením Passat CC.

Loni v Paříži poprvé ukázalo Audi model A7 Sportback, který má být rovnocenným soupeřem již druhé generaci Mercedesu CLS, jenž byl představen jen pár týdnů po ingolstadtské novince.

Další klonování?

Nové Audi A7 se vývojářům značky opravdu povedlo a právem se stává jedním z nejpovedenějších vozů značky současnosti. Téměř pětimetrový Sportback vůbec nepůsobí tak těžkopádným dojmem jako na fotografiích.

I přes menší rozměry předních světlometů je pochopitelně příbuznost A7 k ostatním modelům této značky nezaměnitelná a to hlavně při pohledu zepředu. V tomto ohledu Mercedes vyšperkoval své CLS o řád originálněji.

„Podle nás je právě zadní část automobilu to nejlepší, co Audi A7 Sportback z estetického hlediska svého exteriéru nabízí.“

Na druhou stranu nízká střecha Audi přecházející v mírně se svažující záď (výklopná ve stylu liftback) dohromady s široce rozkročeným postojem vozu působí intelektuálním dojmem. Zmínit musíme i povedené zadní světlomety (samozřejmostí je technologie LED) a třetí brzdový světlo, které zabírá prakticky celou šíři horní části zadního okna a výborně se do luxusního auta typu Granturismo hodí.

Podle nás je právě zadní část automobilu to nejlepší, co Audi A7 Sportback z estetického hlediska svého exteriéru nabízí. Sluší jí to prakticky ze všech úhlů. Samozřejmostí jsou také bezrámová okna, která nás však u testovaného vozu trochu pozlobila, více se dočtete o kus dále.

Obývák ve sportovním kabátě

Interiér se nese v tradičním duchu značky tj. je výborně zpracovaný s pověstnou německou čistotou a precizností. Naší variantu zdobily rozměrné dekory tmavého dřeva a béžové kožené čalounění odvětrávaných a vyhřívaných sedadel.

Středový panel byl efektně natočen k řidiči a středová konzola za ovladačem automatické převodovky nestoupá šikmo vzhůru tak, jako u modelu A8. V interiéru nenajdete ani aristokraticky působící analogové hodiny. Z útrob střední části palubní desky se již tradičně vysouvá LCD displej, který na nás ale působí větším dojmem, než ten u modelu A8.

„Na rozdíl od Mercedesu CLS je totiž přístup do zavazadlového prostoru Audi A7 Sportback výrazně jednoduší díky vyklápěcí zádi.“

Nabídka nadstandardní výbavy se od té v příbuzenské Audi A8 prakticky neliší. Pohyb v menu ovládacího systému vozu standardně zajišťuje ovladač MMI. Také v tomto Sportbacku může řidiči pomáhat ovládací rozhraní MMI Touch, pomocí kterého lze prstem jednoduše napsat na dotykovou plochu například adresu do navigace nebo vyhledat jméno v seznamu telefonních kontaktů.

Systém je skutečně intuitivní s velmi dobrou schopností rozpoznání psaných znaků, které se zobrazují na středovém displeji. Jedná se o významný posun v oblasti bezpečnosti související se záplavou funkcí v současných automobilech.

Našemu Audi nechyběl ani sofistikovaný systém nočního vidění s funkcí detekcí chodců (akustické upozornění řidiče) nebo třeba UMTS anténa a integrované wi-fi pro bezdrátový přistup k internetu.

Vpředu má posádka dostatek místa, což nás ani příliš nepřekvapilo, zajímal nás tedy hlavně prostor pro cestující vzadu. V oblasti nohou nelze zadním sedadlům nic vytýkat, problémovým místem vozů této koncepce však bývá svažující se střecha.

Kvůli ní má totiž cestující na zadním sedadle o poznání méně místa v oblasti hlavy a nejinak je tomu i u Audi A7. Osoby s delší horní polovinou těla tak budou poměrně často omezeni střechou. Je to ale jediná daň koncepce modelu A7. Na rozdíl od Mercedesu CLS je totiž přístup do zavazadlového prostoru (535 l) výrazně jednoduší díky vyklápěcí zádi. Po sklopení opěradel zadních sedadel navíc vzniká solidní prostor připomínající auto kategorie kombi.

3.0 TFSI = 3.0 CompressorFSI

V testovaném modelu bilo srdce kompresorem přeplňovaného zážehového šestiválce s nápisem 3.0 TFSI na víku zavazadelníku. Asi není žádným tajemstvím, že se jedná o motor z Audi S4, u námi zkoušené A7 byl vyladěn na 220 kW při 5250 – 6500 ot/min. Maximální hodnota točivého momentu 440 N.m je k dispozici v rozmezí 2900 – 4500 ot/min.

„Od 150 km/h do kabiny auta výrazně proniká hluk od bezrámových oken, věříme však, že se jedná o špatné utěsnění pouze u našeho testovaného modelu.“

Pohonná jednotka 3.0 TFSI je v současnosti nejsilnějším motorem pro A7. Sériově je motor spojen se sedmistupňovým automatem S-tronic, na osmistupňovou převodovku z A8 tedy zapomeňte. Nevadí. Spolupráce silného motoru s S-tronicem je příkladná. Převodovka motor nepodtáčí, řadí rychle a v manuálním režimu je radostí ovládat ji pádly pod volantem s precizně krátkým chodem.

Motor má dostatek síly pro velmi rychlou jízdu s 1860 kilogramů vážící limuzínou. Z 0 na 100 km/h ji katapultuje za úžasných 5,6 sekund a pokud řidič podrží pedál na podlaze ještě o něco déle, ručička tachometru se zastaví až na hodnotě 250 km/h. Od 150 km/h ale do kabiny auta výrazně proniká hluk od bezrámových oken, věříme však, že se jedná o špatné utěsnění pouze u našeho testovaného modelu.

Okamžitá reakce motoru na sebemenší pohyb plynového pedálu je daná systémem použitého přeplňování – kompresorem. Právě tato vlastnost je na rozdíl od turbodmychadla jeho největší výhodou. Šestiválec se uvnitř kabiny ozývá až ve vyšších otáčkách a to poměrně jadrným „kovovým“ tónem. Těsně před omezovačem otáček nám ale chyběla jeho výraznější výkonová špička.

„Audi A7 3.0 TFSI umí být až neslušně rychlé, ale rychlost řidiči reprodukuje tím luxusním způsobem ve stylu mohutnější sestry A8.“

S Audi A7 3.0 TFSI lze při dodržování našeho dálničního limitu jezdit se spotřebou kolem 10 litrů na 100 kilometrů. V této rychlosti točí motor 2200 ot/min. Ve městě je nutné počítat s hodnotou kolem 12 l/100 km, mimo město pak spotřeba klesá i pod osmilitrovou hranici.

Pětimetrové luxusní GT

Podvozek našeho Audi se pyšnil adaptivním vzduchovým pérováním, jehož jednotlivé módy byly nastavitelné pomocí MMI. K dispozici jsou režimy Comfort, Auto, Dynamic a Individual.

Podle volby konkrétního režimu elektronika přizpůsobí nejen charakter odpružení, ale také citlivost posilovače řízení, reakci motoru na pohyb plynového pedálu, převodovku apod. Při volbě Auto dokáže systém podle stylu jízdy řidiče okamžitě volit optimální charakter těchto veličin, v rámci režimu Individual pak lze jednotlivé charakteristiky kombinovat dle požadavků řidiče.

O řízení luxusních limuzín Audi už nějaký čas neplatí, že je přeposilované. Alespoň ne u variant s možností volby jeho charakteristiky. Ve sportovním módu je sice znát, že bylo tužší nastavení vyvoláno možná až příliš uměle (tj. zpětnou vazbou příliš nehýří), kdo však z řad prémiové konkurence zvládá tuto disciplínu lépe?

Systém pohonu všech kol quattro posílal u zkoušené A7 více točivého momentu na zadní kola při výjezdu ze zatáčky. To usnadňovalo její průjezd a částečně eliminovalo prakticky všem čtyřkolkám vrozenou nedotáčivost. Škoda jen, že v dlouhém výčtu příplatkové výbavy chyběl sportovní diferenciál, který by zajistil ještě lepší trakci v rámci dynamické jízdy.

„Zdá se však, že průkopníkem tohoto segmentu zůstane i nadále Mercedes, vždyť na autosalonu v Pekingu ukázal koncept sportovního kombi CLS, který se má stát další revolucí.“

Nedotáčivost v první polovině zatáčky jsme u této limuzíny očekávali, stejně jako absenci potěšení z rychlé jízdy. Audi A7 3.0 TFSI samozřejmě umí být až neslušně rychlé, ale rychlost řidiči reprodukuje tím luxusním způsobem ve stylu mohutnější sestry A8.

Resumé

Audi A7 Sportback 3.0 TFSI quattro si zaslouží naše uznání především s ohledem na nastolenou úroveň pohodlí, precizní zpracování a velmi dobré jízdní vlastnosti. Přestože se vývojáři značky tolik neodvázali jako v případně konkurenčního Mercedesu CLS, hodnotíme design A7 s nadšením.

Audi se v případě A7 konečně dokázalo vymanit z jednotvárnosti posledních modelových řad a po delší době představilo vzhledově originální produkt. Zdá se však, že průkopníkem tohoto segmentu zůstane i nadále Mercedes, vždyť na autosalonu v Pekingu ukázal koncept sportovního kombi CLS, který se má stát další revolucí. Odpoví na něj Audi o něco dříve než tomu bylo v případě sedanu?

Tým AUTOiNDEX.cz

Audi A7 Sportback 3.0 TFSI quattro

Mercedes-Benz CLS 350 BlueEFFICIENCY

Porsche Panamera 4

Typ motoru:

Přeplňovaný zážehový

Atmosférický zážehový

Atmosférický zážehový

Objem motoru (ccm):

2995

3498

3505

Válce / ventily:

6 / 4

6 / 4

6 / 4

Nejvyšší výkon (kW / ot/min):

220 / 5250 - 6500

225 / 6500

220 / 6200

Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min):

440 / 2900 - 4500

370 / 3500 - 5250

400 / 4250

Maximální rychlost (km/h):

250

250

257

Zrychlení 0 - 100 km/h (s):

5,6

6,1

6,1 (5,9 se Sport+)

Spotřeba – město/mimo město/ kombinace:

10,8 / 6,6 / 8,2

9,5 / 5,6 / 7,0

12,8 / 7,2 / 9,6

Velikost zav. prostoru (l):

535

520

450

Objem nádrže (l):

65

67

100

Pohotovostní hmotnost: (kg):

1860

1735

1820

Nosnost (kg):

475

485

-

Základní cena (kč):

1 352 200 (2.8 FSI quattro)

1 476 000 (250 CDI)

1 807 500 (3,6 V6)

Cena s testovaným/srovnatelným motorem a výbavou (kč):

1 537 500 (testovaný model 2 230 442)

1 592 400

2 287 000

Základní parametry
Výrobce:Audi
Model:A7
Karosérie:Sedan
Motor:3.0 TSFI
Palivo:benzín
Rok výroby:2011
Technické parametry

Fotogalerie

Autoinzerce:
Reklama:
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • https://www.alcar.cz/ -
  • http://www.kvalitnidily.cz/ -
  • http://www.janovapec.cz/ -
  • http://racinglife.cz/ -
  • https://www.jacisnik.cz/ -