Ford nedávno obnovil tažení proti rozměrově největším představitelům střední třídy od konkurenčních značek. Kromě toho, že kosmeticky modernizoval své prostorné Mondeo, výrazně také posílil naftový čtyřválec 2.2 TDCi. Jeho parametry 147 kW a 420 N.m udělají vrásky na čele prakticky všem dvoulitrovým dieselům současnosti.
Po třech letech existence současného Mondea se Ford rozhodl pro decentní inovaci některých prvků exteriéru a interiéru. Jak je vidět, Ford chce držet se současnou automobilovou módou krok a svůj reprezentativní model osadil světly s technologií LED diod. Týká se to zadních sdružených svítilen, které upoutají pozornost třemi zářícími trubicemi. Je jen škoda, že směrová světla stále využívají klasické žárovky.
Pocit exkluzivity navodí především světla pro denní svícení vpředu. Do nového předního nárazníku s rozměrným, chromově rámovaným otvorem, umístili totiž vývojáři značky pás LED diod. Právě tyto rozměrově nevýznamná světla přinesla modelu potřebnou dávku neotřelosti a luxusu.
Hlavní světlomety se bohužel nezměnily a v provedení s xenonovými výbojkami bohužel stále nenabízí funkci natáčení do zatáček. Vystačit si tedy musíte s trochu archaickým přisvětlováním krajnic klasickými halogeny.
Další změny v přední části, jako je třeba nově provedená přední maska chladiče, bezpečněji tvarovaná kapota nebo přesunutí bočních směrovek do vnějších zpětných zrcátek, jakoby zůstaly právě kvůli těmto ledkám v zapomnění. Zkrátka módní trendy působí na emoce zákazníků stejně účinně snad v jakémkoliv oboru a výrobci jsou si toho moc dobře vědomi.
Pojďme ale zhodnotit Ford Mondeo více z racionální stránky. Třeba takový nový prolis těsně pod spodní hranou okna pátých dveří je bezesporu atraktivní, ale při výběru námi testovaného rodinného kombi budou zákazníky určitě zajímat hlavně jeho praktické vlastnosti.
Rodinný kombík od Fordu cestujícím nabízí zavazadlový prostor o objemu 549 litrů. Tato hodnota sice v porovnání s hlavními konkurenty nevypadá vítězně, při praktickém posouzení má však Mondeo neoddiskutovatelné trumfy. Za zmínku stojí snad nejširší zavazadlový prostor ve střední třídě (112 cm) a také nízko umístěná nakládací hrana (58 cm). V kombinaci s velkou nosností tak Mondeo nezklame snad žádného uživatele s častou potřebou převozu rozměrného a těžkého nákladu.
Kožená sedadla testovaného fordu mají nové moderní lemování vyvedené v odlišném barevném odstínu. Navíc se v nich skvěle sedí a to i při opravdu dlouhém cestování. Jediná výtka tak směřuje k nemožnosti prodloužení sedáků vpředu, po vzoru některých současných konkurentů.
Vpředu má posádka dostatek místa prakticky ve všech směrech, to samé platí pro zadní sedadla. Pochopitelně nelze očekávat místo pro nohy cestujících na úrovni vozů luxusního segmentu, v tomto ohledu si snad kromě Škody Superb žádný z konkurentů na limuzíny nehraje. Dostatečně vykrojená opěradla předních sedadel ale rozhodně nebudou omezovat nohy posádky vzadu. Díky širokým dveřím se navíc na jakékoliv sedadlo dobře nastupuje.
Zajímavostí námi testovaného vozu je pojízdná plošina v zavazadlovém prostoru, která usnadňuje manipulaci s těžším nákladem. Škoda jen, že docela významně (cca 10 cm) snižuje využitelnou výšku zavazadelníku.
O interiéru platí v podstatě to samé jako o exteriéru. Modernizace přinesla vesměs pouze kosmetické změny, takže žádnou revoluci uvnitř Mondea nečekejte. U variant s hliníkovým nebo dřevěným dekorem, který se kvůli lacinému vzhledu často stával terčem kritiky, došlo k významnému posunu. Ovladače jsou dobře provedené snad jen ty otočné pro regulaci teploty ventilační soustavy by mohly být větší.
Posun jsme zaznamenali i v oblasti použitých materiálů a celkového dílenského zpracování. Měkčené plasty přístrojové desky vypadají vskutku hodnotným dojmem a troufáme si tvrdit, že v tomto ohledu nové Mondeo poráží konkurenční koncernové duo Superb/Passat. Oproti nim naopak ztrácí v některých detailech, což je trochu škoda. Například s vypnutím rádia vypnete zároveň navigační systém nebo přímý přenos z parkovací kamery. Také grafické provedení displeje v přístrojovém štítu má relativně hrubý rastr.
Ovládání palubního počítače, audiosoustavy a dalších důležitých funkcí pomocí tlačítek na volantu je na první pohled poměrně složité. Časem si však na logiku pohybu mezi jednotlivými funkcemi zvyknete.
Nový naftový čtyřválec je bezesporu největším lákadlem faceliftovaného Mondea. Motor 2.2 TDCi naladili motoráři koncernu PSA na nejvyšší výkon 147 kW při 3500 ot/min. Největší točivý moment 420 N.m je k dispozici v rozmezí 1750 – 3000 ot/min. Nenechte se ale mýlit, těchto extrémních výkonů bylo dosaženo prostřednictvím pouze jediného turbodmychadla, jehož plnící tlak vzrostl až na 1,8 baru. Konstruktéři čarovali zejména s řídící jednotkou a také použili nové osmiotvorové vstřikovače paliva.
Po převzetí vozu jsme plni očekávání usedli za volant a hltali první dojmy z avizované pohonné jednotky. Studený start doprovází poměrně hrubý chod motoru, který se však po zahřátí znatelně ztiší. Od volnoběžných otáček pohonná jednotka oživuje poměrně neochotně, nárůst výkonu přichází až kolem 1750 ot/min. Zátah je ale na motor této třídy nečekaný, přední kola se na suchu snadno protočí i na druhý převodový stupeň, stačí neopatrné přidání plynu do zatáčky. Na mokru pak na vás bude blikat kontrolka protiskluzového systému opravdu často.
Motor má smysl efektivně vytáčet až na hranici 3500 ot/min, poté už ztrácí na síle a říká si o přeřazení na vyšší převodový stupeň. Řazení šestistupňového manuálu je sice přesné, ale kvůli ne zrovna hladkému chodu příliš nekoresponduje s případným požadavkem řidiče na superrychlé přeřazení.
Revírem dvěstěkoňového Mondea Kombi jsou hlavně dálnice. Není problém udržovat rychlostní tempo, za které by vás v konzervativním Švýcarsku ukřižovali před davem na náměstí. Ještě kolem 200 km/h dokáže motor automobil slušně rozhýbat (až na maximálních 230 km/h), což mu většina dvoulitrových dieselů od konkurence může jen tiše závidět. Zpřevodování je úmyslně delší, třeba na šestku při našem dálničním limitu 130 km/h točí motor 2250 ot/min a odebírá z nádrže 6,5 l každých sto kilometrů. Ve městě ale počítejte se spotřebou mezi 8-8,5 l/100 km. Mimo město apetit motoru klesá k příznivému šestilitrovému průměru dle stylu jízdy.
Pochválit musíme odhlučnění interiéru, na kterém konstruktéři automobilky rovněž v rámci inovace zapracovali. Výraznější aerodynamický šum začíná pronikat do interiéru až v rychlostech nad 200 km/h. Motor sice nemá tak tichý projev, jak jsme u naftových fordů zvyklí, stále však v tomto ohledu předčí třeba konkurenční jednotku 2.0 TDI CR DPF (125 kW) koncernu VW.
Co se jízdních vlastností týká, Mondeo vždy patřilo k etalonu třídy a nejinak je tomu i v případě tohoto posledního provedení. Podvozek dobře tlumí nerovnosti nekvalitních silnic a zároveň nabízí jisté vedení stopy v rychle projížděných zatáčkách.
Poměrně těžký diesel nad přední nápravou pochopitelně částečně degraduje schopnosti podvozku, který ale i tak působí agilním dojmem. S mírnou nedotáčivostí se řidič setká až při opravdu limitní jízdě.
Ford poskytuje na poměry rodinných vozů velkou dávku zábavy. Svůj podíl na tom mimo jiné má i komunikativní řízení, které řidiči v každém okamžiku zprostředkovává množství informací od předních kol. K dokonalosti mu chybí pouze o něco méně účinný posilovač řízení, kdo by ho však od rodinného automobilu čekal? K brzdám nemáme výhrady, jsou účinné a dobře se dávkují.
I relativně malé změny dokázaly posunout vzhled Fordu Mondeo opět o kus dále, vždyť kinetický design už v ledasčem začínal stárnout. Také interiér nyní vypadá o poznání kvalitněji a zejména v našich končinách, kterým dominují vozy koncernu VW, dýchá na posádku neotřelým charisma. Nový turbodiesel 2.2 TDCi představuje v současnosti vrchol mezi naftovými jednotkami přeplňovanými jediným turbodmychadlem. Přestože průběh jeho výkonu není zrovna lineární, síly má na rozdávání téměř v jakékoli rychlosti a i na německých dálnicích působí výkonným dojmem.
Ford Mondeo Kombi 2,2 Duratorq TDCi 200k DPF |
Škoda Superb Combi 2,0TDI man. |
Peugeot 508 SW 2.2 HDI 204 FAP AUT6 |
|
Typ motoru: |
Přeplňovaný vznětový |
Přeplňovaný vznětový |
Přeplňovaný vznětový |
Objem motoru (ccm): |
2179 |
1968 |
2179 |
Válce / ventily: |
4 / 4 |
4 / 4 |
4 / 4 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): |
147 / 3500 |
125 /4200 |
150 / 3500 |
Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min): |
420 / 1750 - 3200 |
350 / 1750 - 2500 |
450 / 2000 |
Maximální rychlost (km/h): |
225 |
220 |
232 |
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): |
8,3 |
8,9 |
8,4 |
Spotřeba – město/mimo město/ kombinace: |
7,8 / 5,0 / 6,0 |
7,5 / 4,8 / 5,8 |
8,1 / 4,7 / 5,9 |
Velikost zav. prostoru (l): |
549 |
633 |
618 |
Objem nádrže (l): |
70 |
60 |
72 |
Pohotovostní hmotnost: (kg): |
1615 |
1577 |
1780 |
Nosnost (kg): |
705 |
563 |
500 |
Základní cena (kč): |
550 190 (1,6 Duratec, Core) |
604 900 (1,4 TSI, Comfort) |
564 900 (1,6 16V VTI 120 k ACCESS) |
Cena s testovaným/srovnatelným motorem a výbavou (kč): |
770 090 (2.2 TDCI Ghia) |
806 900 (Ambition) |
944 900 (pouze v nejvyšší výbavě GT s automatickou převodovkou) |
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Ford |
Model: | Mondeo |
Karosérie: | Kombi |
Motor: | 2.2 TDCi |
Palivo: | nafta |
Rok výroby: | 2011 |
Technické parametry |