Facelift? Nový model? Ale kdepak. Za testem tohoto velkého mladoboleslavského kombi, který již tři roky suverénně vede v prodejních tabulkách vozů střední třídy, stojí úplně jiné důvody.
O designu Škody Superb by se mohly vést sáhodlouhé diskuze. Ovšem kromě zapřisáhlých patriotů si asi všichni přiznáme, že užitná hodnota vozu ustoupila estetické stránce. Design působí dojmem, jako by byl nejdříve vytvořen interiér a teprve potom vlastní tvar automobilu. Obzvláště u sedanu vyniknou v zadní části určité disproporce vzhledem k délce, výšce vozu a kufru. V případě kombi naopak překvapí nezvykle malé zadní světlomety odpovídající spíše velikosti Fabie. Koncernový bratr Volkswagen Passat působí určitě v tomto ohledu uhlazenějším, celistvějším dojmem.
Zamračená přední část vynikající ostrým přechodem mezi kapotou a grilem vypadá minimálně zajímavě, stejně jako dynamický ztvárněné světlomety, u kterých si nelze nevšimnout hrdého nápisu Superb. Nezvykle rozměrným mlhovým světlometům nechybí Corner funkce, díky které velmi efektně přisvětlují při zatáčení prostor před vozem. Vzhledem k prémiové výbavě nechyběly na voze ani pohledné chromové lišty, které byly citlivě zakomponovány, kam jen to šlo, stejně jako osmnáctipalcové hliníkové ráfky s povedeným designem.
Všechny připomínky k designu vozu opadnou po hodnotném gumovém zabouchnutí dveří. Německá kvalita spolu s precizností je asi to nejlepší, co majiteli Škoda Superb nabídne. Použité materiály sice na Passat ztrácejí, přesto se určitě není za co stydět a kvalitou, stejně jako zpracováním, patří ke špičce. Jediné co nás opravdu zamrzelo je fakt, že ani ve špičkové výbavě přesahující cenou milion korun není dřevo dřevem a hliník hliníkem, ale pouhým plastem.
Přední sedadla čalouněná v kůži působí opravdu hodnotně, stejně tak i líbivý volant obsahující intuitivní multifunkční tlačítka. Sedadlům nechybí optimální tuhost a rozmanitá možnost nastavení, samozřejmě elektricky. Charakteristická kaplička přístrojů s bílým podsvícením obsahuje kromě rychloměru a otáčkoměru přehledný Maxi-DOT zobrazující veškeré jízdní údaje. Ergonomie ovládání zaslouží pochvalu. Vše je perfektně na dosah a nastavení klimatizace či navigačního systému zvládne i člověk sedící v autě poprvé v životě. To se u mnohých konkurentů s takovou jistotou říci nedá. Nemůžeme opomenout příplatkový audiosystém, který snese opravdu přísná srovnání. Téměř do ohluchnutí hraje čistě hutné basy a správně ostré výšky.
Titul „Nebe na zemi“ získávají jednoznačně zadní sedadla. Je vlastně lhostejné, jestli před vámi sedí patnáctiletý syn nebo prvoligový basketbalista. Za všech okolností nabízí Superb nadmíru prostoru pro kolena, pohodlná sedadla s dostatečně dlouhými sedáky i místo nad hlavou. Zavazadlový prostor o objemu 633 dobře přístupných litrů uspokojí drtivou většinu cestovatelů. Navíc se jeho víko otevírá elektricky po vzoru některých luxusnějších konkurentů.
Škodovka na letošním autosalonu v Ženevě představila inovovanou výbavu právě pro modelovou řadu Superb 2012. Zhýčkaní zákazníci se tedy mohou těšit na takové finesy, jakými jsou ventilovaná přední sedadla, inovovaný navigační systém Amundsen +, DVD přehrávač s dvěma LCD monitory pro zadní sedadla, nové metalické laky a spousty dalších drobností.
Superb, který svojí délkou ve variantě kombi atakuje 4,9 metru, pochopitelně neskrývá svoje komfortní naladění podvozku. Klikatou okresku si s ním sice díky výraznějším náklonům karoserie užijete jako druholigový fotbal, přesto nejde jízdním vlastnostem upřít slušná dávka jistoty a přilnavosti.
Místem, kde Superb exceluje, jsou dálnice. Dlouhý rozvor v kombinaci s měkčím podvozkem vyžehlí nejednu nerovnost či dilatační spáru, to vše bez ztráty kontroly nad vozem ve vysokých rychlostech. Jinak dobrou akustickou pochodu na palubě částečně narušuje odvalování 225mm širokých pneumatik, ale i hrubý zvuk motoru, který přes použití technologie common-rail bohužel kultivovaností či jemností chodu nedosahuje kvalit francouzských motorů (Renault, Peugeot, Citroen).
Testovaný Superb byl vybaven nejsilnějším naftovým dvoulitrem o výkonu 170 koní a průměrné hodnotě točivého momentu 350 Nm v kombinaci se šestistupňovým DSG. Výjimečně začneme hodnocením převodovky. Po testu Audi Q5 se sedmistupňovým DSG jsme měli trochu obavy o rychlost reakce elektroniky na přeřazení. Na rovinu říkáme – zapomeňte na ně!
Šestistupňové DSG je nadále skvostem na poli automatických dvouspojkových převodovek. Po letech, kdy nabídl nejeden konkurent stejné konstrukční řešení, už nejsme šokováni rychlostí přeřazení jednotlivých stupňů. Oslňující je však jemnost, za které ke změně dochází. Ať podřazujete do vysokých otáček nebo přeřazujete do nižších, necítíte žádné vnímatelné cuknutí a změna se odehraje těsně po pobídnutí voliče převodovky. I kdyby DSG stálo v příplatkové výbavě přes sto tisíc, pořád bychom o něm přemýšleli. Je zkrátka perfektní.
Prakticky nás ovšem nepotěšila spolupráce testovaného motoru a převodovky v automatickém režimu. Software převodovky si totiž myslí, že má naftový commonrail daleko více síly než kterou ve výsledku skutečně disponuje a neustále jej tlačí pod 1500 ot./min. V tu chvíli motor dává za nepěkného dunění jasně najevo, že jet na šestku padesát prostě nechce.
Ani když pobídnete automobil 1/3 plynu se bohužel nic nestane - převodovka odhodlaně drží nejvyšší možný stupeň. Až když přidáte zhruba polovinu plynu, podřadí převodovka o nesmyslné dva stupně a automobil vyrazí s razancí dostihového koně kupředu. Tento nedostatek je nejvíce patrný v místech, kde se jezdí nestálou rychlostí kolem 70 km/h a ačkoli jde pouze o softwarové naladění, sráží jinak vynikající převodovku a silný motor. Tomu totiž síla opravdu nechybí.
Deklarovaných 350 Nm je k dispozici od 1750 ot./min a pokud tuto hranici překročíte, není 170 koní i při váze automobilu přes 1600 kg neuvěřitelná hodnota. Přestože vás zrychlení z klidu na sto kilometrů za hodinu za 8,9 sekundy závodníkem neudělá, pružné zrychlení patří k nadprůměru. Při dálničních 130 km/h točí motor obligátních 2500 ot./min, to vše při spotřebě okolo 6,5 litru. Ryze městský provoz odebíral jen málokdy více než 8 litrů a mimo aglomeraci nejsou problémem hodnoty kolem 6-6,5 litru na každých sto kilometrů.
V kombinaci se tedy většina řidičů bude pohybovat okolo 7-7,5 litru, čemuž dle našeho názoru neodpovídá nádrž o velikosti podprůměrných 60 litrů, která vás odsoudí k tankovaní po 800 km. To není u naftového automobilu střední třídy žádný zázrak.
Testovaná Škoda Superb je ve svém top provedení pro jednotlivce, kteří do puntíku vědí, co chtějí. Cenou přes 1 100 000 Kč totiž pluje ve vodách Mercedesu E class, Volva S60, BMW 5 i nové Audi A6. Ano, samozřejmě výbavou holobytových verzí, ovšem prestiží, která je o jeden světelný rok dále.
Pokud k tomu přidáme fakt, že tyto automobilky nabízejí stejně výkonné modely v základu a mnohdy v kombinaci s automatem, nezáří okřídlený šíp na kapotě Superbu s takovým leskem. Na druhou stranu dostanete u Superbu velké kombi s absolutní výbavu, vynikající prostorností a kvalitním zpracováním. Tak jak jste vybrali?
Škoda Superb Combi 2,0TDI CR DPF DSG |
Volkswagen Passat Variant 2,0 TDI DSG |
Peugeot 508 2,0 HDI 163k FAP AUT6 |
Ford Mondeo 2,0 TDCi 163k DPF PowerShift |
|
Typ motoru: |
Přeplňovaný vznětový |
Přeplňovaný vznětový |
Přeplňovaný vznětový |
Přeplňovaný vznětový |
Objem motoru (ccm): |
1968 |
1968 |
1997 |
1997 |
Válce / ventily: |
4 / 4 |
4 / 4 |
4 / 4 |
4 / 4 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): |
125 /4200 |
125 / 4200 |
120 / 3750 |
120 / 3750 |
Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min): |
350 / 1750 - 2500 |
350 / 1750 - 2500 |
340 / 2000 |
340 / 1750 - 3000 |
Maximální rychlost (km/h): |
220 |
217 |
223 |
210 |
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): |
8,9 |
8,8 |
9,5 |
9,8 |
Spotřeba – město/mimo město/ kombinace: |
7,7 / 4,9 / 5,9 |
8,9 / 5,7 / 6,8 |
7,6 / 4,6 / 5,7 |
7,2 / 4,7 / 5,6 |
Velikost zav. prostoru (l): |
633 |
513 |
618 |
565 |
Objem nádrže (l): |
60 |
70 |
72 |
70 |
Pohotovostní hmotnost: (kg): |
1577 |
1534 |
1710 |
1592 |
Nosnost (kg): |
563 |
636 |
470 |
743 |
Základní cena (kč): |
604 900 (1,4 TSI, Comfort) |
606 400 (1,4 TSI, Trendline) |
564 900 (1,6 16v Vti 2-Tronic |
550 190 (1,6 Duratec, Core) |
Cena s testovaným/srovnatelným motorem a výbavou (kč): |
1 130 000 |
1 128 200 |
945 700 |
1 039 490 |
Tým AUTOiNDEX.cz
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Škoda |
Model: | Superb Combi |
Karosérie: | Kombi |
Motor: | 2.0 TDI |
Palivo: | nafta |
Rok výroby: | 2011 |
Technické parametry |