Jeden z nejpovedenějších Peugeotů současnosti oslovuje zákazníky toužící po exkluzivním vzhledu, ale i skutečných jízdních radovánkách. Bude to platit i pro variantu s motorizací spalující naftu?
Předem musíme avizovat, že všichni ti, kteří pod kapotou RCZ očekávají supervýkonný turbodiesel, za který by se nemusel stydět ani prototyp Peugeot 908 HDI kroužící na okruhu de la Sarthe legendárního závodu 24 hodin Le Mans, budou zklamáni. Standardní čtyřválcový dvoulitr HDI v posledním vyladění nabízí sice slušivých 120 kW při 3750 ot/min a 340 N.m při 2000 ot/min, ale ve sportovně naladěném peugeotu zkrátka dvěstěkoňovou charakterní jednotku 1.6 THP nahradit nemůže. K zamyšlení tedy zůstává, zda se o to produktoví specialisté značky vůbec snažili. Podle nás nikoliv.
Pegeot RCZ v kombinaci s dvoulitrovým „há-dé-íčkem“ má být totiž spíše povedeným granturismem (GT) než ryze sportovním vozem. Oslovuje hlavně zákazníky, kteří chtějí jezdit hodně kilometrů, rychle a zároveň úsporně. Nebudou tedy za každou cenu chtít držet toto malé lvíče pod „krkem“ někde na okruhu ani soupeřit s kdejakým hothatchem o první místo na dalším semaforu…
Potencionálním zákazníkům samozřejmě půjde také o image, kterou kupé RCZ doslova hýří. Zajímavostí je, že za tento Peugeot s motorizací 2.0 HDI, zaplatí zájemce prakticky stejně, jako za nejsilnější variantu s přeplňovaným benzinovým 1.6 THP (147 kW), takže se určitě nejedná o ekonomickou variantu, co se pořizovací investice týče.
Díky slušnému točivému momentu, který je k dispozici již od 1900 ot/min nemusí řidič příliš řadit na to, aby jel poměrně svižně. Převodovka k častému řazení sice vybízí, protože se Peugeot v rámci RCZ 2.0 HDI opět blýskl přesným řazením šestistupňového manuálu (podobně jako u námi nedávno zkoušené motorizace 1.6 THP). Jeho dráhy jsou navíc příjemně krátké, při přeřazení je pouze nutné překonat malý odpor okolo neutrálu. Že by nová éra dříve spíše nechvalně známých převodovek u francouzů?
Pohonná jednotka má dostatek síly zhruba do 4500 ot/min. Samozřejmě jí lze točit i dále, ale to už se dynamika nijak výrazně nezlepšuje a je tedy vhodné zařadit vyšší rychlostní stupeň. Dieselový motor pochopitelně nereaguje na sešlápnutí plynového pedálu tak rychle, jako jeho benzinový protějšek, což je ale při rychlém cestování spíše druhotné.
Mnohem důležitější je spotřeba pohonných hmot, která se na dálničním limitu drží pod šestilitrovou hranicí a ani při 160 km/h se nepřehoupne přes průměr 8 l/100 km. Není se co divit, stále relativně nízká pohotovostní hmotnost 1370 kilogramů dohromady s nízkým koeficientem odporu vzduchu udělaly své. Peugeot RCZ 2.0 HDI tedy nabízí velmi slušný dojezd na jedno natankování přesně v duchu tradičních hodnot vozů kategorie Granturismo.
Tvrdší naladění podvozku naftového kupé poskytuje podobnou stabilitu jako benzinovému RCZ 1.6 THP s tím rozdílem, že limit nedotáčivosti přichází o něco dříve. Vše je dáno těžším dieselem nad přední nápravou, který ale degraduje jízdní vlastnosti až při opravdu sportovní jízdě. Jinak se totiž v kombinaci s 18-ti palcovými koly obutými do pneumatik o rozměru 235/45 R18 nemáte šanci dostat na limit auta.
S tímhle peugeotem se tedy dá jet opravdu hodně rychle, výtku si zaslouží snad jen citelnější přenos rázů od kol do interiéru. Řízení je poměrně strmé (2,75 otáček mezi krajními polohami) a zároveň překvapivě komunikativní. Pozitivnímu hodnocení rovněž sekundují brzdy s plynulým nástupem a nevadnoucí účinností.
Jak jsme již popisovali v rámci redakčního testu RCZ 1.6 THP, interiér je vskutku prémiový. Samozřejmostí ryzího kupé jsou bezrámová okna dlouhých dveří a designově povedená přístrojová deska obšitá prvotřídní kůži s viditelnými švy. Jako bychom snad ani neusedli do vozu s cenovkou pod jeden milión korun. Konstruktérům by se dalo vytknout snad jen nedostatek vertikálního prostoru pro chodidla řidiče, které občas škrtají o spodní část palubní desky.
Za cenu 745 tisíc korun (RCZ 2.0 HDI) se toto lvíče rozhodně nepodbízí na druhou stranu je výrazně levnější než prémiové Audit TT. Cenový rozdíl podle nás neodpovídá skutečnému rozdílu mezi oběma vozy (při srovnatelné motorizaci), a tak největší předností Audi TT zůstává širší paleta motorizací korunovaná možností volby pohonu všech kol. Ten se má u RCZ objevit teprve až s nástupem hybridní verze.
Peugeot RCZ 2.0 HDI je v podstatě další subtřídou této modelové řady, avšak s nepsaným přívlastkem GT. Varianta RCZ 1.6 THP pak oslovuje zájemce o ještě sportovnější kupé, které se může směle postavit třeba proti cenově blízkým hatchbackům, se kterými se v poslední době roztrhl pytel.
Peugeot RCZ 2.0 HDI FAP Man 6 |
Audi TT Coupé 2.0 TDI quattro |
|
Typ motoru: |
Přeplňovaný vznětový |
Přeplňovaný vznětový |
Objem motoru (ccm): |
1997 |
1968 |
Válce / ventily: |
4 / 4 |
4 / 4 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): |
120 / 3750 |
125 / 4200 |
Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min): |
340 / 2000 |
350 / 1750-2500 |
Maximální rychlost (km/h): |
220 |
226 |
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): |
8,2 |
7,5 |
Spotřeba – město/mimo město/ kombinace: |
6,8 / 4,5 / 5,3 |
7,0 / 4,3 / 5,3 |
Velikost zav. prostoru (l): |
384 |
290 |
Objem nádrže (l): |
55 |
60 |
Pohotovostní hmotnost: (kg): |
1445 |
1445 |
Nosnost (kg): |
380 |
325 |
Základní cena (kč): |
680 000 (1,6 THP 156 k) |
853 300 (1,8 TFSI 118 kW) |
Cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč): |
745 000 |
1008 000 (s pohonem všech kol) |
Tým AUTOiNDEX.cz
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Peugeot |
Model: | RCZ |
Karosérie: | Kupé |
Motor: | 2.0 HDI |
Palivo: | nafta |
Rok výroby: | 2011 |
Technické parametry |