Masovému rozšíření Zemi milujících hybridních automobilů vždy bránil jeden podstatný detail - cena. Ještě před deseti lety mohly hybridy kupovat pouze Hollywoodské hvězdy, to aby daly najevo, jak moc jsou cool.
Poslední počin Toyoty, kterou bychom se nebáli označit hybridním specialistou, by měl konečně nabídnout čistokrevný full-hybrid do každé rodiny. Ve výsledku se nejedná o kdovíjaké know-how. Toyota vzala hatchback nižší střední třídy Auris, který se na našem trhu prodává více než čtyři roky a zabudovala do něj pohonné ústrojí z Priusu (jednoduše řečeno), čímž se dostala na základní cenu 549 tisíc korun, včetně vyčerpávající výbavy základní verze. A to už stojí za zamyšlení, nemyslíte?
Design exteriéru Aurisu HSD doznal několika drobných změn, kterých si navenek všimne pouze znalec. Mezitím co si někdo může myslet, že před sebou vidí faceliftovaný Auris (kvůli novému dennímu svícení), nebo nějaký sportovní paket (to kvůli větším nárazníkům), slouží změny hlavně k optimalizaci proudění vzduchu a koeficient odporu vzduchu klesl oproti základní verzi s cx 0,29 na cx 0,28. Ovšem například minulá generace Citroenu C4 měla cx 0,26 a již stařičký Opel Calibra taktéž, takže kouzla a čáry nečekejte. Pozitivní vliv na turbulentní proudění v podbězích kol mají také speciálně tvarované patnáctipalcové hliníkové ráfky, které jsou všechno, jen ne hezké.
Celkově však působí vzhled Aurisu HSD velmi uhlazeně a elegantně, byť v detailech určitě nezapře japonskou designovou školu, přestože vznikl v závodě Toyota Europe Design Development na jihu Francie.
Ani interiér nezůstal ochuzen a musíme podotknout, že mu přívlastek hybrid přinesl jen pozitiva. Oproti standardnímu Aurisu dostanete líbivé čalounění sedadel, abstraktně ztvárněný (ale výborně fungující) volič automatické převodovky z Priusu a v neposlední řadě módní bílo/modré optitronové osvětlení budíků. Kaplička přístrojů samozřejmě neobsahuje otáčkoměr, ale ukazatel využívaného výkonu, ze kterého snadno odečtete, jestli zrovna jedete na elektřinu, benzín, dobíjíte baterky nebo vybíjíte.
Grafické zobrazení práce hybridního ústrojí můžete nalézt také na multifunkčním displeji uprostřed rychloměru (brýle nutné!), který slouží zároveň jako palubní počítač. Velmi povedený nám přijde vhodně tvarovaný, ve spodní části zploštělý multifunkční volant, obsahující ovládání audia a multifunkčního displeje. Futuristické ztvárnění středového tunelu (u všech Aurisů) se do hybridu výborně hodí, jen je škoda malé užitné hodnoty, kterou tvoří odkládací plocha pod tunelem. Volvo dokáže z tohoto prostoru vytěžit maximum.
Ovládání klimatizace i autorádia je naprosto intuitivní a designem se k autu výborně hodí, zvuk audiosoustavy je ovšem podprůměrný. Atypicky řešenou ruční parkovací brzdu, která je zakomponována do středového tunelu, ocení řidič/ka malého vzrůstu až po několika lekcích tělocviku, neboť nerozcvičený riskuje vykloubené rameno. Celkovou pohodu na předních místech dotváří pohodlná sedadla nabízející optimální tuhost i délku sedáku.
Přesun na zadní sedadla odhalí dostatek prostotu i pro vzrostlé cestující, a to jak pro nohy, tak pro hlavu. Zabudováním hybridní technologie, přesněji baterií, utrpěl nejvíce zavazadlový prostor, který má objem podprůměrných 279 litrů. Pokud neoprášíte staré dobré Tetris, budete vozit nadvakrát i víkendový nákup.
Poslední modifikace hybridního ústrojí spočívá v zážehové osmnáctistovce s podprůměrným výkonem 73 kW (kvůli optimalizaci spotřeby) a elektromotoru. Celkový přepočtený výkon soustavy je 100 kW. Pro jízdu jsou na výběr tři režimy optimalizující jízdní výkony. EV je pohon čistě na elektřinu tedy absolutně bez emisí. Podařilo se nám s ním jet maximálně 60 km/h, poté přiložil válce k dílu zážehový agregát. ECO režim určený pro jízdu s co nejmenší spotřebou vhodně kombinuje provoz na elektřinu či benzínový agregát. Režim Power nabídne plný výkon a elektromotor je využíván převážně k maximální akceleraci.
Tabulkové parametry, tedy zrychlení z klidu na 100 km/h za 11,4 a maximální rychlost 180 km/h přispívají k domněnce, že je Auris HSD nejen úsporný, ale i svižný. Popravdě, zas až tak dokonalé to samozřejmě není. Udávanému výkonu uvěříte jedině v režimu Power při akceleraci z klidu na stovku, což se odehrává za doprovodu drnčivého zvuku čtyřválce, který v tu chvíli žene převodovka CVT do vysokých otáček.
Vzhledem k tomu, že cena a hmotnost hráli u Aurisu prim, nečekejte žádné skvělé odhlučnění kabiny. Při prudkém zrychlování motor zkrátka ruší jinak dobrou akustickou pohodu. Režim EV nebo jízda v režimu ECO pouze na elektromotor vyžaduje citlivou práci s plynem a zrychlování na městských 50 km/h vyzkouší trpělivost řidiče za vámi. Dobíjení baterií probíhá při brzdění, rekuperace brzdné energie však ochudila pedál brzdy o jakoukoli citlivost. Další možností může být B mód automatické převodovky, kterým se dá přibrzďovat z táhlých kopců a zároveň dobíjet baterii.
Samostatnou kapitolu si bezpochyby zaslouží spotřeba. Stejně jako u všech hybridních pohonů vyžaduje ekologická jízda specifický styl, který je na hony vzdálený obyčejným benzínovým motorům nebo dieselům. Mezitím co u zážehových motorů docílíte nízké spotřeby svižnou akcelerací (často uslyšíte plný plyn) na požadovanou rychlost a poté její udržování s co možná nejlehčí nohou, u dieselu stačí rozvážnější rozjezd i jízda bez plného tlaku turbodmychadla. K samozřejmosti patří při ekonomické jízdě předvídavost a využívání kinetické energie automobilu. V reálném provozu téměř nemožné, tedy pokud nechcete, aby vám nějaký uzlíček nervů ukázal, že jste „jednička“ nebo se nervově zhroutil a boční dveře automobilu obohatil o otisk svojí podrážky. I takoví jsou, obzvláště na dálnicích.
Auris využívá bezezbytku více jak deset let zdokonalované hybridní know-how, které bylo doposud vyhrazeno pouze pro Prius. Optimalizace hybridních Toyot do městského provozu je naprosto zřejmá již z prvních kilometrů jízdy. Čím větší zácpa, tím menší spotřeba. Snadno docílíte v městském provozu nižší kombinované spotřeby, než při jízdě mimo město. Pokud budete opravdu prozíraví, dokáže palubní počítač vyčarovat hodnoty kolem 3,5-5 litrů a to je opravdu fantastické. Neznáme diesel, který tohle dokáže. Plynulá jízda po pražském okruhu s maximálními 80 km/h už ovšem tak zázračná není. Benzínový agregát často uslyšíte i při konstantní jízdě a spotřeba se bude pohybovat mezi 5-6 litry.
Místem, kde Auris HSD poněkud ztrácí smysl, je dálnice. Tuzemský limit znamená odběr okolo 5,5-7 litrů, to vše za doprovodu nesympatického zvuku čtyřválce a ubývající výkonové rezervy. Opravdovým spořílkům velmi rychle dojde trpělivost, zpomalí na 110 km/h a budou odměněni spotřebou kolem 5,5 litru.
Pokud bychom srovnali evropským pohledem spotřebu například u Golfu 1,6 TDI a Aurisu HSD, dopadlo by to asi následovně. U Golfu se nemusíte k nízké spotřebě tolik snažit, nemusíte vyloženě jezdit „na spotřebu“, abyste viděli na palubním počítaci nízké hodnoty, s mizející aglomerací bude jízda daleko více bezstarostná. Auris HSD nabízí pocit exkluzivity (pro ekology) a ve městě dokáže jezdit s výrazně menšími emisemi. Ano, dokáže jezdit i s celkově nižší spotřebou, ale pouze s uvědomělým řidičem a značným odříkáním.
Váha baterií a celého komplikovaného hybridního pohonu se samozřejmě podepsala i na hmotnosti automobilu. Oproti Aurisu s motorem 1,6 litru přibral hybrid kolem 150 kg, což je v nižší střední třídě značný rozdíl. Auris HSD působí komfortně, nerovnosti žehlí s větší ochotou než klasický. Snadno ovšem uslyšíte po přejezdu českých děr rázy do karoserie vozu.
Snaha o svižnější jízdu nečiní Aurisu výrazné problémy, ovšem tupé řízení s elektronickým posilovačem, automatická převodovka CVT a naprosto necitlivý pedál brzdy sráží sportovní jízdu na úroveň nepříjemné povinnosti. Ale o to u Aurisu HSD opravdu nejde. Nejemotivnějším zážitkem bude pozorování jízdního schématu na displeji palubního počítače.
Toyota srazila cenu full hybridního modelu na velmi zajímavou částku. Auris HSD nabídne už v základní verzi Luna velmi dobrou porci výbavy, ve které nechybí litá kola, digitální klimatizace, vyhřívání předních sedadel, elektrická zrcátka i okna. Přidejte si k tomu automatickou převodovku a zjistíte, že je rázem Golf 1,6TDI o několik desítek tisíc dražší. Je to jen na vás.
Toyota Auris HSD |
Toyota Prius HSD |
Honda Insight |
Volkswagen Golf 1,6 TDI |
|
Typ motoru: |
Atmosférický zážehový + elektromotor |
Atmosférický zážehový + elektromotor |
Atmosférický zážehový + elektromotor |
Přeplňovaný vznětový |
Objem motoru (ccm): |
1798 |
1798 |
1339 |
1598 |
Válce / ventily: |
4 / 4 |
4 / 4 |
4 / 4 |
4 / 4 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): |
100 / - |
100 / - |
65 / 5800 |
77 / 4400 |
Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min): |
142 / 4000 |
142 / 4000 |
121 / 4500 |
250 / 1500 - 4500 |
Maximální rychlost (km/h): |
180 |
180 |
182 |
189 |
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): |
11,4 |
10,4 |
12,5 |
11,3 |
Spotřeba – město/mimo město/ kombinace: |
3,8 / kombinace |
/ 3,8 / 4 |
4,7 / 4,5 / 4,6 |
5,7 / 3,9 / 4,5 |
Velikost zav. prostoru (l): |
279 |
446 |
408 |
305 |
Objem nádrže (l): |
45 |
45 |
40 |
55 |
Pohotovostní hmotnost: (kg): |
1380 |
1370 |
1201 |
1314 |
Nosnost (kg): |
425 |
435 |
549 |
556 |
Základní cena (kč): |
549 900 (Luna) |
639 900 (Prius) |
519 000 (S) |
488 200 (1,6 TDI DSG, Trendline) |
Cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč): |
549 900 |
639 900 |
539 000 (Comfort) |
578 900 |
Tým AUTOiNDEX.cz
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Toyota |
Model: | Auris |
Karosérie: | Hatchback |
Motor: | 1.8 |
Palivo: | hybrid |
Rok výroby: | 2011 |
Technické parametry |