Volvo nedávno rozšířilo nabídku svých pověstných kombíků o zajímavý kousek. Zapomeňte však na další praktické rodinné volvo s hranatou zádí, nová V60 je totiž daleko více stylovou záležitostí!
Volvo nedávno rozšířilo nabídku svých pověstných kombíků o zajímavý kousek. Zapomeňte však na další praktické rodinné volvo s hranatou zádí, nová V60 je totiž daleko více stylovou záležitostí!
Při prvním pohledu na modelovou řadu automobilky Volvo se zdá, že chtěl švédský výrobce svým zbrusu novým Volvem V60 vyplnit mezeru mezi zástupcem nižší střední třídy V50 a o poznání větší modelem kombi V70. Když ale kolem auta začnete chodit s metrem v ruce zjistíte, že je stejně dlouhé jako sedan S60 a má i stejný rozvor. Ještě větší překvapení přinese měření zavazadelníku. Jeho objem 430 l je totiž pouze o pár litrů větší než u V50 (417 l) a po sklopení opěradel zadních sedadel má V50 dokonce navrch. Alespoň, že v tomto uspořádání vzniká u V60 absolutně rovná plocha. V čem tedy tkví hlavní smysl nového Volva V60?
Kromě toho, že zavazadlový prostor kompaktního Volva V60 nabízí poměrně slušnou nejmenší vnitřní šířku mezi podběhy (1100 mm), nebude to právě zavazadelník, jenž má táhnout prodeje této novinky. A tím se pomalu dostáváme k hlavní „message“, která od Volva přichází spolu s odhalením nové modelové řady S60/V60. Je jím naprosto odlišný přístup vývojářů značky k tradičním hodnotám minulých modelů, který naznačuje nový směr automobilky.
Švédové se tedy pod nadvládou čínských majitelů pouštějí do přímé konfrontace s prémiovou špičkou kombíků střední třídy jako je Audi A4 Avant, BMW 3 Touring, Mercedes-Benz C Kombi nebo i Alfa Romeo 159 Sportwagon. U všech těchto zmiňovaných modelů přestala už dávno hrát hlavní roli velikost zavazadelníku a vše se soustřední především na emoce zákazníků. Design je pochopitelně prvním vodítkem a Volvo mu u nové V60 věnovalo velikou pozornost.
Jak jsme již zmiňovali v rámci prvního redakčního testu modelu Volvo S60 D3, automobil je v daném segmentu se svojí délkou karosérie (4628 mm) spíše pod průměrem třídy. To mu na druhou stranu zaručuje mimořádně kompaktní rozměry, což bez výjimky platí i pro testované kombi. Vpředu zaujmou na Volvo poněkud nestandardní světlomety šikmo vytáhlé do boků karosérie. Na tyto křivky navazuje stoupající spodní hrana bočních oken zakončená třetím okénkem s obrysy připomínající kupé. Zadní svítilny pak nápadně připomínají XC60.
Přístrojovou desku jsme popisovali v uvedeném testu Volva S60 D3, a tak největší novinkou pro nás, u testované varianty V60 T6 AWD ve špičkové výbavě Summum, byl tovární navigační systém, jehož barevný displej nahradil menší LCD určený pro modely bez GPS. Na rozdíl od ostatních vozů této značky, kde se navigace poněkud nestandardně ovládá pomocí dálkového ovládání, u Volva S60/V60 se v menu pohybujete pomocí kruhového ovladače. Pochvalu si Volvo také zaslouží za výrazný posun v grafice zobrazování, škoda jen, že stále trochu pokulhává za leadery v této oblasti jako je Audi nebo BMW.
Volvo naopak zaslouží pochvalu nejen za pokrokové bezpečnostní asistenty, jako například nedávno představený systém City Safety nebo schopnost rozpoznávání chodců, ale také za praktickou inovaci parkovacích asistentů. Na přední masce byla totiž umístěna další kamera, která dokáže monitorovat prostor před vozem pro maximální komfort při parkování například mezi podélně zaparkované automobily.
I přes relativně krátkou karosérii se vývojářům značky podařilo zajistit dostatek místa na všech sedadlech díky nadprůměrnému rozvoru 2776 milimetrů. Tato hodnota je obdobná jako u varianty sedan.
Právě oproti sedanu se ale ve Volvu V60 sedí vzadu o něco pohodlněji, k čemuž pozitivně přispívá o něco vyšší střecha a zároveň výše umístěné sedáky. Spodní hrana zadních oken stále zůstává relativně vysoko, takže malé děti budou mít výhled z vozu dosti omezený.
Posez za volantem je velmi příjemný a řidič se může usadit nejen pro komfortní, ale i sportovní jízdu. K tomu mu totiž výrazně pomáhá volant, který si může poměrně značně přitáhnout k tělu a pokud mu to délka jeho nohou dovolí posunout se hodně od přístrojové desky. Celokožené čalounění sedadel je velmi kvalitní a příjemné, škoda jen, že při opravdu rychlé jízdě posádka na sedadlech trochu klouže.
O rychlé jízdě se zmiňujeme hned z několika důvodů. Zkoušené Volvo V60 bylo totiž vybaveno špičkovým přeplňovaným šestiválcem o objemu 2953 cm3. Slibné vyhlídky dělal i poměrně agilní podvozek, dobře známý právě z dříve testovaných „es-šedesátek“. Korunku tomu všemu nasazuje pohon všech kol prostřednictvím čtvrté generace Haldexu.
Avizovanou motorizaci jsme již testovali v rámci sedanu Volvo S60 T6 AWD, bohužel sněhová kalamita, která v době zmiňovaného redakčního testu panovala, neumožnila stoprocentně vyzkoušet slibný potenciál motoru. Nyní však znovu sedíme za volantem třísetkoňového Volva V60, které oproti sedanu přibralo zhruba 60 kilogramů (1741 kg).
Před námi se silnice stáčí do první zatáčky našich oblíbených serpentin, které mají prověřit tento rodinný express. Razantně šlapeme na pedál plynu a síla motoru nás slušnou silou tlačí do příjemných sedadel za doprovodu kovového zvuku vytočeného šestiválce s dvojitým přeplňováním (224 kW, 440 Nm).
„Pokud se na českých dálnicích necháte unést kouzlem stíhačky T6 a zapomenete sledovat rychloměr, brzy vás o skutečné rychlosti bude pravděpodobně informovat některá z posádek podobně přemotorovaného policejního Passatu R36.“
S dynamickou jízdu si nejlépe umí poradit sportovní režim automatické převodovky, protože manuální řazení nereaguje na pokyny řidiče promptně a Volvo ani nenabízí možnost řadit přímo od volantu. Podřazuje se navíc pohybem voliče převodovky směrem vzad, což je trochu nepřirozené, obzvláště při rychlém letu, který umí motor jednoduše zprostředkovat. Vždyť na stovce jste s tímto seveřanem za trestuhodných 6,2 sekund.
Volvo V60 T6 AWD se i při opravdu rychlém průjezdu zatáčkou drží asfaltu jako klíště, snad jen na povrchu se sníženou adhezí působí před apexem zatáčky trochu nedotáčivě, to jak se Haldex snaží zajistit optimální přenos trakce mezi jednotlivými nápravy. Na druhou stranu, není mnoho čtyřkolek, které by se s určitou mírou nedotáčivosti nepotýkaly a u našeho kombi tento neduh ještě trochu zvýrazňovalo zimní obutí. Jinak ale nelze mít proti trakci výhrady, zejména rychlé výjezdy ze zatáčky volvo zvládá bravurně.
Podvozek je naladěn na kompromisní notu mezi komfortní a dynamickou jízdou, při níž pochopitelně pouští karosérii do náklonu. Možná by se právě pro variantu s výkonným motorem T6 našla cílová skupina zákazníků preferující tvrdší naladění na úkor komfortu obdobně, jako třeba BMW nabízí M-paket.
Také v oblasti řízení jsme u tohoto volva zaznamenali zlepšení oproti ostatním modelům značky, stále však působí trochu přeposilovaně, čímž vývojáři jasně naznačili, že v disciplíně vymetání okresek s konkurencí nesoutěží.
Pokud ale jízdu na limitu přenecháte jiným vozům, které jsou na ní určeny, z volva se rázem stane mimořádně pohodlný polykač kilometrů, od kterého byste tak vysokou úroveň stability neočekávali. Skvěle a stabilně působí i na dálnici, kde při dálničním limitu 130 km/h jeho motor točí zhruba 2400 ot/min a odebírá z nádrže kolem 9 l/100 km. Ve městě nebo při rychlých přesunech ale klidně počítejte se spotřebou kolem 15 l/100 km, naopak defenzivní jízdní styl odmění V60 T6 AWD klidně i osmilitrovým průměrem.
Díky vynikajícímu odhlučnění volvo dokáže až neuvěřitelně maskovat skutečnou rychlost, vyšší hladina hluku se začíná projevovat v rychlostech kolem 200 km/h. Pokud se tedy na českých dálnicích necháte unést kouzlem stíhačky T6 a zapomenete sledovat rychloměr, brzy vás o skutečné rychlosti bude pravděpodobně informovat některá z posádek podobně přemotorovaného policejního Passatu R36.
Volvo V60 T6 AWD je velmi rychlé, bezpečné a také stylové kombi, které oproti starším modelům konečně dokáže poskytnout i nějakou tu zábavu za volantem. Hlavní doménou však zůstávají dlouhé přesuny, při kterých posádku hýčká maximálním komfortem a to i ve vysokých rychlostech. Pokud zákazník trvá na velikém zavazadelníku, bude se ale muset severské designové práce V60 vzdát a raději zvolit těžkopádnější V70.
Tým AUTOiNDEX.cz
Volvo V60 T6AWD | Audi A4 Avant 3.2FSI Quattro | BMW 335i Touring xdrive | |
Typ motoru: | Přeplňovaný zážehový | Atmosférický zážehový | Přeplňovaný zážehový |
Objem motoru (ccm): | 2953 | 3197 | 2979 |
Válce / ventily: | 6/4 | 6/4 | 6/4 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 224/5600 | 195/6500 | 225/5800 |
Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min): | 440/2100-4200 | 330/3000-5000 | 400/1200-5000 |
Maximální rychlost (km/h): | 250 | 250 | 250 |
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): | 6,2 | 6,6 | 5,5 |
Spotřeba – město/mimo město/ kombinace: | 14,8/7,5/10,2 | 13,2/7,1/9,4 | 12,4/6,7/8,8 |
Velikost zav. prostoru (l): | 430 | 480 | 460 |
Objem nádrže (l): | 67 | 64 | 63 |
Pohotovostní hmotnost: (kg): | 1670 | 1735 | 1735 |
Nosnost (kg): | 640 | 495 | 540 |
Základní cena (kč): | 795 000 Kč (V60 T3) | 770 100 Kč (Avant 1.8 TFSI) | 728 750 Kč (316i Touring) |
Cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč): | 1 230 000 Kč | 1 168 500 Kč | 1 250 200 Kč |
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Volvo |
Model: | V60 |
Karosérie: | Kombi |
Motor: | D3 |
Palivo: | nafta |
Rok výroby: | 2011 |
Technické parametry |