Audi Q5 patří do skupiny malých SUV z prémiových kruhů. Vzhledem k tvrdé konkurenci ze strany BMW i Mercedesu jsme byli upřímně zvědaví, jak si Audi proti německým bratrům povede.
Design exteriéru Audi Q5 nám srdce zrovna nerozbušil. Barokní tvary karoserie, které jsou patrné již na první pohled, poněkud zrazují firemní slogany hýřící slovíčkem „sport“ na tisíc způsobů. Opravdu jsme po dobu testu nepochopili, čím by měl být design, kromě obrovských příplatkových devatenáctipalcových kol, sportovní. Přistoupíte-li totiž k autu zezadu, působí fortelně, bez známek jakékoli muskulatury. Pokud se však na novou Q5tku zadíváte trochu déle, přijde vám to vlastně jedno. Stojí před vámi klasické Audi se vším všudy, přesně takové, jaké mají zákazníci rádi.
Přední části dominuje masivní chromovaný gril a poslední model dynamicky působících předních světlometů, které obsahují více LED diod než poutače na veřejný dům. Pokud bychom si dovolili mít vlastní názor, Audi sice začalo masově používat denní svícení v podobě LED diod integrovaných do předních světlometů jako první, esteticky však patří k nejméně nápaditým z široké konkurence. Boční profil vozu připomíná Kolumbovo vejce a na popisky jednotlivých oblin by nestačil ani tak výrazově bohatý jazyk, jakým je čeština. Na zadní části vozu vynikají koncové světlomety, seskládané, jak jinak, než z LED diod, obohacené o působivý 3D efekt.
Celkový vzhled testovaného vozu zkrášloval také příplatkový optický paket „Offroad Audi exklusive“ obsahující modifikovaný přední a zadní nárazník, postranní mřížky chladiče, ochranné lišty dveří, rozšíření podběhu kol v offroadovém designu, ochranné plechy proti podjetí na dolní straně předního a zadního nárazníku z nerezové oceli a mřížku chladiče s vertikálními chromovanými žebry. Q5tce tento paket jistě dopomáhal k dramatičtějšímu vzhledu, avšak vaše konto bude po zaškrtnutí této položky v ceníku o masivních 94 tisíc korun lehčí.
Na závěr hodnocení designu musíme poznamenat, že se automobil většině dotazovaných líbil, hlavně po tom, co zjistili, že se jedná o Audi. Pokud bychom ovšem Q5tku postavili vedle nového BMW X3 nebo Mercedesu GLK, který je tak hranatý, až je hezký, tušíme, kdo by tento designový trojboj prohrál.
Místem, kde si může být Audi opravdu jisté, je interiér. Nikdo nejspíš při pročítání testu neomdlí překvapením, budeme-li psát o velmi kvalitních materiálech, výborné ergonomii, či intuitivním a jasném ovládání. Q5tka je zkrátka dalším Audi, které dokazuje, že luxusní atmosféra není přímo úměrná velikosti auta. Pokaždé, když usednete do příplatkových sportovních sedadel (+51 669 Kč) čalouněných kvalitní kůží a jemnou Alcantarou, budete vědět, že tohle je ta odměna po dni v náročné práci. Tuhost sedadel nelze ohodnotit jinak než na výbornou, a široké spektrum nastavitelnosti vyhoví snad každému.
Volant možná není ten nejhezčí, který jsme kdy viděli, výborně se však drží a nepostrádá nejdůležitější multifunkční ovládače. Jednoduše ztvárněný panel přístrojů pozvedá bílé podsvícení budíků a velký TFT panel s vysokým rozlišením zobrazující jízdní informace. Na ostatní informace o vozidle slouží sedmipalcový displej v horní části středového panelu. Pochvalu si zaslouží grafické zpracování mapových podkladů navigačního systému, které nepostrádá plné 3D zobrazení a velmi jemnou grafiku.
Samotný středový tunel vyplňují kromě voliče automatické převodovky tlačítka rychlé volby a otočný ovladač patřící multimediálnímu systému MMI, jehož obsluha je díky absenci některých luxusních prvků známých z limuzín A6 či A8 opravdu snadná. Za zmínku stojí i příplatkový Audi Soundsystem (+ 7 118 Kč), neboť nás velmi mile překvapil kvalitou zvuku. Přesun na zadní sedadla dává na chvíli zapomenout na skutečnou velikost vozu.
Zadní sedadla nabídnou v klasické poloze dostatek, určitě však ne přebytek, místa. Při jakémkoli pokusu o lenošení v průběhu cesty naše kolena nemilosrdně kontaktovala plastovou výplň předních sedaček, což nebylo úplně příjemné. A to prosím podotýkáme, že nikdo z redakce netrpí gigantismem. Zkrátka na 4629 mm délky vozu se kouzlit nedá.
Za poněkud diskutabilní lze označit koupi 3 zónové klimatizace (tedy 2 zóny pro přední a jednu pro zadní část vozu), která stojí nemalých 16 202 Kč bez možnosti zvolení konkrétní teploty pro zadní cestující. Zavazadlový prostor pojme slušných 540 litrů. Testovaný vůz byl navíc vybaven (za příplatek 5 742 Kč) velmi praktickým a funkčním kolejnicovým systémem s fixační sadou.
Jízdními vlastnostmi se Audi Q5 řadí mezi své největší rivaly v podobě BMW X3 a Mercedesu GLK. Musíme podotknout, že hlavním teritoriem všech těchto tří vozů je primárně silnice a pohon všech kol nabízí spíše pro jistotu. Ani jeden z konkurentů přehnaně neupozorňuje na dovednosti v terénu, snad až na pár promo videí, které se odehrávají v pečlivě připravené divočině.
Oproti BMW X3 nenabízí Audi takovou radost z jízdy v podobě agility, zpětné vazby řízení a jistoty v zatáčkách, avšak tuhostí pérování mnichovana jasně předčí. BMW odneslo sportovnější naladění podvozku přehnanou tuhostí a malými zdvihy pérovaní, což charakteristice SUV opravdu nesedí, obzvláště pokud vezmeme v potaz předurčení k jízdě v lehkém terénu, kde je potřeba alespoň nějaká křižitelnost náprav. Audi se však nemůžeme přímo srovnávat s komfortním Mercedesem GLK, který je sice na tradice značky nezvykle tuhý, ale chováním v zatáčkách určitě k rychlé jízdě nevybízí.
Jízdní vlastnosti Audi Q5 můžeme tedy jednoduše označit za univerzální. Podvozek je dost poddajný na to, aby vyžehlil nejednu díru na silnici, zároveň však poskytuje slušnou jistotu v zatáčkách s minimálními náklony karoserie. Pokud byste si opravdu chtěli užít svižnou jízdu, největším nepřítelem vám nakonec bude řízení, které klade až nezvykle velký odpor a je komunikativní jako ruský špion u výslechu. Přes všechnu tuto kritiku patří jízdní vlastnosti Audi Q5 mezi tři nejlepší SUV na trhu, ovšem nesmíme zapomínat na to, že se pohybujeme v dobře placené prémiové sféře.
U nás Audi jednoznačně bodovalo svojí, univerzálností. Trakční vlastnosti nás díky použitému pohonu všech čtyř kol Quattro nemohly zklamat. Na výstavních devatenáctipalcových kolech s nízkoprofilovými pneumatikami nás překvapilo, jak se Q5tka škrábala vstříc zasněženým vrcholkům do posledního dechu.
Testovaný automobil byl vybaven moderním čtyřválcovým turbodieselovým commonrailem o objemu dvou litrů a výkonu 170 koní v kombinaci se sedmitupňovým DSG, které Audi nazývá S tronic. Maximální rychlost 200 km/h a zrychlení z klidu na sto kilometrů za 9,5 sekundy dávají tušit, že potenciál trhače asfaltu zde budeme hledat marně. Na druhou stranu musíme pochválit snahu jednotky, se kterou uvádí Q5tku o hmotnosti 1770 kg do pohybu a pokud netrpíte závodnickou úchylkou, bude ve všech jízdních režimech dostačující.
Při tuzemském dálničním limitu jsme odečetli díky sedmému rychlostnímu stupni pouze 2000 ot./min a spotřeba kolísala v rozmezí 8-8,5 litru, což je na těžké SUV velmi slušná hodnota. Při jízdě mimo město ukáže palubní počítač běžně hodnoty začínající šestkou a při průjezdu městem se připravte na devítilitrový odběr. Kritiku si motor zaslouží zejména za příliš hrubý zvuk, který občas výrazněji proniká do interiéru.
Horentní příplatek 200 tisíc korun na dynamický potenciál naftového třílitru dělá rázem z testované jednotky, která je mimochodem druhou nejsilnější dieselovou variantou, rozumového favorita, a to nejen z hlediska výkon/spotřeba.
Malou připomínku bychom si neodpustili na adresu S tronicu. Oproti starším šestistupňovým DSG od Volkswagenu nejsou změny tak neuvěřitelně rychlé. V manuálním režimu navíc trvá zhruba vteřinu, než se automat zamyslí a přeřadí na zvolený stupeň. Chvílemi jsme měli dokonce podezření, jestli si převodovka vůbec s motorem rozumí, neboť v nízkých rychlostech tlačila otáčky až nemyslně nízko (k 1000 ot./min), což se vzhledem k hmotnosti vozu nejevilo jako rozumná volba a po sebemenším sešlápnutí plynu opět podřazovala. Zdá se vám to jako maličkost? Tak si to představte na pražském okruhu.
Audi Q5 je až na diskutabilní design jednoznačně povedeným počinem automobilky. Nezklame dosavadní příznivce značky, ale majitele Mercedesů, či BMW ani tentokrát nepřitáhne. Nabízí precizní interiér, dobré jízdní vlastnosti a širokou paletu motorů včetně oblíbených úsporných TDIček.
Zamyšlení si zaslouží cena, která nás nenechala po dobu testu v klidu. U testované Q5tky, jejíž příplatková výbava nijak zvlášť nevybočovala z dnešních standardů prémiové třídy, překročila 1,5 milionu korun - s čtyřválcovým dvoulitrem, automatem, akustickým parkovacím systémem (+ 21 785 Kč), sportovními sedadly v kombinaci kůže/Alcantara (+ 51 669), navigačním systémem MMI (+ 78 448 Kč) a xenonovými světlomety (+ 29 335 Kč). Těm, kteří se neorientují v cenících Audi napovíme, že výrazně větší Audi Q7 stojí s třílitrovým naftovým šestiválcem a osmistuňovým automatem 1 369 000 Kč.
Tým AUTOiNDEX.cz
Audi Q5 2,0 TDI Quattro S tronic | BMW X3 xDrive20d | Mercedes Benz GLK 220CDI 4Matic | Volvo XC60 D3 | |
Typ motoru: | Přeplňovaný vznětový | Přeplňovaný vznětový | Přeplňovaný vznětový | Přeplňovaný vznětový |
Objem motoru (ccm): | 1390 | 1995 | 1998 | 1999 |
Válce / ventily: | 4 / 4 | 4 / 4 | 4 / 4 | 4 / 4 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 125 / 4200 | 135 / 4000 | 125 / 3200 | 120 / 3000 |
Nejvyšší toč. Moment (Nm / ot/min): | 350 / 1750 - 2500 | 380 / 1750 - 2750 | 400 / 1400 - 2800 | 400 / 1400 |
Maximální rychlost (km/h): | 200 | 210 | 205 | 200 |
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): | 9,5 | 8,5 | 8,8 | 10 |
Spotřeba – město/mimo město/ kombinace: | 8,2 / 5,8 / 6,7 | 6,1 / 5 / 5,6 | 8,5 / 5,8 / 6,8 | 7,5 / 4,9 / 6,2 |
Velikost zav. prostoru (l): | 540 | 550 | 450 | 490 |
Objem nádrže (l): | 75 | 67 | 67 | 70 |
Pohotovostní hmotnost: (kg): | 1770 | 1790 | 1845 | 1643 |
Nosnost (kg): | 675 | 642 | 655 | 862 |
Základní cena (kč): | 981 900 (2,0 TFSI Quattro) | 1 022 500 (X3 xDrive20d) | 872 400 (GLK 200 CDI) | 939 000 (Volvo XC60 D3) |
Cena s testovaným/srovnatelným motorem (kč): | 1 086 200 | 1 022 500 | 1 034 400 | 939 000 |
Základní parametry | |
---|---|
Výrobce: | Audi |
Model: | Q5 |
Karosérie: | SUV |
Motor: | 2.0 TDI |
Palivo: | nafta |
Rok výroby: | 2011 |
Technické parametry |