XV = 15 cm - Subaru Impreza 2.0D XV (TEST)

Testy
25.01.2011

F T G

XV = 15 cm - Subaru Impreza 2.0D XV (TEST)

Novinka od Subaru se jmenuje Impreza XV a tváří se jako malý crossover. Její podvozek oproti běžné impreze však větší světlou výšku nenabízí, jaké je tedy její určení?

Novinka od Subaru se jmenuje Impreza XV a tváří se jako malý crossover. Její podvozek oproti běžné impreze však větší světlou výšku nenabízí, jaké je tedy její určení?

Přísná evropská norma Euro 5 má u Subaru další křížek. Příznivci značky ještě ani nestačili obrečet ukončení prodeje mimořádně povedené Imprezy WRX 265 a už se setkávají s další nepříjemností.

Nové Subaru Impreza XV se totiž v Evropě prodává s podvozkem, který má běžnou výšku jako standardní impreza tj. pouhých 15 cm (u benzinové varianty pak 15,5 cm). Za vše může právě zmiňovaná emisní norma, která dělá dovozcům stále větší starost.

Euro 5 diktuje maximální povolené hodnoty emisí takovým způsobem, že kdyby například Subaru prodávalo Imprezu XV na vyšším podvozku a ta by měla kvůli většímu odporu vzduchu vyšší spotřebu, okamžitě by byla překročena povolená hranice průměrné emise dovážených modelů značky.

Ale i přes to, že pro evropský trh zůstala světlost podvozku Imprezy XV nezměněna, přeci jen došlo k několika úpravám. Subaru totiž použilo zadní stabilizátor s větším průměrem (16 mm) a na obě nápravy namontovalo zesílené tlumiče.

I tak jsme ale při přebírání testovacího subaru přemýšleli, zda se s ním budeme vůbec moci podívat na polní cesty. Tajně jsme v to doufali, vždyť standardní podvozek současné imprezy dobře známe a víme, že je i přes svou vynikající stabilitu naladěn spíše komfortněji.

To se nám následně potvrdilo, Impreza XV skutečně umožňuje celkem pohodlnou jízdu po polní cestě, pochopitelně přibývající výmoly nutí řidiče trochu ubrat. Díky zmiňovanému zesílení jednotlivých podvozkových prvků se ale řidič při rozumné rychlosti nemusí obávat nějakého fatálního defektu tak, jako při jízdě běžným vozem.

Stálý pohon všech kol Symmetrical AWD má u varianty se šestistupňovým manuálem na starost diferenciál s omezenou svorností a viskózní spojka. Točivý moment se tedy mezi jednotlivé nápravy rozděluje v základním poměru 50:50.

Na sněhu nebo blátivých polních cestách dokáže Impreza XV doslova nadopovat všechny nadšence rallyového sportu hormony štěstí a to za podpory rychle dostupného největšího točivého momentu motoru Boxer Diesel.

V těchto podmínkách se totiž subaru hravě dostává do přetáčivého smyku, podmínkou je jen vypnutá stabilizace VDC (Vehicle Dynamics Control, která se ovládá tlačítkem vlevo od volantu. Přitom všem je impreza stále fantasticky ovladatelná, lépe než klasické crossovery s vyšším těžištěm.

Na druhou stranu ale tam, kde například Octavia Scout, Crosstouran nebo A4 Allroad zdatně pokračují, Impreza XV kvůli nízké světlé výšce končí. Své další přednosti pak ukáže až po návratu zpět na asfalt a to perfektní stabilitou podtrženou čitelným podvozkem.

Hřebenové řízení je příjemně komunikativní mimo jiné i díky nastavení elektrického posilovače, který bere v potaz větší zatížení přední nápravy dieselovým motorem. Občas nás překvapil snad jen větší ráz od kol při přejezdu ostrého výmolu, který poměrně výrazně proniká do interiéru.

Pýchou tohoto hatchbacku je vznětový motor o objemu 1998 cm3 s horizontálním uložením. Jeho nejvyšší výkon 110 kW při 3600 ot/min a především největší točivý moment 350 N.m (1800-2400 ot/min) zaručují tomuto hatchbacku s pohotovostní hmotností 1540 kg perfektní dynamiku. Naftový motor typu Boxer, se kterým Subaru dlouho napínalo motoristickou veřejnost odhalováním jeho jednotlivých částí a parametrů na několika světových výstavách ve stylu „per partes“, opět zazářil svým kultivovaným projevem a nízkou hladinou hluku, jakoby se snad ani nejednalo o diesel. Jeho charakter má celkem dost společného s benzinovými protějšky, příliv síly ve vyšších otáčkách totiž nikterak výrazně neochabuje.

Slova chvály si zaslouží i odstupňování šestistupňového manuálu. Například šestý převodový stupeň je poměrně dlouhý, takže se stává ideálním pomocníkem při dálničních přesunech. Právě na šestku točí Impreza 2.0D XV při limitu 130 km/h pouhých 2200 ot/min. Výtku si ale převodové ústrojí zaslouží za poměrně nepřesné řazení.

Spotřeba se ve městě pohybuje kolem 7,5 l/100 km, mimo město pak není problém jezdit kolem šestilitrové hranice. Při dálniční stotřicítce motor odebere z nádrže každých sto kilometrů přibližně 6,5 litru nafty. S ohledem na objem palivové nádrže 64 litrů, nabízí Impreza 2.0D velmi solidní dojezd bez tankování.

Při porovnávání těchto nízkých hodnot s konkurencí nesmíme zapomenout zmínit, že má řidič navíc v každém okamžiku podporu stálého pohonu všech kol.

Výbava XV zahrnuje důkladné oplastování karosérie, které majitel ocení jako ochranu nalakovaných dílů auta při popojíždění a parkování ve městě nebo také proti odletujícím kamínkům na nekvalitním povrchu. Nechybí totiž plastové lemy blatníků ani kryty prahů.

Dále se Impreza XV liší od standardní verze mohutnější maskou chladiče a přepracovaným přední nárazníkem. Černý plast v jeho spodní části sice sahá až pod motor, ale jeho reálná ochrana je diskutabilní.

Když dojde ke střetu například s kamenem, tento materiál asi příliš nevydrží. V zadní části Imprezy XV najdeme designové záležitosti v podobě difuzoru a spoileru. Outdoorovým a zároveň i praktickým doplňkem jsou střešní ližiny z černého hliníku.

Celkově Impreza XV působí pěkným robustním dojmem, musíme však uznat, že by jí vyšší podvozek slušel rozhodně lépe. Takto jsou totiž kola trochu „utopená“ v karosérii, což zdůrazňují právě plastové lemy blatníků.

Uvnitř se testovaný model liší od běžného provedení pouze odlišným barevným čalouněním sedadel. Jejich modrý odstín byl v XV nahrazen hnědým provedením. Také švy sedadel, loketní opěrky a madel dveří mají hnědou niť. Vyzdvihnout musíme téměř dokonalá sportovní sedadla, které Impreza XV převzala z ultimativního modelu WRX.

Perfektně podpírají stehna posádky a stejně tak umí podržet tělo v zatáčce. Přístrojová deska je přehledná, ale kdovíjaké estetické aroma nenabízí.

Svůj podíl na tom mají vesměs tvrdé plasty a také poněkud archaický displej rádia a palubního počítače. Ten se navíc ovládá kolíkem trčícím přímo z tachometru, takže voláme po lepší dostupnosti tohoto ovladače zejména při jízdě.

Všechny tyto věci, ale subaru rádi odpustíte, když se s ním jednou svezete v nepříznivých podmínkách.

A jaké je tedy vlastně poslání Imprezy XV? Hlavní roli této novinky možná hraje vzhled, ale své opodstatnění má testované subaru i mimo silnice, přestože je značně limitované nižší světlou výškou podvozku. Za benzinovou variantu XV s manuální převodovkou zaplatí zákazník 560 tisíc korun, námi testovaná naftová impreza je o sto tisíc korun dražší.

Cenový rozdíl oproti 2.0D Active však činí pouhých 10 tisíc korun v neprospěch XV, která se navíc může pochlubit výbornými sportovními sedadly, audiosoustavou s deseti reproduktory, USB portem a ovládáním audia z volantu. Nechybí ani již zmiňované vnější oplastování včetně střešních ližin, ostřikovače světlometů a mlhovky. Kvůli sportovním sedadlům v XV má tak provedení Active navíc snad jen aktivní hlavové opěrky.

Myslíme si, že právě poměr cena/výkon může být jedním z rozhodujících argumentů pro volbu outdoorově vzhlížející Imprezy 2.0D XV. Zákazníky může přilákat i určitá jedinečnost tohoto provedení, které se do Evropy rozhodně masově dovážet nebude.

Tým AUTOiNDEX.cz

Subaru Impreza 2.0D

Motor

Vznětový čtyřválec typu boxer o zdvihovém objemu 1998 ccm. Nejvyšší výkon 110 kW při 3600 ot/min. Největší točivý moment 350 N.m při 1800-2400 ot/min.

Převodové ústrojí

Stálý pohon všech kol - mezinápravový diferenciál a viskózní spojka. Šestistupňová manuální převodovka.

Podvozek

Nezávislé zavěšení předních kol McPherson, víceprvková náprava vzadu.

Karoserie

Samonosná pětidveřová.

Provozní vlastnosti

Nejvyšší rychlost 203 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 9,0 s. Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná 7,1 / 5,0 / 5,8 l na 100 km.

Rozměry a hmotnosti

Rozvor náprav 2620 mm. Celkové vnější rozměry 4430/1770/1515 mm. Palivová nádrž 64 l.

Základní cena (testované provedení)

560 000 Kč (660 000 Kč)

Základní parametry
Výrobce:Subaru
Model:Impreza
Karosérie:Crossover
Motor:2.0 D
Palivo:nafta
Rok výroby:2011
Technické parametry

Fotogalerie

Reklama:
  • Povinné ručení
    Využijte také možnosti sjednat si výrazně levnější povinné ručení přes internet.
  • https://www.alcar.cz/ -
  • http://www.kvalitnidily.cz/ -
  • http://www.janovapec.cz/ -
  • http://racinglife.cz/ -
  • https://www.jacisnik.cz/ -